Close

.:: سبد خرید شما

200 فاکتور مهم سئو سایت که هر وب مستری باید بداند!

⏱️ مدت زمان مطالعه: 51 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 30 خرداد 1398

قطعا کسی که یک وبسایت را راه اندازی می کند، یکی از مهم ترین اهدافی که برای وبسایت خود پیش بینی می کند، بهبود و پیشرفت رتبه آن وبسایت در میان موتور های جستجو است و برای رسیدن به این هدف لازم است تا ابتدا بداند که دقیقا چه فاکتور هایی برای موتور های جستجو مهم است و چگونه باید آن ها را شناسایی و رعایت کند.

موتور های جستجو همچون صافی، سایت های خوب را از بد جدا می کنند و بر اساس معیار هایی که برای این موتور های تعریف شده است، می سنجند که هر سایت، باید دارای چه رتبه و جایگاهی باشد.

در این مطلب ما به سراغ معیار هایی می رویم که گوگل، برا اساس آن ها می سنجد که هر سایت باید چه رتبه ای را کسب کند، و الگوریتم های این موتور جستجو بر پایه ی چه معیار هایی سایت ها را مورد آزمون و سنجش قرار می دهند.

در ادامه این متن با ما همراه باشید تا 200 عامل و معیار مهم موتور جستجوی گوگل برای رتبه ی وبسایت ها را بررسی کنیم.

بررسی فاکتورهای مرتبط با دامنه وب سایت شما

بررسی فاکتورهای مرتبط با دامنه وب سایت شما

طول عمر دامنه تاثیر عمیقی ندارد!

عموما طول عمر دامنه نکته ی خیلی مهمی در خصوص رتبه بندی نیست. اما می شود گفت که دامنه های قدیمی با تاثیر خیلی کمی دارای رتبه های بهتری هستند. بیشتر تاثیر این موضوع به میزان عملکرد آن ها بر می گردد.

در واقع آنچه که وبمستر های شناخته شده در دنیا، طبق تجربیات خود بیان می کنند، سایت هایی که عمر دامنه ی طولانی تری دارند بیشتر به این علت که کاربران ثابتی دارند و شناخته شده می باشند، دارای رتبه های بهتری هستند و رتبه های آن ها وابستگی زیادی به قدیمی یا جدید بودن ندارد.

دامنه های کاملا کاربردی

انتخاب دامنه ای که به میزان شگفت انگیزی به محتوای درونی سایت هم خوانی داشته باشد یک امتیاز بسیار خوب محسوب می شود. البته این امتیاز زمانی کسب می شود که محتوای درونی آن وبسایت دارای کیفیت و ارزش واقعی برای کاربران باشد. برای مثال schema.org یک دامنه ی کاربردی است. زیرا نام دامنه هم خوانی کاملی با محتوای درونی وبسایت دارد.

مت کاتس، یکی از مهندسان فعال بخش بهینه سازی و سئو در موتور جستجوی گوگل، در خصوص استفاده از دامنه های کاربردی می گوید:

گوگل بر طبق الگوریتم های جدید که طراحی کرده است، قصد دارد تا از نمایش دامنه های کاربردی و همتای بی کیفیت در نتایج جستجوی خود بکاهد.

این اخبار بیانگر آن است که الگوریتم های گوگل طبق به روزرسانی های جدید خود، تنها دامنه های کاربردی دارای محتواهای با کیفیت را نمایش می دهند و گوگل این موضوع را پر اهمیت تلقی می کند.

گوگل و کلمات کلیدی در نام دامنه

در گذشته وجود کلمه ی کلیدی در دامنه از آپشن های مهم موتور جستجو ی گوگل به شمار می رفت و اهمیت آن از حال حاضر بیشتر بود. اما امروزه نیز این اهمیت از بین نرفته است اما کمرنگ تر شده.

نمایش کلمه کلیدی در دامنه به این صورت است که اگر یک وبسایت دانلود راه اندازی شده است، در آن از کلمه ی دانلود استفاده شود و این کار سبب می شد تا گوگل راحت تر تشخیص دهد که محتوای درونی وبسایت با دامنه آن هم خوانی دارد.

اکنون نیز استفاده از یک کلمه ی کلیدی در دامنه می تواند نقش یک اتصال دهنده را ایفا کند. اما گوگل همانند پیش این موضوع را در فاکتور های مهم درج نمی نماید.

اولین کلمه دامنه خود را جدی بگیرید!

معمولا دامنه هایی که کلمه ی اول آن ها یا به صورت کلی تمام نام دامنه، مرتبط با محتوا انتخاب شود، از نظر گوگل امتیاز کامل تری را در این زمینه کسب می کنند و در رتبه بندی و رنکینگ معمولا بالاتر قرار می گیرند. (البته تنها فاکتور نیست و اگر بقیه فاکتور ها کامل باشد، این عامل تصمیم گیری می کند.)

زیر دامنه و کلمات کلیدی

طی تحقیقاتی که در وبسایت موز در سال 2011 صورت گرفت. با بررسی عوامل تعیین کننده ی رنکینگ و رتبه سایت، دریافتند که اگر کلمات کلیدی، در زیر دامنه وجود داشته باشد، می تواند در رتبه بندی وبسایت تاثیر گذار باشد و سبب پیشرفت رتبه ی سایت شود.

از پروتکل HTTPS استفاده کنید

در سال های اخیر گوگل از صاحبان وبسایت و وبمستر ها خواست تا پروتکل های وبسایت خود را از HTTP به HTTPS تغییر دهند. این کار علارغم اینکه دردسر های زیادی دارد اما تاثیر خیلی خیلی زیادی بر سئو ندارد.

تغییر پروتکل صرفا یک استاندارد معرفی می شود و تاثیر آن بر سئوی سایت یک تاثیر معمول و قابل جبران است.

البته اگر به تازگی قصد راه اندازی یک وبسایت را دارید توصیه می شود از این پروتکل پیشنهادی گوگل استفاده کنید. اما تغییر این پروتکل برای وبمستر های با سابقه، وابسته به میزان علاقمندی آن ها، اهدافشان از این کار و مهارتشان در تغییر پروتکل است.

اسکیما و تاثیر آن بر سئو

تاثیر اسکیما بر سئو بیشتر به صورت غیر مستقیم و توسط بالا بردن ترافیک سایت است. در واقع زبان نشانه گذاری اسکیما که به صورت مفصل در زبان نشانه گذاری اسکیما چیست و چه اهمیتی در افزایش نرخ کلیک شما از گوگل دارداز آن صحبت کردیم. با ارسال دقیق تر و بولد کردن اطلاعاتی که گوگل به دنبال آن است زودتراز سایر محتواهایی که نشانه گذاری نشده اند مورد تایید قرار می گیرد.

استفاده از اسکیما سبب می شود تا جزئیات بیشتری در مطالب ما دیده شود و کاربر را بیشتر مجذوب مطلب کند و همچنین کار گوگل را برای بررسی محتوا راحت تر کند.

مثلا وقتی شما به دنبال سن یک شخص معروف همانند یک بازیگر یا بازیکن فوتبال هستید، اینکه با یک سرچ سریعا اطلاعاتی که می خواهید برایتان نمایان شود قطعا کاربردی تر از کلیک بر روی چندین سایت و گشتن به دنبال سن آن فرد در میان انبوهی از محتواهاست.

در تصویر زیر عنوان سن کریستین رونالدو” جستجو شده است. نتیجه ای که در ابتدای نتایج جستجو نمایش داده شده کاملا واضح و دقیق جواب جستجو ما را نمایش داده است و اگر تنها به دنبال این اطلاعات بوده باشیم، دیگر روی چندین وبسایت با حجم بالای اطلاعات که باید مدت زمانی را در آن ها سپری کنیم تا این اطلاعات را کسب کنیم کلیک نمی کنیم.

اسکیما و تاثیر آن بر سئو

استفاده از قابلیت ثبت و نمایش امتیاز اسکیما

استفاده از زبان نشانه گذاری اسکیما و استفاده از سیستم امتیازدهی اسکیما می تواند در رتبه بندی سایت شما تغییرات مثبت ایجاد کند. همانطور که گفته شد اسکیما سبب می شود تا موتور های جستجو به شکل دقیق تری محتوای سایت شما را مورد بررسی قرار دهند.

اطلاعات WhoIs

مت کاتس درباره سایت WhoIs پستی را در اکانت شبکه ی اجتماعی خود منتشر کرد و در آن تایید کرد “عمومی بودن اطلاعات اکانت WhoIs شما تاثیر خوبی بر رتبه بندی خواهد داشت.”

WhoIs سایتی است که اطلاعاتی در خصوص صاحبان وبسایت را ارائه می دهد و در خود ذخیره می نماید.از نظر گوگل در برخی موارد کسانی که در WhoIs اطلاعات خود را پرایوت و شخصی می کنند می تواند بیانگر این باشد که شاید سعی در مخفی کردن چیزی دارند.

اگر صحت این موضوع از سوی گوگل تایید شود تاثیر آن در رتبه سایت شما نمایان می شود.

تنظیم مجدد تاریخچه های دامنه

گوگل طی دوره های زمانی مشخص تاریخچه های مربوط به دامنه هایی که چندین مالکیت داشته اند یا دارای فراز و نشیب های زیادی بوده اند را بازنشانی کرده و تنظیم می کند. ای امر خود سبب می شود که تمامی لینک هایی که به این دامنه های داده شده است، خنثی شوند.

