Close

.:: سبد خرید شما

الگوریتم مرغ مگس خوار چگونه کار میکند و بر چه مواردی تمرکز دارد!؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 09 اسفند 1397

الگوریتم های گوگل روز به روز در حال دگرگونی و بهبود هستند و گوگل در تلاش است تا با ارائه الگوریتم های خود و استفاده از آن ها، محیط موتور جستجوی خود را بهبود بخشیده و میزان عملکرد آن برای کاربران را گسترش دهد.

در همین راستا شاهد چندین الگوریتم با نام های حیوانات بودیم که گوگل در چندین سال گذشته آن ها معرفی کرده است. این الگوریتم ها هم اکنون جزو ریش سفیدان محسوب می شوند.

یکی از الگوریتم های حامی حقوق کاربران گوگل، الگوریتم مرغ مگس خوار است. این الگوریتم بیشترین میزان فعالیت خود را در راستای بررسی رفتار کاربران و جستجو های آن ها در گوگل به عمل می رساند.

قبل از اینکه کارایی کامل و همچنین تاثیر این الگوریتم را بررسی کنیم، لازم است تا با مرغ مگس خوار آشنا شویم تا ببینیم میان این پرنده و عملکرد این الگوریتم چه شباهت هایی وجود دارد؟

چرا مرغ مگس خوار؟

مرغ مگس خوار نام یک پرنده ی کوچک است که قادر است به سرعت پرواز کند.این سرعت به طور دقیق محاسبه شده است و طبق آنچه محققان ثبت نموده اند سرعت بال زدن این پرنده در حالت شیرجه زدن دویست بار در ثانیه است و سرعت بال زدن معمولی آن هفتاد بار بر ثانیه، این ارقام نشان می دهد که این پرنده ی کوچک قدرت پرواز بالایی دارد و به همین دلید هم می تواند مگس های پر جنب و جوش را شکار کند.

از آن جایی که این پرنده در عین کوچک بودن از دقت و سرعت بسیار بالایی برخوردار است، گوگل تصمیم گرفت تا از نام مرغ مگس خوار برای الگوریتم جدید خود استفاده کند.

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار هم همانند پرنده ی هم نامش، دقت و سرعت بسیار بالایی دارد و تاثیر عمده ی آن در ایندکس صفحات و محتوا و همچنین بررسی رفتار کاربران است. در واقع این الگوریتم، رفتار و مفهوم محتوای وبسایت ها را همانند غذایش با سرعت و دقت شکار می کند.

گوگل در دوران قبل از الگوریتم مگس خوار

گوگل در گذشته قادر نبود تا وبسایت های اسپم خود را شناسایی کند، به همین دلیل گاهی با جستجوی عبارات ساده، که انتظار می رفت مطالب مفید و گسترده ای در موضوع آن ایجاد شده باشد، گاهی شاهد نتایجی عجیب در جستجوی خود بودیم. مثلا با ورود به سایتی مشاهده می کردیم که نه تنها محتوایی مشابه و مرتبط با موضوع مورد جستجوی ما یافت نمیشود، بلکه تعداد بسیار بالایی از تبلیغات پاپ آپ و لینک های بی ارزش نیز به سمت ما روانه شده و فقط دقیقه های زیادی را باید صرف بستن صفحات پی در پی تبلیغات کنیم.

دلیل اینکه چنین وبسایت هایی با محتوای کم ارزش در رتبه های بالا قرار می گرفت، به علت استفاده ی بیش از اندازه از همین تبلیغات دسته ای و کلمات کلیدی در تعداد بسیار بالا بود.

گوگل جهت اینکه بتواند اعتراض کاربران در وجود چنین وبسایت هایی را رسیدگی کند. چاره ای اندیشید و آن هم طراحی و اجرای الگوریتم مرغ مگس خوار در کنار سایر الگوریتم های دارای عنوان حیواناتش بود.

اولین الگوریتم که جهت مبارزه ارائه شد الگوریتم پاندا و پس از آن الگوریتم پنگوئن بود که در مطالبی جدا هر دوی آن را بررسی کرده ایم و تاثیر و عملکرد آن ها را شرح داده ایم.

الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار در 20 آگوست سال 2013 به عنوان یک الگوریتم رسمی در موتور جستجوی گوگل معرفی شد و شروع به کار کرد.

بررسی تفاوت جستجو قبل از مرغ مگس خوار و بعد از آن در گوگل

قبل از به کارگیری الگوریتم مرغ مگس خور، جستجو های گوگل بر اساس کلمات کلیدی بود و تکیه ای بر مفهوم کلمه و مترادف هایش نبود. یعنی اگر عبارت “اصول فوتبال” را جستجو می کردیم، هر محتوایی که دارای این کلمه ی کلیدی بود در نتایج جستجو ظاهر می شد. این امر هیچگونه تکیه ای بر نیاز کاربر نداشت و صرفا کلیدواژه محور بود.

