Close

.:: سبد خرید شما

همه چیز درباره ی تولید محتوای همیشه سبز

⏱️ مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 01 اسفند 1398

تولید محتوا می تواند مهم ترین بخش ساختاری یک وبسایت باشد. یک سایت حتی اگر به زیباترین شکل ممکن طراحی شود، بدون تولید محتوای اصولی، ارزشی ندارد و نمی تواند شاهد رشد رتبه و کسب جایگاه خوب در موتور های جستجو باشد. در واقع یکی از مهم ترین اهداف ساخت و طراحی یک وبسایت، این است که وبمستر و مدیر وبسایت، محتوای مرتبط با موضوع سایتش را با کاربران به اشتراک بگذارد و از این طریق با آن ها در زمینه های گوناگون از جمله نظرسنجی، فروش محصول و…. ارتباط بر قرار کند.

سایت ها بر سر تولید محتوا با کیفیت، با یکدیگر به رقابت می پردازند. در  چند سال گذشته، که هنوز استفاده از اینترنت به شکل گسترده باب نشده بود، میزان این رقابت و شرایط کسب رتبه ی خوب به دشواری شرایط حال نبود، در گذشته منابع و وبسایت های کمتری فعالیت می کردند و این موضوع رشد استاندارد ها و بهبود هر چه بیشتر محتوا را کند می کرد. اما اکنون چندین میلیون وبسایت وجود دارد که در حال رقابت سخت با یکدیگر هستند تا بهترین رتبه ها را کسب کنند. هر یک آن ها در زمینه های مختلفی فعالیت می کنند و در واقع تلاش می کنند تا تمامی موضوعات و زمینه هایی که می توان در آن ها محتوا و محصول تولید کرد را پوشش دهند.

محتوا پادشاهه

گوگل شرایط و اصول خاص خودش را برای تعیین سطح محتواها دارد. در واقع برای سنجش اعتبار و میزان کاربردی بودن و کیفیت یک محتوا، نکات زیادی توسط موتور جستجوی گوگل و الگوریتم های آن بررسی می شود. ما در این خصوص در بسیاری از مقالاتمان به شکل گسترده مبحث هایی را عنوان کرده ایم تا با نکات و الگوریتم های گوگل آشنا شویم.

برای مثال نگارش، عدم کپی برداری محتوا، بک لینک داخلی ،انتخاب عنوان مناسب و…. از مواردی هستند که توسط گوگل بررسی می شوند و در مطلب “تولید محتوا با رعایت اصول پایه ای سئو و تعیین استراتژی مناسب با تمرکز بر مخاطب” مفصل راجع به این موضوع بررسی های لازم را انجام دادیم. چیزی که ما میخواهیم امروز درباره ی آن صحبت کنیم، محتوای سبز است. این که محتوای سبز چیست و چرا تولید این نوع محتوا یکی از باب ترین شیوه های تولید محتوا توسط نویسندگان وبسایت ها شده است؟

بگذارید بحث را از اینجا شروع کنیم اصلا محتواها چند دسته و نوع هستند؟

انواع محتوا

📜 محتوا خبری

📜 محتوای موقت

📜 محتوای متغیر

📜 محتوای همیشه سبز (ثابت)

این یک دسته بندی کلی از محتواهاست که هر کدام با توجه به پارامتر زمان کاربرد خود را دارند.

انواع محتوا

محتوا خبری

محتوای خبری معمولا از یک روز تا چند روز و چند ماه و گاهی بیش از چند ماه دارای اعتبار هستند. معمولا محتواهای خبری بر اساس اتفاقات و روند روزمره تولید می شوند. برای مثال یک سایت خبری محتوای اخبار اقتصادی دیروز آن غالبا دیگر مورد توجه خاصی قرار نمی گیرد و اخبار امروز آن جای اخبار دیروز را خواهند گرفت. گاهی یک خبر برای مدت چند روز تا چند ماه دارای اعتبار است. برای مثال اخبار مربوط به تاریخ یک افتتاحیه یا برگزاری یک کنسرت تنها تا زمانی مورد استقبال و کاربردی خواهد بود که هنوز زمان برای شرکت در این مراسم وجود داشته باشد و پس از برگزاری تاریخ قدیم دیگر کاربردی ندارد و جزئیات این مراسم نمی تواند برای کاربران مفید باشد.

