Close

.:: سبد خرید شما

آپدیت گورخر گوگل برای فروشگاه های اینترنتی

⏱️ مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 01 شهریور 1400

بخش عمده ی تولید محتوای یک فروشگاه اینترنتی، محصولات آن فروشگاه است که در قالب محتوا ارائه می شود. برخی فکر می کنند که محصولات یک فروشگاه مجازی نمی تواند در سئوی سایت تاثیر بگذارد، و تمامی بار پیشرفت یک وبسایت بر عهده ی محتواها و مقالات متنی وب سایت است. اما این موضوع صد در صد صحیح نیست و علاوه بر محتواهای متنی، رعایت استاندارد در محصولات نیز کاملاً تاثیر گذار است.

اتفاقاً گوگل برای بررسی کیفی فروشگاه های آنلاین، یک بروزرسانی جالب در هسته ی خود انجام داده است تا علاوه بر ارتقای سطح کیفی خود، به ارتقای سطح کیفی این دسته از وب سایت ها هم کمک کند.

گورخر گوگل یک آپدیت جالب از هسته ی گوگل است که آن را عموماً یک الگوریتم می دانند. گورخور با پوست راه راه خود در حوزه ی بررسی وب سایت های فروشگاهی فعالیت کند. فروشگاه های اینترنتی در قالب وب سایت کم نیستند و برای بازرسی میزان کیفیت آن ها نیاز است تا ناظری وجود داشته باشد.

فروشگاه های مجازی هم لازم است تا استاندارد هایی را رعایت کنند. ارائه ی محصولات تنها فاکتور اساسی یک فروشگاه خوب مجازی نیست و دارا بودن کیفیت محتوایی و طراحی و پشتیبانی و… نیز از عناوینی هستند که باید جزئیات و زیر مجموعه های مربوط به آن ها هم رعایت شود.

از سال 2013 بود که زمزمه هایی از پیدایش گور خر گوگل یافت شد و برخی صاحب نظران در سئو ادعا کردند که گوگل با یک آپدیت کاربردی به نام ZEBRA قصد ریشه کن کردن فروشگاه های بی کیفیت و حذف آن ها از نتایج جستجو را دارد.

تا اینجای کار تنها به دلیل پیدایش این آپدیت و کلیت عملکرد گورخر گوگل پرداختیم. در ادامه جزئیات کاملی را از این آپدیت هسته ی گوگل خواهیم گفت. با ما همراه شوید.

استاندارد های گورخر گوگل برای کسب نمره ی قبولی

فاکتور هایی وجود دارد تا یک وبسایت فروشگاهی بتواند به یک فروشگاه مورد قبول و با اعتبار تبدیل شود. در ادامه فاکتور های مهم این آپدیت را خواهیم شناخت.

1. انتخاب تصویر و توضیحات یونیک!

برای محصولات خود تصویر اختصاصی و تک تهیه کنید. تلاش کنید بخش توضیحات محصولاتتان تا حد ممکن اختصاصی نوشته شود و محصول شما از دید مشتری دارای اطلاعات و اعتبار کافی باشد.

2. اسکیما و زبان های نشانه گذاری

در مطلب “زبان نشانه گذاری اسکیما چیست و چه اهمیتی در افزایش نرخ کلیک شما از گوگل دارد” به طور مفصل به زبان نشانه گذاری و اسکیما و همچنین میکرو دیتاها درمطلب “میکرودیتا چیست و چه نقشی در سئو و رنکینگ وب سایت شما دارد؟” پرداخته ایم. اسکیما یک زبان نشانه گذاری است که به معرفی محتوای شما به شکل اجمالی در موتور جستجو می پردازد. با این زبان نشانه گذاری موتور جستجو آسان تر و سریع تر موفق می شود تا محتوای شما را با جزئیات کامل بیابد و کاربران نیز اطلاعات بیشتری کسب کرده و توجهشان جلب می شود.

همچنین بخوانید:   دوری کاربر از علامت ضربدر(خروج) سایت شما با تجربه کاربری(UX)

از سوی دیگر داشتن اطلاعات کامل تر از محتوای شما که می تواند محصولات یا محتوای متنی فروشگاه شما باشد سبب می شود تا احتمال تبدیل یک کاربر به یک مشتری بیشتر شود.