این امر تاثیر معمولی بر رتبه بندی دامنه ی مورد بحث خواهد داشت و این بازنشانی ممکن است سبب جا به جایی رنک و رتبه ی وبسایت شود.

دامنه های دارای کد کشوری

استفاده از پسوند ir برای بهبود رتبه های کشوری کاربردی و تاثیر گذار تر از کد های کشوری جهانی همچون com و org و …. است اما این موضوع سبب به وجود آمدن برخی محدودیت ها برای رتبه های جهانی می شود.

بررسی فاکتورهای مرتبط با لینک سازی و بک لینک وب سایت شما

بک لینک

بک لینک را دست کم نگیرید!

شاید بگوییم اکنون که زمان زیادی از دوران استفاده از بک لینک ها می گذرد، اما چرا هنوز هم دارای اهمیت و جایگاه ویژه ای در میان معیار های تعیین کننده ی رتبه ی گوگل به شمار می رود؟

اما باید بگوییم این موضوع کمرنگ نشده و گوگل همچنان جایگاه خوبی را برای وبسایت هایی که دارای بک لینک های مناسب هستند قائل است و اگر عوامل مهم دیگر از سوی گوگل را به خوبی رعایت کنید بک لینک می تواند در تعیین رتبه ی شما کمک خوبی را ارائه دهد.

ابتدا بگذارید ببینیم بک لینک چیست؟ به تعداد دامنه هایی که لینک خارجی به وبسایت شما داده اند بک لینک گفته می شود.

گوگل با استفاده از Link Score (امتیاز دهی لینک) معین می کند که فرایند بک لینک ها چه میزان در وبسایت شما رعایت شده است. البته متن لینک شما نیز برای گوگل دارای اهمیت است.

لینک خروجی و بهینه سازی

بهینه سازی با لینک های خروجی، از نظر سئوکاران تاثیر مثبتی بر روی بهینه سازی کلی وبسایت دارد. اگر این لینک های خروجی خود نیز دارای رنکینگ و رتبه ی خوبی باشند، این تاثیر نیز افزایش می یابد.

لینک های خارجی با زمینه ی مرتبط

اگر می خواهید لینک های خارجی شما سبب کسب امتیاز مثبت برای شما باشد، تلاش کنید لینک هاری خروجی زمینه ی فعالیت مرتبط با وبسایت و محتوای شما داشته باشد. الگوریتم های گوگل با بررسی لینک های خارجی به کار رفته در محتواهای شما، سعی می کنند تا بهتر و بیشتر زمینه ی فعالیت شما را بشناسند.

در استفاده از لینک های خارجی زیاده روی نکنید!

لینک های خارجی باید در میزان معینی به کار برده شوند استفاده ی بیش از اندازه از لینک های خروجی dofollow، می تواند سبب تاثیرات منفی شود.

لینک های داخلی را دست کم نگیرید

لینک های داخلی می توانند سبب شوند که بهینه سازی با کیفیت تری صورت بگیرد. با استفاده از لینک های داخلی مرتبط با محتوای خود، باعث می شود تا گوگل به مرتبط بودن محتواهای وبسایت شما به یکدیگر توجه ویژه ای داشته باشد.

لینک شکسته ممنوع!

استفاده از لینک های شکسته می تواند رنک کلی سایت را کاهش دهند، زیرا گوگل سایتی که از لینک های شکسته و ناقص که منقضی شده اند استفاده می کند، عملا یک سایت رها شده و بی اعتبار به حساب می آورد.

لینک وابسته، به میزان لازم

لینک های وابسته نباید به تعداد زیادی در محتوای شما مجود باشد، اگر تعداد این لینک ها افزایش یابد، سبب می شود که گوگل در خصوص میزان وابستگی شما به وبسایت دیگر، بررسی انجام دهد و شاید شما را یک وبسایت وابسته به شمار آورد.

لینک دهنده و تجربه آن

هر چه طول عمر دامنه لینک دهنده به شما و تجربه اش بیشتر باشد، از نظر گوگل اعتبار آن لینک داده شده بیشتر خواهد بود.

دامنه های لینک دهنده و تعدادشان

هر چه میزان دامنه هایی که به شما لینک داده اند بیشتر باشند، از نظر گوگل کیفیت بهبود سئو بهتر صورت گرفته است.

IP آدرس های کلاس C

این آی پی آدرس ها، سبب به وجود آمدن لینک می شوند. این موضوع خود باعث می شود تعداد لینک های دریافتی شما افزایش یابد.

صفحات دارای لینک

هر چه تعداد صفحاتی از وبسایت شما که دارای لینک هستند بیشتر باشد، تاثیر مطلوب و بهتری بر روی سئو و بهینه سازی و رتبه بندی وبسایت شما خواهد گذاشت.

اعتبار دامنه لینک شده

هنگامی که لینک های خارجی در متن خود درج می کنیم، آن دامنه ی وبسایت مذکور نیز خود دارای رتبه ی اعتباری است که گوگل با بررسی محتوای ما به اعتبار دامنه ی وبسایت هایی که به آن ها لینک خارجی داده ایم هم توجه می کند.

اعتبار صفحات

گوگل به اعتبار صفحاتی که به آن ها لینک می دهیم نیز توجه می کند و تاثیر معمولی نیز در خصوص بهبود سئو ما نیز لحاط می کند.

صفحات لینک شده در شبکه های اجتماعی

استفاده از لینک صفحات وبسایت شما در شبکه های اجتماعی می تواند مسبب بهینه سازی بهتر صفحه ی لینک شده باشد.

لینک هم رتبه ها

لینک کردن رقبای هم رتبه ی خود نیز از نکات پر بحث است که تاییدی از سوی گوگل نداشته است. اما اینکار از سوی سئو کاران، مثبت و دارای تاثیر در بهبود سئو تلقی می شود.

لینک فارم ها را استفاده نکنید

برخی وبسایت ها بدون رعایت هیچگونه قوانینی به رد و بدل لینک می پردازند و مشمول هیچ گونه محتوای مفیدی نیز نیستند. این وبسایت ها که به اصلاح به آن ها لینک فارمز میگویند. مناسب برای درج لینک نیستند و بر سئو تاثیر منفی خواهند گذاشت و رتبه ی شما را کاهش می دهند.

لینک به صفحه ی اصلی

درج لینک به صفحه اصلی، که تمامی صفحات دیگر در آن موجود هستند. در رتبه بندی و بهینه سازی، تاثیر مثبت خواهد داشت.

NOfollow نو فالو

این دسته از لینک ها که به آن ها Nofollow می گویند. در سئوی گوگل طبق بیانه اش به طور کلی در نظر گرفه نمی شوند. (به جز موارد خاص) از این رو استفاده از این لینک ها سبب می شود تا لینک های طبیعی و غیر طبیعی وبسایت توسط گوگل بررسی شود.

لینک ها ی دارا تنوع به کار ببرید

سعی کنید لینک های خود را از منابع مختلف انتخاب نمایید. (لینک های داخلی را نیز متنوع برگزینید.) استفاده بیش از اندازه از یک منبع سبب می شود تا لینک های داده شده، توسط گوگل اسپم شناخته شود.

کلمات کاهنده ی ارزش لینک

برخی کلمات و لینک های حمایت شده می توانند سبب کاهش ارزش لینک های داده شده و در مجموع تاثیر منفی بر رتبه بندی شوند. مثلا استفاده از کلماتی همچون Sponsored Links یا Sponsers کلماتی هستند که ممکن است ارزش لینک دادن به آن ها کم باشد.

لینک داخلی

لینک های داخلی از ارزش زیادی برای گوگل برخوردار است. گوگل به لینک های داخلی توجه ویژه ای داشته و به بررسی روابط آن با متن و محتوا استفاده می کند. (تاثیر مثبت آن بر رتبه بندی تایید شده است.)

لینک، داخل متن یا صفحات خالی؟

لینک ها بهتر است در داخل متن و محتوا لحاظ شوند تا اینکه در درون صفحات خالی یا دارای محتوای غیر متنی وجود داشته باشند. لینک های داخل متن ارزش کیفی محتوا را بهبود می بخشند.

دریافت لینک دامنه ی کشوری

دریافت لینک از دامنه های دارای رتبه ی خوب کشوری، می تواند سبب بهبود رتبه ی کشوری، می تواند رتبه ی کشوری شما را نیز ارتقا دهد.

موقعیت لینک در محتوا مهم است!

لینک ها ی داخلی و داخلی می توانند در سراسر متن موجود باشند، اما لینک های ابتدایی از ارزش بهینه سازی بیشتری نسبت به لینک های انتهای محتوا برخوردار هستند.

مثبت لینک دهید

یکی از نکاتی که شاید فکر کنیم از دید الگوریتم ها و موتور جستجویی که بیشتر اعمالش به صورت خودکار انجام می شود دور خواهد ماند، دیدگاهی است که درباره ی لینک داده شده ثبت می کنیم. برای مثال اگر یک صفحه یا دامنه ( کلا هر لینکی که در محتو درج می کنیم) مورد انتقاد قرار دهیم، سبب کاهش ارزش آن لینک می شویم. اما اگر لینک داده شده با دیدگاه مثبتی از سوی ما همراه باشد، می تواند در سئوی مطلب ما نیز تاثیر گذار باشد.

عنوان لینک داده شده را با کلمات کلیدی خود گره بزنید!

وجود کلمات کلیدی شما در عنوان صفحه یا لینکی که در محتوای خود درج می کنید می تواند سبب شود تا لینک دهی شما از ارزش بیشتری برخوردار باشد.