مرغ مگس خوار با ویژگی جدید خود، انقلابی در شیوه ی نمایش نتایج جستجو برای کاربران گوگل پدید آورد. این الگوریتم با تکیه بر مفهوم واژه و بررسی مترادف های واژه، محتواهایی که مفهوم متنشان با آنچه کاربر جستجو کرده، همخوانی بیشتری دارد را در لیست نتایج و منابع کاربر قرار می دهد. با این موضوع قطعا مشاهده می شود که نتایج مفید تری در اختیار کاربر قرار می گیرد.

نکته ی دیگری که در خصوص این الگوریتم وجود دارد، این است که این الگوریتم فقط با تکیه بر یک کلمه ی خاص به دنبال مفهوم آن نیست. بلکه ارتباط معنایی بین کلمات را نیز بررسی می کند و می تواند تفاوت یک عبارت با یک تک کلمه درک کند.

تاثیر الگوریتم مگس خوار بر دقت جستجو ها

در گذشته اگر ما عبارتی همچون قد یک بازیکن معروف یا بازیگر معروف را جستجو می کردیم یا مثلا سن آن ها را جستجو می کردیم، مجبور بودیم تا در میان انبوهی از نتایج و منابع و بیوگرافی هایی طولانی به دنبال سن و قد شخص مذکور باشیم.

اما پس از شروع عملکرد این الگوریتم دقت جستجو ها افزایش یافت. دیگری نیازی نیست برای یافتن سن و قد و اطلاعاتی جزئی همچون این ها، دقیقه ها و ساعت ها در میان انبوهی از اطلاعات جستجو کنیم، بلکه با جستجو ی اینچنین عبارت هایی، کادری در صدر صفحه ی نتایج جستجو باز می شود می شود که این اطلاعات جزئی را به صورت واضح نمایش میدهد.

برای مثال در تصویر زیر سن شهاب حسینی را جستجو کردیم و گوگل در یک فیلد جدا و واضح سن این بازیگر محبوب را به همراه دیگر جزئیات او در اختیارمان گذاشته است.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این موضوع نشان دهنده ی تاثیر عمیق الگوریتم مرغ مگس خوار بر افزایش دقت جستجوی کاربران است. این موضوع نشان می دهد که گوگل دقیقا درک درستی از عبارت جستجو شده ی ما دارد و در میان منابع عینا مفهومی همخوان و مشابه را برای ما به نمایش می گذارد نه صرفا هر منبع و نتیجه ای که کلمات مشمول عبارت را دارا باشند.

الگوریتم مرغ مگس خوار و نحوه ی عملکرد آن

همانطور که گفتیم این الگوریتم دقت و سرعت بالایی را دارد. شیوه ی کار الگوریتم مرغ مگس خوار، با به کارگیری Semantic search یا جستجوی مفهومی و معنایی و همچنین با Knowledge Graph یا گراف دانش گوگل صورت می گیرد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

گراف دانش گوگل چیست؟

گراف دانش گوگل یا Knowledge Graph یک آپشن و ویژگی کاربردی برای گوگل به شمار می رود زیرا کاربران را بسیار راحت تر به هدف و مقصود خود می رساند و از مسیر صفحه محور به مسیر هدف محور، نتایج گوگل را تغییر می دهد. اگر بخواهیم واضح تر و با مثالی ساده این خصوصیت را معرفی کنیم باید بگوییم، زمانیک ه شما نام یک فرد مشهور را در گوگل جستجو می نمایید مشاهده می کنید که نتایج تنها مربوط به یک خلاصه از زندگی فردی وی و یا چند عکس نیست، بلکه تمامی نتایجی که می تواند از وابستگان موضوع جستجوی ما باشد و به نحوی با آن ارتباط داشته باشد نیز در لیست مورد جستجوی ما قرار می گیرد.

این موضوع نتیجه ی کار گراف دانش گوگل است اما در کنار این قابلیت مشاهده می کنید که یک مکمل دیگر با نام جستجوی معنایی هم وجود دارد که این دو به صورت وابسته به هم فعالیت می کنند. در ادامه به معرفی قابلیت جستجوی معنایی یا Semantic search می پردازیم.

