Close

.:: سبد خرید شما

آموزش کامل سئو تصاویر و بهینه سازی عکس های سایت شما

⏱️ مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه
🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 07 مهر 1400

تصور کنید که در یک سالن بسیار بزرگ، شما و تعداد زیادی از افراد دیگر حضور یافته اید و داوطلب هستید تا در یک مسابقه شرکت کنید. گام اول برای شرکت در این مسابقه، انتخاب شدن به عنوان ده نفر برتر است.

در این شرایط، اولین کاری که باید انجام دهید، این است که دیده شوید! برای دیده شدن در یک جمعیت بزرگ باید با بقیه افراد تفاوت داشته باشید.

شاید یکی از بهترین راه حل ها برای ایجاد این تفاوت، درست کردن یک تصویر یا یک بنر باشد که آن را به دست بگیرید و به داوران اعلام کنید که هدف و مقصود شما چیست و چرا ادعا می کنید که می توانید جزو ۱۰ نفر برتر باشید

در واقع شما از بنرتان  به عنوان یک تریبون استفاده می‌کنید که می‌تواند قابلیت‌ها و ویژگی های شما را به سایرین منتقل کند و سبب شود تا بیشتر و بهتر از بقیه افزاد، مورد توجه قرار بگیرید یا به عبارتی دیگر دیده شوید.

حال بیایید تا بررسی کنیم ارتباط مثال بالا با موضوع امروز بحث ما چیست؟ مسابقه بزرگ و داوران آن در مثال بالا، نقش موتور جستجوی گوگل را ایفا می کنند. شما و سایر افراد دیگری که در آن سالن حضور دارید نیز، هر یک نماینده ی یک وبسایت هستید.

بنرها، نقش تصاویر محتوای شما را دارند. در واقع شما با هر تصویری که به محتوای وبسایت خود اضافه می کنید سبب می شوید تا مطالب شما در میان سایر رقیبانتان بیشتر دیده شود.

حال که با اهمیت تصاویر در تولید محتوا آشنا شدیم می‌خواهیم در خصوص سئو تصاویر صحبت کنیم. در یک تعریف ساده، سئو به مجموعه تکنیک ها و ترفند هایی گفته می شود که با انجام دادن آنها می توانیم در گوگل رتبه بهتری را کسب کنیم و بیشتر دیده شویم.

سئو انواع مختلفی دارد که یکی از شاخه‌های مهم آن سئو تصاویر و عکس هاست.پیش از اینکه مبحث بهینه سازی تصاویر را به شکل کامل باز کنیم به یک مقدمه کوتاه می پردازیم.

الگوریتم های گوگل داور هستند، مهر تاییدشان را بگیرید!

گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجو در دنیا آمده و دسته بندی های مختلفی را برای نتایج جستجو ایجاد کرده است.

برای مثال دسته بندی ویدیو ها، تصاویر، کتاب ها و غیره. هدف ما از سئو کردن عکس ها این است که در دسته بندی تصاویر، رتبه بهتری را از سمت گوگل کسب کنیم.

الگوریتم هایی که به بررسی تصاویر در گوگل می پردازند اختصاص آن برای این کار ایجاد شده اند و قوانین خاص خود را دارند. گام اول ما برای اینکه بتوانیم با اصول سئوی تصاویر به خوبی آشنا شویم این است که الگوریتم های گوگل در بخش تصاویر نظارت دارند آشنا شویم.

سئو تصاویر و سئو متن چه شباهت هایی دارند؟

اگر نویسنده وب سایت باشید می‌دانید که ۳ نکته ی مهم در سئوی محتوای متنی اهمیت بسیاری دارد و جزو اصول اصلی آن به شمار می رود.

۱- عنوان محتوا

۲- اختصاصی بودن محتوا

۳- کیفیت محتوا

اگر بخواهیم به شکل مختصر این سه اصل را بررسی کنیم باید بگویم که عنوان محتوا همان، معرف محتوای شماست که در اولین نگاه برای کاربر نمایش داده می شود و او را برای مطالعه ی محتوای کامل ترغیب می‌کند. اختصاصی بودن محتوا هم به این معناست که محتوای شما باید به شکل یونیک نوشته شده باشد و برای نخستین بار شما آن را تولید کرده باشید. در واقع از کپی متن دیگران استفاده نکنید.

