Close

.:: سبد خرید شما

سفر به دنیای کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر گوگل

⏱️ مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 27 تیر 1398

کسانی که با ابزار های گوگل از گذشته آشنا باشند در خصوص ابزاری با نام Keyword Tool شنیده اند. این ابزار یکی از کاربردی ترین ابزار ها برای تولید کنندگان محتوا و سئو کاران بود. زیرا با استفاده از ابزار Keyword Tool می توانستند دنیایی بزرگ از کلمات کلیدی و برچسب ها را در اختیار داشته باشند  و قابلیت فیلتر کردن برچسب ها بر اساس نیازشان نیز در این ابزار وجود داشت. اما چندی پیش گوگل با جایگزینی ابزاری جدید و پر کاربرد تر، با ابزار پیشین خود که Keyword Tool نام داشت خداحافظی کرد و کیورد پلنر گوگل را به کاربران خود معرفی کرد.

این ابزار از ابزار سابق گوگل بسیار وسیع تر و کاربردی تر طراحی شده است. امروز می خواهیم با آموزش کامل ابزار کیورد پلنر گوگل در کنار شما باشیم و تمام جزئیات و نکات مربوط به کار با این ابزار را بررسی کرده و بیاموزیم. این ابزار مناسب برای افرادی است که در حوزه وبمستر و سئو و مدیری وبسایت ها فعالیت می کنند.

سفر به دنیای کلمات کلیدی با ابزار Keyword Planner

چرا باید با ابزار کیورد پلنر گوگل کار کنیم؟

ابزار Keyword Planner نوعی راه ارتباطی بین شما و جستجو کنندگان و کاربران گوگل است. در واقع شما با این ابزار به دنیای جستجو های آن ها در گوگل وارد می شوید و مشاهده می کنید دقیقا آن ها چه چیز هایی را در حوزه های گوناگون جستجو و سرچ می کنند.

دانستن این موضوع سبب می شود که اولا بتوانید موضوع درست و به روزی را برای درج در سایت خود انتخاب کنید و دوما بتوانید علاوه بر تولید یک تولید محتوا خوب، بازدید و نتیجه ی نهایی خوبی را نیز از محتوای خود بگیرید. زمانی که یک محتوا با تمام نکات ریز و درشت در یک وبسایت تولید می شود. برای اینکه بتواند مرود استفاده ی کاربران و طرفدارانش قرار بگیرد و به معنای واقعی کلمه دیده شود! لازم است تا به کاربران و جستجو کنندگان و طرفداران موضوع خود آدرس مطلبتان را دهید. در واقع تا وقتی یک نقشه ی ورود و آدرس درست در اختیار کاربران نباشد آن ها نیم توانند مطلب شما را پیدا کنند. حال آدرس رجوع به مطلب شما علاوه بر رعایت سایر نکات سئو چیست؟ بله کلمات کلیدی و برچسب ها!

کلمات کلیدی و برچسب ها همان پیش بینی ما از افکار کاربران هستند. در واقع برچسب ها و کلمات کلیدی چیزی هستند که ما فکر می کنیم کاربران برای مطالعه ی مطلب ما در کادر جسجتوی گوگل درج می نمایند.

پس با انتخاب صحیح و درست کلمات کلیدی می توانیم انتظار داشته باشیم که حداکثر بازدید و نرخ کلیک را دریافت خواهیم کرد و کاربرانی که واقعا به دنبال مطلب ما هستند با مسیریابی درست به سایت ما مراجعه می کنند.

با توجه به آنچه که گفته شد می توانیم ادعا کنیم که این ابزار چه ورژن قدیمی و چه جایگزیین جدیدش یک کلید طلایی برای متخصصین حوزه ی تولید محتوا به شمار می روند.

نکته: ابزار کیورد پلنر گوگل از سوی شرکت گوگل برای کاربران ایرانی مسدود است. برای دسترسی باید از نرم افزار های کمکی (تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل) استفاده کنید.

آیا Keyword Planner به تنهایی کافی است؟

برای رسیدن به نقطه ی قابل قبولی از نظر گوگل در زمینه س سئو و کلمات کلیدی، نمی توانیم ادعا کنیم که تنها ابزار Keyword Planner کافی است. ابزار های گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، گوگل ترند و… تماما مکمل های ابزار کیورد پلنر گوگل هستند و با استفاده از مجموعه داده های این ابزار ها می توانید یک نتیجه ی قابل قبول داشته باشید زیرا هر یک عملکرد مخصوص حوزه ی خود را دارند.

