Close

.:: سبد خرید شما

الگوریتم کافئین گوگل را بیشتر بشناسید!

⏱️ مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 08 مهر 1398

گوگل کافئین یکی دیگر از الگوریتم های کاربردی گوگل برای بهبود ارائه خدمات و نتایج به کاربران است. الگوریتم های گوگل تماما برای جلب رضایت کاربران و بهبود عملکرد این موتور جستجو مورد استفاده قرار گرفته است. در ادامه ی مطلب به بررسی و معرفی کامل کافئین گوگل می پردازیم.

گوگل در بازه های زمانی کوتاه آپدیت های جدید و کاربردی از الگوریتم های پیشین خود که هنوز فعال هستند ارائه می دهد و گاهی نیز با معرفی یک الگوریتم جدید خبر از قوانینی تازه برای کسب رتبه های بهتر، به کاربران خود می دهد.

این الگوریتم ها گاه نقش نظارتی و کاربری دارند و به اصطلاح کاربر محور هستند و گاه نقش ارتقایی و افزایش سطح عملکرد این موتور جستجو را به عهده دارند. امروز می خواهیم در خصوص الگوریتمی صحبت کنیم که در دسته دوم قرار دارد و جهت ارتقای سطح کیفی موتور جستجوی گوگل تبیین شده است.

این الگوریتم برای افزایش سرعت و تعداد خروجی های نتایج گوگل طراحی شده است. به عبارت دیگر در زمینه های گوناگون جدید ترین نتایج را در کمترین زمان در اختیار کاربر قرار می دهد و سبب تحول در سرعت ایندکس محتوا شده است.

الگوریتم کافئین گوگل

با توجه به معرفی کوتاهی که صورت گرفت شناخت این الگوریتم کار چندان سختی نیست. در این بخش می خواهیم در خصوص الگوریتم کافئین گوگل صحبت کنیم و ببینم که الگوریتم کافئین دقیقا چه نقشی را ایفا می کند و هدف گوگل از طراحی این الگوریتم چیست؟ در ادامه به تمامی سوالات مطرح شده پاسخ خواهیم داد.

در مطالب قبلی در خصوص الگوریتم های باغ وحش گوگل که شامل پاندا، مرغ مگس خوار، کبوتر و…است، صحبت کردیم و برخی از الگوریتم های قدیمی را نیز شناختیم. در این مطلب برای شناخت الگوریتم کافئین نیاز است تا ابتدا با ایندکس آشنا شویم و سپس شیوه های ایندکس در گوگل را بشناسیم و دریابیم که ایندکس به چه منظور انجام می شد.

با توجه به پیش نیاز های شناخت الگوریتم کافئین می توانیم دریابیم که الگوریتم کافئین در راستای فعالیت های مربوط به ایندکس گوگل طراحی شده است.

برای شروع ابتدا باید با واژه ی ایندکس آشنا شویم و بدانیم زمانی که می گوییم محتوایی در موتور جستجو ایندکس شده یعنی چه اعمالی بر روی آن رخ داده است؟

الگوریتم کافئین گوگل

ایندکس کردن محتوا

زمانی که وارد موتور جستجوی گوگل می شویم و واژه یا عبارتی را جستجو می کنیم. نتایجی در چندین صفحه برای ما به نمایش در می آید که ما می توانیم به هر کدام از آن ها به عنوان یک مرجع مراجعه کنیم. این محتوا و منابع که در نتایج برای ما به نمایش در آمده توسط موتور جستجوی گوگل تایید شده است به عبارتی برای به نمایش درآمدن در نتایج، از فیلتر ایندکس گوگل رد شده است.

ایندکس شدن در گوگل به این معنا است که گوگل صفحات و محتواهای جدید وبسایت های گوناگون را با توجه به موضوعات آن ها بیاید و بعد از تایید صحت کیفی آن ها و مفید بودنشان برای کاربران، تصمیم بگیرد که آن محتوا و صفحات را در نتایج جستجوی کاربران خود نمایش دهد.

