Close

.:: سبد خرید شما

گوگل ترندز رازی بزرگ که توسط وب مسترها و سئوکاران موفق پنهان شده بود!

⏱️ مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 03 شهریور 1398

در سال های گذشته برای بهینه سازی و سئوی محتوای وبسایت ها ، وبمستر ها محدودیت های بسیاری بر سر راهشان قرار داشت. اما هم اکنون این محدودیت ها نه تنها کمتر شده بلکه کلید بسیاری از قفل های محدودیت برای وبسمتر ها، در مدیریت و بهینه سازی وبسایتشان توسط خود موتور جستجوگر گوگل در اختیارشان قرار گرفت هاست.

یکی از ابزار های اساسی که گوگل در دسترس وبمستر ها و سئو کاران قرار داده است، به نام گوگل ترندز(Google Trends) شهرت دارد. گوگل ترندز یکی از سرویس ها محبوب گوگل در سال های اخیر است که در عرصه ی دیجیتال مارکتینگ به وبمستر ها و بسیاری از سئوکاران کمک کرده است. فعالیت این ابزار سبب پدیداری یک یاری رسان محبوب در میان افراد فعال در زمینه ی کسب و کار های اینترنتی شد.

واژه ی ترند (Trend) به معنی رواج یافتن، فراگیر شدن و محبوب شدن است. این واژه از صنعت مد و فشن گرفته شد و سپس در سایر زمینه ها نیز از این واژه استفاده کردند. هم اکنون ترندز شدن در تمامی زمینه های فعالیتی، کاربردی است.

اگر شما یک فرد فعال در حوزه ی دیجیتال مارکتینگ باشید قطعا کار با این سرویس گوگل برایتان جذاب خواهد بود. کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند قطعا می دانند که دانستن آمار جستجو ها در گوگل و زمینه های محبوب که در آن ها رقابت بسیار زیاد است می تواند کمک بزرگی به آن ها در فعالیتشان بکند. شناسایی زمینه ی علایق کاربران و زمینه های محبوب مردم می تواند کمک شایانی در شناخت مسیر حرکت کسب و کار شما باشد.

گوگل ترند در حوالی سال 2006 و 2007 توسط شرکت گوگل پا به دنیای ابزار ها و سرویس های موتور جستجوی گوگل گذاشت. آن زمان با اینکه فرزند نوپایی از خانواده ی گوگل بود اما فراز نشیب های بسیاری را تجربه کرده است، تا هم اکنون به صورت مداوم چندین سال مورد استفاده و حمایت وبمستر ها و افراد فعال در زمینه ی دیجیتال مارکتینگ قرار بگیرد.

با کلیک بر روی لینک http://www.google.com/trends می توانید به این سرویس مراجعه کرده و با استفاده ی راهنمایی که ما از این ابزار به شما ارائه می دهیم از آن استفاده کنید.

گوگل ترندز دقیقا چه می کند؟

گوگل ترندز یک ابزار کارآمد در زمینه پیدا کردن علاقمندی ها در گوگل است. این سرویس در بازه های زمانی مشخص، به بررسی محبوب ترین ها در گوگل می پردازد و آن ها را دسته بندی کرده و در اختیار افرادی که با استفاده از این آمار فعالیت می کنند قرار می دهد.

مثلا برترین جستجو ها در سال 2019 که توسط کاربران در گوگل صورت گرفته و یا به صورت اختصاصی برترین جستجو ها در زمینه های مختلف مثل مد و فشن یا سینما و….. در واقع هم به صورت کلی و هم به صورت دسته بندی و جزئی تمامی جستجو هایی که در گوگل صورت بگیرد ثبت شده و در این ابزار به نمایش در می آید.

شما می توانید پر بحث ترین ها، داغ ترین ها پر بازدید ترین ها و…. در میان عبارات یا کلمات جستجو شده در گوگل را با استفاده از سرویس گوگل ترند بشناسید و مشاهده کنید.

جستجو در گوگل ترندز چگونه صورت می گیرد؟

شما با مراجعه به لینکی که در ابتدای صفحه، برای گوگل ترندز، ذکر شد می توانید به این ابزار مراجعه کرده و در درون آن با توجه به زمنیه ی مورد نظر خود، تاریخ و حتی نوع جستجوی خود برترین ها را شناسایی کنید.