برای آشنایی با دو ابزار گوگل آنالیتیکس و ابزار گوگل سرچ کنسول می توانید مطالب “گوگل سرچ کنسول (گوگل وبمستر تولز) آموزش و بررسی مو شکافانه!”  و “گوگل آنالیتیکس ابزار کاربردی بررسی آمار بازدید وبسایت شما” را مطالعه کنید.

چگونه به Keyword Planner دسترسی پیدا کنیم؟

برای شروع کار با ابزار Keyword Planner ابتدا باید یک ایمیل گوگل  (جیمیل) داشته باشیم. در صورت نداشتن ایمیل گوگل یک جیمیل بسازید و وارد بخش Google Adwords شوید. در این بخش شما باید یا یک کمپین ادرودز راه اندازی کنید یا یک اکانت بدون نیاز به کمپین ادورز ایجاد کنید.

آدرس گوگل کیورد پلنر

Keyword Planner

ادوردز چیست؟

ادوردز گوگل یک سرویس تبلیغاتی با پرداخت درون برنامه ای است. در واقع شما با استفاده از کمپین های ادوردز می توانید سایت خود را در بالاترین نتایج گوگل بر پایه ی کلماتی کلیدی قرار دهید و این موضوع سبب افزایش نرخ کلیک و بازدید شما شده و سبب رشد سریع تر رتبه ی شما می شود.

برای شروع کار با ابزار گوگل کیوورد پلنر نیز گوگل از شما می خواهد تا پنل های تبلیغاتی این شرکت را استفاده کنید. در صورت عدم تصمیم به انجام این کار می توانید راه حل زیر را دنبال کنید.

1- در زیر سه گزینه ی مربوط به ادوردز گزینه ای با عنوان Experienced with Google Ads وجود دارد. روی این گزینه کلیک کنید و روی سه گزینه ی دیگر کلیک ننمایید.

همچنین بخوانید:   الگوریتم دزد دریایی گوگل تیر خلاص به کپی کارها!

Keyword Planner آموزش

2-با کلیک بر روی این گزینه که از شما سوال کرده است که” آیا تجربه ی کار با تبلیغات ادوردز را داشته اید؟”  وارد یک صفحه ی جدید می شوید.

3- در این صفحه با هم تنها روی گزینه ی آبی رنگ انتهایی صفحه با عنوان Create an account without a campaign کلیک کنید. این گزینه به شما امکان ایجاد اکانت بدون استفاده از سرویس تبلیغات گوگل را می دهد.

Keyword Planner آموزش

4- در صفحه ی جدید گزینه ای آبی رنگ با عنوان Submit وجود دارد. روی این گزینه کلیک نمایید.

Keyword Planner آموزش

5- خب تا اینجای کار شما قابلیت ورود به اکانت حرفه ای خود را پیدا کردید و در صفحه ی جدید گوگل این موضوع را به شما تبریک گفته است. روی گزینه ی Explore your account آبی رنگ در صفحه کلیک کنید.

Keyword Planner آموزش

6- در نوار ابزار بالای صفحه، گزینه ای با نام ابزار ها یا Tools مشاهده می شود. با مراجعه به این گزینه روی گزینه ای با عنوان Switch to expert mode کلیک نمایید تا مود شما عوض شود و قابلیت دسترسی به ابزار های گوگل در اکانتتان به شما داده شود.

7- در آخر با کلیک مجدد بر روی گزینه ی ابزار ها (Tools) مشاهده خواهید کرد که در منوی Planning ابزار کیورد پلنر گوگل شما روئیت می شود و شما با کلیک بر روی گزینه ی آن می توانید وارد این ابزار شوید.

کدام گزینه را انتخاب کنیم؟

در همان ابتدای ورود به این ابزار دو گزینه در اختیار شما از سوی کیورد پلنر گوگل قرار می گیرد.

Keyword Planner آموزش

  1.  (پیدا کردن کلمات کلیدی جدید) fine a new keywords
  2. (دریافت داده های جستجو کاربران و ترند ها) get search volume and forecasts

شما با توجه به نیاز خود در زمین هی کلمات کلیدی یک از این دو گزینه را باید استفاده نمایید. برای شروع با گزینه ی پیدا کردن کلمات کلیدی جدید یا fine a new keywords شروع می کنیم.

fine a new keywords چه می کند؟

این گزینه از شما یک عنوان، عبارت کلمه یا لینک را درخواست می کند. دراین بخش شما باید 10 کلمه یا عبارت یا لینک را وارد کنید یا با ترفندی دیگر همزمان 10 کلمه ی کلیدی و لینک را وارد نمایید. زمانی که یکی از مواردد گفته شده را در کادر مربوط به این بخش وارد نمایید. گوگل بر اساس جدید ترین کلمات کلیدی یافت شده و جستجوی کاربران لیستی را در اختیار شما قرار می دهد.