کیفیت مطلب هم شامل نوع نگارش، شیوه ی بیان، رعایت نکات املایی و غیره می باشد.

دقیقاً در تولید محتوای تصویری هم این سه اصل باید رعایت شود. در بهینه سازی تصاویر هم باید از تصویری با کیفیت و یونیک استفاده کنید که عنوان جذاب و گویایی داشته باشد.

در ادامه تک به تک تکنیک ها و ترفند های مربوط به بهینه سازی تصاویر را با هم بررسی می‌کنیم.

بررسی و معرفی برترین تکنیک های سئو تصویر

در پاراگراف های قبلی بررسی کردیم که چه شباهت هایی میان سئو تصویر و متن وجود دارد. در  شروع مبحث تکنیک های بهینه سازی تصویر هم با همان موارد مشابه شروع میکنیم و کم کم وارد مباحث تخصصی تر می شویم.

۱- تصاویر یونیک انتخاب کنید

منظور از یونیک بودن تصاویر این نیست که شما صفر تا صد عکسی که می خواهید در وب سایت تان قرار دهید را خودتان آماده کرده باشید. بلکه منظور این است از تصویری استفاده بکنید که با استفاده از ادیت ها و ترکیب ها و… دچار تغییرات(هرچند جزئی) شده باشد. برای مثال در تصویر زیر مشاهده می کنید که دو تصویر بسیار مشابه هم هستند اما با ایجاد تغییراتی در سایه ها، رنگ ها و اضافه کردن متن به تصویر، در آن تغییر ایجاد کرده ایم.

۲- عنوان هوشمندانه برای عکستان انتخاب کنید

انتخاب نام و عنوان برای عکس ها یکی از عوامل مهم در سئو تصاویر به شمار می رود. با رعایت چند نکته مهم در انتخاب عنوان مناسب برای عکس تان می تواند نتیجه ی مثبتی را برای شما رقم بزند:

  • عنوان کوتاه و روان انتخاب کنید
  • در عنوان از کلمات کلیدی کاربردی استفاده کنید
  • از کلمات ربط مثل از، و، به، را و…کمتر استفاده کنید
  • برای چند عکس، یک عنوان یکسان انتخاب نکنید

۳- عکس بی کیفیت، سطح شما را پایین می آورد!

بارها شده که در سرچ تصویر گوگل به دنبال عکس با کلمه کلیدی مشخصی میگردیم و تصویر مورد نظر ما کیفیت خوبی ندارد‌.

همچنین بخوانید:   برچسپ گذاری یا تگینگ و کاربرد آن در سئو سایت شما

کیفیت عکسی که در وبسایت شما بارگذاری می شود، میزان حرفه ای بودن شما را به نمایش می گذارد. همیشه از عکس هایی استفاده کنید که کیفیت خوبی داشته باشند‌ و انتظارات کاربر را برآورده کنند. عکس های بی کفیت، هرچقدر هم که زیبا باشند، ظاهر سایت شما را دموده می کنند.

به قول یکی از دوستان،” محتواهای متنی هر سایت لباسی برای سایت هستند و تصاویر آن محتواها، زیورآلات آن”

۴- مطمئن شوید که تصویر شما responsive است!

ریسپانسیو بودن تصویر به این معناست که عکس شما، توسط هر دستگاهی قابلیت نمایش به شکل صحیح را دارد. اگر یادتان باشد تا چندسال پیش، صفحات اکثر وبسایت ها در موبایل با ابعاد بسیار بزرگ نمایش داده می شد و اسکرول طویلی به شکل عمودی و افقی ایجاد میشد که امکان بازدید از مطالب را دشوار می کرد.

