Close

.:: سبد خرید شما

آموزش تضمینی گرفتن بک لینک رایگان از ویکی پدیا

⏱️ مدت زمان مطالعه: 14 دقیقه
🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 11 مرداد 1400

برای ما نسل های جدید و انسانهای امروزی، تصور اینکه روزگاری برای تبادل اطلاعات باید مطالب را روی سنگ یا پوست حیوانات می نوشتند تا دست به دست بچرخد و برای سایر افراد قابل دسترسی باشد کمی دور از تصور است. آن قدر در جهان امروز علم و دانش ارتباطات پیشرفت کرده که برای جستجوی هر آنچه که به دنبالش هستیم، کافی است تا وسیله ای مانند موبایل خود را برداریم.

واقعیت این است که انسان ها از گذشته تا به امروز تمام تلاش خود را کردند تا به آسان ترین شیوه، دانسته ها و اطلاعات را گسترش دهند و به گوش همگان برسانند.

نتایج تلاش های انسانی برای تبادل اطلاعات، سبب شد تا امروزه ایده هایی که روزی غیر ممکن می رسید تبدیل به یک واقعیت شود. حالا برای اینکه پاسخ سوالاتی که در ذهنمان هست را بیابیم، کافیست تا موبایل یا لپ تاپ خود را برداریم چیزی که در جستجوی آن هستیم را در موتورهای جستجو سرچ کنیم.

با فراگیری اینترنت، بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات دسترسی به اطلاعات، منابع دایرة المعارف ها و دانشنامه ها برطرف شد.

ما در زمان حال به آسانی می‌توانیم با هر وسیله الکترونیکی که به اینترنت متصل می‌شود، به راحتی پاسخ سوالات خود را بیابیم و درباره هر چیزی که می‌خواهیم جدیدترین اطلاعات را کسب کنیم

یکی از سایت هایی که معمولاً پاسخ همه ی سوالات در ذهن ما را میدهد دانشنامه ویکی پدیاست. همه گیری و قدرت این سایت ذهن هر طراح سایت و سئو کاری را به این سمت می برد که آیا می شود در ویکی پدیا لینک سازی کرد! در ادامه کمی با این دانشنامه بزرگ بیشتر آشنا خواهیم شد.

ویکی پدیا چگونه تبدیل به بزرگترین دایره المعارف جهان شد؟

در سال ۲۰۰۱ مردی به نام جیمی ولز که رویای تاسیس بزرگترین دانشنامه (دائره المعارف) جهانی را در سر داشت، تصمیم گرفت تا با کمک سردبیر پروژه ی قبلی اش که با شکست تقریبی مواجه شده بود، دست به راه اندازی ایده ی تازه ی دیگری بزنند.

اولین ورق از دایره المعارف ویکی پدیا در همین زمان رقم خورد. در پروژه ی قبلی ولز تصمیم گرفته بود تا تمامی مقالات داخل دانشنامه را توسط یه تیم تولید محتوا ایجاد کند. با توجه به این تجربه، دریافته بود که زمان زیادی برای پوشش تمام مقالات علمی و هنری و…. نیاز است و تیم او نمی تواند در مدت زمان کوتاهی به ایده آل های ذهن او برسد. پس تصمیم گرفت تا علاوه بر تیم تولید محتوای خود، از مردم دنیا هم برای ایجاد مقالات دانشنامه ی ویکی پدیا کمک بگیرد.

در ابتدا افراد زیادی ویکی پدیا و اهداف و چگونگی عملکرد آن را نمی شناختند. اما با معرفی ویکی پدیا توسط مجله ی نیویورک تایمز، جرقه ای زده شد تا محبوبیت ویکی پدیا در میان مردم شعله ور شود. با این رویداد، تعداد مقالات ثبت شده در ویکی پدیا طی سال اول، حدود ۲۰۰۰۰ عدد بود. این آمار نشان میداد که ویکی پدیا در مسیر درستی قرار گرفته است و درحال تکامل است تا تبدیل به بزرگترین دانشنامه ی شود.

حال روزانه شاهدیم که درحدود ۶۰۰ مقاله ی تازه به بانک دایره المعارف ویکی‌پدیا اضافه می شود. حال در بسیاری از سرچ ها و جستجوهای گوگل، محتوا و مقالات ویکی پدیا در صدرنتایج ظاهر می شود.