سرعت لینک دریافتی

دارا بودن سرعت بالا در دریافت لینک از سوی وبسایت شما یک مزیت برای سئو و بهبود رتبه ی سایت شما به شمار می رود.

ضعیف بودن سرعت دریافت لینک

دقیقا عکس عامل فوق، یعنی ضعیف بودن و کم بودن سرعت دریافت لینک از سوی وبسایت شما می تواند سبب ریزش رتبه ی شما و کاهش آن شود.

HUB را جدی بگیرید

دریافت لینک از منابع درجه یک که به اصطلاح به آن ها HUB می گویند یکی از نکات مثبت در محتوای شما به شمار می رود و درج لینک از این منابع می تواند سبب شود تا امتیازی ویژه از سوی موتور جستجوی گوگل دریافت کنید و رتبه ی بهتری را کسب کنید.

افزایش ترافیک با لینک معتبر

دارا بودن لینک از وبسایت ها و صفحات معتبر شناخته شده از سوی گوگل که رنکینگ خوبی دارند سبب می شود تا ترافیک شما در جهت مثبت افزایش پیدا کرده و همچنین در رتبه بندی نتایج بهتری را کسب کنید.

ویکی پدیا و افزایش اعتبار

دریافت لینک از سوی ویکی پدیا نیز یکی از عواملی است که با اینکه جزو دسته ی لینک های nofollow محسوب می شود، اما می تواند تاثیری در جهت مثبت بر روی رتبه بنی داشته باشد و اعتبار سایت شما را افزایش دهد.

پیشوند و پسوند های بک لینک

اینکه چه کلماتی در اطراف کلمات بک لینک شما وجود دارد به گوگل دیتایی حاوی کل موضوع محتوای شما می شود و در واقع گوگل را از موضوع محتوای شما آگاه می کند.

بک لینک های قدیمی

بک لینک های موجود در محتوای شما که قدیمی تر و دارای قدمت بیشتری هستند گاهی با ارزش تر از بک لینک های جدید و با سابقه ی کم شناخته می شوند. این موضوع جزو فاکتور های تاثیر گذار در بهبود رتبه بندی تلقی می شود.

بک لینک های واقعی

استفاده از لینک وبسایت های واقعی و دارای اعتبار تاثیر موثر و بیشتری نسبت به استفاده از لینک های وب سایت های ساختگی و وبلاگ ها عمل می کند.

لینک های طبیعی داشته باشید!

استفاده از لینک های طبیعی و بک لینک های معتبر در رتبه بندی سایت شما تاثیر مثبت دارد و با به روزرسانی وبسایتتان آسیبی به جایگاه و رتبه ی شما در موتور جستجوی گوگل وارد نمی شود.

لینک های متقابل

استفاده ی بی رویه از لینک های متقابل و داد و ستد از سوی گوگل عملی جالب توجه تلقی نمی شود و اینگونه وبسایت ها زیر ذره بین گوگل قرار می گیرند و گاهی نیز دچار ریزش رتبه می شوند.

لینک در محتوای کاربران

کاربران در اینجا بیشتر مفهوم کاربران بخش انجمن های وبسایت و…. دارد. لینک های موجود در محتوایی که کاربران بخشی، جز بخش اصلی سایت تولید کنند از سوی گوگل از ارزش بسیار کمتری نسبت به لینک های ایجاد شده در بخش اصلی سایت دارد.

استفاده از لینک های 301

استفاده از لینک های 301 با اینکه کاتس، یکی از کارشناسان سئوی گوگل تاکید کرده که ارزشی مشابه لینک های مستقیم دارد، اما بسیاری از متخصصان سئو نظریه او را رد می کنند و بیان می کنند که از ارزش کمتری نسبت به لینک های مستقیم برخوردار است.

Anchor Text بک لینک ها

هنوز هم این موضوع از سوی گوگل مورد توجه است و این موضوع سبب بهبود کیفی سئو می شود. سعی کنید از Anchor Text (متن نوشته) کاربردی برای بک لینک های خود استفاده نمایید.

Anchor Text لینک های داخلی

این موضوع نیز با اینکه به صورت دیگری مورد بررسی است اما در مورد بهبود سئو تاثیر گذار است و جزو ریزنکات بهبود سئو به شمار می رود.

رتبه ی اعتبار لینک دهندگان

رتبه ی اعتبار سایت هایی که به شما لینک می دهند می تواند عامل تعیین کننده ای در میزان افزایش لینک اعتبار شما باشد.

تعداد کلمات محتوای لینک شده

زمانی که به محتوای خود، محتوای صفحه ی دیگری را لینک می دهید این فاکتور را در نظر بگیرید که لینک داده شده با تعداد کلمات بالای 1000 بسیار با ارزش تر از لینکی حاوی 100 کلمه است.

کیفیت محتوای لینک شده

استفاده از لینک هایی که دارای محتوای با کیفیت حاوی پرونده های چند رسانه ای و متنی قوی با تعداد کلمات مناسب هستند بسیار با ارزش تر و تاثیر گذار تر از استفاده از محتوای بی کیفیت جهت درج لینک هستند.

لینک های وابسته را پنهان نکنید

پنهان کردن لینک های وابسته به ویژه به وسیله ی کلاکینگ، سبب می شود تا گوگل حساسیت خود را با بروز جریمه شنان دهد. تلاش کنید از این شیوه استفاده نکرده و لینک های وابسته را پوشش ندهید.

لینک های کم کیفیت و کلاه سیاه

وجود لینک های کم کیفیت که توسط انجمن ها و کاربران ساخته شود و دارای ارزش واقعی نباشد، می تواند باعث کاهش رتبه ی شما شده و ایندکس شما را کاهش دهد.

لینک های بیلدینگ شبکه ای

این لینک های از نظر گوگل دارای ارزش نبود ه ونکته ای منفی است. وجود حجم زیادی از لینک های یکسان از آی پی کلاس c ، زیر مجموعه ای از این لینک هاست و شاید سبب جرمیه ی شما شود.

بررسی فاکتورهای مرتبط با تولید محتوا وب سایت شما

تولید محتوا

محتواهای تکراری

تکراری بودن محتواهای متنی، ویدیویی و تصویری، از نظر گوگل غیر ضروری و امتیازی منفی به شمار می رود. اگر به دنبال کسب رتبه ی بهتر و رنکینگ ایده آل برای نمایش محتواهای خود در موتور های جستجو، مانند گوگل هستید، توجه کنید که مطالب و محتوای شما تکراری نباشد. گوگل حتی اگر متن دچار جا به جایی تا تغییرات اندک شود را متوجه می شود و امتیاز منفی شما را لحاظ می کند.

همچنین بخوانید:   زبان نشانه گذاری schema (اسکیما) و کاربرد آن در بهبود سئو وب سایت شما

Rel=Canonical ، یک گزینه ی کاربردی

در مطلبی جدا در خصوص تگ Canonical صحبت کردیم. اگر این تگ به درستی در مطالب و محتوای شما به کار برده شود، سبب می شود تا مطالب شما تکراری تلقی نشده و گوگل محتوای شما را اختصاصی و ایده آل به شمار بیاورد.

تگ عنوان خود را با کلمه کلیدی در آمیزید

وجود کلمه کلیدی محتوای شما در تگ عنوان محتوا، سبب می شود تا سئوی شما بهبود یافته و از نظر گوگل مطلوب تر شناخته شود.

آغاز تگ عنوان با کلمه کلیدی

بهترین حالت برای انتخاب عنوان محتوا، آغاز کردن آن با کلمه کلیدی است. طبق تحقیقاتی که در باره ی سئوی مطالب از سوی سایت MOZ صورت گرفت، بیان شده که استفاده از تگ های عنوان که شروع آن ها با کلمه کلیدی است کاربردی تر از سایر عنوان ها به شمار می رود.

تیتر ها را جدی بگیرید!

استفاده از تیتر های H1 و H2 و H3 و.. در متحوای شما تاثیر مطلوبی بر بهینه سازی محتوای شما دارد. هدینگ ها سبب بالا بردن میزان کارایی محتوای شما می شوند و گوگل نیز توجه ویژه ای در سئوی محتوایی که از تیتر ها استفاده می کند دارد.

کلمه کلیدی را بشناسید!

کلمه کلیدی عمدتا باید بیشترین کلمه ی تکرار شده در متن به شمار برود. هنگامی که درباره ی کلمه کلیدی صحبت می کنیم در واقع منظور ما کلمه ای است که کل محتوا بر اساس آن نوشته شده است.

مثلا مطلبی در خصوص سئو، کلمه سئو خود یک کلمه کلیدی به شمار می رود، چون تمامی متن در حوزه ی این واژه نوشته شده است.

با کلمه کلیدی متن را اشباع نکنید

استفاده ی بیش از اندازه از کلمه کلیدی در متن هم خود مخرب و آسیب زننده است. هنگامی که در یک متن به صورت اشباع شده و زننده از کلمه ی کلیدی استفاده کنید سبب می شوید نتیجه ای عکس از کلمه کلیدی گرفته و به سئو و رتبه سایت خود ضرر بزنید.

LSI در موتور جستجوی گوگل

LSI یک سیستم تعریف شده از سوی گوگل در الگوریتم های آن است که در محتوای وبسایت ها جستجو کرده و معنای واقعی و مفهوم اصلی واژه های مشابه و هم معنی را پیدا می کند. فعال یا غیر فعال بودن این سیستم و جستجوی آن در مطالب یکی از آپشن های تقریبا جدید گوگل به شمار می رود.

