Close

.:: سبد خرید شما

الگوریتم کبوتر چیست و تاثیر ان بر سئو چگونه است؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 03 آذر 1398

در گذشته برای پیدا کردن آدرس ها در نزدیکی خودمان باید از اطرافیان سوال می پرسیدیم. فرض کنید در داخل ماشین نشسته و دور  تا دورمان را دید میزدیم تا بلکه کسی آدرس مورد نظرمان را به ما بگوید. حتی پیدا کردن یک رستوران یا هتل در یک شهر غریب برای افراد کار دشواری بود و پرسش از گوگل هم زمان بر و چالش محسوب می شد. اما حال با یک جستجوی ساده در گوگل مثلا با جستجوی عبارت “کتابخانه های نزدیک من” بدون معطلی و در کمترین زمان شاهد لیستی از آدرس ها و لوکیشن ها، همراه با نقشه در گوگل هستیم که به ما به صورت دقیقی می گوید که چند کتابخانه در نزدیکی ماست.

اما این شناسایی دقیق موقعیت چگونه صورت می گیرد؟ چرا در چند سال گذشته این عملکرد دقیق را از گوگل شاهد نبودیم؟ در ادامه خواهیم دید که جواب سوال ما چیست.

این تغییرات جالب گوگل که نتایج را مطالب با موقعیت مکانی نزدیک به ما نشان می دهد از تاثیرات الگوریتم محبوبی به نام کبوتر است. الگوریتم کبوتر سعی در نمایش نزدیک ترین مکان ها به شما دارد و در کنارش با نشان دادن نقشه ی گوگل شما را هدایت می کند. حال سوال اینجاست که زمینه ی فعالیت این الگوریتم چیست؟ چه ارتباطی با نمایش نتایج محلی دارد؟

پاسخ شفاف سوالات بالا این است که این الگوریتم سرو کار مستقیمی با سئوی محلی محتواهای ایندکس شده در موتور جستجوی گوگل دارد. در واقع این الگوریتم با محسوب کردن لوکیشن ها به عنوان یک محتوا و دسته بندی آن ها سعی کرده تا علاوه بر اینکه به مردم در پیدا کردن جواب سوالات و منابع خود کمک کند، در  جستجوی مکان ها و آدرس ها نیز یک یاری رسان برای کاربران گوگل باشد.

در ادامه به معرفی و بررسی کامل این الگوریتم می پردازیم.

الگوریتم کبوتر چیست و چرا به باغ وحش گوگل آمد؟

الگوریتم کبوتر گوگل به سبب نظم بخشیدن به محتواهای محلی و لوکیشن ها آمد. در سال 2014 این الگوریتم پا در باغ وحش گوگل گذاشت و هدف اصلی ان نظم بخشیدن به محتواهای لوکیشنی گوگل بود. در واقع به علت اینکه گوگل از زمانی به بعد متوجه این موضوع شد که می تواند از لوکیشن ها نیز به عنوان محتوا استفاده کند. این الگوریتم را طراحی و روانه ی باغ وحش خود کرد.

بار ها پیش آمده که ما در فیلد جستجو ی گوگل هر آنچه که به ذهنمان آمده یا از آن چیزی نمیدانستیم را درج کرده و سرچ کرده ایم. در سال 2014 فاکتور های رتبه بندی هیچگونه فیلتر محلی نداشت اما پس از آمدن الگوریتم کبوتر یک فاکتور اساسی دیگر برای نمایش نتایج در گوگل برای کاربران اضافه شد.

آن هم فاکتور محل زندگی شماست. در واقع گوگل نتایج را علاوه بر تمامی عواملی که در مطالب 200 عامل موثر در رتبه بندی سایت ها آمده، عامل دیگری نیز افزوده که آن هم نمایش نتایج بر اساس فاصله زمانی و مکانی آن ها با شماست. برای همین موضوع است که زمانی که یه فرد در شهر شیراز عبارت کتایخانه های نزدیک من را جستجو کند نتایجی متفاوت با جستجو ی همین عبارت برای فردی که در شهر تهران است نمایش داده می شود.

الگوریتم کبوتر چیست

در واقع کبوتر ما می گردد و می گردد تا  نتایجی که موقعیت مکانی نزدیک تری به ما دارد را برای ما به نمایش در آورد. این موضوع یک بهبود بزرگ برای این موتور جستجو را فراهم کرد.