3. تنها محصول کافی نیست

ارائه ی محتوای متنی و کاربردی به شکل همسو با محصولات شما یک تکنیک کاربردی برای گرفتن مهر تایید در فاکتور های اساسی سئو و همینطور گورخر گوگل است. تولید محتوای مفید و کاربردی که با رعایت قوانین اساسی سئو باشد در بهبود رتبه فروشگاه شما اثر بخشی مشهودی دارد.

4. طراحی و امکانات هم مهم است

یک وبسایت فروشگاهی باید دسترسی و سیستم کاربری آسان و کاربردی داشته باشد. برای مثال اگر کاربردی قصد دارد تا به بخش توضیحات یا معرفی محصول و برند خود مراجعه کند، به آسان بتواند بخش مورد نظر خود را بیاید و لازم نباشد تا زمان خود را صرف جستجوی بخش های مختلف بکند. در دسترس بودن گزینه های مهم همچون خرید یا سبد محصولات و نمایش آن ها به شکل خوانا و ریسپانسیو از نکات مهم به شمار می رود. همچنین باید آیکون های مربوط به خرید و سبد محصولات با اندازه ای مناسب و واضح برای کاربران نمایش داده شود و قیمت محصولات شما نمایش داده شود.

5. محتوای تصویری محصولات خود را جدی بگیرید

استفاده از تصاویر یونیک و تصاویری با اندازه ی استاندارد و با کیفیت می تواند یکی از فاکتور های مهم برای معرفی شما به عنوان یک فروشگاه معتبر باشد. همچنین استفاده از محتوای ویدئویی برای معرفی محصولات شما هم یکی از شیوه های کارآمد جهت بهبود خدمات فروشگاه مجازی شما و گرفتن نمره ی قبولی از گورخر گوگل است.

6. پشتیبانی آنلاین و 24 ساعته

دسترسی و ارائه ی خدمات پشتیبانی و امکان ارتباط با فروشگاه شما به صورت همیشگی، سبب ایجاد حس اطمینان در کاربران و البته گوگل zebra می شود. این آپدیت بر ارائه خدمات به مشتریان تمرکز دارد و فروشگاه هایی که خدمات ناقص و بی کیفیت ارائه دهد شناسایی کرده و از دور خارج می کند.

7. درگاه های پرداخت معتبر فراموش نشود!

استفاده از درگاه های پرداخت بی نام و نشان که هیچگونه اعتباری ندارند به مزاج گورخر گوگل خوش نمی آید و همینطور سبب بی اعتمادی مشتریان شما شده و حتی می تواند آن ها را از خرید و انتخاب فروشگاه شما منصرف کند. درگاه های معتبر انتخاب کنید و تلاش کنید تا بیشترین میزان اعتبار را کسب نمایید.

8. سرعت داشته باشید تا سبقت بگیرید

کاربران شما به طور میانگین چیزی حدود 10 ثانیه منتظر لود شدن وبسایت شما می مانند البته این میانگین در کشور های دنیا بر اساس سرعت اینترنت و دسترسی کاربران می تواند متفاوت باشد. هر چه سرعت لود شدن وبسایت شما بیشتر باشد و در مدت زمان کمتری صفحات باز شوند، گورخر امتیاز مثبت بیشتری را برایتان در نظر می گیرد و از این فاکتور تیک سبز خود را دریافت خواهید کرد. برای دریافت مهر تایید این مرحله بستگی به سرعت اینترنت و فاکتور هایی از این قبیل در لوکیشن محلی شما (بر اساس کشور و قاره) دارد.

همچنین بخوانید:   الگوریتم ونیز و تاثیر آن بر سئو و جستجوی محلی‎

9. امتیاز و نظرسنجی

امکان درج نظرات و برگزاری نظرسنجی های دوره ای و ثابت می تواند یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی توسط گوگل گورخر باشد. در واقع با بررسی این موضوع شما هم از علایق و سلایق و رضایت کاربران و مشتریان از خدماتتان آگاه می شوید و هم می توانید استاندارد های سئو و گوگل را رعایت کرده و در خصوص سایت فروشگاهی خود ارتقا دهید.