شما در محتوای خود، تلاش کنید تا عنوان محتوا و محتوا و متن شما کاملا همخوانی داشته باشد. یعنی برای مثال اگر درباره apple به عنوان یک شرکت صحبت می کنید از واژه برند یا شرکت و یا واژه هایی که بتوانند apple را از میوه ی سیب متمایز کنند استفاده کنید.

این کار سبب می شود تا متن شما عملکرد قوی تری داشته باشد و کاربران را راحت تر به مقصود خود برساند. (تاثیر این عامل در سئو به صورت معتبر، تایید نشده است)

LSI در متن و عنوان

اگر کلمه ای با چندین مفهوم را به عنوان یک واژه ی کلیدی برگزدید، آن را در توضیحات متا، توضیحات متن و عنوان استفاده کنید. این کار سبب می شود تا هم از تاثیر منفی احتمالی LSI جلوگیری شود و هم سئوی مطلب شما بهبود یابد.

توزیع کلمه کلیدی

کلمه کلیدی خود را باید به صورت پراکنده در متن استفاده کنید و همچنین باید کلمه ی کلیدی چندین مرتبه در سراسر متن به کار برده شده باشد. این کار سبب بهبود سئو و نزدیک شدن به استاندارد های گوگل برای کلید واژه ی ایده آل می شود.

تگ توضیحات و کلمه ی کلیدی

در قسمت تگ توضیحات، باید کلمه ی کلیدی به کار برده شود. این عمل سبب بهبود سئوی محتوای متنی شما می شود. تگ توضیحات معمولا پاراگرافی کوتاه درباره ی موضوع محتوای شماست.

HTML و سرعت بارگذاری صفحات شما

با بررسی کد های صفحات وبسایت شما و همچنین حجمی که محتوای صفحات شما دارند، عنکبوت های موتور های جستجو به خوبی می توانند سرعت بارگذاری صفحات شما را که با فرمت HTML است تخمین بزنند. این گزینه جزو فاکتور های بسیار مهم از نظر موتور های جستجویی همچون گوگل است.

گوگل کروم و بارگذاری صفحات وبسایت شما

گوگل می تواند از داده های ثبت شده در گوگل کروم کاربران نیز سرعت بارگذاری صفحات وبسایت ها را بررسی کند. یکی از مواردی که می تواند شبب افزایش ارتباط سایت شما با موتور جستجوی گوگل شود، استفاده از المان هایی همچون CDN (به جز آن هایی که HTML مربوط هستند.) است.

سئوی مربوط تصاویر را فراموش نکنید!

برای بهبود سئوی محتوای تصویری، بهترین عملکرد، اضافه کردن عنوان، نام فایل، توضیحات، متن Alt و…. به محتوای تصویری است. با افزودن این جزئیات به تصاویری که در سایت خود قرار می دهید، سبب می شوید تا موتور های جستجو راحت تر بتوانند تصویر شما را شناسایی و از نظر سئو و بهینه سازی بررسی کنند.

به طول متن و محتوای خود دقت کنید

زمانی که متن و محتوایی ایجاد شود و میزان حجم و توضیحات متنی آن، کافی نباشد از نظر موتور جستجو گوگل قابل قبول به شمار نمی رود و استاندارد ها رعایت نشده است. اگر به دنبال چراغ سبز سئوی مطالب و محتوای خود باشید، توضیحات و میزان طول متن ها و مطالب را باید به میزان استاندارد و طبق شرایطی که گوگل وضع کرده افزایش دهید.

تغییر و ویرایش محتوا

گوگل در چند مدت گذشته، یکی از فاکتور های به منظور جدید بودن و به روز بودن محتواها به شمار می آورد، ویرایش کلی بخشی از متن یا حذف و اضافه کردن به متحواهای متنی و.. است. این کار برای گوگل بسیار ارزشمند تر از ویرایش چندین کلمه در یک متن در محتوای متنی ارزش دارد. (گوگل به ویرایش کلی بخشی از متن ارجعیت می دهد.)

به روز رسانی محتوا

محتواهایی که در طول مدت زمانی، محبوب بوده و مردم به طور مداوم به جستجو آن می پردازند، از نظر گوگل اهمیت بیشتری دارند تا به صورت دوره ای به روزرسانی شوند و محتوای آن ها تازه شود. البته تمامی محتواها در صورت به روزرسانی و تازه شدن، مورد توجه گوگل است و در سئو تاثیر گذار است.

صفحات خود را به روزرسانی کنید!

گوگل یکی از فاکتور های مورد توجهش به روزرسانی مداوم و دوره ای صفحات وبسایت هاست. این کار سبب می شود تا در رتبه بندی سایت هایی که این کار را در دوره های کوتاه تر و منظم تر انجام داده اند امتیاز مثبتی را لحاظ کند.

کلمات کلیدی و سرتیتر ها

گوگل استفاده از کلمات کلیدی در تگ های H1 و H2 و H3…. را جزو فاکتور های مثبت در بهینه سازی یاد می کند. همچنین شروع سرتیتر ها با کلمات کلیدی هم جزو ریزه کاری های بهینه سازی به شمار می رود.

کلمات کلیدی در متن

کلمات کلیدی را به صورت پراکنده و عینا به صورت چندین باره استفاده کنید. استفاده کلمه کلیدی در 100 کلمه ی اول و شروع محتوا نیز کاربردی و امتیاز مثبت بهینه سازی به شمار می رود.

چینش کلمات کلیدی در عبارات

اگر کلمات کلیدی و کانونی شما یک عبارت چند کلمه ای باشد، مثلا خواص گیاه آلوورا، و کاربر نیز دقیقا همین عبارت را جستجو کند، رتبه ی سایت شما در آن جستجو در جایگاه بهتری نسبت به شخصی قرار می گیرد که کلمات کلیدی خود را با چینشی متفاوت مثلا: “گیاه آلوورا و خواص آن” و یا “خواص گیاه آوررا چیست؟” برگزیده است. به طور کلی چینس کلمات به صورتی که بیشتر مورد استفاده است، تاثیر بهتری در قرار گیری شما در جستجو دارد.

املا و نگارش

با وجود اینکه از سوی گوگل این مطلب تایید نشده است که املا و شیوه ی نگارش تاثیر در سئو و بهینه سازی و رتبه بندی داشته باشند، اما تجربه ی سئو کاران حرفه ای نشان می دهد که املا و نگارش قوی، می تواند تاثیر خوبی بر روی بهینه سازی و رتبه ی شما داشته باشد، البته این تاثیر شاید به صورت مستقیم اعمال نشود اما در برخی جستجوی کاربران سبب می شود تا سایت شما رتبه ی بهتری را کسب کند.

محتوای اصیل و اختصاصی

اینکه وبسایتی مطالب و محتوایی اختصاصی و مخصوص خود را داشته باشد، از نظر گوگل یک فاکتور اساسی و مهم به شمار می رود. گوگل به شدت به محتوای کپی واکنش منفی نشان می دهد و بالعکس اختصاصی بودن محتوا، تاثیر بسیار مطلوبی در رتبه و سئو دارد.

محتوای کامل و کاربردی

استفاده از برخی فاکتور ها همچون دستورالعمل های متعامل، مبدل ها، ماشین حساب ها و…. از نشانه های یک محتوای کامل است. البه تنها این ها نشانه های یک محتوای کامل نیست برای

استفاده از پرونده های چند رسانه ای

گوگل استفاده از محتوای چند رسانه ای، همانند تصویر، فیلم و کلیپ، گیف ها و… را توصیه کرده است. به کارگیری این پرونده های چند رسانه ای سبب می شود تا جذابیت و کارایی متن افزایش پیدا کند.

سطح مطالعه مطالب و محتوا

طبق نظریه ی برخی سئو کاران حرفه ای، اگر سطح مطالعه ی محتواها مبتدی و مناسب همه ی مردم باشد، گوگل در کیفیت بهینه سازی این موضوع را تاثیر مثبتی لحاظ می کند. گوگل خود سطح مطالب را برای وبمستر ها در ابزار های آنالیزی ارائه می دهد. درباره ی چرای بررسی سطح مطالعه و اینکه گوگل دقیقا این اطلاعات را برای چه چیزی به کار می گیرد، پاسخ دقیقی وجود ندارد.

ارور ها و خطاهای سایت در سئو

W3C و ارور های HTML را بررسی کنید

اعتبار W3C را بسیاری، یک اعتبار کیفیت ضعیف محسوب می کنند. دقت کنید که خطاها و ارور های HTML را جدی بگیرید، گاهی این خطاها به عنوان ضعف محتوایی و کاهش بهینه سازی تلقی می شوند.

دامنه معتبر استفاده کنید

استفاده از یک دامنه ی معتبر باعث می شود که در صورت یکسان بودن تمامی موارد در میان رقیبان خود، دامنه ای دارای رتبه ی بهتری باشد که میزان اعتبار آن بیشتر است. در واقع در میان صفحات مربوط به یک موضوع، اگر میزان کیفیت تمامی موارد جز دامنه، یکسان فرض شود، دامنه ای که میزان اعتبار بیشتری دارد رتبه ی بهتری را دریافت می کند.

رتبه های صفحات هم تاثیر دارند

به صورت مستقیم در خصوص تاثیر pages rank صحبت نشده است. اما با توجه به تجربه ی سئوکاران حرفه ای گفته شده است، اگر صفحات وبسایت دارا رتبه ی بهتری باشند، در بهینه سازی کلی و رتبه ی کلی سایت تاثیر مثبت دارد.