محتوای موقت

محتوای موقت به محتواهایی گفته می شود که برای مدت زمان کوتاهی باقی می مانند و بعد از مدتی از روی وبسایت حذف می شوند. برای مثال محتواهایی که به شکل بازه ای از زمان می خواهیم به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم و پس از آن محتوای گفته شده را تبدیل به یک محتوای غیر رایگان کنیم.

همچنین بخوانید:   طراحی تقویم و نقشه راه تولید محتوا‎

از دیگر مواردی که سبب می شود یک محتوا به شکل موقت باشد به روزرسانی محتواها است. مثلا یک مقاله ی علمی در طی روند تکاملش ممکن است با تغیرات کلی و جزئی همراه شود که در این صورت شالوده ی محتوای ما هم در همین مسیر دچار تغییر خواهد شد.

محتوای متغیر

محتواهای متغیر به محتواهایی گفته می شود که در بازه های زمانی خیلی کوتاه و به شکل آنلاین مداوم در حال تغییر هستند. مانند قیمت سکه و طلا و…. که وابسته به یک شبکه ی جهانی است و باید به صورت آنلاین به روزرسانی شود.

محتوای همیشه سبز چیست؟

و جال می رسیم به محتوای مورد بحث امروزمان یعنی، محتوای همیشه سبز.

محتوای همیشه سبز به دسته ای از محتواها گفته می شود که به شکل ثابت برای بازه ی زمانی خیلی طولانی از گذشته تا حال کاربرد دارند. این محتواها می توانند دسته های مختلفی از موضوعات را در بر بگیرند.

آموزش ها، دستورالعمل ها، داستان های تاریخی و مقالات تاریخی، مقالات ادبی و آثار ماندگار، معرفی مکان ها و….معرفی نامه های اشخاص و… از دسته محتواهای سبز هستند.

ویژگی بارز محتوای سبز این است که همیشه کاربران و بازدید کنندگانش را حفظ می کند و عملاً این محتوا از اعتبارش کاسته نخواهد شد. محتواهای همیشه سبز به محتوایی گفته می شود که ساختار غیر قابل تغییر و ثابتی را شامل می شود یا تغییرات در اصل این نوع محتوا جزئی است.

مثلا دستور پخت قرمه سبزی از قدیم الایام تا همین امروز بر اساس یک اصل کلی بوده:لوبیا، سبزی و گوشت و لیمو عمانی بوده است و تغییرات دستور پخت این غذا جزئی است. پس می توانیم ادعا کنیم که طرز تهیه ی قرمه سبزی یک مثال بارز از محتوای سبز است.

تولید محتوای ثابت

در مثالی دیگر بنای تاریخی چهل ستون و تاریخچه ی آن از قدیم تا امروز یک موضوع ثابت بوده است و تغییری در تاریخ پیشین رخ نمی دهد پس تاریخچه ی بنای چهل ستون هم می تواند یک محتوای همیشه سبز باشد.

در ادامه بررسی می کنیم که در تولید یک محتوای همیشه سبز چه نکاتی باید رعایت شود و چه چالش هایی پیش روی ماست.

چالش های تولید محتوای همیشه سبز

بزرگترین چالش پیش رو برای تولید محتوا همیشه سبز رقابت است. به علت اینکه محتوای همیشه سبز به مطالب و محتواهای ثابت گفته می شود، پیش از اینکه ما بخواهیم این دسته از محتواها را تولید کنیم افرادی آن ها را تولید کرده و در وبسایت خود قرار داده اند. پس به چه علتی و با کدام امید و راه حل ما باید محتوای همیشه سبز تولید کنیم؟

اینجاست که باید از دسته ای ترفند استفاده نماییم و نکاتی را که به ظاهر ساده اما کلیدی هستند رعایت کنیم. میدان رقابت داغ است و ما باید بتوانیم رقیبانمان را کنار بزنیم. دومین موضوع که سبب چالش می شود پیدا کردن و انتخاب درست محتوایی است که از سبز بودنش آگاه باشیم. در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم که کدام ترفند ها و نکات سبب می شوند که یک محتوای همیشه سبز خوب تهیه کنیم.

راز تولید یک محتوای همیشه سبز با کیفیت

محتوای همیشه سبز دارای برخی ویژگی های اساسی است که باید رعایت شود.

کپی نکنید!

