Close

.:: سبد خرید شما

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 01 آبان 1398

هم افراد حرفه ای در زمینه ی وب نویسی و تولید محتوا و هم افراد معمولی بارها و بار ها در موتور های جستجو و هنگام وبگردی روزانه، با توضیحات متا رو به رو می شوند ولی معمولا هیچوقت به اینکه اهمیت توضیحات متا چقدر است توجه نمی کنند و افراد معمولی شاید اصلا ندانند که توضیحات متا چیست و چه کاربردی دارد.

توضیحات متا در واقع مانند یک کارنامه و معرفی نامه برای یک محتوای تولید شده عمل می کند و به موتور جستجو و کاربران و افراد مختلف نشان می دهد که محتوای ما در چه خصوصی تولید شده و جزئیات آن چیست؟ در واقع توضیحات متا مانند یک اشناتیون یا سمپل از محصول کلی است.

توضیحات متا چیست؟

توضیحات متا، نامی آشنا در دنیای سئو است. توضیحات متا مانند یک چکیده از یک کتاب است. در واقع توضیحات متا مختصری از کلیت و خلاصه ی محتوای درج شده ی ما به موتور جستجو تقدیم می کند. بسیاری توضیحات متا را صرفا بخشی از افزونه ی yoast می دانند اما اگر بخواهیم دقیق تر به بررسی جزئیات این قطعه ی جدا نشدنی از دنیای سئو بیندازیم،توضیحات متا در واقع تگی از head است و می توانیم توضیحات متا را به زبان HTML ترجمه کنیم.

<meta name=”description” content=” محل درج توضیحات متا به شکل خلاصه در بند یا پاراگرافی کوتاه”/>

اولین مطالعه کننده و تایید کننده ی توضیحات متا در وبسایت ما پس از انتشار یک محتوا، موتور های جستجو همانند گوگل هستند. گوگل با خزندگان و الگوریتم های خود پس از تایید وبسایت ما و ایندکس محتوای ما به عنوان یک منبع ارجاع، توضیحات متای ما را به همراه لینک محتوا و وبسایت ما در نتایج خود نمایش می دهد. پس در واقع توضیحات متای یک محتوا می تواند نظر کاربران مراجعه کننده ی وبسایت ما را جلب کند چون در برخود اول کاربران با محتوای ما نمایش داده می شود.

حال سوال این است که اگر توضیحات متا در نرخ کلیک تاثیر گذار است و کارنامه ی محصول کلی ماست چگونه باید بهترین توضیحات متا را درج کنیم؟آیا استاندارد کلی برای درج یک توضیحات متای کارآمد وجود دارد؟

در ادامه به تک به تک این سوالات گاسخ خواهیم داد و همچنین روابط توضیحات متا با سایر بخش های تولید محتوا را بررسی خواهیم کرد.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

توضیحات متا و ارتقاء رتبه ی وبسایت

گوگل در گذشته اشاره کرد که توضیحات متا هیچگونه تاثیر مستقیمی بر رتبه ی سایت ها ندارد اما آیا واقعا نمی توان با استفاده از توضیحات متا رتبه ی سایت را ارتقاء داد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت برعکس تصور عامه ی افراد تازه کار، توضیحات متا می تواند سبب افزایش نرخ کلیک محتوا شود و با این عملکرد، رتبه ی سایت را ارتقا دهد. برای مثال شما برای مراجعه به یکی از وبسایت های موجود در نتایج نمایش داده شده ی گوگل معمولا نتیجه ای را انتخاب می کنید و روی آن کلیک می کنید که عنوان و توضیحات متا ی آن کاربردی تر باشد و در توضیحات متا، جزئیات دقیق تری از محتوا به شما ارائه دهد و از همه مهم تر اینکه، آن جزئیات بیان شده در توضیحات متا دقیقا مطابق نیاز های کاربر مراجعه کننده باشد.

برای مثال اگر کاربری قصد مراجعه به منبعی برای آشنایی با سیاره ی اورانوس را داشته باشد انتظار دارد تا در توضیحات متا بداند که دقیقا کدام دسته از موضوعات مربوط به این سیاره در مطلب شما درج شده است.

شما با پیش بینی نیاز های کاربران خود و به کارگیری این پیش بینی در درج توضیحات متا می توانید توضیحات متا را نیز در ارتقا رتبه ی وبسایت خود شریک کنید. در ادامه استاندادر های تعداد کاراکتر توضیحات متا را بررسی می کنیم و همچنین در خصوص ویژگی های یک توضیحات متای خوب صحبت خواهیم کرد.

