Close

.:: سبد خرید شما

عنکبوت گوگل چگونه وب سایت شما را رصد و بررسی می کند!؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 11 تیر 1398

محتواهای ایندکس شده در گوگل به صورت نتایج در جستجو ها نمایش داده می شود. معمولا برای اینکه گوگل محتوایی را ایندکس کند لازم است تا ابتدا آن را به صورت موشکافانه مرود بررسی قرار دهد. اما به راستی چگونه گوگل تا این حد دقیق می تواند محتواهای مورد بازبینی و بررسی قرار دهد؟ آیا بازبینی مطالب و محتواهای تولید شده از سوی وبسایت ها تنها از طریق الگوریتم ها مورد بررسی قرار می گیرد؟

در پاسخ این سوال جواب منفی است. در گوگل قبل از الگوریتم های ربات های عنکبوت یا خزنده ی گوگل وظیفه ی بازبینی محتواهای ما را به صورت کامل و جامع بر عهده دارند. در واقع این عکنبوت ها همانند نامشان در داخل سایت خزیده و بی صدا به پردازش محتوای ما مشغول می شوند تا در صورت وجود ایراد الگوریتم مربوط را صدا زده و آن را از وجود ایراد با خبر کنند.

در ادامه عملکرد این ربات های خزنده ی گوگل را به صوت مفصل تر بررسی می کنیم.

Spider یا Crawler گوگل چیست؟

اسپایدر یا کرالر(خزنده) گوگل همان اسکریپت ها یا ربات های نرم افزاری معروف خزنده و عنکبوت گوگل هستند که در داخل سایت های نفوذ کرده و هر محتوا و مطلب و جزئیات اعم از ساختار داخلی را مرود بازبینی قرار داده و آن ها را بررسی می کنند. در واقع صدا زنندگان الگوریتم ها همین عنکبوت های گوگل هستند که با پردازش، ایرادات را پیدا کرده و الگوریتم ها را بر سر کار می آورند. قطعا در هر بازبینی وجود هرگونه مشکل مشکوک توسط عنکبوت به الگوریتم مربوطه اطلاع داده می شود و پس از عنکبوت هر الگوریتم نیز محتواها را بازبینی می کند.

اصلی ترین هدف از ایجاد عنکبوت های گوگل این بود تا گوگل با استفاده از آن ها ایندکس محتواها را عملی کرده و توسط آن ها انجام دهد همچنین database گوگل به صورت مداوم توسط این ربات ها به روز شود. دقت این ربات ها بسیار بالاست و معمولا به خوبی مو را از ماست بیرون می کشند. در تکمیل عملکرد آن ها و برطرف کردند نقص های این اسکریپت ها و ربات ها گوگل الگوریتم ها و قابلیت های دیگر را پدید آورد اما اکنون نیز همچنان این عنکبوت ها پا را از میدان بیرون نکشیده و مشغول هستند.

همچنین بخوانید:   الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید چگونه کار میکند؟

عنکبوت در طبیعت نیز از یک تار به تار دیگر منتقل می کند. این عملکرد در خصوص این ربات ها نیز صدق می کند و دقیقا علت نامگذاری این ربات ها به عنوان عنکبوت نیز به همین علت است. زیرا در واقع عنکبوت های خزنده ی گوگل از طریق سئو یا فید که لینک های مشخص شده از سوی محتوای شما هستند به دیگر جزئیات منتقل می شوند و از یکی به دیگری منتقل می شوند.

بک لینک و عنکبوت ها

بک لینک ها یکی از ابزار های اساسی عملکرد عنکبوت های گوگل هستند. در واقع با استفاده از لینک هایی که از سایت شما در دیگر سایت ها یا صفحات وجود دارد. عنکبوت ها به وبسایت و صفحات و محتواهای مختلف شما مراجعه می کنند. آن ها لینک ها و سئو ها را به عنوان کلیدی برای ورود به مکان جدیدشان برای خزیدن استفاده می کنند.

شما خودتان نیز می توانید به صورت دستی با استفاده از بک لینک ها و لینک های داخلی، وبسایت خود را به عنکبوت های گوگل معرفی کنید و آن ها را به درون وبسایت خود هدایت کنید تا ایندکس محتواهای شما زودتر صورت بگیرد.