گوگل در شیوه ی ایندکس محتوا زمان زیادی را صرف پیدا کردن صفحات جدید و آنالیز آن ها برای بررسی میزان کیفیتشان می کند. از این رو کاربران برای پیدا کردن جدید ترین محتواها باید کمی صبور باشند تا گوگل مطالب جدید را در بازه های زمانی جایگزین مطالب و محتواهای پیشین کند.

ایندکس محتوا شیوه ای وقت گیر برای دسته بندی و بررسی محتواهای قابل نمایش در نتایج جستجو های گوگل هستند.

اکنون می خواهیم با روش جدید گوگل برای بررسی و تایید محتواهای خود آشنا شویم و ببینیم جایگزین شیوه ی ایندکس محتوا چه چاره ای اندیشه شده تا زمان کمتری برای نمایش محتواهای مفید صرف شود؟

الگوریتم کافئین گوگل

آشنایی با الگوریتم گوگل کافئین

گوگل در سال 2009 با معرفی الگوریتم گوگل کافئین تحولی نوین در سیستم ایندکس محتوای خود ایجاد کرد. پیش از معرفی الگوریتم گوگل کافئین، ایندکس محتوا بر عهده ی سیستم ایندکس بود که برای گروه های مختلف محتوایی بازه های زمانی گوناگونی را صرف می کرد و زمان زیادی هدر می شد تا محتوایی در نتایج جستجو دیده شود و مجوز حضور در نتایج جستجو ی گوگل را دریافت کند.

همچنین بخوانید:   صفحه نخست گوگل تنها برای ده سایت جا دارد چرا سایت شما در این میان نباشد؟

گوگل کافئین آپدیت جدیدی از سیستم ایندکس محتوای گوگل است. این الگوریتم به صورت مداوم و زنده محتواهای جدید را در کمترین زمان ممکن ایندکس می کند و از نظر کیفی بررسی می کند.

اگر شرایط و ضوابط تعریف شده از سوی موتور جستجوی گوگل رعایت شده باشد، این الگوریتم در حداقل زمان ایندکس محتواهای جدید را انجام می دهد.

کافئین یک الگوریتم است یا سیستم؟

از آن جایی که سیستم ایندکس تحت کنترل چندین الگوریم دیگر انجام وظیفه می کرد خود یک سیستم وابسته به الگوریتم ها به شمار می رفت. اما گوگل کافئین با توجه به اینکه خود یک کنترلگر است و نقش نظارتی نیز دارد پس یک سیستم با عملکرد الگوریتمی است.

کافئین در کنار سایر الگوریتم های گوگل فعالیت خود را به بهترین نحو انجام می دهد و گوگل با به روزرسانی و بهبود این الگوریتم تلاش می کند تا کیفیت خدمات رسانی خود را برای کابرانش ارتقا دهد.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم گوگل کافئین چه تغییرات و تاثیراتی به همراه داشت؟

الگوریتم گوگل کافئین تغییرات و تاثیرات زیادی را در زمینه ی نمایش و ایندکس محتوایی گوگل داشت. و از آن جایی که گوگل یک موتور جستجوی متن محور است، این تغییرات و تاثیرات در بطن اصلی گوگل رسوخ کرده و سبب بهبود شرایط برای کاربران گوگل و خود موتور جستجوی گوگل شده اند. در ادامه با تعدادی از این تغییرات آشنا خواهیم شد.

  • افزایش سرعت ایندکس محتوا و ایجاد نظم و هماهنگی میان محتواهای موجود در نتایج
  • بهبود بانک اطلاعاتی گوگل جهت ایندکس محتوا
  • ایجاد ساختار و چارچوب برای نمایش نتایج
  • به روزرسانی لحظه و افزایش منایع نوین مورد نظر کاربران
  • افزایش تعامل شبکه های اجتماعی با نتایج جستجو ها و محتواها
  • و……..

