Close

.:: سبد خرید شما

طراحی تقویم و نقشه راه تولید محتوا‎

⏱️ مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 08 اردیبهشت 1401

اهمیت برنامه ریزی برای رسیدن به موفقیت برکسی پوشیده و پنهان نیست. برنامه ریزی برای هرکاری، چه در ابتدای مسیر باشید و چه در میانه راه، نقش بسیار مهمی برای رسیدن به هدف را ایفا می نماید. کار تولید محتوا هم یکی از مهمترین کارهایی است که به وب سایت شما برای رسیدن به موفقیت کمک می کند. بنابراین برای کار تولید محتوا هم باید برنامه ریزی داشته باشید و بر اساس استراتژی پیش بینی شده خود حرکت نمایید. به همین دلیل سایت های موفق، طراحی تقویم برای تولید محتوا را در الویت لیست خود قرار می دهند و با طراحی یک تقویم و نقشه راه، علاوه بر اینکه دچار سردرگمی نمی شوند، قدم به قدم به همدف خود نزدیکتر می شوند.

طراحی تقویم تولید محتوا ممکن است تنها چند ساعت از ما زمان ببرد، اما اگر اینکار را انجام ندهیم و تقویمی برای تولید محتوای سایت و یا صفحات شبکه های اجتماعی خود طراحی نکنیم، زمان، انرژی و منابع مالی خود را بیهوده هدر می دهیم بی آنکه به نتیجه ای دست یابیم.

تقویم محتوا چیست؟

یک برنامه ریزی منظم که برای مدت مشخصی طراحی شده است و در آن میزان محتواهای لازم را به همراه تاریخ آن‌ها برای تولید، ویرایش، طراحی و انتشار به همراه نام مسئول هر بخش در بر می‌گیرد را تقویم محتوا می گویند.

دلیل اهمیت تقویم محتوا چیست؟

طراحی یک تقویم دقیق برای تولید محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد که دئر زیر به چند نمونه از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

تقویم محتوایی اعتماد موتورهای جستجو را جلب می نماید.

آپدیت شدن مطالب سایت به صورت منظم که با یک برنامه خاص همراه است، به گوگل ثابت می کند که شما قصد دارید محتوای مناسب را برای کاربران تولید نمایید و در کار خود جدیت دارد. همین امر سبب می شود تا الگوریتم های گوگل به شما اعتماد کنند و رتبه سایت شما در صفحه های سرچ، ارتقا یابد. بالا رفتن رتبه سایت هم سبب افزایش ترافیک وب سایت شما شده و کاربران بیشتری به سراغ سایت شما می آیند.

تقویم محتوایی اعتماد الگوریتم های شبکه های اجتماعی را جلب می نماید.

تولید محتوای منظم برای شبکه های اجتماعی هم سبب می شود که به تدریج تعامل کاربران با شما افزایش یابد. زیرا کاربران تمایل دارند تا با کسب و کارهایی تعامل داشته باشند که در کار خود جدی هستند و محتواهای منظم و مرتبت را منتشر می کنند.

تقویم محتوایی اعتماد کاربران را جلب می نماید.

آیا تاکنون اشتراک مجله ای را گرفته اید؟ شما ممکن است برای بار اول و یا دوم، به صورت اتفاقی با مجله ای آشنا شوید و از خواندن مطالب آن لذت ببرید، برای بار سوم مسلماً خودتان پیش قدم شده و ان مجله را انتخاب می کنید و حتی ممکن است اشتراک آن را دریافت نمایید. زیرا تشنه اطلاعاتی هستید که آن مجله در اختیار شما قرار می دهد.

در مورد وب سایت هم موضوع به همین صورت است، ممکن است کاربر برای یکی، دوبار به صورت اتفاقی وارد سایت شما شود و از خواندن مطالب شما لذن ببرد و استفاده کند، برای بار سوم کاربر هدفمند آدرس سایت شما را وارد کرده و به سایت شما ورود می کند. زیرا تشنه اطلاعات و حرف های شماست. تولید محتوای مناسب و منظم هم سبب می شود تا کاربر از اعتماد خود ناامید نشود و رضایتش جلب شود.

تقویم محتوا سبب صرفه جویی در زمان می شود.