الگوریتم کبوتر با استفاده از لوکیشن ما و شناسایی موقعیت مکانی ما نتایج را برای ما شخصی سازی می کند. گوگل با استفاده از این الگوریتم متفاوت خود سعی در بهبود شخصی سازی نمایش نتایج برای کاربران خود داشت.

سئوی محلی یا Local SEO چیست؟

حال که با الگوریتم  کبوتر گوگل آشنا شدیم وقت آن رسیده که مفهوم صحیحی از سئوی محلی نیز بدانیم که شیوه ی کار الگوریتم کبوتر را بهتر درک کنیم. قبل از اینکه با سئوی محلی آشنا شویم ابتدا ببینیم که دقیقا سئوی محلی چه کاری انجام می دهد.

از مهم ترین عملکرد های سئوی محلی به سه گزینه ی زیر می توان اشاره کرد:

  1. تشویق مشتریان نزدیک محل زندگی شما برای رونق کسب و کارتان و جذب آن ها
  2. معرفی کلی کسب و کار شما
  3. هموارتر شدن مسیر برای کسب و کار و شرکت شما در مسیر برند سازی

خب حال سئوی محلی دقیقا یعنی چه؟

سئوی محلی در واقع برای محتواهایی که به صورت لوکیشن در گوگل قرار دارند صورت می گیرد. در سئوی محلی اگر شما  عبارت کلیدی ” هتل های نزدیک کرج” را جستجو کنید در ابتدا نقشه و لویشن های هتل های نزدیک کرج را می بینید که این ها محتواهایی هستند که سئوی محلی در آن ها صورت گرفته و برای ما نمایش داده شده اند. در سئوی محلی رقابت بر سر نمایش سه گزینه ای است که گوگل آن ها را به عنوان مرجع و لوکیشن های پیشنهادی نمایش می دهد.

همچنین بخوانید:   گوگل رنک برین(RankBrain) در سئو استفاده آن در موتور های جستجو

برای اینکه سئوی محلی شما به درستی صورت بگیرد. باید لوکیشنتعیین شده از روی شما بر روی نقشه صحیح باشد. تبلیغات و لینک های شما نیز همانند سئوی محتواهای دیگر ایده آل صورت بگیرد و همچنین درج تصویر و اطلاعات لوکیشن کسب و کار شما نیز می تواند در بهبود سئوی محلی شما نقش کمکی خوبی را ایفا کند.

سئو های محلی از این نظر اهمیت دارند که رقابت در آن ها تنها به فاکتور های سئوی محتواهای معمول مثل عکس و متن و…. وابسته نیست. در سئو های محلی فاکتور هایی دیگر مثل فاصله ی زمانی، درج اطلاعات کسبو کار محلی، امکان دسترسی آسان به لوکیشن ساعت کاری و…. نیز اهمیت پیدا می کند.

طبق تحقیقاتی که از سوی وبسایت MOZ صورت گرفت محققان آن به این نتیجه رسیدند که این روز ها مردم بسیاری از لوکال سئو استفاده می کنند و برایشان کاربرد دارد. این آمار به شکل روزافزون در حال افزایش است.

در سئوی محلی جایگاه بسیاری از کسب و کار ها جا به جا شده و ممکن است به سود برخی کسب و کار ها باشد و آن ها را از رتبه ی هفتم در یک عبارت ی کلیدی بدون درج موقعیت مکانی مثل”میوه فروشی” به رتبه ی اول یک عبارت کلیدی محلی که مربوط به سئوی محلی است همچون “میوه فروشی رشت” برساند.

الگوریتم کبوتر چیست

بنابر این کلمه ی کلیدی که توسط سئوی محلی آن را به رتبه ی اول می رساند در کسب و کار فرد صاحب میوه فروشی تاثیر مثبت تری دارد. چون کاربری که به دنبال میوه فروشی نزدیک محل کسب و کار آن فرد می گردد به احتمال زیاد یک مشتری محسوب می شود و صرفا یک جستجو کننده نیست.

آیا ضرر برای گوگل است یا برای سایت ها؟

خب این سوالی است که می تواند جواب های گوناگون از افراد گوناگون دریافت کند. با آمدن الگوریتم کبوتر کبوتر بسیاری از وبسایت ها که در نتایج جستجو های محلی پدیدار می شدند جایگاه بهتری را کسب کرده یا جایگاه خود را از دست دادند. برای مثال اگر در گذشته واژه ی رستوران های تهران را جستجو می کردیم ممکن بود نام فلان رستوران در رتبه ی سوم ظاهر شود اما اکنون صفحه ی این رستوران در این جستجو حذف شده اما اگر جستچوی عبارت رستوران های فلان جای تهران را سرچ کنیم این رستوران رتبه ی اول را به خود اختصاص داده باشد.