جیمی ولز درباره ویکی پدیا این گونه می نویسد:

«ویکی‌پدیا چیز ویژه‌ای است. چیزی مانند یک کتابخانه یا پارک همگانی است. ویکی‌پدیا همانند معبدی برای ذهن است. جایی که همگی می‌توانیم به آن‌جا برویم تا بیندیشیم، بیاموزیم، و دانشمان را به اشتراک بگذاریم.»

شما هم می توانید عضو تیم تولید محتوای ویکی پدیا شوید!

معمولا هرکسی می تواند در ویکی پدیا مقاله ثبت کند. اما ثبت مقاله در این دانشنامه با در نظر گرفتن و رعایت کردن قوانین خاصی صورت می گیرد.

اولین چیزی که در خصوص ویکی پدیا باید بدانید، این است که هیچ مقاله ای در این سایت، نباید جهت دار باشد. تمامی مقالات باید به شکل بی طرفانه نگارش شود و هیچگونه نیت سیاسی، شخصی، قرض و.. در بطن آن وجود نداشته باشد. ویکی پدیا یک دایره المعارف جهانی است و شیوه ی فعالیتش با یک خبرگزاری یا سایت تفریحی و سیاسی متفاوت است.

موضوع مهم دیگری که در آغاز نگارش مقاله در ویکی پدیا باید از آن مطلع شوید، آگاهی از اصول نگارش و ویرایش مقاله است. همچنین ویکی پدیا مقالاتی که منابع معتبری آن را تایید نکنند را پوشش نمی دهد و اصل کار این دانشنامه بر پایه ی منابعی است که مقالات شما را تایید می کنند.

همچنین ویکی پدیا با دقت به اهمیت مقاله ی شما، آن را منتشر می کند. هر مقاله ای که بی فایده و غیر مفید باشد، توسط تیم نظارت کننده حذف می شود.

برای مثال مقالات تکراری از نظر ویکی پدیا ارزشمند نیست به همین دلیل توسط تیم نظارتی آن پاک میشود پس حتما پیش از اینکه مقاله تازه در ویکی پدیا درج کنید این موضوع را چک کنید که مقاله شما از قبل درون این دانشنامه وجود نداشته باشد.

چگونه در ویکی پدیا ثبت نام کنیم؟

برای این که بتوانید مقالات تازه به ویکی پدیا اضافه کنید و یا دست به ویرایش سایر مطالب بزنید، لازم است که یک حساب کاربری تایید شده، در این سایت ایجاد نمایید. برای ایجاد یک حساب کاربری در ویکی پدیا کافی است تا به آدرس اصلی ویکی‌پدیا با نشانی https://www.wikipedia.org بروید و از بخش زبان های سایت، زبان فارسی را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید:   لینک های مخفی بسیار با ارزش هستند

پس از انتخاب زبان، روی گزینه ی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید تا وارد صفحه ثبت نام شوید. ویکی پدیا از شما میخواهد تا اطلاعاتی را درباره خود مانند نام کاربری، رمز عبور انتخابی، ایمیل، شماره تماس و… وارد کنید و پس از تایید، حساب کاربری شما ایجاد می شود.

با ایجاد حساب کاربری، شما می توانید پس از ویرایش 10 مقاله(می تواند ابن 10 مقاله به انتخاب خود شما یا ویکی پدیا باشد) تأیید شوید و به امکاناتی مانند ایجاد مقاله ی تازه، ادیت لینک های شکسته و ویرایش مقالات ناقص اقدام کنید. دقت کنید که فعالیت شما بر اساس زبان انتخابی شما خواهد بود. (برای مثال اگر فارسی را هنگام ثبت نام انتخاب کرده اید، در ویکی پدیای فارسی فعالیت خواهید کرد)

یکی از محدودیت هایی که ویکی پدیا برای حفظ مقالات مهم خود به کار گرفته است. محتواهای نیمه حفاظت شده یا تماما حفاظت شده است. برخی از مقالات به علت اهمیتی که دارند، هرکسی اجازه ی ویرایش و ایجاد تغییر در آن ها را ندارد. از این رو شما باید برای ویرایش، مجوز لازم را داشته باشید.