URL کوتاه، تاثیر بهتر

طولانی بودن بیش از اندازه ی URL سبب می شود تا در بهینه سازی و دیده شدن شما تاثیر منفی بگذارد. تلاش کنید URL های کوتاه و کاربردی استفاده کنید.

URL نزدیک به صفحه ی اصلی

سعی کنید مسیر های نزدیک به URL صفحه ی اصلی خود را برگزینید. این موضوع هنوز جای بحث داشته و میزان تاثیر آن و حتی مستقیم یا غیر مستقیم بودن تاثیر آن تایید نشده است. اما با تکیه بر تاکید سئو کاران با تجربه پیشنهاد می شود که URL ها با مسیر کاربردی تری ایجاد شوند.

ویراستار های زنده

گوگل با حق انحصاری پتنت خود مجوز تاثیر گذاری انسان ها را بر روی SERP تایید می کند و این موضوع سبب می شود که با وجود عدم تایید تاثیر گذاری ویراستاری انسان ها بر روی سئو و بهینه سازی، این موضوع مورد توجه و جزو فاکتور بهینه سازی قرار بگیرد.

مرتبط سازی و دسته بندی

دسته بندی صفحات سایت و مرتبط سازی آن ها با صفحه ی اصلی یک فاکتور مهم و تاثیر گذار به شمار می رود. صفحاتی که در آن ها صفحه ی اصلی دیده می شود و همچنین دسته بندی مرتب و مجموعه سازی صفحات سایت سبب می شود تا گوگل به راحتی روابط میان صفحات سایت را بررسی کرده و در صورت تایید، تاثیر مثبت آن را در رتبه اعمال کند.

در URL کلمه کانونی و کلیدی را درج کنید

در آدرس URL محتوا و صفحات خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. این کار سبب ایجاد ارتباطی مثبت میان URL و محتواها می شود و در بهینه سازی نقشی مفید را ایفا می کند.

وردپرس و tag های آن

تگ های وردپرس به صورت اختصاصی برای خود این سیستم محتوا در سئو تاثیر می گذارد. استفاده از کلمات مرتبط به هم در متن و مرتبط سازی بخش های گوناگون یک متن سبب می شود تا سئوی محتوا بهتر صورت بگیرد. تگ های وردپرس خود را کاربردی و مرتبط انتخاب کنید. ( به این موضوع در سایت Yoast.com اشاره شده.)

دسته بندی رشته های URL

دسته بندی های موجود در رشته های URL در درک بهتر گوگل تاثیر گذار هستند و گوگل این موضوع را لحاظ می کند. سعی کنید تا URL های خود را دسته بندی و طبقه بندی کنید.

با مدرک محتوا درج کنید!

گوگل توجه ویژه ای به وبسایت هایی دارد که مطالبی معتبر و با منبع دقیق درج می کنند. البته استفاده از لینک های خارجی به عنوان منبع و تاثیر آن بر سئو از سوی گوگل رد شده است.

محتوای خود را فهرست کنید

استفاده از فهرست های نشانه دار و شمارشی در محتوای شما باعث می شود تا خواننده و کاربر بتواند راحت تر با محتوا ارتباط بر قرار کند و از پیچیدگی و درهم شدن متن بکاهد. این مسئله از نظر گوگل احترام به کاربر است و در نتیجه جزو ریز نکات سئو محسوب می شود.

نقشه سایت و اولویت بندی

زمانی که به صفحه ای با Sitemap.xml اولویت می دهید در واقع آن صفحه را در اولویت های نقشه سایت خود قرار داده اید. این موضوع از سوی برخی وبمستر ها و سئو کاران، به عنوان یکی از فاکتور های تاثیر گذار بر بهبود رتبه بندی یاد می شود.

کلمات کلیدی فرعی و جایگزین

وجود کلمات کلیدی فرعی کاربردی و کلمه کلیدی جایگزین می تواند سبب افزایش کیفیت بهینه سازی محتوای شما شود.

صفحه های قدیمی

صفحه های قدیمی که مداوم به روزرسانی می شوند و محتوای تازه در آن ها قرار می گیرد، علارغم روحیه ی تازه پسند گوگل، جزو نقاط قوت وبسایت شما به شمار می روند.

صفحه بندی کاربردی

گوگل بر صفحه بندی که کاربر را به درستی و کوتاه ترین زمان به محتوای اصلی و آنچه کاربر به دنبالش هست می رساند، یک نکته ی مثبت است. گوگل این موضوع را در دستورالعمل های بهبود کیفیت خود ذکر کرده

“دسته بندی صفحات به صورت کاربردی و کاربر پسند که بازدید محتوای اصلی را به آسانی مقدور می کند یک نکته ی داربردی برای افزایش کیقیت است.”

دامنه های گوشه نشین

دامنه هایی که مدت طولانی پارک شده هستند و فعالیت ندارند روز به روز در موتور جستجوی گوگل کمتر دیده می شود. بنابراین برای دیده شدن در موتور های جستجو سایت های خود را به صورت مداوم به روزرسانی کرده و بهبود ببخشید.

سایت وابسته با محتوای بی کیفیت نباشید

گوگل در بیانه های خود ذکر کرده است که قصد دارد بر روی دیده شدن سایت هایی با محتوای انحصاری و مفید کار کند. این روزها سایت های بی کیفیت با محتوای کپی و سایت های دارای وابستگی در حال از دست دادن اعتبار خود هستند.

“ارتباط با ما” و تاثیر بر رنکینگ

گوگل به سایت هایی که روش های مختلف و کاربردی برای تماس با مشتریان خود تبیین کرده است را بهینه تر می پندارد و همچنین امتیاز ویژه ای برای وبمسترهایی در نظر می گیرد که راه های ارتباطی ذکر رکده در وبسایت WhoIs آن ها منطبق بر راه های ارتباطی موجود در وبسایتشان است.

رتبه اعتماد کسب کنید

رتبه ی اعتماد یک وبسایت بر اساس لینک هایی است که سایت های معتبر داده اند. سعی کنید رتبه ی اعتماد خوب را از سوی گوگل افزایش دهید.

معمار خوبی باشید

سایتی که دارای ساختمان کاربردی برای کاربر است و دسترسی به گوشه و کنار و محتواهای آن به آسانی صورت می گیرد عمدتا بیشتر مورد توجه گوگل است.

به روزرسانی مداوم

سعی کنید سایت خود را تازه و به روز نگه دارید. اگر به صورت روزانه محتوای جدید به وبسایت خود اصافه کنید باعث می شود تا گوگل شما را یک وبسایت با بازدهی بالا محسوب کند. (کاربردی بودن محتوا را نیز فراموش نکنید.)

نقشه سایت را فراموش نکنید

اینکه وبسایتی دارای نقشه ی منحصر به فرد خود باشد باعث می شود تا گوگل و موتور های جستجوی دیگر بتوانند به راحتی صفحات و محتواهای شما را ایندکس کنند. وجود نقشه ی سایت و کاربردی بودن آن در ایندکس و رتبه بندی تاثیر مستقیم دارد.

downtime سایت را طولانی نکنید

سایت خود را برای مدت طولانی در حالت downtime ( زمانی که به علتخرابی و آپدیت کلی سایت دسترسی به سایت مسدود می شود.) نگه ندارید. این کار می تواند در ایندکس سایت و محتا تاثیر منفی گذاشته و رتبه ی سایت شما را کاهش دهد.

لوکیشن سرور خود را معین کنید

لوکیشن سرور می توادن در جستجو های منطقه ای و جغرافیایی تاثیر گذار و این امر خود نیز بر رتبه بندی های کشوری تاثیر گذار خواهد بود. برای سرور خود موقعیت جغرافیایی خود را تعریف کنید.

SSL داشته باشید

گوگل طبق بیانه ای اعلام کرده است که دارندگان گواهی SSL ایندکس موفق تری خواهند داشت و HTTPS و SSL ارتباط مستقیمی با رتبه بندی دارند. (میزان تاثیر HTTPS فعلا کم و معمول است)

حریم خصوصی

اگر وبسایت شما دارای این صفحه است، سبب می شود تا گوگل شما را با اعتبار تر و مورد اعتماد تر به شمار بیاورد. (این موضوع در خصوص صفحه ی خدمات نیز صدق می کند)

متای جدید تعریف کنید

از یک متا در قسمت های مختلف سایت استفاده نکنید. سعی کنید برای هر محتوا، یک متای مشخص و اختصاصی داشته باشید. داشتن متای تکراری یک نکته ی منفی در رتبه بندی و بهینه سازی به شمار می رود.

برد کرامب در سئوی سایت (موقعیت شناسی)

Ethical SEO Consulting و SearchEngineJournal.com دو وبسایتی هستند که ادعا می کنند استفاده از بردکرامب ناوبری می تواند یک فاکتور تاثیر گذار در سئو باشد. این آپشن سبب می شود تا کاربر و موتور های جستجو موقعیت قرار گیری خود را در وبسایت بشناسند.

نسخه ی موبایل اختصاصی

نسخه ی موبایل اختصاصی

سعی کنید برای وبسایت خود صفحه ای مختص برای موبایل تعریف کنید که کاربران، هنگام اتصال با گوشی نیز بتوانند از وبسایت شما استفاده کنند. هم اکنون تعداد زیادی از وبسایت ها نسخه ای کاربردی برای ابعاد موبایل تعریف کرده اند که کار را برای کاربران تلفن همراه نیز ساده کرده است. این موضوع از اهمیت زیادی برای سئو و بهینه سازی از سوی موتور های جستجو برخوردار است.