استاندارد تعداد کاراکتر برای توضیحات متا

توضیحات متا اگر به شکل دستی در افزونه yoast درج نشود خود این افزونه به شکل خودکار پارت اولیه ی متن شما را می برد (کراپ) و به عنوان توضیحات متا قرار می دهد. اینگونه توضیحات متا در واقع صرفا بخشی از محتوا شما را در اختیار کاربران و موتور جستجو قرار می دهند و هویت و شالوده ی یک توضیحات متای استاندارد را ندارند.

توضیحات متای استاندارد و کاربردی بین 100 تا 155 کاراکتر است و کمتر یا بیشتر ازین مقدار از نظر سئو دارای اعتبار کافی نیست. مقدار بیشتر از 155 کاراکتر به علت استاندارد کلی از متا حذف می شود.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

شما با 155 کاراکتر باید یک خلاصه ی جذاب و کاربردی از یک محتوایی که شاید خود آن شامل 4000 کاراکتر باشد تولید کنید که این کار را برای شما کمی دشوار می کند چون ممکن است ندانید که دقیقا در خصوص کدام بخش های محتوای خود در توضیحات متا درج کنید که بتواند به اندازه ی کافی آنچه که در چنته دارید را برای کاربران رو کند و زحمتتان را هدر ندهد.

در ادامه به بررسی خواهیم پرداخت که چه نکاتی را باید برای درج یک توضیحات متای قابل قبول و استاندارد رعایت کنیم.

چگونه توضیحات متای جذاب و کاربردی درج کنیم؟

توضیحات متا همانطور که گفته شد می تواند مشابه کارنامه ی اعمال یک محتوا و سمپل و اشانتیونی از آن عمل کند. پس با توجه به تعریف سمپل که نمونه ای از محصول کلی است می توانیم نتیجه بگیریم که نایز به یک خلاصه داریم.

خلاصه باید شامل تیتر های کلی مباحث محتوا شما باشد. البته نه تمام مباحث. برای مثال اگر محتوایی با عنوان آموزش خورشت قیمه درج کرده ایم و می خواهیم یک متای کاربردی برای کاربر خود ایجاد کنیم تا به وبسایت ما مراجعه کند لزومی به درج ریز به ریز جزئیات در متا نیست و فقط کافیست که در متا بگوییم در این مطلب شاهد مواد اولیه و دستور پخت خورشت قیمه به همراه نکات مهم آن هستند یا با بیان دیگر بگوییم چگونه می توانند یک خورشت قیمه ی خوشمزه را در منزل تهیه کنند و نکات مهم آن را بیاموزند.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

مثال هایی برای درج توضیحات متا

اگر محتوایی با عنوان “200 فاکتور مهم سئو سایت که هر وب مستری باید بداند!” تولید کرده ایم لزومی ندارد همه ی 200 فاکتور در متا قید شود فقط کافیست تا بگوییم این 200 فاکتور قرار است در مجموع چه نتیجه ای را به همراه بیاورند. یعنی بگوییم که با رعایت و اعمال این 200 فاکتور در وبسایت، کاربر می تواند شاهد رشد رتبه ی وبسایت خود باشد و این 200 فاکتور، اساس کار سئوی وبسایت هستند.

همچنین بخوانید:   دست یابی به کلمه کلیدی مناسب برای سئو سایت در موتورهای جستجو

پس باید درباره ی نتایج اعمال 200 فاکتور صحبت کنیم و به چرای اهمیت این 200 فاکتور در ذهن کاربر پاسخ دهیم. محتواهای این چنینی معمولا به شکل مستقیم در موتور جستجو سرچ نمی شوند برای همین زمانی که بخواهیم کاربر را این محتوا هدایت کنیم باید از اهمیت این محتوا برایش صحبت کنیم تا اون را متقاعد کنیم که این محتوا را مطالعه کند.

در مثالی دیگر اگر تیتر و عنوان شما “عنکبوت گوگل چگونه وب سایت شما را رصد و بررسی می کند!؟” است باید در متا قید شود که شما به معرفی و بررسی عملکرد عنکبوت گوگل پرداخته اید و جزئیات مربوط به عنکبوت گوگل را نیز بررسی کرده یا می توانید قید کنید که عنکبوت گوگل چه نقشی را در موتور جستجوی گوگل ایفا می کند و چگونه باید با این شبه الگوریتم به عنوان یک سئوکار برخورد کنیم.