پس از مدتی گوگل بر روی نمایش صحیح صفحات سایت در گجت های مختلف حساس شد و با روی کار آمدن گوشی هایی با صفحات بزرگ لمسی،  این حساسیت افزایش هم پیدا کرد.حالا برای گوگل، یکی از مهم‌ترین ویژگی هایی که باید تصاویر هر وبسایت داشته باشند این است که ریسپانسیو باشند!

زمانی که تصاویر ریسپانسیو باشند با کیفیت و سایز مناسب برای هر دستگاه(چه موبایل، چه تبلیت و…) نمایش داده می شود.

۵- حتماً از تگ alt استفاده کنید

این تگ، کد ارتباط برای شرح تصویر شما به گوگل است. در واقع تگ alt تصویر شما را برای الگوریتم های گوگل توضیح می دهد و معرفی می کند که دقیقاً عکس انتخابی شما، درباره چیست.

شاید گوگل بدون تگ alt هم بتواند به احتمال ۹۰ درصد، تصویر شما را به شکل درست تشخیص دهد، اما این تگ به شما کمک می کند تا از وقوع آن ۱۰ درصد خطا جلوگیری کنید.

دقت کنید که تگ alt و دیگر عناوین نباید مداوم برای تعداد زیادی از تصاویر تکرار شوند.  تلاش کنید تا با خلاقیت ذهنی خود، از کلمات کلیدی تازه و عبارات متفاوت استفاده کنید.

زمانی که متن جایگزین، عنوان عکس و تگ alt، برای تعداد زیادی از تصاویر به شکل تکراری انتخاب می شوند، گوگل این کار شما را به عنوان  keyword stuffingمی شناسد و ممکن است شما را جریمه کند.

۶- کپشن تصویر، یک شانس گُل دیگر

کپشن یا توضیحات تصویر هم می‌تواند به عنوان یک فرصت برای بهبود سئوی تصویر شما محسوب شود. کپشن برای مطالعه ی سریع و معرفی مختصر محتوا  کاربردی است.

 

توضیحات هر عکس معمولا با جملات کوتاه پر می شود و به شما کمک می‌کنند تا به کاربران در مطالعه ی کوتاه مقالات کمک کنید.

نوشتن کپشن الزامی نیست اما در بهبود سئوی تصاویر نقش کوچکی را ایفا می کند.

۷- عکس ها را پوشه بندی کنید

پوشه بندی عکس ها باعث می شود که، موضوع تصاویر شما در هر صفحه از سایت مشخص باشد. اگر وبسایت شما بافتی دارد که باید در مطالب آن تعداد زیادی تصویر استفاده شود، پیشنهاد می‌کنیم که به جای استفاده از یک پوشه عمومی، پوشه فرعی با موضوع مشخص انتخاب کنید که تصاویر شما دسته بندی شوند و گوگل برای شناسایی عکسها مسیر راحت تری را طی کند.

۸- با چه فرمتی عکس ها را بارگذاری می کنید؟

فرمت تصاویر هم یکی از موارد مهم سئوی تصویر به شمار می رود.

در ادامه چند فرمت مهم و پرکاربرد را بررسی می کنیم تا ببینیم کدام یک می‌توانند برای بهینه سازی عکس ها مناسب تر باشند:

۱- فرمت JPEG

این فرمت از نظر سازگاری، نسبت به تمامی فرمت های دیگری که برای عکس ها استفاده می شود، پرکاربردتر است و نتیجه بهتری را در زمینه سئو رقم می زند.

اکثر سایت ها برای اینکه عکس هایشان در مدت زمان کوتاه تری از سوی گوگل تایید شود و مهر ایندکس  را بگیرد، تصاویر را با فرمت JPEG در سایت قرار می دهند.

۲- فرمت PNG

این فرمت از نظر سایز و حجم ،فضای زیادی را اشغال می کند و اگر برای شما مهم است که تصویر، با حجم کمی در سایت تان قرار بگیرد، فرمت png فرمت مناسب شما نیست.

معمولاً فرمت png برای تصاویر با وضوح بالا استفاده می شود که با زوم کردن هم کیفیتشان چندان هم کاهش پیدا نمیکند.