کپی نکنید

کپی محتواهای همیشه سبز از منابع دیگر عملا آب در هاون کوبیدن است. در واقع با کپی از منابع صدر جدل نباید انتظار کسب جایگاهشان را داشته باشیم. اولین اصل مهم در تولید محتوای همیشه سبز ناب بودن و بازنویسی است. در واقع ما باید یک محتوای همیشه سبز را به شکل کامل تر از مناسب قبلی و با توضیحات و جزئیات بیشتر بازنویسی کنیم. گاهی افزودن جزئیات هم ممکن نیست و بازنویسی با نگارش بهتر خودش سبب می شود که محتوای ما متمایز تر شود.

همچنین بخوانید:   10 روش رایگان برای دریافت ترافیک رایگان برای سایت شما

رعایت اصول سئو فراموش نشود

رعایت اصول سئو

پس از تولید کردن محتوا اینکه نکات مربوط به سئو در آن رعایت شود گام دوم داشتن یک محتوای همیشه سبز موفق است. با رعایت نکات سئو که به شکل اجمالی در مطلب مربوط به 200 فاکتور تاثیر گذار مورد بررسی گرفتند یکی از کاربردی ترین اصولی است که باید توسط وبمستران رعایت شود.

میدان رقابت را دست کم نگیرید

میزان رقابت در نتایج گوگل

بالا بودن میزان رقابت در تولید یک محتوای همیشه سبز نقش ار گذاری دارد. برای مثال دستورالعمل های آشپزی و موضوعات تاریخی و کتاب ها از حوزه های پر رقابت محسوب می شوند که می تواند محتوای تولید شده در زمینه ی آن ها از نوع همیشه سبز باشد. به همان میزان که این میدان ها محبوب هستند و می شود در آن ها محتوای همیشه سبز مفید تولید کرد، به همان نسبت نیز میزان رقابت در تولید این محتواها بالاست. به طبع وبسایت هایی که در این زمینه دارای اعتبار بهتر و بیشتری هستند در اولویت بیشتری برای رشد هستند.

اگر قصد دارید که محتوای کاربردی تولید کنید در نظر بگیرید که محتواهای همیشه سبز را در زمینه هایی که دامنه ی رقابت کمتری در آن ها برقرار است تولید نمایید.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

استفاده از شبکه های اجتماعی برای بازنشر مطالب وبسایت شما که از نوع همیشه سبز هستند می تواند (با تبلیغات بازه ای برای محتواهای همیشه سبزتان) سبب شود تا محتواهای شما بازدید بیشتری بگیرند و در طی زمان شاهد رشد محتوای خود از نظر میزان بازخورد باشید.

بالا بردن فعالیت در یک زمینه ی همیشه سبز

تولید محتوای تخصصی

فعالیت در یک زمینه ی مشخص که قابلیت همیشه سبز دارد باعث می شود تا گوگل شما را به عنوان یک وبسایت تخصصی در آن زمینه در نظر گرفته و اعتبار شما را برای تولید محتواهای همیشه سبز مفید در نظر گرفته و ارتقا دهد. برای مثال تولید محتوای تخصصی در یک وبسایت موسیقی با موضوعات موسیقی بسیار موفق تر و کاربردی تر است تا یک وبسایت عمومی که در کنار سایر موضوعات به تولید محتوای موسیقی هم مشغول است. بر اساس همین تفاسیر می توانیم بگوییم که سایت های تخصصی در زمینه ی محتوای همیشه سبز خود موفق تر عمل می کنند.

سخن پایانی

تا اینجای ماجرا ما از این موضوع آگاهی یافتیم که محتوای همیشه سبز چگونه می تواند یک محتوای دائمی و کاربردی برای وبسایت ما باشد و تاثیرات مثبت خود را در بازه های زمانی متفاوت بر وبسایت ما بگذارد. همچنین اصول مربوط به تولید محتوای همیشه سبز را نیز یاد گرفتیم و نکات مربوط به آن را نیز مرور کردیم. شما نیز می توانید سوالات خود را با ما از طریق بخش از من بپرس و همچنین درج دیدگاه به اشتراک بگذارید.

شما برای تولید محتاوی همیشه سبز خود چه نکاتی را لحاظ می کنید؟ آیا تا به حال محتوای همیشه سبز کاربردی را تولید کرده اید که با رعایت نکات خاصی به سرانجام رسیده باشد و تاثیرات مثبتی بر وبسایت شما بگذارد؟

بابت همراهی شما در این مطلب بسیار سپاس گذاریم در مطالب بعدی نیز همراه ما باشید.

23 دیدگاه