هم چنین از کاربران خود بخواهید تا با شما تعامل داشته باشند و نظرات و دیدگاه های خود را ثبت نمایند تا بستری از فعالیت و گفتگو میان شما و کاربران و کاربران با یکدیگر ایجاد شود.

گورخر به ایران هم رسیده است؟

هنوز گوگل گورخر در ایران فعالیت چشمگیر و گسترده ای ندارد و هنوز خط کش سنجش خود را برای وبسایت های فارسی زبان به شکل گسترده به کار نبرده است. اما این موضوع به زودی از وبسایت های انگلیسی به دیگر زبان ها به شکل گسترده سرایت می کند و این آپدیت هسته ی گوگل که گورخر نام گرفته است فعالیت همگانی خودش را آغاز خواهد کرد.

بهترین کار این است که از هم اکنون مراقب نکات مهم و اساسی و رعایت فاکتور های لازم برای فروشگاه خود باشید تا با آمدن گورخر به سراغتان شگفت زده نشوید و توسط آن جریمه نشوید.

سخن پایانی

آپدیت گوگل گورخر مروبط به هسته ی گوگل گوگل است و اخیراً نقش خود را پررنگ تر هم ایفا می کند. این آپدیت با تمرکز بر فعالیت فروشگاه های مجازی و از دور خارج کردن فروشگاه های بی کیفیت و بی اعتبار قصد دارد تا بستر گوگل را برای خرید کاربران بهبود ببخشد. از این جهت اهمیت آپدیت گورخر مشخص می شود و می توانیم بگوییم که این آپدیت فعالیتی مفید و کاربردی برای همه ی افراد دارد.

به زودی وبسایت های ایرانی و کاربران هم شاهد ایفای نقش آپدیت هسته ی گوگل گورخر می شوند. به نظر شما تاثیر این آپدیت در وبسایت های فارسی زبان چه میزان اثربخش خواهد بود؟ آیا وبسایت های بی کیفیت ریشه کن می شوند و این آپدیت به تنهایی از عهده ی این وظیفه برخواهد آمد؟

از طریق درج نظرات پاسخ ها و سوالات و مباحث خود را با ما در میان بگذارید. از همراهی شما  در این مقاله متشکریم.

23 دیدگاه

  • من یک وب سایت فروش عینک دودی دارم، اما متاسفانه تو نتایج گوگل جایگاه خوبی ندارم و تعداد مشتریام خیل کم هستن. به نظرتون باید چیکار کنم؟
  • با توجه به مطالبی که ارائه دادین، این الگوریتم کاملاً کاربردی و مفید به نظر میرسه. و در همه زمینه ها روی وب سایت فروشگاهی نظارت داره. پشتیبانی یکی از اون مواردی هستش که تو ایران خیلی ضعیف در رابطه با اون عمل میشه و مشتری فقط وقت خرید مشتریه. بعدش میشه غریبه
  • عکسهایی که استفاده کردین انقدر زیبا و گویا بودن که واقعاً بی اختیار تا آخر متن رو خوندم. واقعاً متن و تصویر مکمل هم هستند. ممنون از آقای رستم زاد عزیز و تیم نویسنده ها و تصویرگرانشون.
  • omidvaram zodtar in algoritm be iran ham berese. moteasefane man tajrobeye khobi az kharide interneti nadaram va bazi oghal saram kolahe goshadi gozashtan o ye jense bi keyfiat ro ba gheymate bala behem andakhatn.
  • به نظرتون اینکه در مورد هر محصولمون یک متن هم بنویسیم میتونه به بهبود رتبه سایتمون کمک کنه؟
  • همه مطالبی که گفته شد بسیار شبیه اصول تولید محتوا برای وب سایت های فروشگاهی هستش. اگر تولید محتوا درست انجام بشه، همه الگوریتم های گوگل هم اون رو تایید میکنن👍
  • در هر زمینه ای یونیک بودن جواب میده. حتی عکس محصولات و توضیحات محصول هم باید یونیک و غیرکپی باشه.