SERP و یوتیوب

SERP (Search Engine Results Page است و به معنی صفحه نتایج موتور جستجو) یوتیوب از اهمیت زیادی برخوردار است. سایت Search Engine Land تایید می کند که پس از رونمایی و شروع کار الگوریتم پاندا از سوی گوگل، بازدید یوتیوب افزایش یافته است. این موضوع ارتباط مستقیمی با مالکیت گوگل بر یوتیوب دارد.

ابزار های آنالیز و وبمستر

استفاده از ابزار های آنالیزی و وبمستری گوگل و… سبب می شود تا ایندکس و بهینه سازی، بهتر صورت بگیرد و افزایش رتبه سایت را شاهد باشیم. (استفاده از خود اطلاعات موجود در ابزار ها نیز به صورت غیر مستقیم بر سئو و رتبه تاثیر می گذارند.)

دیدگاه و نظرات

دریافت دیدگاه و نظرات از سوی کاربران (مثبت یا منفی) سبب می شود تا گوگل پندارد که کاربران شما برای سایت اهمیت و اعتبار قائل هستند. (تاثیر گذار در رتبه سایت)

تگ ALT

تگ ALT برای تصاویر در واقع متن مربوط به یک لینک ارجاعی به تصویر است. (در صورت عدم نمایش تصویر، متن ALT نمایش داده می شود.) وجود تگ ALT نکته ای مثبت برای سئوی پرونده های چند رسانه ای است.

دامنه های edu و gov و..

این دامنه ها، دامنه های آموزشی محسوب می شوند و از اهمیت ویژه ای به علت علمکرد و محتوایی که مشمول می شوند دارند. از این رو با اینکه از سوی گوگل این موضوع تایید نشده، سئو کاران تاکید ویژه ای برای درج این دامنه های در محتوای خود دارند.

صرفه جویی در ریدایرکت

ریدایرکت ها را بیش از اندازه به کار نبرید. این موضوع بر سئوی کلی تاثیر منفی می گذارد. استفاده از ریدایرکت 301 به صفحه که به اصطلاح تغییر مسیر هم گفته می شود، می تواند رتبه بندی سایت را دچار رکود کند.

DMOZ

استفاده از لینک سایت هایی که در لیست DMOZ هستند می تواند اثر بخشی مثبتی در جهت بهبود رتبه بندی سایت شما داشته باشد. البته این موضوع تایید نشده و نظریه ای از سوی متخصصان سئو است.

CTR کلمات کلیدی خاص

برخی صفحات نرخ طبیعی کلیک بیشتر و به اصطلاح CTR بیشتری را دارا هستند . این موضوع سبب می شود تا رتبه ی صفحه ی ذکر شده در کلمات کلیدی که در آن موجود است بهبود یافته و صفحه در آن کلمات کلیدی خاص دارای رتبه ی بهتری در موتور های جستجو باشد.

CTR کلیه ی کلیدواژه ها

نرخ طبیعی کلیک برای متمای کلمات کلیدی به علت اینکه رابطی برای سایت با کاربر محسوب می شود از عوامل مثبت و موثر به شمار می رود که رشد آن تاثیرات مثبتی را نیز در پی دارد.

نرخ پرش کاربران

بانس ریت یکی از عواملی است که تمامی متخصصان در زمینه ی سئو درباره ی آن نظرات یکسانی ندارند. اما توسط عده ی زیادی از سئوکاران بانس ریت توسط گوگل به عنوان یکی از فاکتور های اساسی بررسی کیفیت صفحه محسوب می شود. اینکه کاربران صفحه را تا انتها بخوانند می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر روی کیفیت محتوا تاثیر گذار باشد.

همچنین بخوانید:   برابری پیوند(Link equity) و پیج رنک منسوخ شده در سئو

ترافیک مسقیم و بهبود رتبه

اینکه از طریق داده های کروم گوگل می تواند میزان بازدید صفحات از سوی کاربران را بررسی کند، نکته ی جدیدی به شمار نمی رود اما در میان فاکتور ها و عوامل تاثیر گذار بر روی رتبه بندی، ترافیک مستقیم بالا، می تواند اثر بخشی مثبتی را به همراه داشته باشد و به احتمال زیاد این موضوع نشان دهنده ی میزان کیفیت سایت است.

بازگشت کاربران

نرخ بازگشت کاربران یا ترافیک بازگشتی از عواملی است که به احتمال زیاد گوگل با بررسی آن، سعی می کند تا رتبه ی بهتر و دقیق تری را به شما اهدا کند. اینکه ترافیک بازگشتی یک سایت بالا باشد نشانه ی میزان کیفیت آن سایت است و گوگل با بررسی این موضوع، احتمالا رتبه ی بهتری را در نظر می گیرد.

سایت های مسدود؟

سایت های مسدود در الگوریتم پاندا استفاده شدده اند و این موضوع توسط این الگوریتم نکته ای منفی و اثر گذار در تعیین رتبه بندی به شمار می رود. البته هم اکنون این الگوریتم اعتبارش همانند گذشته نیست و الگوریتمی قدیمی به شمار می رود.

bookmark گوگل کروم

گوگل از داده های مرورگر کروم جهت تعیین رتبه ی دقیق تر برای سایت ها در موتور جستجویش استفاده می کند. در واقع سایت هایی که از دید کاربران کاربردی تلقی شده و جزو لیست بوک مارک هستند به احتمال زیاد از سوی گوگل رتبه ی بهتری را کسب می کنند.

کروم و نوار ابزارش

استفاده از اطلاعات نوار ابزار گوگل کروم و گوگل می تواند در نتایج رتبه بندی وبسایت های این موتور جستجو اثر بخش باشد. البته این موضوع از سوی گوگل به صورت رسمی تایید نشده است.

نظرات کاربران و دیدگاه ها

تعداد نظرات و دیدگاه های کاربران برای صفحات و محتواهای شما می تواند سبب شود تا گوگل سایت شما را فعال و پویا محسوب کند و امتیازات ویژه ای را از این بابت هنگام رتبه بندی لحاظ کند.

زمان سپری شده یا Dwell time

تخمین زمانی که کاربران در وبسایت شما پس از جستجو صرف می کنند از سوی گوگل انجام شده و زمان را پس از محاسبه ثبت می کنند. هر چه میزان این زمان بیشتر باشد از نظر گوگل کیفیت محتوای وبسایت شما بهتر است و در رتبه بندی این موضوع نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

Query مختلف

این موضوع جزو نکات تاثیر گذار در رتبه بندی سایت هاست. گوگل با چاره اندیشی خود برای کلمات مبهم در SERP تنوع ایجاد کرده است و این موضوع سبب این شده تا جزو عوامل موثر در رتبه بندی باشد.

200 فاکتور سئو

Query های تازه

برخی کلمات کلیدی که جستجو آن ها در گوگل در دسته ی استثنایی هاست. گوگل با روند جدیدی، صفحاتی که جدیدتر و به روزتر هستند را اولویت می بخشد.

جستجو کاربران و تاریخچه آن

افراد پس از هر بار جستجو، وبسایت هایی که به صورت مکرر تری به آن ها، جهت استفاده به عنوان نتایج جستجو مراجعه کردند را در سرچ آن ها اولویت می بخشد.

زنجیره ی جستجو

هنگامی که دو کلمه یا چند موضوع وابسته را، به دنبال هم جستجو کنید مشاهده می کنید که نتایج جستجو ی کلمه قبلی که مرتبط بوده در جستجوی کلمه ی جدید نیز با منابع کاربردی تر، نمایان می شود.

جغرافیا و موقعیت مکانی

گوگل از نظر رتبه بندی منطقه ای و جهانی به وبسایت هایی که دامنه های کاربردی و مخصوص کشور خود را دارند، امتیاز ویژه ای می بخشد.

امنیت سرچ و جستجو

زمانی که جستجوی امن در تنظیمات موتور های جستجو فعال باشد، وبسایت هایی که دارای محتوای مخصوص بزرگسالان هستند، نمایش داده نشده و از دید کسانی که این آپشن را فعال کرده اند پنهان می ماند. (رتبه بندی این دسته از وبسایت ها موشکافانه تر بررسی می شود)

Google+ Circles و تاثیرات آن

امتیاز مثبت در اختیار کسانی قرار می گیرد که سایت ها نویسندگان (مدیران) آن در حلقه های گوگل پلاس باشند. این موضوع در فاکتور های رتبه بندی تاثیر گذار است.

تنوع دامنه و رتبه بندی

برای ایجاد دامنه های متنوع صفحات SRRP، باید Bigfoot سایت را آپدیت کرده و تا این فاکتور اعمال شود. تنوع دامنه سبب تاثیر بر روی رتبه بندی در موتور جستجوی گوگل می شود.

خرید و فروش

نتایج جستجوی گوگل که مرتبط با خرید و معامله هستند، کمی متفاوت تر از سایر کلمات کلیدی و کلیدواژه ها دسته بندی و رتبه بندی می شوند..

سرچ های محله ای و منطقه ای

در هنگام جستجو هایی که دارای لوکیش های محلی و منطقه ای هستند، مشاهده می شود که گوگل، نتایج دارای لوکیشن نزدیک به شما را بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نشان می دهد.

باکس اخبار در نتایج جستجو

در نتایج جستجوی برخی کلیدواژه ها، مشاهده می کنید که باکس های اخباری از سوی گوگل ایجاد شده و در برخی موارد نسبت به نتایج طبیعی، دارای رتبه ی بهتر و جایگاه بالاتری هستند.