قدم اول برای گرفتن بک لینک از ویکی پدیا چیست؟

پس تا اینجای ماجرا با ویکی‌پدیا آشنا شدیم و دریافتیم چگونه می توان در ویکی پدیا محتوایی را اضافه نمود و یا محتوا های قبلی که در ویکی پدیا هستند را ویرایش کرد. حال می خواهیم ببینیم که چگونه می توانیم لینکهای منبع به ویکی پدیا اضافه کنیم و برای برند یا وب سایتمان بک لینک بگیریم.

اول از همه لازم است بگوییم که فعالیت ویکی پدیا برپایه ی این است که در مقالاتش هیچ گونه قصد،غرض و یا سوء استفاده نباشد. هر کس که بخواهد با دلایل شخصی محتوایی را ایجاد کند که نیت خاصی در آن وجود داشته باشد، از انتشار و نمایش آن مقاله جلوگیری می شود و توسط ویکی پدیا حذف خواهد شد.

یکی از مواردی که به عنوان سو استفاده از ویکی‌پدیا شناخته می‌شود، ایجاد بک لینک های شخصی و یا تبلیغات برند و سایت شما در مطالب و محتوایی است که ایجاد می کنید. اگر ویکی پدیا متوجه این موضوع شود سریعاً مطلب شما را پاک میکند و لینک شما را حذف می کند.

پس چگونه می توان یک بک لینک معتبر برای وبسایت در ویکی پدیا ایجاد کرد که برای ناظران غیر عادی نباشد و لینک سایت ما حذف نشود؟

چاره این کار ایجاد و یا ویرایش مقاله‌ ای است که بیشترین میزان ارتباط با وب سایت شما را داشته باشد. در واقع شما بای چراغ خاموش عمل کنید تا الگوریتم ها و ناظران ویکی پدیا را حساس به لینک ها نکنید.

در ادامه روش های ایجاد بک لینک و چگونگی حذف لینک از ویکی پدیا را بررسی می کنیم.

دو روش برای ایجاد بک لینک در ویکی پدیا

قوانین پیوند به بیرون در ویکی پدیا سه قانون است:

💡 آیا محتوا برای خواننده‌ها قابل دسترسی است؟

💡 آیا تناسب با موضوع مقاله دارد؟

💡 آیا این پیوند فعال است، و انتظار می‌رود در آینده هم فعال باقی بماند؟

به طور کلی دو راه برای ایجاد بک لینک در ویکی پدیا وجود دارد. البته هر یک از این دو روش هم نیاز به عملکردی دقیق دارد.

روش اول: منبع موثق باشید!

یک راه این است که در مقالاتی که ویرایش می‌کنید و یا آنها را ایجاد می کنید. یکی از مرتبط ترین آنها با موضوع وب سایتتان را انتخاب کنید و در قسمت پانویس یا منابع، لینک خود را ایجاد نمایید. از تکرر لینک در چندین مطلب بپرهیزید و تنها یک لینک و در یک مقاله را انتخاب کنید که کمترین ریسک حذف آن وجود داشته باشد.

معمولاً زمانی که لینک شما در قسمت پانویس و منابع افزوده شود، احتمال تایید شدن آن به بیشترین میزان خود می‌رسد.

به عنوان مثال تصویری از لینک سایت سورن استور در  مقاله تلفن همراه ویکی پدیا را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

نوع دیگری از درج لینک به عنوان منبع موثق این است که در قسمت متن مقاله، لینک خود را اضافه کنید. البته این کار با کمی ریسک همراه است و امکان ایراد گرفتن از آن توسط الگوریتم ها و نظارت بیشتر است.

حتماً باید توجه کنید که آن پاراگراف از مقاله و به طور کلی موضوع مقاله، بسیار مرتبط با موضوع وب سایت شما باشد. حتی با رعایت تمام این نکات، بازهم امکان حذف لینک شما وجود دارد. زیرا وب سایتهای منابع باید دارای برخی ویژگی ها که ویکی پدیا مد نظر دارد(مانند اعتبار، رتبه، بازدید و…) باشد.

روش دوم: ایجاد یک مقاله ی اختصاصی برای برند شما!