همچنین بخوانید:   آپدیت گورخر گوگل برای فروشگاه های اینترنتی

جستجوی معنایی یا Semantic search چیست؟

این قابلیت تنها محدود به جستجوی کلمات نیست بلکه تمرکز آن بر روی تمامی واژگان و مفهوم آن ها در کنار یکدیگر است. این آپشن در تاریخچه های جستجوی شما نفوذ کرده و با استفاده از اطلاعات مکانی و شخصی که در اختیار گوگل است و همچنین سابقه ی استفاده ی شما از این موتور جستجو، نتایجی را برای شما نمایش می دهد که اختصاصی برای شماست. اگر در یک مرورگر جدید و مرورگر خودتان که به طور مداوم از طریق آن به گوگل متصل می شوید، یک واژه یا عبارت یکسان را جستجو کنید خواهید دید که آنچه گوگل به شما و مرورگر جدید توصیه می کند متفاوت است.

جمع بندی نحوه کار:

با توجه به معرفی و بحث در خصوص شیوه ی کار مرغ مگس خواهر و دو قابلیت گراف دانش و جستجوی معنایی بال های مرغ مگس خوار سریع و با دقت ما آماده ی پرواز است. در نتیجه تا اینجای کار ما یک دید کلی نسبت به چگونگی عملکرد این الگوریتم می دانیم که می تواند موجب آشنایی بیشتر با این الگوریتم و آموزش بهتره شیوه ی برخورد ما با آن باشد.

بهینه سازی و سئو و الگوریتم مرغ مگس خوار

تا اینجای کار می دانیم که مرغ مگس خوار گوگل، اساس کارش بر این مبناست که رفتار کاربران را تحلیل کند و با این موضوع تحلیل کند که کیفیت مطالب و تولید محتوا ما چه میزان محبوبیتی دارد. برای مثال تعداد مراجعین به وبسایت رتبه ی هفتم صفحه ی اول نتایج گوگل برای عبارت ” زندگینامه ی انیشتین” بیشتر از تعداد کلیک های رتبه ی دوم می شود.

محاسبه ی افزایش تعداد مراجعین به رتبه ی هفتم سبب می شود تا رتبه ی این وبسایت در نتایج بهبود یافته و مثلا جایگاه 5 را به خود اختصاص دهد. در عوض وبسایت رتبه دو دچار ریزش رتبه می شود.

الگوریتم مرغ مگس خوار

بر اساس توضیحاتی که گفتیم و در ادامه نیز در خصوص آن بیشتر حرف خواهیم زد، دریافتیم که تمرکز این الگوریتم، بر روی مفهوم محتوا و رفتار کاربران است. پس این الگوریتم بیشتر کاربر محور عمل می کند.

این موضوع یک مدرک معتبر برای اثبات این موضوع است که مرغ مگس خوار گوگل، ارتباط مستقیمی با رتبه بندی و سئو و بهینه سازی دارد.

هم اکنون که می دانیم الگوریتم پرنده ی با دقت و پر سرعت ما می تواند در سئو و رتبه ما تاثیر بگذارد باید به بررسی چندین نکته که می تواند سبب شود تا مرغ مگس خوار لبخند رضایت بخشش را نثار ما کند خواهیم پرداخت.

تولید محتوای کاربردی و گوناگون برای کاربرانی با سلیقه ی گوناگون

محتوایی که در وبسایت شما قرار می گیرد در بهترین حالت باید زمینه ای که وبسایت در آن فعالیت می کند را به خوبی پوشش دهد و همچنین کاربران را راضی کند. به بیان دیگر وبسایت شما تنها نباید حاوی تعداد قابل قبولی محتوا باشد بلکه میزان توجه کاربران به محتوا و همچنین محبوبیت آن ها برای کاربران نیز از نظر مرغ مگس خوار موضوع مهمی است. از این رو مطالبی با عنوان ها، میزان حجم متفاوت، علاقمندی های گوناگون و از همه مهم تر با کیفیت و مفید تولید کنید.

محتوای چند رسانه ای را چاشنی کنید!

در کنار محتوای متنی تلاش کنید حتما از محتوای چند رسانه ای همانند، تصاویر، فیلم ها و فایل های صوتی، گیف ها، نمودار ها و……. نیز استفاده کنید. این کار سبب می شود تا محتوای شما بیشتر مورد توجه و محبوبیت کاربران باشد. با افزودن محتواهای چند رسانه ای می توانید اشتیاق کاربران را بیشتر کنید تا مطالب شما را بدون خستگی و یکنخواتی دنبال کنند.