پس در واقع ما همیشه یک فرمول کلی نداریم و در زمینه ی تولید توضیحات متا انعطاف وجود دارد. ما فقط باید دقایقی خودمان را به عنوان کاربری بگذاریم که در گوگل در جستجوی محتوای ماست و بدانیم چگونه آدرس درست را به او بدهیم تا دقیقا به مقصد که محتوای ماست مراجعه کند و بتوانیم نیاز های او را پیش بینی کنیم و در متای خود درج کنیم.

توضیحات متا و شبکه های اجتماعی

برعکس نقش غیر مستقیم توضیحات متا در رتبه بندی سایت که گوگل به آن اشاره کرده است. نقش متا در شبکه های اجتماعی بسیار پررنگ است. شما زمانی که محتوای خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، در واقع تعدادی کاربر شبکه های اجتماعی را به سایت خود و محتوای خود دعوت می کنید و مسلمان در شبکه هایی اجتماعی، دعوت کاربران به شکل رمسی تری توسط متا صورت می گیرد.

توضیحات متا در شبکه های اجتماعی متن دعوتنامه ی شما برای کاربران است و شما نرخ کلیک شبکه های اجتماعی وبسایت خود را هم مسیر با نرخ کلیک موتور جستجو می کنید. متا و نقش آن در شبکه های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است.

در ادامه بررسی خواهی کرد که کدام فاکتور های مهم مکمل توضیحات متا هستند تا نظر گوگل و کاربران را جلب کنند و حداکثر بازدهی را به همراه داشته باشد.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

مکمل های توضیحات متا چه هستند؟

در ادامه چندین مکمل مهم برای تاثیر بیشتر توضیحات متا برای جذب کاربران را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • انتخاب عنوان جذاب و کاربردی

اولین چیزی که کاربران آن را مطالعه می کنند و به آن توجه می کنند عنوان است. اگر عنوان به مقدار کافی تاثیر گذار و کاربر گسند نباشد حتی اگر توضیحات متای شما بهترین توضیحات متای درج شده در جهان هم باشد کاربران زیادی را به خود جذب نمی کند و در واقع زحمات شما بازخورد لازم را دریافت نمی کند.

  • برچسب های طلایی

استفاده از برچسب ها و کلمات کلیدی کاربردی که دقیق و مرتبط باشند سبب می شود تا کاربرانی که واقعا به دنبال محتوا و محصول ما هستند به صفحات و محتواهای ما هدایت شوند. اگر کلمات کلیدی و برچسب های بدون ارتباط و هماهنگی با محتوا درج کنید و در انتخاب صحیح آن ها دقت نکنید سبب کاهش نرخ کلیک و اثر گذاری توضیحات متا و دیگر فاکتور ها می شوید.

  • استفاده از اسکیما

استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما سبب می شود تا شما امتیاز کاربران و جزئیات بیشتری از محتوای خود را در کنار توضیحات متای خود به نمایش بگذارید. این موضوع می تواند بسیار در جلب نظر کاربران به محتوای خود در میان سایر نتایج موتور های جستجو تاثیر گذار باشد. زبان نشانه گذاری اسکیما نیاز به تسلط آشنایی دارد. در مطلب “زبان نشانه گذاری اسکیما چیست و چه اهمیتی در افزایش نرخ کلیک شما از گوگل دارد” شما می توانید با اسکیما و چگونگی کار با این زبان نشانه گذاری آشنا شوید.

  • تصویر شاخص مناسب

انتخاب محتوای تصویری مناسب بخصوص محتوای شاخص مناسب و جذاب می تواند نظر کاربرانی که در جستجو های تصویری در موتور جستجو حضور دارند را به خود جلب کند و در واقع مکمل کاربردی در کنار توضیحات متای شما باشد. در جستجو های تصویری میزان توضیحات متای شما خلاصه تر می شود و بازیگر نقش اصلی شما محتوای تصویری شاخص شماست. اگر محتوای شاخص شما به صورت اختصاصی باشد شما می توانید امیدوار باشید که جایگاه خوبی را در میان نتایج جستجو های تصویری دریافت کنید.

  • استفاده از کلمه کانونی در متا

در افزونه yoast بخشی وجود دارد که شما باید کلمه ای را به عنوان کلمه ی کانوین خود درج و ثبت کنید. استفاده از این کلمه ی کانونی در توضیحات متا در بهبود نتایج سئو و گرفتن چراغ سبز سئوی شما تاثیر انکار ناپذیری دارد. همچنین استفاده ی بجا از کلمه ی کلیدی کانونی در محتوای اصلی نیز از شروط رسیدن به چراغ سبز سئو به شمار می رود.