خُب با این اوصاف رتبه اول شدن در یک کلمه ی کلیدی شخصی سازی تر شده جالب  است اما از دست دادن رتبه ی قبلی آن وبسایت می تواند ناراحت کننده باشد. باید بگوییم طی یک نظر سنجی صورت گرفته کاربران با 69 درصد رای معتقد بودند که الگوریتم کبوتر یک الگوریتم دو سر سود است که هم گوگل خوشحال است و هم کاربران و شاید هم سه سر سود و برای وبسایت ها هم مفید است.

بسیاری معتقدند که پس از آمدن الگوریتم کبوتر گوگل تغییر چندانی نیز در تعداد ترافیک و ورودی وبسایتشان ایجاد نشده و نرخ ورودی ها نیز تغییرات چشمگیری نداشته است. با این تفاسیر تغییرات به وجود آمده کم بوده و تاثیرات این الگوریتم بیشتر برای کاربران و گوگل قابل لمس بوده است.

وبسایت های دایرکتوری پس از آمدن کبوتر چه کردند؟

وبسایت های دایکتوری یا مرجع پس از آمدن کبوتر نه تنها ضرر نکرده بلکه سود هم کردند. وبسایت های دایرکتوری به وبسایت هایی گفته می شود که مرجع هستند و خود آن ها کافه و رستوران و کتابخانه و مسجد و… نیستند اما تمامی مکان ها را بر اساس آدرس ها دسته بندی کرده اند و نمایش می دهند.

وبسایت های دایکتوری قبل از آمدن گوگل مسیری سختی را برای کسب رتبه های خوب در پیش داشتند و علاقه ی وبمستر ها به داشتن یک وبسایت دایکرتوری چندان زیاد نبود. اما پس از الگوریتم گوگل کبوتر تعداد وبسایت های دایرکتوری به شکل شگفت انگیزی بیشتر شده و محتوای آن ها نیز به شکل آسان تری ایندکس می شد.

با اینکه با آمدن کبوتر بسیاری از کسب و کارهای املاک و کسانی که در عرصه ی جستجوی مشاغل کار می کردند ضرر کردند اما در عوض وبسایت های دایرکتوری بسیاری پدید آمدند و رشد کردند که توانستند با دسته بندی های خود کار را برای کاربران آسان کنند.

کبوتر پیوند خوبی بین آدرس جستجو شده و سئوی وبسایت های دایرکتوری ایجاد کرد.

تغییرات ظاهری گوگل پس از الگوریتم کبوتر

بله باید گفت گوگل پس از آمدن کبوتر دچار تغییرات ظاهری شد و آن هم به این علت است که گوگل  دسته بندی نمایش هفت تایی از آدرس ها را  به دسته بندی هایی 3 تایی با نمایش گوگل مپ عرضه کرد. این تغییرات سبب کاهش تعداد آدرس ها شد اما در عوض نزدیک ترین ها را به کاربر نشان می دهد.

همچنین بخوانید:   الگوریتم کافئین گوگل را بیشتر بشناسید!

قبل از الگوریتم کبوتر گوگل
قبل از الگوریتم کبوتر گوگل

بعد از الگوریتم کبوتر گوگل
بعد از الگوریتم کبوتر گوگل

این موضوع از نظر برخی به زیبایی نمایش نتایج گوگل نیز کمک کرد. اما برخی هم از کاهش نمایش تعداد کمتر لوکیشن ها نا راضی بودند. در هر صورت این تغییر بیشتر به سود کاربران گوگل بود تا به ضرر آن ها.

وجود گوگل مپ برای بسیاری از کاربران بسیار جالب و محبوب بود و توانست رضایت آن ها را کسب کند.

الگوریتم کبوتر یک الگوریتم جریمه کننده است؟

در پاسخ به این سوال جواب منفی است. این الگوریتم همانند بسیاری از الگوریتم های گوگل نقش مقابله کننده و جرمیه کننده را ندارد و صرفا جهت طبقه بندی نتایج و نظم بخشیدن به درخواست کاربران و بهبود شرایط برای آن ها به وجود آمده و حتی نقش بررسی اعمال داخلی وبسایت ها را نیز ندارد. این موضوع یعنی کبوتر هیچگونه خطری به همراه خودش ندارد.