زمان یکی از ارزشمندترین دارایی های ماست. داشتن یک تقویم محتوایی سبب می شود تا شما از زمان خود به صورت بهینه استفاده نمایید و همواره محتواهایی برای انتشار داشته باشید. دین ترتیب دیگر برای انتشار محتوا سردرگم و شتاب زده عمل نخواهید کرد و محتواهایی تکراری هم منتشر نخواهید کرد.

همچنین بخوانید:   ایده برای تولید محتوا و کسب درآمد در روبیکا

تقویم محتوا شامل چه مواردی است؟

عنوان پست‌ها و تاریخ انتشار آن‌ها

اول از همه باید عنوان های پست ها را مشخص نمایید و  اینکه هر پست در چه تاریخی باید منتشر شود. بدین ترتیب شما همیشه یک قدم از زمان جلوتر هستید و برای انتشار مطالب سردرگم نمی شوید.

مناسبت‌های مهم و مرتبط با کسب‌وکار

اکثر کسب و کار ها برای مناسبت های مهم مثلاً عید نوروز، عید مبعث و … تخفیف ها و یا شرایط ویزه ای را برای کاربران خود قرار می دهند. اگر شما هم تصمیم به چنین کارهای دارید باید از قبل پست های مربوط به آن را تهیه نمایید و تاریخ آنها را یادداشت نمایید.

موضوع پست‌های اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی

در رابطه با تمامی صفحات اجتماعی که شما در انها فعال هستید هم باید مانند وب سایتتان، موضوع پست ها و تاریخ انتشار آنها مشخص شده باشد.

ایده‌های تازه

هنگامی که موضوع های روتین را مشخص نمایید، ذهن شما آزاد می شود. در چنین شرایطی است که می توانید به سراغ ایده های تازه بروید و نوآفرینی کنید و کسب و کار خود را رونق ببخشید.

موضوع رپورتاژهای خبری

اگر تمایل به انتشار رپورتاژ دارید باید پست ها، موضوع ها و تاریخ های آنها را مشخص نمایید تا به صورت مرتب پست های شما منتشر شوند و بتوانید بهترین نتیجه را کسب نمایید.

نوع محتوا

شما تصمیم دارید چه نوع محتوایی تولید کنید؟ آیا کماکان سابق تنها محتوای متنی تولید می کنید؟ چرا به سراغ محتواهای ویدیویی یا پادکست ها نمی روید؟ در برنامه تولید محتوای خود برای محتواهای ویدیویی و پادکست ها هم جایگاه ویژه ای قرار دهید.

نویسنده محتوا

در تقویم محتوایی باید تعیین کنید که چه نویسنده ای مسئول تولید کدام محتوا است. در این شرایط هم مسئولیت کارکنان خود را تعیید می نمایید و هم اینکه در صورت بروز مشکل، به راحتی می توانید مسئول مربوطه را بیابید.

تاریخ انتشار محتوا

اینکه محتوای شما در چه تاریخی منتشر می شود، یکی از اصلی ترین مسائل در تقویم تولید محتوا است. زریا تولید محتوای منظم است که می تواندشما را به نتیجه دلخواهتان برساند.

پرسونا مخاطب

در تقویم محتوایی خود باید پرسونای مخاطب خود را مشخص کنید. اینکه برای چه مخاطبی محتوا تولید می کنید نقش بسیار مهمی در این دارد که شما بتوانید یک محتوای خوب تولید کنید.

و…

مراحل طراحی و ساخت تقویم تولید محتوا

حال که با اهمیت تقویم تولید محتوا آشنا شدیم، لازم است تا مراحل طراحی این تقویم را هم بیان کنیم تا شما متناسب با فعالیتتان به طراحی این تقویم بپردازید.