برای موبایل ها، تبلیت ها و… نیز وبسایت خود را بهینه کنید

این موضوع برای وبسایت هایی که دارای هدف منسجی برای رشد خود هستند، موضوع پیش پا افتاده ای تلقی نمی شود و از همان ابتدا به فکر ریسپانسیو کردن وبسایت خود برای موبایل و تبلت و دیگر ابزار های الکترونیکی ارتباطی هستند. داشتن نسخه ی مخصوص برای موبایل و چاره اندیشی برای بهینه سازی وبسایت خود متناسب با کاربرانی بغیر از کامپیوتر ها، یک امتیاز ویژه است. زیرا باعث می شود که میزان مراجعین و ترافیک شما افزایش یافته و محبوبیت شما گسترش یابد. این موضوع به این طریق اتفاق می افتد که دیگر، کاربران شما محدود به کسانی نیست که تنها از طریق کامپیوتر هایشان به وبسایت شما مراجعه می کنند.

این موضوع شاید ارتباط تنگاتنگی با فعالیت مرغ مگس خوار نداشته باشد، اما قطعا بر روی نگاه او به تعداد کاربران و افزایش میزان محبوبیت وبسایت، تاثیر بسیاری خواهد داشت.

لینک های کاربردی ایجاد کنید

انکرتکست های کاربردی و لینک های کاربردی ارتباط تنگاتنگی با کاربران و رفتار آن ها ندارد اما برای الگوریتم مرغ مگس خوار که توجه ویژگی به مفاهیم دارد موضوع مهمی است. مثلا انکرتکست کاربردی که منطبق بر لینک داده شده به آن انتخاب شده باشد از نظر مرغ مگس خوار یک امتیاز بسیار مثبت است. از طرفی توجه کنید که لینک های مورد استفاده در محتوای شما با موضوع محتوا همسان و همخوان باشد.

همچنین بخوانید:   الگوریتم دزد دریایی گوگل تیر خلاص به کپی کارها!

کلمات کلیدی متنوع ایجاد کنید

از کلمات لیدی و عبارتا کلیدی یا Long tail Keywords های کاربردی استفاده کنید. برای مثال زمانی که از یک بازیکن یا بازیگر و… می نویسید القاب آن شخص و کلمات کلیدی مربوط به آن شخص و موضوع محتوای خود نیز می توانید به عنوان کلمات و عبارات کلیدی استفاده کنید. این موضوع در رسیدن کاربر به نتایج دلخواهش، نقش کمک کننده دارد و از دید مرغ مگس خوار هم نکته ی قابل توجهی است.

اسکیما را فراموش نکنید!

شاید اسکیما ارتباط مستقیمی با بهبود رتبه نداشته باشد و فقط نقش یک سیگنال ضعیف را در این خصوص ایفا کند. اما کتمان این موضوع که نقش اساسی در درک بهتر گوگل از محتواهای ما را دارد غیر ممکن است. می دانیم که اسکیما یک زبان نشانه گذاری است که پل ارتباطی خوبی میان محتوای وبسایت ما با گوگل برقرار می کند و هر آنچه که گوگل بخواهد تا در خصوص محتواهای ما بداند، این زبان نشانه گذاری به گوگل انتقال می دهد و آن ها را برایش به شیوه ای ساده تعریف کرده و تحویل می دهد. این موضوع سبب می شود تا محتوا و صفحات ما با سرعت بیشتر و بهتر ایندکس شوند. این نقش کمی برای بهبود رضایت کاربران نیست زیرا نظرات و امتیاز آن ها را نیز به گوگل انتقال می دهد.

در مطلب “زبان نشانه گذاری اسکیما چیست و چه اهمیتی در افزایش نرخ کلیک شما از گوگل دارد” در خصوص اسکیما به صورت مفصل گفتگو کرده ایم. اگر می خواهید از این زبان نشانه گذاری بیشتر بدانید با کلیک بر روی عنوان آن، بررسی کامل مربوط به زبان نشانه گذاری اسکیما را مطالعه کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل و هدف ایجاد آن

مرغ مگس خوار به خوبی می تواند بررسی کند که عبارات و جملات و کلمات مورد جستجوی ما دارای چه مفاهیمی هستند و در بالا نیز چگونگی عملکرد این موضوع را توضیح دادیم. یکی از اهداف اصلی ایجاد این الگوریتم درک بهتر جستجوی کاربران بود و تمرکز بر روی درک عبارات و جملات و نه تنها کلمات. با مثالی ساده متوجه موضوع می شویم. برای مثال ما کلمه ی زبان را در دو عبارت مختلف به کار بردیم تا ببینیم دقت گوگل در جستجوی مفهومی که با دنبالش هستیم چیست؟

در ابتدا ما عبارت “زبان گوسفند” را جستجو کردیم و در تصویر زیر مشاهده می کنید که این عبارت کاملا مطابق پیش بینی ما به آشپزی و خوردنی ها مرتبط شده.