Keyword Planner آموزش

نکته:

طبق آنچه که در ابتدا وارد می کیند بیش از چند هزار نتیجه برای شما نمایش داهد نمی شود. این در حالی است که ابزار های جستجوی کلمات کلیدی نه چندان معروف بالای 100 هزار نمونه و نتیجه را در خاتیار می گذارند. البته که نتایج نمایش داده شده دقیق تر هستند و فقط دایره ی گزینش ما در این ابزار محدود تر است. در هر صورت اگر به دنبال موارد بیشتر هستید می توانید از ابزار های دیگر نیز استفاده نمایید.

دقت کنید!

لینک ها و کلمات و… که در این کادر وارد می کنید در واقع جوزه فعالیت بیزینس و سایت شما را به ابزار گوگل شما ابلاغ می کند. پس از ورود کلمات کلیدی و لینک های غیر ضروری خودداری کنید تا نتایج منطبق بر نیاز و حرفه ی شما برایتان نمایان شود.

نوار ابزار عمودی – بخش keyword ideas

پس از اینکه موضوع و حوزه ی فعالیت خود را به ابزار کیورد پلنر گوگل خود معرفی کردید (دقت کنید ایران از سوی این ابزار تحریم است) وقت آن می رسد که زبان و کشور کاربران و جستجو های مورد نظر خود را مشخص کنید. از آنجایی که ایران در قسمت موقعیت مکانی غیر فعال است گزینه را روی All Location قرا دهید. با استفاده از این گزینه کلیه ی جستو ها برای شما نمایش داده می شود که ایران هم جزو آن هاست.

درباره ی بخش زبان و انتخاب زبان گزینه ی persian وجود دارد. شما می توانید گزینه ی زبان فارسی یا persian را فعال نمایید.

Keyword Planner آموزش

چگونه جستجو ها را شخصی سازی کنیم؟

زمانی که در باکس کیورد آیدی یک کلمه ی کلیدی را درج می نمایید، می توانید مشاهده کنید که در اواسط صفحه بخشی وجود دارد که آپشن  و فیلتر هایی را برای شخصی سازی نتایج وجود دارد که با استفاده از این آپشن ها و فیلتر ها قادر هستید تا نتایج دقیق تر و مرتبط تری را دریافت کنید.

Related Ideas جهت دسته بندی کلمات کلیدی بر اساس تشابه و کلیت است.

add filter برای افزودن شرایط خاص برای کلمات کلیدی است. برای مثال کلمات کلیدی که بیش از 50 بار در ماه دیده شده اند.

Keyword Planner آموزش

آیا با URL ها می توانیم راز رقیبان خود را بر ملا کنیم؟

با استفاده از آدرس url سایت رقبای خود و انتخاب گزینه ی Entire site قادر هستید تا کل سایت رقیب خود را از نظر کلمات کلیدی زیر و رو کنید و ببینید رقبای شما چگونه کلمات کلیدی خود را با توجه به موضوعات خود انتخاب می کنند.

همچنین بخوانید:   برابری پیوند(Link equity) و پیج رنک منسوخ شده در سئو

با استفاده از گزینه ی Related Ideas می توانید کلمات کلیدی نمایش داهد در نتایج را بر دو صورت جدا سازی کنید.

  • 1.بر اساس تشابه و مترادف بودن
  • 2. بر اساس کلیت ارتباط با کلمه ی مورد جستجو

با استفاده از طی کردن روند Filter > keyword text > brand name می توانید بازار کلمات کلیدی رقبای خود را همراه با جزئیات در اختیار داشته باشید.

نواز ابزار عمودی – بخش Plan overview

Keyword Planner آموزش

زمانی که کلمات کلیدی مورد نظر خود را add to plan کردید می توانید با مراجعه به بخش Plan overview مراجعه کنید و با انتخاب max cpc و در نظر گرفتن رتبه ی فعلی خود می توانید مانند یک پیش گو پیش بینی آینده ی سایت خود را با به کارگیری این کلمات کلیدی که در add to plan استفاده کردید پیش بینی کنید. در واقع یک نرخ رشد تقریبی دراختیار شما قرار می گیرد.