تمامی این تاثیرات خود سبب شدند تا میزان کیفیت محتواهای تولید شده از سوی نویسندگان و سئوکاران بهبود یابد و صاحبان وبسایت ها با وسواس بیشتری تلاش کنند تا شرایط مورد نظر گوگل را رعایت کنند.

با روی کار آمدن الگوریتم کافئین منابعی که رتبه های خوبی را در نتایج دارا هستند برای حفظ رتبه ی خود باید به شکل مداوم به روزرسانی شوند و همانند گذشته بازه ی زمانی طولانی برای نمایش نتایج جدید طی نخواهد شد.

الگوریتم کافئین و بررسی فواید آن برای گوگل

مزایا و فوایدی که پس از روی کار آمدن این الگوریتم برای موتور جستجوی گوگل به ارمغان آمد کاملا مشهود است و باعث افزایش رضایت کاربران و افزایش کارایی موتور جستجوی گوگل شد. در ادامه به بررسی برخی از این فواید و مزایا خواهیم پرداخت.

  1. افزایش فضای ایندکس سازی صفحات و محتواهای جدید (میانگین در یک پایگاه داده 100.000.000 فضای ذخیره سازی وجود دارد.)
  2. افزایش سرعت ایندکس محتوا (در هر ثانیه هزاران صفحه ی جدید ایندکس می شوند و در اختیار کاربران قرار می گیرند.)
  3. توسعه و گسترش وب در موتور جستجوی گوگل
  4. افزایش امکانات کاربری و نمایش نتایج کاربردی و جدید برای کاربران به شکل منظم
  5. افزایش مقیاس جستجوی معنایی برای کاربران
  6. امکان افزودن روزانه 100 هزار گیگابایت اطلاعات جدید به بانک اطلاعاتی گوگل
  7. و……….

امکانات و مزایا و فواید این الگوریتم قطعا از ضرر های آن کمتر بوده است. به همین دلیل یکی از محبوب ترین الگوریتم های گوگل است که با اینکه نقش چندان الگوریتمی را به دوش نمی کشد اما با ایجاد نقشی جزئی به عنوان الگوریتم در میان تمامی آن ها، جزو کاربردی ترین هاست.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین و موتور جستجوی گوگل

با توجه به شناختی که تا اینجا از الگوریتم گوگل کافئین به دست آوردیم دریافتیم که با اینکه این الگوریتم نقش کاملا مستقیمی بر رتبه بندی ها ندارد اما به دلیل بررسی موشکافانه محتواهای جدید و نظارت کامل بر آن ها هم اکنون نقش غیر مستقیم پررنگی را در زمینه ی رتبه بندی ایفا می کند و در آینده نیز شاید گوگل بواهد از این الگوریتم به عنوان یک الگوریتم کاملا تاثیر گذار در زمینه ی رتبه بندی استفاده نماید.

کافئین با به کارگیری سرعت خود توانست آپدیت بودن صفحات نتایج کاربران را بیش از 50 درصد افزایش دهد که خود این موضوع نقش پر رنگی در افزایش رضایت کاربران دارد.

همچنین بخوانید:   از من بپرس

رشد پنجاه درصدی به روزرسانی محتوایی موتور جستجویی همانند گوگل یک رخداد شگرف برای این موتور جستجو به شمار می رود.

الگوریتم کافئین و افزایش ظرفیت

در گذشته با سیستم ایندکس برای ثبت تغییرات و به روزرسانی یک محتوای از پیش ثبت شده باید سیستم ایندکس کد جدیدی برای تفییرات و به روزرسانی ایجاد می کرد تا این تغییرات و به روزرسانی در فضای ذخیره سازی گوگل ذخیره شود.

اما امروز چنین اتفاقی رخ نمی دهد و این موضوع هم به علت حجم زیادی است که در اختیار الگوریتم کافئین قرار گرفته.این الگوریتم می تواند با جزئیات بیشتری و بدون نیاز به ایجاد کد جدید، محتواها را ذخیره سازی و ثبت نماید. این موضوع باعث می شود تا سرعت عملکرد الگوریتم افزایش یابد.