برای جستجو در سرویس گوگل ترندز 4 فیلتر برای شما تعریف شده که با استفاده از این فیلتر ها قادر هستید تا جستجوی خود را اختصاصی و شخصی سازی کنید.

جستجو به صورت جهانی یا worlwide چیست؟

شما با استفاده از این فیلتر جستجو می توانید به صورت جهانی یا فقط کشوری که در آن ساکن هستید را مورد بررسی قرار دهید. در واقع این گزینه جهت انتخاب لوکیشنی است که در آن قصد دارید، برترین های جستجو در آن را بدانید.

جستجو در بازه های زمانی مختلف

با استفاده از فیلتر زمانی می توانید بازه های زمانی مختلف را مورد بازبینی قرار دهید و ببینید که مثلا در 5 سال گذشته کدام جستجو ها صدر نشین بوده اند.

دسته بندی های زمینه های جستجو

کاربردی ترین فیلتر در این بخش مربوط به فیلتر دسته بندی است که شما می توانید با انتخاب زمینه و دسته ی مورد علاقه ی خود، فقط عبارات و واژه های جستجو شده ی مربوط به آن را مشاهده کنید.

همچنین بخوانید:   راهنمای تولید محتوا برای سایت و پیج اینستاگرام شال و روسری‎

جستجو ی وب (web search) چیست؟

این گزینه جهت انتخاب نوع محتوایی است که شما در جستجو آن هستید. مثلا می توانید فیلم، عکس، خبر و… را انتخاب کیند تا در میان آن ها ترندز ها را برایتان نمایش دهد.

در ادامه می خواهیم شیوه ی جستجو را در گوگل ترندز بررسی کنیم و ببینیم واژه ها باید چگونه مورد جستجو قرار بگیرند و در فیلد جستجو درج شوند؟در ادامه به بررسی می پردازیم.

گوگل ترندز و شیوه ی جستجو در آن

در گوگل ترند دو شیوه برای جستجو و مقایسه وجود دارد. شیوه ی اول جستجوی مقایسه ای 5 واژه ای و شیوه ی دوم جستجوی گروهی 25 واژه ای است.

در جستجوی 5 واژه ای شما می توانید با درج 5 واژه آن ها را از نظر میزان محبوبیت با یکدیگر مقایسه کنید. اما در شیوه ی گروهی شما می توانید 25 واژه را در یک گروه قرار داده و تمامی آن ها با یکدیگر در رده بندی محبوبیت مشاهده کنید.

با استفاده از علامت + و به کار بردن آن ها بین کلمات مورد جستجو در واقع به گوگل می گویید که یا این یا آن یا آن و….. برای مثال با درج چند کلمه مثل مداد و خودکار و پاک کن به صورت زیر به گوگل می گویید یا خودکار یا مداد یا پاک کن

  • مداد+پاک کن+ خودکار و….

نمودار های روزانه ی گوگل ترندز

دو نمودار داغ ترین های روز (Hot Searches) و نمودارهای برترین ها (Top Charts) در گوگل ترندز به صورت روزانه اطلاعاتی را در خصوص جستجو های روزانه در اختیار شما قرار می دهند. این اطلاعات به صورت روزانه در اختیار شماست تا برترین ها و پرجستجو ترین واژه ها را شناسایی کنید. با داشتن این اطلاعات روزانه، نه تنها می توانید در میدان رقابت جستجوهای روزانه با تولید محتوای مرتبط به رقابت بپردازید، بلکه قادر هستید با استفاده از این اطلاعات روند موضوعات محبوب را نیز پیش بینی کنید.

اطلاعات گوگل ترندز چه میزان دقیق است؟

شیوه ی نمایش اطلاعات گوگل ترندز بر اساس آمار دقیق عددی از تعداد کاربران نیست بلکه با نمایش نمره و سیستم ثبت نمره 0 تا 100 اطلاعات را طبقه بندی کرده و در اختیار سایرین می گذارد.