Keyword Planner آموزش

نوار ابزار عمودی – بخش Keywords

با استفاده از این بخش شما یک نمودار کلی از کلمات کلیدی ذخیره شده ی خود مشاهد خواهید کر و همچنین می توانید مشاهده کنید که کلمات کلیدی مرود نظر شما چند کلیک و نرخ بازدید را داشته اند. در قسمت فیلتر های زمانی و مکانی نیز همچنان پا بر جاست و شما می توانید هر کلمه ی کلیدی را بر اساس زمان و موقعیت زمانی در قابل یک نمودار دقیق مشاهده کنید.

همچنین در این بخش شما میت وانید نوع کلمه ی کلیدی خود را تعیین کنید و به نوعی شخصی سازی خود را افزایش دهید.

Keyword Planner آموزش

نوار ابزار عمودی – بخش ad groups

در این بخش به شما قابلیتی برای ایجاد گروه های مختلف کلمات کلیدی و ایجاد گروه های جدید ایجاد می شود. در واقع این قابلیت برای شما نوعی دسته بندی ایجاد می کند و شما می توانید گروه هایی از کلمات کلیدی کاربردی را در دسترس داشته باشید و کلمات کلیدی را به صورت دسته بندی و در گروه های مختلف بررسی کنید.

Keyword Planner آموزش

نوار ابزار عمودی – بخش locations

این بخش به علت اینکه کشور ما در لیست کشور های این ابزار نیست چندان کاربرد ندارد ما جهت آشنایی لازم است بگوییم این بخش با استفاده از نمودار های خطی و دایره ای بررسی های جزئی و کلی در خصوص آمار بازدید و نرخ کلیک و… هر کلمه ی کلیدی در ایالت ها، کشور ها و شهر های مختلف میکند. حتی شما می توانید به صورت محلی هم کلمات کلیدی را بررسی کنید و حتی دو شهر یا دو کلمه ی کلیدی را مقایسه کنید.

Keyword Planner آموزش

get search volume and forecasts چه می کند؟

خب در اینجا دیگر جزئیات چندانی وجود ندارد زیرا گزینه های نواز ابزار عمودی دقیقا همان هایی است که در گزینه مشاهد کرده اید. تنها تفاوت این دو بخش و تقسیم کلی نوار  ابزار به این منظور است که شما در بخش “” یک موضوع را می دهید و کلمات کلیدی را دریافت  می کنید اما در این بخش کلمات کلیدی را وارد می کنید و جزئیات و اطلاعات هر یک از کلمات کلیدی و میزان ترند بودن و محبوبیت آن ها را بررسی می کنید.

عملکررد بخش get search volume and forecasts تشابه زیادی با عملکرد ابزار گوگل ترند دارد. شما در گوگل ترند هم از نظر میزان محبوبیت و جزئیات کلمات کلیدی مورد نظرخ ود، آن را بررسی می کنید.

سخن پایانی

همیشه داشتن رتبه ی خوب و گرفتن نمره ی قبولی از گوگل سخت و دشوار است و نیاز به دانش سئو و شناسایی نکات و فاکتور های اساسی این موتور جستجو ی سخت گیر دارد. علاوه بر همه ی این ها شما نیاز به صرف زمان برای رشد و گسترش سایت خود دارید تا انبار و کتایخانه ی محتوای خود را غنی کنید و بتوانید نیاز های کاربران خود را تا حد قابل قبولی براورده کنید.

استفاده از ابزار هایی که گوگل برای سئوکاران و متخصصین زمینه ی تخصص وب نویسی در اختیار گذاشته است سبب رشد و تسریع گسترش و گیشرفت سایت شما می شود. ما امروز یکی  ابزار های کاربردی را در زمینه ی کلمات کلیدی که از مهم ترین ارکان درج یک محتوای قوی هستند را به شما معرفی کردیم و جزئیات و کلیات این ابزار را برای شما دوستان شرح داده ایم.

امیدواریم با به کارگیری ابزار ها و افزایش دانش خود در زمینه ی سئو موفق به کسب رتبه ای قابل قبول و رضایت بخش شوید. برای درج دیدگاه و نظرات و تجربیات خود در خصوص ابزار کیورد پلنر گوگل با ما از طریق بخش نظرات در ارتباط باشید. همچنین می توانید پرسش ها و سوالات خود را از طریق فرم از من بپرس با ما در میان بگذارید. و پاسخ خود را دریافت نمایید. در مطالب بعدی با ما همراه باشید.

22 دیدگاه