Close

.:: سبد خرید شما

الگوریتم Helpful Content یا محتوای مفید چگونه کار میکند؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 01 آبان 1401

گوگل همچنان در تلاش است تا نتایج موثر و بهتری را در اختیار کاربران خود قرار دهد. بدین جهت این کمپانی به طور رسمی در تاریخ ۲۵ آگوست ۲۰۲۲ از الگوریتم جدیدی رونمایی کرد، این الگوریتم با نام محتوای مفید یا (helpful contact) شناخته می‌شود و هدف از آن تقویت محتوای منتشر شده برای کاربران و بی‌ارزش کردن محتوای نوشته شده برای موتورهای جستجو است. شرکت  گوگل با این اقدام خود، محتوایی را مورد هدف قرار داده که برای کاربران مفید نیستند. این بروزرسانی گوگل به طور رسمی اعلام کرد که سایت‌ها باید در انتشار محتوا، کاربران را در درجه اول قرار دهند. الگوریتم جدید گوگل باعث می شود سایت ها بر اساس رضایت کاربران رتبه‌بندی شوند. بنابراین رتبه‌بندی‌های قبلی نیز تغییر خواهند کرد.

با ایجاد این تغیرات گوگل در تلاش است کاری کند تا هرکس در حوزه تخصصی خود تولید محتوا کند.

الگوریتم محتوای مفید چگونه کار می‌کند؟

این الگوریتم تمامی صفحات سایت را به لحاظ محتوا مورد بررسی قرار می‌دهد و تنها بر روی یک صفحه خاص تاثیرگذار نیست و اگر یک سایت محتوای غیر مفید زیاد داشته باشد، محتوای مفیدش نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در رتبه‌بندی جایگاه خوبی را به دست نمی‌آورد در واقع هر چه میزان محتوای غیر مفید سایت شما بیشتر باشد تاثیر منفی که این الگوریتم بر روی آن می‌گذارد نیز بیشتر میشود. الگوریتم  helpful contact  سعی دارد کاری کند تا محتوای مفید به دست مخاطب برسد و سایت‌ها صرفاً یک محتوا را برای کسب رتبه بالاتر در موتور جستجو تولید نکنند.

سایت‌هایی که روی موضوعات بسیاری تمرکز دارند و همچنین سایت‌هایی که صرفاً با هدف کسب درآمد راه‌اندازی شده‌اند و به ارائه محتوای مفید اهمیتی نمی‌دهند بیشترین ضربه را می‌خورند.

نکته حائز اهمیتی که باید در مورد این الگوریتم به ذهن سپرد این است که تنها اولویت، رضایت کاربران است پس در وهله اول، محتوای صفحات باید متناسب با نیاز و سوالات باشد. گوگل مانند الگوریتم‌های  دیگر خود تعدادی سوال را ارائه داده که با پاسخ دادن به آن‌ها می‌توانید مسیر بهتری را برای تولید محتوای رضایت بخش و کسب جایگاه خوب از گوگل را داشته باشید:

 

آیا محتوایتان  مخاطب هدف دارد و افراد خاصی را شامل می‌شود؟

همچنین بخوانید:   گوگل رنک برین(RankBrain) در سئو استفاده آن در موتور های جستجو

آیا محتوای سایت‌ شما  اطلاعات عمیق و تخصصی را دارا است؟

آیا محتوای سایت شما به وسیله یک نویسنده ماهر و متخصص نوشته شده است یا خیر؟

آیا محتوا دارای اشتباهات املایی گرامری و … است؟

آیا در صورت نیاز در محتوایتان از گزارش ها، نمودارها، تحلیل و تحقیق‌های واقعی استفاده می‌کنید؟

آیا محتوای نوشته شده به درستی ویرایش می‌شوند یا خیر؟

آیا کاربران از محتوا و مقالات سایت ناراضی‌اند و شکایت می‌کنند؟

آیا حوزه تخصصی و هدف سایت‌تان مشخص است؟

آیا محتوای شما طوری است که کاربر بعد از خواندن آن اطلاعاتی را که نیاز دارد به دست آورده و به هدف خود برسد؟

آیا محتوایی که تولید میکند توانایی جلب رضایت کاربران شما را  دارد؟

آیا در سایت‌تان محتواهای زیاد را با موضوعات گوناگون ارائه می‌دهید با امید به اینکه بعضی از آن‌ها بتوانند عملکرد خوبی را در موتور جستجو کسب کنند؟

آیا محتوای شما توسط انسان‌ها نوشته شده است یا تولید محتوای ماشینی را انجام می‌دهید؟

در رابطه با تاثیرات بروزرسانی الگوریتم محتوای مفید قابل ذکر است.