۳- فرمت SVG

برای ذخیره‌سازی تصاویری که لوگو، آرم یا طرح گرافیکی هستند استفاده می شود.

اکثر عکس هایی که با این فرمت هستند، زمینه ندارند و صرفاً به عنوان یک لایه در ساختمان تصویری جدید استفاده میشود.

فرمت SVG  انتظار شما را، از بابت پایین بودن حجم و ایندکس آسان، برآورده نمی کند. بهتر است فقط در صورت نیاز از این فرمت استفاده شود.

۹- Exif  عکس ها را شخصی سازی کنید

به بخش کدهای مربوط به هر عکس، اگزیف (Exif) آن عکس گفته می شود. با ویرایش بخش اگزیف می توانید نام سایتتان و توضیحات اضافه را به عکس اضافه کنید. با این کار تصویر شما یک شناسنامه ی اختصاصی دارد.

بخش اگزیف همانند یک مترجم است که زبان دیداری تصویر را به زبان کد های  قابل فهم برای گوگل تبدیل می کند. با این کار گوگل می تواند به آسانی اطلاعات عکس شما را بررسی کند.

برای دسترسی به بخش کدهای هر عکس سه راه وجود دارد:

۱- مراجعه به بخش فایل در فتوشاپ و کلیک بر روی گزینه ی file info

۲- استفاده از برنامه های ویندوز

۳- استفاده از اپلیکیشن های موبایل

۱۰- حجم تصاویر و سرعت سایت

زمان بارگذاری صفحات وب سایت برای گوگل بسیار ارزشمند است. این موتور جستجو اصلاً دوست ندارد که کاربران برای بازدید از صفحات سایت شما مدت زمان زیادی را منتظر بمانند. به همین جهت اگر تصاویری با حجم بالا استفاده می کنید و زمان بارگذاری صفحات سایت شما طولانی است، قطعاً امتیاز منفی از سوی گوگل دریافت خواهید کرد.

همچنین بخوانید:   بررسی دلایل کاهش بازدیدکنندگان سایت شما در موتورهای جستجو

برای کاهش حجم تصاویر می توانید فرمت عکس، سایز عکس و… را تغییر دهید. آسان ترین راه در میان تمامی موارد، تغییر سایز تصاویر شماست. در ادامه چند راه حل ساده به شما معرفی می کنیم که با استفاده از آنها می توانید، تصاویر خود را با شرط حفظ کیفیت، کم حجم کنید.

چطور می توانیم عکس ها را بدون اینکه کیفیت آنها کاهش پیدا کند کم حجم کنیم؟

راه های زیادی برای کاهش حجم عکس ها بدون اینکه کیفیت آنها دچار تغییر شود وجود دارد.در ادامه سه تا از آسان ترین راهکار ها را شرح میدهیم.

۱- کاهش حجم در فتوشاپ

فتوشاپ به عنوان برترین ادیتور عکس جهان قابلیت های فراوانی را برای کاربران ایجاد کرده است. یکی از ساده ترین راه ها برای کاهش حجم در فتوشاپ استفاده از گزینه ی save for web است. با استفاده از این گزینه شما می توانید تصویر تان را به شکل فشرده و با بالاترین کیفیت ذخیره نمایید.

۲- Optimazilla و فشرده سازی تصاویر

Optimazilla وب سایتی است که با استفاده از آن می توانید فایل ها و  تصاویر خود را فشرده سازی کنید. این ابزار فایل های گوناگون را دریافت کرده و پس از انجام فرآیند فشرده سازی، فایل تازه‌ای را در اختیار شما قرار میدهد.

۳- افزونه lazy loading

به علت اینکه می خواهیم در ادامه، این افزونه را به طور کامل بررسی کنیم، توضیح مختصری در خصوص این ویژگی از افزونه lazy loading  میدهیم.

با استفاده از این پلاگین شما می توانید تصاویر خود را که در سایت بارگذاری کرده‌اید تغییر سایز داده و حجم آن را فشرده سازی کنید.