برند ها و نتایج جستجو

برند های معروف و پرطرفدار پس از آپدیت Vince، در برخی کلمات کلیدی خاص و ویژه که مربوط به برند و زمینه ی فعالیتشان باشد، در نتایج جستجو جایگاه بهتری را به خود اختصاص می دهند.

کالاها و محصولات

گاهی گوگل به علت کاربردی بودن و مرتبط بودن برخی محصولات و کالاها، آن ها را در نتایج کلمات کلیدی مرتبط نمایش می دهد و جایگاهی را در نمایش نتایج به آن ها اختصاص می دهد. این موضوع می تواند در رتبه بندی سایت فروشگاه تاثیر گذار باشد.

سرچ های تصویری

جستجوی تصاویر رتبه بندی متفاوتی نسبت به جستجو های عادی که نتایج و محتوای متنی را ارائه می دهد. در بخش جستجوی تصویری، گوگل به وبساتی هایی که بیشتر دارای محتوای تصویری هستند را نمایش می دهد.

نتایج بازی ها

گوگل گاهی بسیار دقیق تر از یک موتور جستجو ساده عمل می کند. برای مثال با جستجوی اسم یک بازی نتایج تصویری آن تبدیل به بازی جستجو شده می شود. (برای مثال Atari Breakout در بخش جستجوی تصاویر گوگل)

برند محور

زمانی که درباره ی یک برند یا کلمات کلیدی مرتبط با آن گوگل جستجو کنید ممکن است نتایج حاصل درباره ی یک وبسایت ظاهر شوند. این موضوع درباره ی سرچ یک دامنه ی ویژه نیز صدق می کند و سایت مورد جستجو در این هنگام از رتبه بندی اختصاصی برخوردار است و صفحاتش با یکدیگر رقابت می کنند.

انکر تکست نام برند شما

متن نوشته ی برند شما یک فاکتور بسیار قوی را برای رتبه بندی به ارمغان می آورد. هر چه ارتباط میان انکر تکست و نام برند شما قوی تر باشد. تاثیر بیشتری را اعمال می کند.

تعیین برند در جستجو ها

ممکن است فردی به صورت اختصاصی در این موتور جستجو به دنبال سایت شما باشد. این موضوع از نظر گوگل یک فاکتور محسوب شده و نام سایت شما را در تعیین برند در نظر می گیرد.

نام برند در وبسایت های خبری

برند های خود را در وبسایت های خبری نام ببرید. این موضوع سبب می شود تا وبسایت شما اعتبار خود را ارتقا دهد. دلیل این موضوع این است که از نظر گوگل، برند هایی که در اخبار موجود هستند شایسته ی رتبه ی بهتر هستند تا شناخته تر شده و دیده شوند. برخی برند ها نیز خود زمینه ی خبرسازی دارند که این نکته ای مثبت است.

Co-Citations

این موضوع فاکتوری است که به صورت غیر مستقیم و بدون توضیحات در خصوص برند، برند در محتوای دیگر وبسایت ها یا سایر صفحات وبسایت لینک می شود. این موضوع در موتور جستجوی گوگل یک عامل اثر بخش ضعیف در بهبود رتبه بندی است.
اگر وب سایت شما توسط یک موتور جستجو در مجاورت رقیبتان یافت شود، شرکت شما را در حوزه مربوط به آن رقیب محسوب می کند.پس برای گرفتن لینک‌های co-citation، عبارات “best” یا “top 10” را در حوزه فعالیت خود جستجو کنید.اگر در لیست نتایج نامی از خود نیافتید، با تماس به ناشر درخواست کنید تا شرکت شما را به فهرست بیفزاید.

RSS و مشترکان آن

مشترکان RSS وبسایت شما از نظر گوگل موضوعی تاثیرگذار است و می توان دلیل این موضوع را مرتبط با RSS محبوب خود گوگل در نظر گرفت. دقت کنید که گوگل به مشترکان RSS شما توجه می کند و این موضوع یک فاکتور در رتبه بندی تلقی می شود.

محل کسب و کار های حقیقی

گوگل با توجه به اطلاعات محلی درج شده در گوگل پلاس، می تواند موقعیت حقیقی یک برند را شناخته و بزرگ یا کوچک بودن آن را تخمین بزند. گوگل به اطلاعات موقعیت هم سرک می کشد و این موضوع جزو دسته ی فاکتور های اثر بخش بر رتبه بندی است.

پرداخت مالیات

طبق آنچه در وبسایت MOZ در خصوص کسب و کار هایی که مالیات پرداخت می کنند، گفته شد که این وبسایت ها نیز از نظر گوگل در دسته ای جدا قرار گرفته و بررسی می شوند.

الگوریتم سابق گوگل- پاندا

این الگوریتم در گذشته تعیین کننده این بود که سایت هایی با محتواهای ضعیف در جستجو ها، کمتر دیده شوند.

تغییرات مسیر نادرست

تغییر مسیری که نادرست صورت بگیرد و موفق نباشد نیز می تواند سبب کاهش رتبه و حتی خروج و جریمه سایت از ایندکس ها باشد. در تغییر مسیر با دانش عمل کنید.

در بهینه سازی صرفه جویی کنید!

بله درست شنیدید! بهینه سازی بیش از اندازه محتواها و استفاده ی بی رویه از کلمات کلیدی و معماری غیر اصولی محتوا سبب می شود تا گوگل رو این موضوع حساسیت نشان داده و به جای بهبود رتبه سایت و ثبت سئوی دقیق تر، بهینه سازی را کاهش دهید. با دقت و به مقدار استاندارد محتواهای خود را بهینه کنید.

صفحات خود را اصولی بهینه کنید

همچون آنچه برای بهینه سازی محتواها گفته شد، در بهینه سازی صفحات نیز نباید بهینه سازی به صورت اجمالی و بیش از اندازه صورت بگیرد. این موضوع توسط گوگل پاندا بررسی می شود. چون گوگل پنگوئن، در جهت تکمیل کار الگوریتم پاندا دست به بررسی صفحات می زند.

تبلیغ های Fold

این تبلیغات توسط الگوریتم صفحه بندی بررسی می شود. در صورت مشاهدهی تبلیغات بی رویه در بالای خط مشخص، از سوی این الگوریتم جریمه خواهید شد.

متا تگ

افزودن بیش از اندازه ی تگ ها در متای خود می تواند سبب شود تا گوگل این میزان کلمات کلیدی را متا را مشکوک در نظر گرفته و وبسایت شما را جریمه کند.

الگوریتم گوگل دنس

این الگوریتم رتبه بندی سایت را برای مدتی موقت تغییر می دهد. این موضوع باعث می شود تا سایت هایی که قصد دارند تا الگوریتم های گوگل را دور بزنند شناسایی شوند.

بررسی فاکتورهای مرتبط با شبکه های اجتماعی وب سایت شما

بررسی فاکتورهای مرتبط با شبکه های اجتماعی در سئو

فیسبوک و لایک های آن

بر طبق نظریه برخی کارشناسان سئو، تعداد لایک های فیسبوک جزو عواملی با تاثیر کم در رتبه بندی گوگل به کار برده می شود.

اشتراک گذاری در شبکه ی اجتماعی فیسبوک

یکی از عوامل تاثیر گذار در بهبود رتبه بندی سایت شما، اشتراک گذاری محتوا های موجود شما در شبکه ی اجتماعی همچون فیسبوک است. این موضوع ضعیف تری سبت به بک لینک و تاثیر قوی تری نسبت به شمارش لایک های فیسبوک دارد.

پینترست

اشتراک گذاری در پینترست و پین کردن محتواهای تصویر شما در شبکه ی اجتماعی محبوبی همچون پینت رست سبب می شود تا گوگل توجه ویژه ای به محتوای تصویری شما معطوف کند. پینت رست یک شبکه ی اجتماعی گسترده با داده های تصویری است.

توییت های یک صفحه

تعداد توییت های به کار رفته در یک محتوا و صفحه نیز مشابه لینک ها عمل می کند و می تواند نتایج مثبتی را در هنگام رتبه بندی رقم بزند.

توییت معروف ها

استفاده از توییت افراد دارای اعتببار و فالور بیشتر، یکی از عوامل و فاکتور های احتمالی تاثیر گذاری در رتبه بندی به شمار می شود.

اشتراک گذاری و نظرات کاربران

گوگل علاوه بر اینکه شبکه های اجتماعیی همچون فیسبوک و… را بررسی می کند، به بررسی تعداد دفعات اشتراک گذاری محتوا در سایر شبکه های اجتماعی و نظرات و میزان محبوبیت محتوای درج شده نیز توجه کرده و این موضوع را در فاکتور های تاثیر گذار دسته بندی می کند. البته این تاثیر چندان زیاد نیست.

گوگل پلاس و تاثیر آن

استفاده از داده های ثبت شده در شبکه ی اجتماعی گوگل پلاس که از زیر شاخه های اصلی موتور جستجوی گوگل است یک موضوع پپذیرفته شده از سوی سئوکاران و مدیران وبسایت های بزرگ است. البته این موضوع از سوی کاتس رد شده و تاثیر این فاکتور را غیر مستقیم تلقی می کند. البته این فاکتور جز فاکتورهای قدیمی گوگل بوده و هم اکنون گوگل از گوگل پلاس پشتیبانی نمی کند.

کاربران دارای اعتبار گوگل پلاس

گوگل داده کاربرانی که دارای اعتبار بیشتری از سوی گوگل پلاس هستند را با ارزش تر محسوب کرده و از آن به صورت دقیق تری استفاده می کند. البته موضوع مربوط به قبل از اعلام پایان کار گوگل پلاس بود.