روش دوم برای ایجاد لینک وب سایت شما در ویکی پدیا، و گرفتن بک لینک از ویکی پدیا این است که صفحه ای مخصوص برند، یا وب سایت خود ایجاد کنید.

این کار بسیار دشوار خواهد بود زیرا، ویکی پدیا تنها برند ها و وب سایت هایی را تایید می کند که در اخبار و رسانه های مختلف معرفی شده باشند و در میان مردم شناخته شده باشند. اگر برند کسب و کار، یا وب سایت شما نوپا باشد، امکان اینکه از سوی ویکی پدیا مورد تایید قرار بگیرد بسیار پایین خواهد بود. بنابراین ایجاد صفحه ای اختصاصی برای یک برند یا وب سایت در ویکی پدیا، کار آسانی نیست.

به عنوان مثال تصویری از صفحه برند دیجی کالا در ویکی پدیا را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

همچنین بخوانید:   چرا باید لینک سازی کنیم و چرا لینک سازی تا این حد در سئو مهم است؟

چرا بک لینک گرفتن از ویکی پدیا ارزشمند است؟

ایجاد لینک در ویکی پدیا از این جهت ارزشمند است که این دانشنامه در جهان، شهرت بسیار دارد. روزانه میلیون ها بازدید کننده از آن دیدن می کنند.همچنین ارزشی که گوگل برای ویکی‌پدیا قائل است و ساختاری که از نظر سئو برای این سایت در نظر گرفته شده است، سبب می شود که حتی داشتن یک لینک در این سایت هم اعتبار شما را افزایش دهد.

این ارزش به این علت است که اکثر مقالات موجود در دانشنامه ویکی پدیا، محتوای سبز محسوب می‌شوند و از این رو، دائماً دارای بازدید هستند.

حال تصور کنید که حتی اگر 100 بازدید هم در طی یک ماه از سوی ویکی‌پدیا دریافت کنید، تاثیر آن در بلند مدت برای وبسایت شما چه میزان خواهد بود؟

WikiGrabber به شما در یافتن لینک های منسوخ در ویکی پدیا کمک می کند!

برای ایجاد لینک در دایره المعارف ویکی پدیا یکی از آسان ترین روش ها استفاده از WikiGrabber است. این سرویس به طور رایگان لینک هایی که در مقالات، نیاز به ویرایش دارد و به اصطلاح لینک های مرده محسوب می‌شود را در اختیار شما قرار میدهد.

WikiGrabber مرجعی برای دسترسی لینک ها بر اساس کلمات کلیدی است. در واقع شما با استفاده از این سرویس، می توانید کلمات کلیدی مد نظر خود را جستجو کنید و لینک هایی که آسیب دیده هستند و در مقالات مرتبط با کلمات کلیدی مد نظرتان وجود دارند، پیدا کنید و ویرایش کنید.

باید دقت کنید که حتماً محتوای موضوع در لینک باید با مقاله و لینکی که منسوخ شده بالاترین میزان تطابق را داشته باشد. اگر محتوای مرتبط با لینک شکسته ی مد نظرتان ندارید،  ابتدا آن را در وب سایت خود ایجاد نمایید محتوای ایجاد شده را جایگزین لینک شکسته کنید.

⚠️ ویکی پدیا هم بلک لیست دارد!

شاید برای شما جالب باشد که بدانید ویکی پدیا هم بلک لیست دارد و از سایت هایی که به عنوان اسپم شناخته شوند، در بلک لیست ویکی پدیا جای خواهد گرفت.

زمانی که شخصی به تازگی حساب کاربری ایجاد می کند و در لینک های شکسته و مقالاتی که ویرایش می کند، به شکل مداوم از محتواهای یک وبسایت به عنوان منبع استفاده کند، لینک این وبسایت به عنوان لینک اسپم شناخته می شود و در لیست سیاه ویکی پدیا اضافه خواهد شد. از این رو تلاش کنید تا به طور مداوم از یک سایت برای منبع استفاده نکنید.