۱۱- از تصاویرتان بک لینک بگیرید

لزومی ندارد که تمامی بک لینک های شما از محتوای متنی شما ایجاد شود. شما می‌توانید به تصاویرتان هم لینک های داخلی و یا لینک های خارجی بدهید. اتفاقاً با این کار برای گوگل جلب اعتماد میکنید و بک لینک های خود را عادی سازی می کنید.  البته لازم است بگویم که زیاده‌روی در هر کاری هم نتیجه عکس می‌دهد و ممکن است به جای اینکه به سود شما تمام شود، به شما ضرر بزند.

درخصوص ایجاد بک لینک از تصاویر هم باید به این موضوع توجه داشته باشید که بک لینک ها را به شکل هوشمندانه ایجاد کنید و تعداد آن ها آنقدر زیاد نباشد که گوگل را نسبت به شما حساس کند.

افزونه های کاربردی برای بهبود سئو تصاویر سایت شما

افزونه های مختلفی برای وردپرس  وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید عکسهای سایت خود را بهینه سازی کنید و سئو آنها را ارتقا دهید. در ادامه به معرفی ۴ افزونه برتر در این زمینه را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید‌

افزونه ی wp-smushit امداد رسان سئو عکس ها

پلاگین wp-smushit امکان کاهش حجم تصاویر وب سایت تان را به شکل یکجا برای شما فراهم می کند. این امکان هم برای عکسهای قدیمی وجود دارد و هم برای عکس هایی که به تازگی در وبسایتتان آپلود کرده اید. ویژگی دیگری که این افزونه برای شما ایجاد می‌کند، به کارگیری لود تنبل یا همان lazy loading است.

افزونه w3-total-cache

سایت شما هم تجربه کرده باشید که با وجود عدم اتصال به اینترنت، زمانی که وارد مرورگرتان شده اید، همچنان صفحات وبسایت هایی که قبلا به آن ها مراجعه کرده اید در دسترس شما هستند و برایتان نمایش داده می شوند.

این اتفاق به علت استفاده از افزونه w3-total-cache رخ داده است. این افزونه، یک حافظه کش برای هر کاربر ایجاد می کند که با استفاده از آن، لازم نیست کاربر با هر بار مراجعه به سایت، مجددا تصاویر و اطلاعات آن صفحه ،برایش بارگذاری شود. این افزونه در بهبود سئوی سایت هم به علت کاهش زمان بارگذاری صفحات، تاثیر مثبت دارد.

افزونه lazy load

در پاراگراف های بالا هم نام این افزونه را تکرار کردیم. پلاگینlazy load  علاوه بر اینکه تمامی تصاویر درون وبسایت شما را از نظر حجم و اندازه فشرده سازی میکند، شیوه جدیدی را هم برای بارگذاری تصاویر در صفحات سایت شما ایجاد می کند.

بر اساس روش lazy load، زمانی که کاربر در حال مشاهده هر صفحه از سایت شما باشد، با بالا و پایین کردن اسکورول سایت، تصاویر به ترتیب بارگذاری خواهند شد و این موضوع باعث می شود سایت در مجموع سبک تر شود.

جمع بندی

با توجه به اینکه در سال های اخیر جستجو را در دسته بندی تصاویر گوگل افزایش یافته است.، گوگل هم با وسواس بیشتری رتبه های برتر خود را برای نمایش در این دسته بندی انتخاب می‌ کند.

در این مطلب از سایت بک لینک  تلاش کردیم مهمترین نکاتی که باید در خصوص بهینه سازی عکس ها را بررسی کنیم و برترین تکنیکها و افزونه های سئو تصاویر را معرفی کنیم. امیدوازیم که شما از خواندن این مطلب لذت برده باشید و نکاتی که در آن بررسی کردیم برایتان مفید بوده باشد.

شما می توانید تمامی سوالات خود را درباره سئو تصاویر در قسمت نظرات درج کنید و پاسخ کارشناسان ما را در کوتاه‌ترین زمان دریافت نمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

46 دیدگاه