  • شما برای ثبت برنامه های انتشار محتوای خود نیاز به جدول و تقویم دارید. برای این منظور می توانید از جدول تقویم گوگل و یا نمونه جدول های آماده در اینترت استفاده کنید. برای شروع کار سعی کنید بازه های زمانی کوتاه، مثلا یک ماه یا سه ماهه را انتخا نمایید. بعدها که تجارب لازم را کسب نمودید می توانید به صورت شش ماهه و یا سالانه برنامه ریزی کنید.
  • تاریخ های موجود بر روی تقویم تولید محتوای خود را با اقدامات مشخص پر کنید. فعالیت هایی مثل به روزرسانی وبلاگ ویا رسانه های اجتماعی بطور روزانه، انتشار یک فایل صوتی (پادکست) ویا ویدیوی جدید به طور هفتگی، انتشار یک کتاب الکترونیکی به طور ماهیانه. به همین ترتیب برای سایر محتوا و بازه های زمانی ادامه دهید. برای هر تاریخ مشخص، عناوین، سرفصل ها و پرسونای مدنظر خود را هدف قرار دهید. هدف، ایجاد یک ترکیب مناسب از محتواهای متنوع، عناوین و پرسوناها می باشد تا اطمینان حاصل کنید همه ی بخش ها را به خوبی پوشش داده اید.
  • یک برنامه مدون برای دریافت بازخورد و اصلاح ایجاد کنید. در تقویم تولید محتوای خود ، نتایج اهدافی را که برای بازاریابی خود چیده اید بررسی کنید. در نظر داشته باشید برای دستیابی به جه میزان ترافیک، چه تعداد مشتریان راغب و چه تعداد مشتریان بالفعل در هر ماه برنامه ریزی کرده اید. تلاش های پیشین بازاریابی خود را تحلیل کنید تا مشخص شود به چه تعداد و چه شکل محتوایی، برای دستیابی به اهداف سازمانی خود نیاز دارید.
  • به کلمات کلیدی در بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان مبحث سئو، مراحل چرخه خرید، فراخوانی برای مشارکت و یا دیگر اهداف بازاریابی جاذبه ای سازمان دقت کنید. مطمئن باشید که تمام محتواهای تولید شده اهداف از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده شما در تقویم تولید محتوای تان پوشش میدهد.
  • یکی از موقعیت هایی کلیدی برای عناوین و شکل های مشخصی از محتوا ، حوادث بیرونی و یا تاریخ های خاص می باشد. برای مثال، کسب و کارهایی که به طور مستقیم با مصرف کنندگان روبرو هستند می توانند تعطیلات رسمی نظیر نوروز، مناسبت هایی نظیر شب چله، عیدهای مذهبی و سنتی ویا روز مادر را مدنظر قرار دهند و محتواهایی را تدارک ببینند که مناسب با حال و هوای فصلی باشد. از طرف دیگر کسب و کارهای B2B (کسب و کارهایی که با سایر کسب و کارها در ارتباط هستند) می توانند نمایشگاه های مهم صنعتی را که می خواهند در آن شرکت کنند، زیر نظر داشته باشند. این سازمان ها می توانند پیشاپیش برنامه ریزی های انتشار پست های وبلاگ، یادآوری رخدادهای مهم، ویا انتشار ویدیوهایی که در رخداد پیش رو تولید خواهند کرد را انجام دهند.
  • به دنبال فرصت هایی برای استفاده مکرر از محتواهای خود باشید. برای مثال انتشار یک مقاله جدید یا گزارش تحقیقاتی می تواند ارزشی معادل ایجاد پست های متنوع در طول هفته های متمادی را داشته باشد. به طوریکه هرپست که در یک هفته منتشر می کنید، نقل قسمتی از گزارش کامل و جامع را به همراه داشته باشد.
  • برای هر نوع محتوا نظیر پست وبلاگ، وبینار، کتاب های الکترونیکی، ویدیو و…، یک قالب جداگانه مدنظر قرار دهید. در این صورت است که مطمئن میشوید برای هریک از انواع محتوای تولیدی خود برنامه ریزی دقیق و کاربردی داشته اید.
همچنین بخوانید:   محتوا مناسب برای سئو در بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو

کلام پایانی

تا اینجای مطلب با اهمیت ایجاد تقویم محتوایی ئ تاثیر آن در بهبود عملکرد سایت و اعضای تیم، صحبت کردیم. ابزارهای متنوعی وجود دارند که به شما برای زراحی تقویم محتوایی کمک می کنند. شما براساس هدف و نوع کار خود می توانید از هریک از این ابزارهای بهره مند گردید. حتی اگر کسب و کار کوچکی دارید، می توانید تقویم محتوایی را روی کاغذ نوشته و به اعضای تیم خود دهید. اما اگر کسب و کار بزرگی دارید، باید حتما از ابزارهای ایجاد تقویم محتوا کمک بگیرید. در مطالب آینده در رابطه با این ابزارها و عملکرد آنها بیشتر صحبت خواهیم نمود. اگر شما هم تجربه ای از نتایج مثبت اجرای تقویم تولید محتوا دارید، نتایج و تجارب جالب خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برچسب ها

16 دیدگاه