افزایش ظرفیت به دلیل افزایش روز افزون محتواها و صفحات جدید برای گوگل بسیار اهمیت دارد. اینکه میزان ذخیره سازی جزئیات در این آپدیت جدید ایندکس گوگل که با عنوان الگوریتم معرفی شده است می تواند سبب شود تا اثر بخشی کافئین در رتبه بندی ها نیز پر رنگ شود.

الگوریتم کافئین گوگل

الگوریتم کافئین و کاربران گوگل

الگوریتم کافئین در مدت زمان کوتاهی توانست با افزایش سرعت ایندکس محتواها و مطالب میزان تطابق جستجو های کاربران با نتایج را افزایش دهد و بتواند مطالب به روز شده و تازه ای که بر اساس آخرین دستاورد هاست در اختیار کاربران قرار دهد. این موضوع سبب شد تا میزان بازدید و استفاده ی کارابران از گوگل افزایش یابد.

گوگل همیشه در تلاش است تا به ارائه ی الگوریتم ها و قوانین جدید و کاربردی میزان رضایت کاربران خود را افزایش دهد و محتواهایی در اختیار آن ها قرار دهد که به روز باشد و بتواند جمعیت بیشتری از مراجعینی که از این موتور جستجو استفاده می کنند را راضی نگه دارد.

مثال

زمانی که تعداد زیادی کتاب با موضوعات گوناگون در یک کتابخانه ی بزرگ باشد. نه تنها آن کتاب خانه یک کتابخانه ی مرجع به شمار می رود بلکه کارایی اختصاصی نیز می یابد. یعنی شما می توانید برای موضوعات جزئی تری نیز از کتابخانه ی نام برده استفاده کنید.

دقیقا الگوریتم کافئین با افزایش سرعت ایندکس توانست، تعداد محتوا ها که نقش کتاب های کتابخانه را دارند را افزایش داده و گوگل را تبدیل به یک مرجع کامل و به روز برای کاربران کند. با توجه به آنچه گفته شد نقش گوگل در جستجو های جزئی تر و اختصاصی تر نیز پررنگ شد و توانست دسته ای از کاربران که به دنبال مطالب و منابع ریزبینانه تری هستند را نیز راضی نگه داشته و به خود جذب کند.

جمع بندی

الگوریتم کافئین یکی از الگوریتم های مهم گوگل است که عملکرد آن نیز برای بسیاری از وبمستر ها و نویسندگان و سئو کاران قابل توجه و اهمیت است و آن ها در تلاش هستند تا مطابق قوانین تعریف شده از سوی گوگل و الگوریتم های آن پیش بروند تا بتوانند رتبه ی بهتری را در گوگل از طریق محتواهای تولید شده ی خود کسب کنند.

الگوریتم کافئین توانست سرعت و عملکرد بهتری را برای کاربران گوگل فراهم کند و مطالب به روز و جدید را در کمترین زمان در اختیار مراجعین به گوگل و جستجو کنندگان قرار دهد. نقش تاثیر گذار الگوریتم کافئین را در کسب رضایت کاربران نمی توان نادیده گرفت. همانطور که گفته شد این الگوریتم سرعت ایندکس محتواهای جدید را افزایش داده و سریع تر مطالب را از تولید به مصرف می رساند.

الگوریتم کافئین نقش نظارتی را به صورت غیر مستقیم اعمال می کند اما امکان این موضوع وجود دارد که نقش نظارتی آن مستقیم شود.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی کامل الگوریتم کافئین پرداختیم و نقش و چگونگی عملکرد و اثرات آن در موتور جستجوی گوگل را بررسی کردیم. شما نیز از طریق درج دیدگاه با ما نظرات و تجربیات خود را در خصوص الگوریتم کافئین به اشتراک بگذارید. همچنین شما می توانید سوالات خود را از ما با درج آن در فرم “از من بپرس” در میان گذاشته و پاسخ آن دریافت نمایید. با ما در مطالب بعدی همراه باشید.

8 دیدگاه