  • ارتباط میان متا و محتوا

در متا چیزی را غیر مرتبط با محتوای خود صرفا برای جذب کاربر درج نکنید. متایی کاملا منطبق و مرتبط با محتوای خود درج کنید. این ارتباط از سوی گوگل درک می شود و سئو شما برای گوگل قابل قبول تر خواهد بود.

در ادامه یخواهیم آموخت که چگونه برای وبسایت های فروشگاهی توضیحات متای کاربردی تولید کنیم و با قواعد درج توضیحات متای وبسایت های فروشگاهی آشنا خواهیم شد.

فروشگاه ها و توضیحات متا

سایت های فروشگاهی معمولا با چالش درج توضیحات متا مواجه هستند و معمولا برای انتخاب و درج یک توضیحات متای خوب با چالش رو به رو می شوند. در این بخش می خواهیم در خصوص درج توضیحات متای استاندارد برای فروشگاه ها صحبت کنیم.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

فروشگاه ها با معرفی و فروش هر محصول در واقع آن محصول را به عنوان یک محتوا در موتور جستجو تولید می کنند. حال سوال اینجاست که توضیحات متای محصول خود را چگونه درج کنند؟آیا باید صرفا کاربر را دعوت کنند به بازدید بیشتر از محصول و متنی مشابه یک دعوتنامه ی بازدید را بنویسند یا گزینه های بیشتری برای درج توضیحات متای استاندارد وجود دارد؟

همچنین بخوانید:   متاتگ های مفید

بر اساس آنچه که بالا گفته شد، توضیحات متا دارای انعطاف است و تنها یک فرمول برای درج و ثبت ندارد. انی موضوع برای فروشگاه ها نیز صدق می کند.

بر اساس آنچه گفتیم گزینه هایی که پیش روی تولید کنندگان محتوا فروشگاهی برای درج توضیحات متا وجود دارد به شرح زیر است:

  • ثبت نام کالا و معرفی کلی محصول
  • کاربرد های محصول و اشاره به مشتریان محصول (مثلا مشتریان یک کوله پشتی آدیداس ورزشی اکثرا ورزشکاران هستند)
  • درج ویژگی ها و آپشن های محصول
  • درج ابعاد و جزئیات ظاهری محصول
  • درج شرکت تولید کننده و جزئیات ساخت و تولید محصول

موارد یاد شده می توانند به عنوان توضیحات متا به همراه کلمه ی کلیدی انتخاب شده برای محصول شما استفاده شوند.

هشدار هایی برای توضیحات متا

توضیحات متا نیز دارای نکاتی می باشد که در صورت عدم رعایت آن ها نتیجه ی مطلوبی برای شما حاصل نمی شود و حتی می تواند باعث شود ارزش محتوای تولید شدهی شما از بین برود. در ادامه مهم ترین هشدار های مربوط به درج توضیحات متا را بررسی خواهیم کرد.

امان از متای تکراری

گوگل شاید توضیحات متا را به عنوان فاکتوری اصلی در اتقاء رتبه یاد نکند اما اگر متای تکراری برای محتواها و صفحات مختلف خود انتخاب و ثبت کنید رتبه ی شما را بی شک کم خواهد کرد و امتیازات شما را دچار ریزش می کند و شما شاهد افت رتبه ی خود هستید. این موضوع هم ارتباط تنگاتنگی با کاربر محور بودن عملکرد گوگل دارد.

توضیحات متای دراز و کوتاه

متاهای خیلی بلند توسط خود گوگل به صورت میانگین سایر نتایج مشابه کراپ می شود. این جمله به این معنی است که برای مثال در خصوص سئو منابع و نتایج استاندارد گوگل مجوز دارند تا سقف 300 کاراکتر متا تولید کنند اما ممکن است برای منابع و نتایج استاندارد گوگل در حوزه ی آشپزی، نویسندگان و سئو کاران فقط مجاز به درج حداکثر 230 کاراکتر باشند.

این مرز های حداکثر و حداقل از سوی موتور جستجوی گوگل مشخص می شود اما استاندارد توضیحات متا همانطور که گفته شد بین 100 تا 155 کاراکتر است. توضیحات کوتاه نیز از دید گوگل اعتبار چندانی ندارند و توضیحات متای زیر 30 کاراکتر معمولا به عنوان نتیجه در لیست ایندکس قرار نمی گیرند.

