Close

.:: سبد خرید شما

زیر دامنه(Sub Domain) و زیر شاخه(Sub Directory) برای سئو بهتر وب سایت شما

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 02 شهریور 1397

نشانه های اینترنتی و هدایت یک سایت برای جستجوگرها اهمیت دارد، اما عناصر ساختار سایت که بر روی جستجوگرها تأثیر می گذارد در اینجا به پایان نمی رسد. به عنوان مثال، زیر دامنه ها(Sub Domain) و زیر شاخه ها(Sub Directory) را در بر می گیرد. این نمونه دیگری از عناصر ساختاری سایت است که بر نتایج گوگل تاثیر می گذارد. در حالی که تفاوت زمانی که یک صفحه در زیر شاخه ها(همچنین به عنوان زیر پوشه نامیده می شود) در مقابل آن در زیردامنه ممکن است همیشه زیاد باشد، مواردی وجود دارد که اگر شما از زیر دامنه ها یا زیرشاخه ها استفاده می کنید واقعا مهم است.

زیر دامنه و زیر شاخه در سئو

تفاوت بین زیر دامنه(Sub Domain) و زیر شاخه(Sub Directory)

پیش از بحث در مورد مزایا و معایب زیر دامنه ها و زیر شاخه های جستجوگرها است، بیایید تفاوت بین آنها را روشن کنیم.

اساسا زمانی که شما از زیر دامنه ها استفاده می کنید، نشانه های اینترنتی های(URL)شما مانند این خواهد بود:

subdomain.domain.com

بخش زیر دامنه را قبل از دامنه اصلی خود بخوانید. این بخش به گوگل و بازدیدکنندگان شما می گوید که محتویات زیر دامنه جدا از محتویات سایر سایت های شما است. یک از استفاده معمول برای دامنه های زیر برای یک سایت کسب و کار است که در آن سایت جدا از بقیه است و در زیر دامنه خود – یعنی blog.companysite.com. سایت هایی با انجمن ها (و سایر محتوا، به عنوان مثال مقالات) نیز اغلب قسمت انجمن را در یک دامنه زیر، مانند forum.contentsite.com جدا می کند.

بر خلاف دامنه های فرعی که قبل از نام دامنه هستند، راهنماهای زیر آنها را دنبال می کنند. مثل این:

domain.com/subdirectory

تفاوت در نحو اجرا نیست. این فراتر از آن است و این مربوط به نوع محتوایی است که شما دارید. زمانی که برای استفاده از حوزه‌های فرعی و استفاده از شاخه‌های فرعی استفاده می‌شود هیچ قانونی وجود ندارد،  اما اساسا اگر محتوای یک صفحه خوب برای یک سایت باشد، پس به زیر دامنه  می روید. اگر محتوا خیلی متفاوت از محتوای اصلی باشد، با زیر شاخه بروید. به عنوان مثال، اگر شما یک سایت در مورد طراحی وب دارید، می توانید شاخه های جداگانه ای برای آموزش، مواد رایگان، آثار هنری و غیره داشته باشید، اما فروشگاهی را که در آن قالب و طرح را در یک دامنه جداگانه فروخته اید قرار دهید.

همچنین بخوانید:   چرا باید لینک سازی کنیم و چرا لینک سازی تا این حد در سئو مهم است؟

مزایای سئو  زیر دامنه

دشوار است بگویم که آیا زیر دامنه برای جستجوگرها بهتر است یا نه، زیرا بستگی به بسیاری از عوامل دیگر دارد. با این حال، یکی از مواردی که شما از یک دامنه جداگانه بهره مند می شوید، زمانی است که شما چندین صفحه را برای یک کلمه کلیدی دارید.

گوگل معمولا تعداد نتایج جستجو را در هر دامنه محدود می کند، مگر اینکه آنها بسیار مرتبط باشند، اما این به دامنه های زیر اعمال نمی شود. به عبارت دیگر، اگر دامنه ای با شاخه های زیر داشته باشید و 10 نتایج مرتبط داشته باشید، به احتمال زیاد گوگل تنها 2 یا 3 مورد از آنها را نشان می دهد، در حالی که اگر شما 5 دامنه زیر داشته باشید، شانس 2 یا 3 نتیجه در هر زیر دامنه (یا 10-15 در مجموع) نشان داده خواهد شد. با این حال این کار را بدیهی تلقی نکنید و فقط برای فریب دادن گوگل برای نشان دادن نتایج بیشتر از سایت خود عجله نکنید، این کار ممکن است کارساز نباشد و شما وقت و تلاش خود را هدر داده‌اید.