گوگل ترندز به صورت بررسی میزان تمایل و علاقه ی کاربران کلمات کلیدی را دسته بندی کرده و شما برای استفاده ی بهتر از سرویس گوگل ترندز می توانید از ابزار Keyword Planner استفاده کنید.

گوگل ترند در واقع بر اساس میزان محبوبیت صرفا در دوره زمانی نمره ی علاقمندی کاربران را ثبت می کند و اطلاعات بسیار دقیقی را ارائه نمی دهد که شما تعداد واقعی و نمودار های جزئی را در خصوص هر کلمه ی کلیدی بازبینی کنید.

گوگل ترندز با نمایش نمودار های نمره ای و بررسی سالانه و ماهانه و روزانه و حتی بازه های زمانی اختصاصی تر، روند محبوبیت را نمایش می دهد. برای مثال اگر ما یک روند یک ساله ی ترندز واژه ی “طراحی” را بررسی کنیم مشاهده خواهیم کرد این واژه دارای چه نمره ی محبوبیتی است و در مقایسه با عبارت “طراحی سایت” چه میزان محبوبیتی دارد و چه نمره ای دریافت کرده است؟ همچنین می توانیم دریابیم که روند رقابت این واژه در طول یک سال دچار چه تغییراتی شده است و آیا افزایش رقابت داشته یا کاهش؟

همانطور که در پاراگراف بالا هم گفتیم برای دریافت اطلاعات دقیق تر استفاده از ابزار Keyword Planner می تواند کارآمد باشد.

بررسی ترندز ها بر اساس موقعیت جغرافیایی

این موضوع یکی از کارآمد ترین های گوگل ترندز است. شما می توانید با استفاده از ابزار جستجو بر اساس موقعیت جغرافییای به صورت خیلی جزئی اطلاعات زیادی در خصوص میزان محبوبیت کلمات کلیدی و عبارات کلیدی به دست آورید مثلا می توانید با انتخاب شهر و استان یا حتی کشور میزان محبوبیت را بسنجید و آن ها را بر دو نوع Rising و Top مشاهده کنید. در ادامه این موضوع را به صورت مفصل بررسی می کنیم.

Related Queries

این قابلیت یعنی Related Queries، می تواند به شما نشان دهد که علاوه بر واژه ای که میزان محبوبیت آن را بررسی کرده اید. دیگران چه واژه هایی مرتبط با ان را جستجو کرده اند. این کلمات و عبارات کلیدی بر اساس جستجو های افرادی که کلمات مرتبط را سرچ کرده اند دسته بندی شده و برگزیده می شود تا شما بتوانید عبارات و کلمات کلیدی مرتبط با هم را بررسی کنید.

Subregion

با استفاده از منوی کشویی Subregion می توانید دقت بررسی جغزافیایی خود را انتخاب کنید. برای مثال اگر می خواهید در میان شهر ها جستجو کنید گزینه ی city را برگزنید.

همچنین بخوانید:   تولید محتوا با رعایت اصول پایه ای سئو و تعیین استراتژی مناسب با تمرکز بر مخاطب

Rising و Top

این دو گزینه می توانند کلمات کلیدی شما را به دو شیوه ی مختلف نمایش دهند. تنظیم بر اساس Top کلمات کلیدی شما را بر اساس نمره ی محبوبیت بین 0 تا 100 طبقه بندی می کند اما جستجو بر اساس Rising درصد رشد محبوبیت را در بازه های زمانی نشان می هد.

اگر در تنظیم نوع نمایش و دسته بندی کلمات کلیدی با واژه ی Breakout مواجه شدید این موضوع نشانه ی رشد بیش از 50 درصد محبوبیت کلمات کلیدی مورد نظر است.

نکته: در سئو ی محلی و تبلیغات این اطلاعات چندان کاربردی نیستند و بررسی این موضوع بیشتر در مارکتینگ ها اهمیت دارد.

گوگل ترندز و تولید محتوا

گوگل ترندز یکی از کارایی های اساسی اش کمک به تولید محتوای ارزشمند است. در واقع شما با انتخاب فیلتر های مناسب بخصوص فیلتری که جستجو های محبوب زمینه ی فعالیت شما را بر اساس بازه ی زمانی هفتگی نمایش دهد، به شما کمک می کند تا بتوانید برترین کلمات کلیدی که در زمینه ی فعالیت شما مورد جستجو بوده اند را شناسایی کرده و محتواهای کارآمد در خصوص آن ها تولید کنید.