شیوه ی کار کرالر ها یا خزندگان و عنکبوت های گوگل

برای شروع خزنده یا عنکبوت گوگل نیاز به یک سری URL ها دارد تا بتواند با استفاده از آن ها لینک های دیگر و آدرس های جدید دیگری را پیدا کند. در اصطلاح به این URL ها seed یا دانه گفته می شود. فرقی نمیکند که لینک های دریافت شده از seed ها از چه طریقی به دست آمده باشد. ممکن است این لینک ها از طریق یک عکس یا یک فایل و… توسط خزنده ها پیدا شده باشد. با این حال عنکبوت به آن ها مراجعه کرده و از آن ها اطلاعات کسب می کند و آن را به عنوان یک  Hit ذخیره می کند.

پس از ایجاد شدن هیت ها این اطلاعات به بخش دیگری به نام Indexer ها انتقال پیدا می کنند. در این بخش است که ارتباط میان الگوریتم ها و هیت ها که بسته های اطلاعاتی به دست آمده ی عنکبوت ها هستند برقرار شده و هیت ها توسط الگوریتم ها مورد بازبینی قرار می گیرند.

خزیدن عنکبوت های گوگل یعنی چه؟

خزیدن عنکبوت های گوگل زمانی صورت می گیرد. که این خزندگان گوگل درون بستر سایت شما نفوذ کرده و به بررسی محتواهای سایت شما می پردازند تا هیت ها را پدید آورند.

همچنین بخوانید:   الگوریتم کبوتر چیست و تاثیر ان بر سئو چگونه است؟

ایندکس کردن یعنی چه؟

پس از اتمام خزیدن ربات های عنکبوت گوگل، اگر محتوای شما مورد تایید الگوریتم های گوگل باشد،  ایندکس مطلب شما صورت می گیرد. ایندکس شدن مطلب یعنی قرار گیری مطلب شما در نتایج مربوط به کلمات کلیدی و لینک های مرتبط در موتور جستجوی گوگل.

عنکبوت ها را بی خطر کنید!

هرگونه اطلاعات که مغایر با خواسته ی دل گوگل عزیز باشد و در هیت های کسب شده از سوی گوگل موجود باشد، توسط الگوریتم هایی همانند، دنس، کبوتر، مرغ مگس خوار، پنگوئن و…. پیدا شده و الگوریتم های نام برده بر حسب وظایف خود وبسایتی که “هیت دارای ایراد”، از آن به دست آمده باشد را جریمه می کنند. خوب پس چاره ی اینکه گوگل به ما ایراد نگیرد و هیت های وبسایت ما بدون نقص باشد لازم است تا فاکتور های مربوط به مهر تایید گرفتن از گوگل را بدانید. برای اطلاعات بیشتر در این خصوص پیشنهاد می شود که مطلب “200 فاکتور مهم سئو سایت که هر وب مستری باید بداند!” را بخوانید.

با تولید محتوای ایده آل گوگل و رعایت کردن نکات کامل سئو، شاهد خواهید بود که گوگل نه تنها به وبسایت شما ایرادی را وارد نمی کند و از ایندکس مطالب شما در رتبه های بالا جلوگیری نمی کند، بلکه رتبه ی شما بهبود یافته و در جایگاه بهتری در گوگل قرار خواهید گرفت.

سخن پایانی

در این مطلب با عنکبوت های گوگل آشنا شدیم و دریافتیم که گوگل چگونه با استفاده از عنکبوت های خود در وبسایت های ما نفوذ می کند و سپس ارتباط سایت ما  را با الگوریتم های گوگل برقرار می کند. همچنین آموختیم که با تولید محتوای ایده آل و مورد تایید گوگل می توانیم از طریق همین عنکبوت ها جایگاه رتبه ی خود را ارتقا دهیم.

اگر شما نیز تجربه یا اطلاعاتی در خصوص خزنده یا عنکبوت گوگل دارید می توانید از طریق باکس درج دیدگاه با ما در ارتباط باشید. همچنین می توایند سوالات و پرسش های  خود را از طریق بخش “از من بپرس” با ما در میان بگذارید. در مطالب دیگر با ما همراه باشید.

11 دیدگاه