به گفته گوگل، الگوریتم Helpful Content بر روی همه محتواها اجرا  خواهد شد؛ ولی در این باره ذکر کرده است که ممکن است بعضی از محتواها بیشتر از دیگر محتواها، تحت تاثیر آن قرار بگیرند. دلیلش هم این است که آن‌ها پیش از این هم بیشتر از بقیه، سئومحور بوده و بیشترین محتواهایی هستند که برای ماشین به‌جای انسان نوشته شده‌اند. برای مثال میتوان به محتواهای سرگرمی و هنر، آموزش آنلاین، خرید اینترنتی و… اشاره کرد، چرا که به طور کلی این محتواها توسط ادات هوش مصنوعی یا AI نوشته شده‌اند، به صورت پراکنده و با مطالب گوناگون هستند که ضرورتاً ارتباطی با موضوع اصلی سایت ندارند، توسط نویسنده یا حتی نرم‌افزارهای بازنویسی محتوا، جمع آوری شده‌ است، با اضافه کردن جملات غیرمفید و صرفاً جهت  پر کردن صفحه، تقلید ساختار و محتوا از دیگر وب‌سایت‌های موفق، خیلی طولانی شده‌ است.

حتماً برایتان پیش آمده که وقتی سایتی را در رتبه اول میبینید و وارد آن می‌شوید متوجه محتوای غیر مفید و کیفیت پایین آن شده و از انتخابتان ناامید می‌شوید در واقع این نوع صفحه‌ها طراحی شده‌اند تا رتبه خوبی را کسب کند اگر شما هم جزء کسانی هستید که مفید بودن اطلاعات و جلب رضایت آن‌ها برایتان از رتبه‌ای که در موتور جستجو به دست می‌آورید کم اهمیت‌تر است، این الگوریتم تاثیرات منفی بر روی سایت شما خواهد گذاشت. در صورتی که این الگوریتم بر روی سایتتان تاثیر گذاشت با پیشنهاد گوگل شما باید محتوای غیر مفید خود را حذف کنید. این تأثیر می‌تواند تا چند ماه ادامه‌ داشته باشد. حتی اگر با تاثیرات منفی الگوریتم هلپ فول کانکت مواجه نشدید بهتر است صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت و ضعیف دارند و کلمات کلیدی که بیهوده در آن تکرار شده است را شناسایی کرده و سپس از سایت خود حذف کنید.

همچنین بخوانید:   موتورجستجو گوگل چگونه کار می کند و الگوریتم های آن برای سئو سایت چیست؟

چند نکته مهم

با وجود الگوریتم محتوای مفید هنوز هم برای برخی از محتواها احتمال اینکه در رتبه اول باشند و در صورتی که محتوای غیر مفید دارند وجود دارد و این تا حد زیادی به جستجوی کاربران وابسته است.

الگوریتم جدید محتوای مفید از تکنیک وزن دهی استفاده می‌کند، یعنی احتمال این که بعضی از محتوای سایت به عنوان محتوای غیر مفید شناخته شده و قسمت مفید آن دچار افت عملکرد نشود وجود دارد.

کسب اطلاعات زیاد در مورد نحوه کار و تاثیرات این الگوریتم به شما کمک می‌کند تا مسیر درست تری را بپیمایید.

طبق اعلام گوگل این الگوریتم در ابتدای کار تنها سایت های انگلیسی را برسی خواهد کرد.

ولی بااین‌حال، مطمئناً این الگوریتم، درآینده، زبان‌های دیگر را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. تقریباً حدود ۶ ماه زمان به طول می‌انجامد تا این بروزرسانی به وب فارسی نیز برسد. در نتیجه این زمان فرصتی عالی است که محتواهای وب‌سایت خود را بازنگری کرده و آن‌ها را برای آپدیت جدید گوگل آماده کنید.

این الگوریتم به طور مداوم اجرا می‌شود تا نظارت بر روی سایت‌های جدید به تعویق نیفتاده انجام شود،

الگوریتم های دیگر گوگل را نیز در نظر بگیرید و اهمیت آن‌ها را فراموش نکنید.

برچسب ها

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است