الگوریتم مرغ مگس خوار

در دومین حالت ما عبارت ” زبان برنامه نویسی را جستجو کرده ایم که میبیند نتایج آن مربوط به برنامه نویسی سیستم هاست.

الگوریتم مرغ مگس خوار

این موضوع بیانگر وجود الگوریتم مرغ مگس خوار در کنار سیستم های ادراکی گوگل هستند. در واقع دقت گوگل در توجه به مفاهیم دقیق تر شده و پیشرفت چشمگیری داشته است.

دومین هدف اصلی ایجاد این الگوریتم، بررسی میزان رضایت کاربران بود تا با استفاده از بررسی رفتار کاربران بتوانند میزان کیفیت وبسایت ها را از دید آن ها بررسی کرده و در نتیجه گیری دخیل کنند.

پس بهبود رضایت کاربران و بهبود درک مفهومی جستجو های کاربران، دو هدف اصلی ایجاد این الگوریتم است.

رفتار کاربران و ارتباط آن با مرغ مگس خوار گوگل

گوگل بیشتری تمرکز خود را بر روی تحلیل رفتار کاربران گذاشته است و مانند دیگر الگوریتم ها سر و کار تنگاتنگی با ساختار درونی یک وبسایت و رعایت نکات تکنیکی ندارد.

مرغ مگس خوار تمام تلاش خود را می کند تا با استفاده از بررسی رفتار مراجعین و کاربران، وبسایتی که شایستگی بیشتری برای کسب رتبه ی بهتر دارد را بیابد.

برای مثال تعداد کلیک کاربران بر روی وبسایت های مختلف در نتایج مربوط به هر جستجو به طور اختصاصی، بررسی بازخورد آن ها در برابر نتایج و وبسایت ها و بسیاری از رفتار های دیگر که مربوط به کاربران باشد از سوی این الگوریتم دیده می شود و به آن توجه دارد. برای مثال این الگوریتم پیش بینی های جستجو و وبسایت های بیشتر مراجعه شده از سوی شما را در جستجو های شما به شکل اختصاصی نمایش می دهند و برای شما با توجه به تاریخچه های جستجو و دیگر نکات، یک فضای جستجوی ویژه ی خودتان را ایجاد می کند.

تاکید بیشتر این الگوریتم اعتماد و طرفداری از کاربران است و به نوعی نظر کاربران را نیز در رتبه ها و نتایج لحاظ می کند و تحلیل رفتار آن ها را اساس کار خود قرار می دهد.

جستجو ی صوتی و تصویری و نقش الگوریتم مرغ مگس خوار

از آنجایی که اساس کار الگوریتم مگس خوار بیشتر بر پایه ی مفاهیم جستجو و رفتار کاربران استT در درک جستجو های صوتی و تصویری نیز می تواند نقش مهمی را ایفا کند. الگوریتم مگس خوار با اینکه در سال 2013 فعالیت خود را شروع کرده است اما همچنان جزو الگوریتم های کاربردی گوگل شمارش می شود. از این رو می توان گفت این الگوریتم به احتمال قوی در بررسی معانی جستجو های صوتی و تصویری نیز همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و فعالیت خواهد کرد.

نکته: الگوریتم مرغ مگس خوار جزو الگوریتم های قدیمی و پیشکسوت گوگل است. در حال حاضر الگوریتم های جدیدی در گوگل وجود دارند و معرفی شده اند که در مطالب دیگر در مورد آن ها صحبت کرده ایم.

سخن پایانی

در این مطلب خواندید که چگونه الگوریتم مرغ مگس خوار در میان باغ وحش گوگل دارای جایگاه ویژه ای شد و همچنین این الگوریتم به چه نحوی و بر چه اساسی فعالیت می کند. در جهان امروز ما روز به روز تکنولوژی و نیاز های ما انسان ها در حال رشد و تغییر است. گوگل نیز برای داشتن رضایت کاربران خود باید به شکل روزافزون پیشرفت کند و امکانات جدیدی را فراهم آورد تا کیفیت را برای کاربرانش افزایش دهد. اگر شما هم تاثیر این الگوریتم را بر روی وبسایت خود یا جستجو های خود شاهد بودید با ما در میان بگذارید و نظرتان را درباره ی این الگوریتم به ما بگویید.

برای اتباط با ما می توانید از طریق درج اقدام نمایید و سوالاتو نظرات و پیشنهادات خود را با ما در یمان بگذارید. برای پرسش سوالات خود هم می توانید از فرم “از من بپرس” استفاده نمایید. با ما همراه باشید.

10 دیدگاه