Close

.:: سبد خرید شما

عواملی که باعث کاهش Bounce Rate(نرخ بازگشت) سایت شما می شود

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 30 مهر 1397

Bounce Rate چیست؟

به درصدی از کاربرانی اشاره دارد که فقط یک صفحه از سایت را مشاهده می‌کنند و سپس از آن سایت به هر دلیلی خارج می‌شوند و هر چه درصد آن کمتر باشد بهتر است و به معیار حضور زمانی بازدید کننده در سایت بستگی ندارد.

عوامل کاهش Bounce Rate(نرخ بازگشت) سایت شما

1-بهبود فرم های سایت

اگر سایت شما عضویت دارد و کاربران برای استفاده از برخی خدمات باید عضو شوند پیشنهاد می‌شود از فرم‌های طولانی جهت عضویت اجتناب کنید. فرم های طولانی باعث خستگی کاربران می‌شود و ممکن است صفحه عضویت و یا فرم دریافت اطلاعات سایت شما را پر نکنند و آن را ترک کنند. از این نوع مشکلات در صفحات لندینگ پیج به وفور پیدا می‌شود که اجتناب از آن باعث بهتر شدن آمار بانس ریت سایت می‌شود.

2-بهبود مشکلات فنی

در بسیاری از موارد مشکلات فنی مثل خطاهای 5xx و خطاهای 4xx به‌شدت بر روی بانس ریت اثرگذار هستند و یا برخی مشکلات فنی دیگر مثل حجم بالای ویدیو قرار داده‌شده در سایت که اکثر کاربران امکان دانلود ندارد. یا برخی سایت‌ها مشکل کد نویسی دارند و در برخی مرورگرها نمایش خوب و در برخی نمایش نامناسب را دارد.

همیشه در زمان آزمون سایت، از مرورگرهای مختلف استفاده کنید که این امر باعث می‌شود زودتر از کاربران از مشکلات فنی سایت در نسخه‌های مختلف اطلاع داشته باشید که حاصل آن بهبود نرخ پرش یا به ادبیات دیگر بهبود دفع کاربر می‌شود.

نرخ بازگشت(bounce rate) و سئو

3-به روز رسانی محتواهای قدیمی

در سایت میزفا این مورد به شدت رعایت می‌شود و اکثر مقاله‌های قدیمی در سال جدید به روز رسانی می‌شوند. کمتر مقاله ۲۰۱۷ در میزفا پیدا می‌شود که در سال ۲۰۱۸ آپدیت نشده باشد. به روز رسانی جدا از یادآوری از مطالب گذشته که کمک به لینک سازی می‌کند می‌تواند محتواهای قدیمی را در تاریخ جاری کاربردی کند. بنده به شخصه محتواهای قدیمی کمتری می‌خوانم مخصوصاً در حوزه فناوری اطلاعات. با به روز رسانی، جدا از بهبود تجربه کاربری می‌توانید bounce rate(بانس ریت) سایت خود را هم بهبود دهید.

4-بهبود خوانایی متن‌ها

فرض کنید ده‌ها خط بدون پاراگراف‌بندی در جلوی چشمان شما باشد، قطعاً حس بد و تصمیم به نخواندن دارید و این یعنی خارج شدن شما از آن سایت. همه ما به همین شکل هستیم و کمتر امکان خواندن متن‌های طولانی را داریم. بهتر است پاراگراف‌های شما از ۳ خط بیشتر نشود.

همچنین بخوانید:   برچسپ گذاری یا تگینگ و کاربرد آن در سئو سایت شما

پاراگراف‌های طولانی و بدون رعایت اصول متن نویسی و مقاله‌نویسی تجربه کاربری (UX) مناسبی را ندارد و راحتی کاربر تحت شعاع قرار می‌گیرد. به همین منظور در جهت بهبود نرخ پرش پیشنهاد می‌شود طول پاراگراف‌ها کوتاه شود تا متن خواناتر شود.

نرخ بازگشت(bounce rate) و سئو سایت

5-بهبود تعامل با کاربر

عوامل زیادی می‌تواند در بهبود تعامل شما با کاربر دخیل باشد. سعی کنید فرم تماس با ما را در دسترس قرار دهید. نظرسنجی های مختلفی را صورت دهید. فرم نظرات در زیر پست‌ها را فعال کنید و همین‌طور پاسخ کاربران را ارسال کنید. دکمه‌های شبکه‌ اجتماعی را در دسترس قرار دهید تا در صورت نیاز کاربران بتوانند به راحتی متن‌ها را به اشتراک بگذارند.

اشتراک‌گذاری، ارسال نظر، پاسخ نظر، فیدبک گرفتن، نظرسنجی و … جدا از آنکه باعث بهبود Bounce rate (بانس ریت) سایت می‌شود می‌تواند ترافیک وب‌سایتتان بیشتر کند و این خود امکان افزایش رتبه سایت در گوگل را میسر می‌کند.

6-پیشنهادهای هوشمندانه

هر چیزی در یک مکان مناسب و متناسب می‌تواند یک پیشنهاد هوشمندانه تلقی شود. زمانی که کاربران در سایت شما هستند حس و حال سایت شما به آن‌ها دست داده است و وقتی به‌عنوان‌مثال درباره موضوعی مطالعه می‌کنند اهمیت آن موضوع را حس می‌کنند، این لحظه می‌تواند بهترین مکان باشد تا شما خدماتتان را در رابطه با آن موضوع ارائه دهید.

طبیعتاً اگر کاربر فردا چنین پیشنهادی را مشاهده کنند شاید دیگر ترغیب نشود و از آن استفاده کند. اکثر تصمیماتی که انسان می‌گیرد احساسی است بنابراین سعی کنید با نشان دادن خدمات خود هم نیاز کاربران را به‌خوبی رفع کنید و هم کسب‌وکارتان را رونق دهید. چنین پیشنهادهایی کاربران را درگیر می‌کند و باعث تعامل بیشتر می‌شود که در بهبود Bounce rate کمک شایانی می‌کند.

7-ریسپانسیو بودن سایت

ریسپانسیو (Responsive) یا واکنش گرا بودن یک سایت جدا از آنکه می‌تواند تجربه کاربری بسیار خوبی به بازدیدکنندگان سایت شما بدهد، می‌تواند از نظر سئو هم باعث بهبود سایت شما در نتایج شود. گوگل هم جدیداً اعلام کرده (mobile-first indexing) برای نسخه موبایل ربات مخصوص دارد و ابتدا این ربات موبایل است که سایت را خزش می‌کند و بر اساس آن چیزی که در نسخه موبایل هست رتبه‌بندی‌ها را انجام می‌دهد.

هرروز اهمیت بهینه سازی بودن وب‌سایت‌ها در نسخه موبایل به دلیل فراگیر شدن دستگاه‌های هوشمند بالاتر می‌رود و هر روز تعداد سرچ‌های انجام‌شده درگوشی بیشتر می‌شود. به همین علت گوگل هم هرسال تفکرات جدیدی برای نسخه موبایل دارد به‌عنوان مثال پروژه AMP را پیاده‌سازی کرده است.

همچنین بخوانید:   آموزش دریافت گواهینامه اس اس ال رایگان

منبع: بک لینک

2 دیدگاه