توضیحات متا چیست و چگونه یک توضیحات متای استاندارد درج کنیم؟

توضیحات متای تو خالی

این نوع توضیحات متا مربوط به محتواهایی می شوند که هیچگونه اعتباری ندارند و تنها به توضیحات متا وابسته هستند. اینگونه محتواها از نظر گوگل فاقد اعتبار هستند و حتی اگر بهترین توضیحات متا را ارائه دهید به علت عدم تایید اعتبار محتوای شما گوگل هرگز جایگاه خوبی را برای شما در نظر نخواهد گرفت.

در متا ریاضی حل نکنید

استفاده از کاراکتر های ریاضی در متا از سوی گوگل مورد خشم قرار می گیرد و گوگل ابدا طرفدار استفاده از کارکاتر های دروس ریاضی و فیزیک نیست و اگر این موضوع به مزاجش خوش نیاید محتوا را از دایره ی ایندکس حذف می کند. حتی اگر آن محتوا بهترین محتوای تولید شده در حوزه علوم باشد.

توضیحات متا بدون سئو یعنی هیچ

سئو حتما باید همراه با متای توضیحات باشد. اگر موارد سئو و بهینه سازی در یک محتوا صورت نگیرد، توضیحات متا نمی تواند به تنهایی موفق به جلب نظر گوگل و گرفتن نمره ی تایید برای ایندکس شود. بنابر این برای رشد و دریافت جایگاه مناسب در موتور جستجوی گوگل باید نکات و اصول سئو قبل از درج متای توضیحات مناسب رعایت شود تا متای توضیحات توسط کاربران دیده شود.

با رعایت هشدار های فوق شما می توانید یک محتوای کاربر پسند و مورد تایید گوگل را ارائه دهید و شاهد رشد وبسایت و کسب و کار خود باشید. در ادامه رابطه ی میان توضیحات متا و تبلیغات کسب و کار شما و رابطه ی آن با بازاریابی را بررسی می کنیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

توضیحات متا و بازاریابی

توضیحات متا همانند یک تابلوی تبلیغات برای کسب و کار و خدمات شماست. شما با توجه به توضیحات کوتاه خود می توانید شعار کسب و کار شرکت خود را به گوش مشتریان و مخاطبین خود برسانید. توضیحات متا در واقع کیفیت کار و زحمات شما را به نمایش می گذارد و سبب می شود تا کسانی که علاقمند به خدمات و محصولات و کار شما هستند به سمت شما جذب شوند و با بازار کار شما آشنا شوند و در صورت تمایل از یک کاربر ساده تبدیل به یک مشتری ماندگار شوند.

بنابر این توضیحات متا چندان هم از اهمیت کمی برخودار نیست و در صورت جذب کاربر می تواند مولد یک مشتری دائمی باشد.

نرخ کلیک و توضیحات متا

همه ی ما می دانیم که نرخ کلیک برای یک سایت از اثر گذارترین فاکتور های تعیین کننده ی رتبه است. اگر متای شما جذاب و فراگیر برای کاربران باشد می تواند تعداد کلیک های وبسایت شما را افزایش دهد و تررافیک ورودی وبسایت شما را بالا ببرد. توضیحات متا با همکاری دیگر بخش های مربوط به سئو و تولید محتوا می تواند رتبه ی وبسایت شما را افزایش دهد. هر چند این ارتباط از سوی گوگل غیر مستقیم اعلام شد اما افزایش نرخ کلیک مساوی با افزایش رتبه ی سایت و رشد وبسایت و کسب و کار و خدمات شماست.

با دعوت کردن کاربران شما موفق به کسب کلیک آن ها و در نتیجه رشد نرخ کلیک خواهید شد.

سخن پایانی

در این مطلب به صورت کامل در خصوص توضیحات متا حرف زدیم و نکات و زیر و بم درج و ثبت یک متای استاندارد صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم در خصوص توضیحات متا اطلاعات کاربردی در اختیار شما قرار داده باشیم. در صورت تمایل می توانید دیدگاه خود را در زمینه ی مطلب فوق با ما از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همچنین سوالات خود را با ما از طریق ثبت سوال در فرم ” از من بپرس” برای ما ارسال کنید تا ما به سوالات شما پاسخ دهیم. با ما در مطالب بعدی همراه باشید.

10 دیدگاه