نویسنده های معتبر

استفاده از نویسده هایی که دارای پروفایل های آنلاین و معتبر هستند، از سوی گوگل به صورت غیر مستقیم دارای ارزش بیشتر بوده و محتوای آن ها در رتبه بندی نتایج بهتری را کسب می کند. این موضوع چند وقت پیش شکل مستقیم خود را از دست داد و تاثیر آن به صورت غیر مستقیم اعمال می شود.

اطلاعات اکانت و اطراف لینک

بررسی داده های اکانتی که محتوا را ثبت می کند و متن اطراف لینک از جمله ابزاراتی است که گوگل با استفاده از آن می تواند اطلاعات بیشتری را کسب کند.

داده های اجتماعی سایت

داده های اجتماعی وبسایت شما اگر به طور ویژه باشد، در افزایش اعتبار وبسایت شما نقش موثری را ایفا می کند.

برند ها و فیسبوک

هر چه میزان صفحه ی فیسبوک یک برند و سایت دارای لایک های بیشتری باسد، در تعیین برند و رتبه بندی آن برای نمایش، مثبت تر و سریع تر نتیجه می دهد.

توییتر و برند ها

دارندگان نام تجاری یک برند و سایت، برای سنجش اعتبارشان به صفحه های توییتر و میزان لایک آن ها نیز توجه شده و امکان دارد گوگل این موضوع را یک فاکتور در نظر بگیرد تا میزان محبوبیت را بسنجد.

لینکداین صفحه بسازید

بیشتر نام های تجاری دارای اعتبار و وبسایت های شناخته شده در سایت لینکداین دارای صفحه هستند. این موضوع می تواند فاکتوری در تعیین رتبه بندی باشد.

کارمندان شما در لینکداین

در پروفایلی فهرست کارمندان خود را ایجاد کنید. این موضوع سبب می شود تا فاکتوری با اثر بخشی جزیی در رتبه بندی را پدید آورد.

تعاملات در شبکه های اجتماعی

اکانت فعال و قانونی برای وبسایت خود ایجاد کنید. به روز بودن اکانت و تعاملات با فالور ها و کابران از نکات مهم و کلیدی است که باید در شبکه های اجتماعی رعایت شود تا فاکتوری مثبت برای بهبود رتبه بندی تلقی شود.

فاکتور های مربوط به جریمه، اسپم و هشدارهای گوگل

اسپم

حساسیت به رنک صفحه

با به کارگیری nofollow و استفاده از آن برای لینک های داخلی و خارجی می توانید مسبب این شوید که گوگل تصور کند شما در حال بازی با سیستم هستید و این موضوع از نظر این موتور جستجو خوشایند نیست.

هشدار های گوگل وبمستر تولز و سرچ کنسول

ابزار گوگل وبمستر تولز و هشدار های موجود در آن می توانند سبب شوند که اشتباهات و فاکتور های مربوط به رتبه بندی را رعایت کرده و پیشگیری کنید.

جریمه الگوریتم ها

اینکه سایت شما توسط الگوریتم ها مورد جریمه قرار بگیرد، در برخی موارد سبب می شود تا سایت شما دچار ریزش ناگهانی و شدید رتبه شود.

تبلیغات پاپ آپ

این گونه تبلیغات به علت اینکه سبب ایاد مزاحمت برای کاربران می شود، اصولا سبب ریزش رتبه و کاهش ایندکس وبسایت و همچنین در برخی موارد می توانند مسبب جریمه شدن وبسایت شوند. از به کار بردن تبلیغات مزاحم و پاپ آپ جلوگیری کنید.

انکر تکست های غیر استاندارد

انکرتکست هایی که غیر استاندارد و به اصطلاح سمی هستند و به سایت شما اشاره دارند، می توانند سبب ریزش رتبه ی شما شوند و گوگل آن ها را سایت هک شده و اسپم محسوب کند.

گوگل و جریمه های دستی آن

گوگل راهنمایی جهت جریمه های دستی خود انتشار داده است که این موضوع نیز یکی از فاکتور های تاثیر گذار محسوب می شود.

سایت های دارای وابستگان

اینگونه استی های که وابسته در نظر گرفته می شوند، از نظر گوگل چندان خوشایند نبوده، و گوگل میدان را برای اینگونه سایت ها خالی نمیگذارند. از نظر گوگل این وبسایت ها زیر نظر هستند و استقلال کافی را ندارند.

محتواهای دستگاهی

محتواهایی که به صورت خودکار و توسط سیستم تولید می شوند. از نظر گوگل موضوع جالبی نیست. گوگل به بررسی می پردازد و در صورت درک اینکه وبسایت شما دارای تولید محتوای خودکار است، سایت را از ایندکس خارج کرده و در بهترین حالت جریمه ی سنگینی را تعیین می کند.

Sandbox و تاثیرات آن

Sandbox گوگل به حالتی گفته می شود که یک سایت نوپا و جدید لینک های بسیار زیاد و ناگهانی را دریافت می کند. در این حالت سایت مذکور درحالت Sandbox قرار گرفته و به صورت غیر دائم و موقت از ایندکس و دیده شدن در نتایج جستجو محروم می شوند.

Disavow Tool و نقش آن

این ابزار برای از بین بردن جریمه های الگوریتمی و دستی گوگل است. استفاده از این بازار اگر نتیجه ای مثبت را به همراه داشته باشد، می تواند رتبه بندی را بهبود ببخشد.

اسپمر ها گوش به زنگ باشند!

اگر به عنوان مالک چندین وبسایت، به علت محتوا یا هر ایراد دیگری در یکی از وبسایت هایتان، گوگل شما را به عنوان یک اسپمر شناسایی کند و به عنوان مالک آن وبسایت جریمه شوید، گوگل با توجه به اطلاعاتی که از شما ثبت کرده و شما را مالک چندین وبسایت به شمار می آورد، وبسایت های دیگری که شما صاحب آن ها هستید با موشکافانه تر بررسی می کند.

این فرایند تا زمانی که جریمه شما رفع شود ادامه خواهد شد و گوگل به محتوا و وبسایت شما نسبت به سایر وبمستر ها توجه ویژه تری را نشان می دهد.

اسپم IP

اگر آی پی سرور شما به عنوان اسپم شناخته شود، گوگل بر روی تمامی وبسایت هایی که بروی آی پی شما موجود است را به طور دقیق بررسی کرده و زیر نظر می گیرد.

bad neighborhoods یا همسایگان بد

لینک دادن به سایت های bad neighborhoods یا همسایگان بد نیز می تواند سبب ریزش رتبه بندی شما و لطمه به موقعیت شما شود. از لینک به اینگونه وبسایت ها خودداری کنید.

DMCA یا قانون کپی رایت هزاره دیجیتال

این شکایات پس از ثبت، سبب می شوند تا رتبه ی سایت مذکور کاهش یافته و دچار ریزش رتبه شود.

اسپم و انجمن ها

معمولا به علت اسپم گوگل بسیاری از لینک های که از طریق انچمن ها (همانند پروفایل های انجمن) در محتوا و وبسایت ها درج می شود را نادیده گرفته و بی ارزش تلقی می کند.

درخواست حذف جریمه و تجدید نظر

اقدام به درخواست تجدید نظر باعث که سبب موافقت و پاسخ مثبت از سوی گوگل شود، می تواند نتایج مثبتی در بهبود رتبه بندی بگذارد.

سخن پایانی

در این بخش 200 نکته و عامل مهم که در رتبه بندی و بهینه سازی سایت شما در موتور جستجوی گوگل تاثیر گذار هستند را بررسی کردیم. با رعایت این 200 عامل تاثیر گذار می توانید رتبه و سئوی بهتری را در موتور جستجوی محبوب گوگل کسب کنید. شاید در نظر اول این طور برداشت کنید که این تعداد زیاد از فاکتور های سئو را نمی توان رعایت کرد پس چه راهکاری وجود دارد؟ در پاسخ باید عرض کنیم برخی از این قوانین مربوط به سئو داخلی نمی شود همچون قانون کپی رایت هزاره دیجیتال و … و قرار نیست همه این فاکتور ها رعایت شود این ها به عنوان نقشه راه هستند و اگر نگاه کلی به همه این فاکتور ها داشته باشیم متوجه خواهیم شد که بیشترین هدف گوگل این است که سایت های زرد و یا دارای محتوای کم ارزش در نتایج بالای گوگل جایی نداشته باشند. بنابراین بنا به نظر شخصی بنده اولاً سعی کنید برای کاربر بنویسید نه برای گوگل! به این طریق بازخورد های شما به صورت اتوماتیک وار بهتر خواهند شد. یعنی مطلب شما اشتراک گذاری شده، نرخ بازگشت شما کاهش پیدا میکند، کاربر در نظرات شما شرکت میکند و صد ها عامل دیگر… بنابراین اگر شما وب مستری هستید که فقط لینک سازی می کنید! یا فقط محتوای خوب تولید میکنید! یا فقط سئوی خوبی دارید! قطعاً شکست خواهید خورد و اگر سعی بکنید همه موارد را در کنار هم و با هدف جلب نظر کاربرانتان تولید کنید شما قطعاً موفق خواهید بود.

نظرات و تجربیات خود را در خصوص عوامل تاثیر گذار بر سئو و رتبه بندی در گوگل، از طریق بخش دیدگاه موجود در انتهای متن به اشتراک بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود را از طریق بخش “از من بپرس” برای ما ارسال کنید. با ما همراه باشید.

16 دیدگاه