چگونه سئوی محلی وبسایت خود را بهینه سازی کنیم؟

خب چند نکته برای بهینه سازی بهتر سئوی محلی وبسایت کسب و کار شما که می تواند نظر الگوریتم کبوتر گوگل را جلب کند، در ادامه بررسی می کنیم. این گزینه ها در کنار هم میتوانند عملکرد بهتری را پدید بیاورند.

قدم اول: لوکیشن و موقعیت مکانی خود را ثبت کنید!

بله، ثبت کردن موقعیت مکانی کسب و کار شما در نقشه ی گوگل سبب بهبود سئوی محلی کسب و کار شما شده و برای کاربران نیز کسب و کار شما دارای اعتبار بیشتری می شود. با اینکار هر کاربر می تواند یک مشتری حضوری برای شما باشد.

شما برای ثبت لوکیشن خود می توانید از طریق نقشه ی گوگل موبایل خود و یا با کامپیوتر از طریق یک اکانت جیمیل، آدرس خود را ثبت کنید و اطلاعات تماس، ساعت کاری و جزئیات کسب و کار خود را درج نمایید.

الگوریتم کبوتر گوگل

قدم دوم: ثبت سایت در وبسایت های دایرکتوری

قدم دوم ثبت وبسایت شما در وبسایت های مرجع و دایرکتوری است که امکان ایندکس آن ها از ایندکس کسب و کار محلی شما ممکن است بیشتر باشد. با ثبت کسب و کار خود در وبسایت های دایکتوری می توانید سئوی محلی خود را بهبود بخشیده و جذب مشتری را افزایش دهید.

قدم سوم: آدرس و اطلاعات تماس فراموش نشود!

اطلاعات تماس و نام خود و همچنین اطلاعات تیم پشتیبانی که پاسخگوی مشتریان شما باشد نیز در تمامی صفحات وبسایتتان قرار دهید تا در صورت لزوم مشتریان بتوانند با شما تماس برقرار کنند. این کار در سئوی محلی نیز در نظر گرفته می شود.

قدم چهار: اسکیما

با به کارگیری زبان نشانه گذاری اسکیما که در مطلبی با عنوان “زبان نشانه گذاری اسکیما چیست و چه اهمیتی در افزایش نرخ کلیک شما از گوگل دارد” در خصوص آن به صورت مفصل صحبت کردیم، ایندکس وبسایت خود را بهبود بخشیده و سریع تر و راحت تر جزئیات کسب و کارتان را با گوگل در میان بگذارید.

اسکیما و الگوریتم کبوتر

قدم پنجم: نظرات کاربران را دریافت کنید

اینکه سبب شوید کاربران برایتان نظراتشان را بازگو کنند و انتقادات و پیشنهادات کسب و کار شما را به صورت دیدگاه درج نمایند در نظر گوگل یک تعامل دو طرفه تلقی شده و در بهبود سئوی محلی شما لحاظ می شود.

با انجام پنج نکته ی بالا در کنار تمامی نکات مربوط به سئو شما می توانید امیدوار باشید که کسب و کار شما یک سئوی محلی موفق  را خواهد داشت و می توانید در نتایج جستجو های محلی پدیدار شوید. کبوتر سعی در نمایش بهترین لوکیشن های مورد نظر کاربرانش دارد. پس خود را برای بهترین بودن آماده کنید.

سخن پایانی

در پایان باید بگوییم با عضوی دیگر از باغ وحش گوگل آشنا شدیم و توانستیم کاربرد آن را به خوبی بشناسیم. الگوریتم کبوتر یک پدیده ی دیگر از سوی شرکت گوگل بود که قصد ایجاد آن صرفا نظم بخشیدن به نتایج و شخصی سازی آن ها برای کاربران بود تا گوگل با معرفی آن لوکیشن ها را به طور رسمی یک محتوا به شمار آورد. اگر شما نیز عملکرد و تاثیرات این الگوریتم را مشاهده کرده اید می توانید تجربیات خود را اط طریق درج دیدگاه با ما به اشتراک بگذاریدو همچنین از طریق لینک “از من بپرس” می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید. با ما همراه شوید.

8 دیدگاه