یکی دیگر از مزایای زیر دامنه برای جستجوگرها این است که شما می توانید کلمات کلیدی خود را به عنوان نام زیر دامنه  قرار دهید. این بسیار خوب است اگر نام دامنه اصلی شما آنها را نداشته باشد، یعنی اگر حوزه اصلی شما healthsomething.com باشد، اما شما چیزهای زیادی در مورد اعتیاد دارید، منطقی است که یک زیر دامنه addiction.healthsomething.com را با کلید واژه خود در آن ایجاد کنید . البته شما می توانید این کار را با زیر شاخه های انجام دهید، اما به نوعی دامنه جداگانه با کلمات کلیدی خود دارای وزن بیشتری است.

معایب سئو زیردامنه ها

مزایای زیر دامنه ها برای جستجوگرها محسوس هستند، اما آنها نیز دارای نقص هایی می باشند. به عنوان مثال، دامنه های فرعی برای تنظیم و مدیریت سخت تر هستند. یکی دیگر از ضعفها و مهمترین آن این است که زیر دامنه ها معمولا از دامنه اصلی به ارث نمی برند(به عنوان مثال دامنه اصلی شما PR5 باشد، زیر دامنه شما ممکن است PR0 باشد زیرا گوگل هر دو به طور نزدیکی مرتبط نیستند). در بسیاری از موارد، این تنها به اندازه کافی به شما این امکان را می دهد که از دامنه های زیر استفاده کنید، از آنجا که دامنه های فرعی معیارهای ارثی نیستند، به این معنی است که شما عملا باید آنها را از ابتدا بهینه سازی کنید.

همچنین بخوانید:   سفر به دنیای کلمات کلیدی با ابزار کیورد پلنر گوگل

 زیر شاخه در سئو

مزایای سئو  زیر پوشه ها(Sub Folders)

اگر شما یک لیست طولانی از مزایای سئو از زیر پوشه ها را انتظار داشته باشید، چنین فهرستی وجود ندارد زیرا اساسا زیر پوشه ها فقط دو مزیت دارد.

اول، به طور مشابه به زیر دامنه ها، با زیر پوشه ها، شما می توانید کلمه کلیدی را در نشانه اینترنتی خود داشته باشید. دوم، معیارهای دامنه ریشه شما را به ارث می‌برند، به این معنی که اگر سایت شما به طور کامل به خوبی انجام شود، هر محتوایی در زیر پوشه به طور خودکار از این مزیت استفاده می کند، در حالی که از زیر دامنه های خود ممکن است برای سئو از همان ابتدا استفاده کنید.

نقص های سئو  زیر پوشه ها

معایب اصلی سئو در زیر پوشه ها این است که آنها می توانند در معرض دید شما را قرار گرفتن محدود کنند، اگر نتایج جستجو قبلا با صفحات سایت شما اشباع شده باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، گوگل به طور کلی تعداد نتایج جستجو در هر دامنه را به 2 یا 3 محدود می کند، بنابراین اگر شما صفحات بیشتری دارید که مرتبط هستند، ممکن است در نتایج جستجوی اصلی نمایش داده نشوند.

چه زمانی میتوانید از زیر دامنه و زیر شاخه استفاده کنید؟

استفاده از زیر دامنه ها برای موضوعات بزرگتر، یعنی اگر شما یک سایت بهداشتی دارید، منطقی است که دامنه های جداگانه ای برای هر گروه اصلی بیماری(یعنی قلب و عروق، تنفسی و غیره) ایجاد کنید و سپس یک زیر پوشه برای بیماری های جداگانه در این گروه ایجاد کنید (یعنی حمله قلبی، آنفلوآنزا و غیره).

همچنین، همانطور که قبلا ذکر شد، اگر سایت شما علاوه بر صفحات شرکتی شما یک انجمن و یا یک وبلاگ داشته باشد، باید از زیر دامنه   برای انجمن و وبلاگ مانند forum.domain.com و blog.domain.com استفاده کنید..البته اینها فقط توصیه‌های کلی هستند و شما مجبور نیستید کورکورانه از آن‌ها پیروی کنید. طبق معمول، آزمون نهایی این است که امتحان کنید و ببینید چه چیزی برای شما کارساز است و چه چیزی نیست.

منبع: webconfs.com

2 دیدگاه