از آنجایی که اساس کار ویکی پدیا اعتماد است، بهتر است در ابتدا، حدود ۳۰ مطلب را ویرایش کنید و در هیچکدام از آنها لینک وب سایت خود را قرار ندهید. با این کار سیستم ویکی‌پدیا به شما اعتماد میکند و کمی از عملکردهای سختگیرانه خود را کاهش می دهد. پس از شکل گیری اعتماد ویکی‌پدیا نیست تلاش کنید تا مطابق با قوانین ویکی‌پدیا عمل کنید. اینکار سبب می شود تا بتوانید به دفعات بیشتری از لینک سایت خود در مقالات استفاده نمایید.

اخیراً به علت این که برخی از مقالات به ویکی پدیا اضافه شده است که هیچگونه زمینه ی اعتباری ندارد، احتمال اینکه ویکی پدیا الگوریتم های تازه ای را برای نظارت بر مقالات خود به کار بگیرد و کمی در قوانینش تغییر ایجاد کند وجود دارد. به همین جهت بهتر است که فعالیت خود را در این دانشنامه بر اساس قوانین پنجانه اش انجام دهید تا حساب کاربری و ویرایش های شما همچنان معتبر شناخته شود.

لطفا پاسخ هر یک از این 10 سوال را که می دانید، در بخش کامنت ها درج کنید:

  1. اولین بار چگونه با ویکی پدیا آشنا شدید؟
  2. چه سرویس های معتبر دیگری از خانواده ویکی پدیا می شناسید که برای ایجاد بک لینک مناسب هستند؟
  3. چه میزان با الگوریتم های فعال در ویکی‌پدیا آشنا هستید؟
  4. آیا تا به حال مقاله و محتوای تازه در ویکی پدیا ایجاد کرده‌اید؟
  5. با چه چالش‌هایی در گرفتن تاییدیه در ویکی‌پدیا مواجه شدید؟
  6. آیا تا به حال برای سایت خود در ویکی پدیا لینک ایجاد کرده‌اید؟
  7. اگر جواب سوال بالا مثبت است چگونه این کار را انجام داده اید؟
  8. اگر شما مدیر ویکی پدیا بودید چه قوانینی را درباره ویکی‌پدیا حذف می کردید و چه قوانینی را برای مدیریت بهتر این دانشنامه ی جهانی اعمال می کردید؟
  9. آیا تا به حال با مقاله در ویکی پدیا روبرو شده اید که دارای اعتبار نباشد و نتوانید به آن به شکل کامل استناد کنید؟
  10. اگر پاسخ شما به سوال بالا مثبت است علت این موضوع چه بوده است؟

جمع بندی:

در این مطلب از سایت بک لینک به شکل جامع به معرفی ویکی پدیا و چگونگی دریافت بک لینک از این سایت معتبر جهانی پرداختیم. شما نیز می توانید سوالات خود را در خصوص بک لینک گرفتن از ویکی پدیا و جزئیات ثبت نام و ایجاد محتوا در آن، از کارشناسان ما بپرسید.

ویکی پدیا با داشتن رتبه ی 5 در جهان میان 50 سایت برتر دنیا، یکی از نامداراترین ها و پربازدیترین ها با میانگین بازدید 6.1 میلیارد بازدید در ماه شناخته می شود. شما می توانید با اطلاعات و دانش کافی، در این سایت معتبر جهانی، برای سایت خود بک لینک دریافت کنید.

هرچه بک لینک های دریافتی سایت شما بیشتر باشد و اینک بک لینک ها در سایت های معتبری قرار داشته باشد، رشد سایت شما نیز با سرعت بیشتری پیش می رود. امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید.

29 دیدگاه

  • به نظرتون اگر بیش از یکی ینی چندتا لینک ایجاد کنیم ریسک داره برامون یا اصن امکانش هست ویکی گیر نمیده!؟
  • شاید بی ربط باشه ولی برام جالبه بدونم درآمد ویکی پدیا از کوجاس و چه فایده ای برای آقای جیمی ولز داره!؟ چون من هیچ تبلیغی توش ندیدم!!!
  • با تشکر از مطلب جامع تون میخواستم بدونم تا چه حد میشه به مقاله های ویکی اعتماد کرد با این اوصاف که هر کی میتونه برای خودش مقاله تولید کنه! این صحت مطالبش رو زیر سوال نمیبره؟؟
  • ویکی پدیا یکی از مهمترین منابع در هر سرچی هستش و مسلما هر سایتی که از ویکی پدیا لینک بگیره یک قدم بزرگ برداشته