معمولاً این محبوبیت های بازه های زمانی کوتاه مدت در تولید محتوا اثر بخش هستند اما نشان دهنده ی زمینه ی علاقمندی بازه های زمانی سالانه نیستند و معمولا جو کوتاه مدت محبوبیت موضوعات گوناگون در میان کاربران است.

جستجو های ویدئویی و تصویری چگونه هستند؟

با تنظیم فیلتر جستجوی خود بر روی یوتیوب یا تصویر می توانید در میان جستجو های محبوب صورت گرفته در بخش ویدئو و تصاویر گوگل بررسی کنید. در واقع نتایج به دست آمده از این دسته بسیار جذاب تر از جستجو در میان محتواهای اخبار گونه و متنی است.

این گونه محتواها نیز بر اساس کلیدواژه و به صورت ایالتی، کشوری، شهری و…. طبقه بندی می شوند.

مراحل جستجوی تصویری و ویدئویی در گوگل ترندز به صورت زیر است:

  • وارد ابزار گوگل ترندز شوید(روی لنیک درج شده در ابتدای مطلب مراجعه کنید)
  • کلمه ی کلیدی یا عبارت کلیدی مورد نظر خود را درج نمایید
  • فیلتر web serach را بر روی تصویر یا یوتیوب تغییر دهید
  • نتایج مربوط به تصاویر یا ویدئو ها را مشاهده خواهید کرد.

با بررسی جستجو های تصویری و ویدئویی می توانید ایده های جدید برای خلق محتواهای ارزشمند و پر بازدید و همچنین خلق ایده های جدید برای سرمایه گذاری روی موضوعات محبوب مورد استفاده قرار دهید.

همچنین بررسی این اطلاعات و توجه به جستجو های محبوب می تواند سبب شود تا محتواهای ویدئویی و تصویری شما بهینه سازی شده و عنوان های جذاب تر و کلید واژه های کاربردی تری برایشان به کار ببرید.

برند مانیتورینگ در گوگل ترندز چیست؟

برند مانیتورینگ برای بررسی اوضاع برند هایی است که محبوب دل کاربران گوگل هستند. در برند مانیتورینگ می توانید مقایسه چند برند را بر اساس میزان محبوبیت در یک نمودار خطی مشاهده کنید. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید برند دیجی کالا به صورت کلی در میان سایر برندها محبوبیت بیشتری داشته و البته آپارات هم در برخی موارد توانسته از نظر جستجو دیجی کالا پشت سر بگذارد.

بررسی ترندز ها به هر زبان، فقط جستجو کنندگان همان کشور را نشان می دهد؟

باید در این خصوص بگوییم که فیلتر هایی که در این ابزار تبیین شده مشخص کننده ی این است که آیا فقط می خواهید افراد ایرانی و جستجو های آن ها از یک واژه نشان داده شود یا می خواهید واژه ی فارسی مورد نظر شما در سطح جهانی بررسی شود.

با این اوصاف میزان شخصی سازی و بررسی شما در هر سطوح وابسته به شما و انتخاب فیلتر های شما دارد.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی سرویس گوگل ترندز پردازیم و با این ابزار کارامد در زمینه ی مارکتینگ آشنا شدیم. با استفاده از این ابزار می توانید در زمینه های مارکتینگ و سئو و حتی تولید محتوا و انتخاب زمینه ی فعالیت خود را بهبود ببخشید. در واقع این سرویس کارآمد یک یاری رسان کاربردی برای کسانی که در دنیای اینترنت مشغول به کار هستد. بخصوص افرادی که با موتور جستجوی گوگل سر و کار دارند.

شما نیز می توانید با درج نظر و دیدگاه، تجربیات خود را در زمینه ی استفاده از سرویس گوگل ترندز با ما در میان بگذارید. همچنین سوالات و پرسش های خود را از طریق بخش “از من بپرس” برای ما ارسال نمایید. با ما همراه باشید.

17 دیدگاه