Close

.:: سبد خرید شما

Long Tail Keywords به چه نوعی از کلمات کلیدی گفته می شود؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 21 اردیبهشت 1398

اگر با سئو و تولید محتوا و کلمات کلیدی ر و کار داشته باشید به احتمال زیاد بار ها نام Long Tail Keywords را شنیده اید. Long Tail Keywords ها به کلمات کلیدی بلند و طولانی گفته می شود.

شاید بگویید کلمات کلیدی بلند و طولانی چرا باید یک موضوع کاربردی باشد؟ اما باید گفت برعکس اعتقاد بسیاری از وبمستر ها و متخصصان سئوی ایرانی که موافق استفاده از کلمات کلیدی طولانی نیستند، این نوع از کلمات کلیدی در دنیای سئو امکانات خوبی را در اختیار یک وبمستر و سئوکار حرفه ای قرار می دهد.

کلمات کلیدی طولانی در مبحث های تخصصی بسیار کاربردی هستند. در ادامه بررسی می کنیم که چرا این کلمات کلیدی باید در نظر ما مهم باشند و از آن ها استفاده کنیم؟ آیا کاربردی هستند و سبب بهبود سئوی ما می شوند؟

Long Tail Keywords

Long Tail Keywords و سئو

در بسیاری از منابع انگلیسی و حتی از زبان خود سئوکاران گوگل بارها گفته شده که تاثیر Long Tail Keywords بر روی ترافیک دریافتی یک وبسایت و همچنین عملکرد تخصصی وبسایت ها تاثیر گذار است.

در واقع کلمات کلیدی طولانی می توانند بسیار سریع تر از کلمات کلیدی کوتاه و head، رتبه های خوبی در نتایج جستجو کسب کنند و نرخ کلیک و نرخ تبدیل کاربران را افزایش دهند.

قبل از آشنایی با Long Tail Keywords، لازم است ابتدا بدانیم معنی این عبارت انگلیسی چیست؟ Long Tail Keywords به معنای کلمات دم دراز است!

حال باید ببینیم که دسته بندی که سئو کاران در خصوص کلمات کلیدی انجام می دهند بر چه اساسی است؟

سئو کاران به طور کلی به سه پارامتر اصلی برای کلمات کلیدی توجه می کنند:

  1. جستجوی آن ها چه میزان بوده است؟
  2. مرتبط بودن کلمه ی کلیدی به محتوا و محصول چقدر است؟
  3. رقابت در میدان آن کلمه ی کلیدی چگونه است؟

حال اگر بخواهیم بدانیم که دقیقا هر کدام ازین سوالات را باید چگونه پاسخ دهیم لازم است تا با ابزاری به نام گووگل ترند آشنا شویم و خود نیز تجربه ی کافی در خصوص کلمات کلیدی کسب کنیم.

گوگل ترند و دنیای کلمات کلیدی!

گوگل ترندگوگل ترند یک سرویس رایگان گوگل است که با استفاده از آن می توانیم کلمات کلیدی محبوب و پر طرفدار جستجو شده در گوگل را در زمینه های مختلف مشاهده کنیم. در این ابزار ما می توانیم با استفاده از فیلتر های تعریف شده زمینه و بازه زمانی و نوع جستجو ی خود را به انتخاب خودمان تعیین کرده و کلمات کلیدی و موضوعات مورد نظر کاربران در آن بازه زمانی را ببینیم. حال می تواند نوع جستجوی ما عکس ها، فیلم ها یا متن ها و اخبار باشد.

گوگل ترندز و کلمات کلیدی

تجربه کنید و بدانید

علاوه بر استفاده از ابزار گوگل ترند ما می توانیم خودمان نیز برحسب تجزیه و تحلیل و دیگر ابزار ها به سوالات پاسخ دهیم. خب بر اساس گفته ی بسیاری از کارشناسان هر چه یک کلمه ی کلیدی بیشتر در گوگل جستجو شده باشد و محبوبیت بیشتری داشته باشد، کاربران و بازدید کنندگان شما نیز افزایش خواهند یافت. اما این یک باور تئوری است و در عمل این موضوع تفاوت دارد. دلیل این موضوع هم وجود رقیبان سرسخت در کلمات کلیدی محبوب است.

در واقع برای دریافت ترافیک بیشتر لازم است تا رتبه ی نسبتا خوبی در کلمات کلیدی محبوب داشته باشیم که این موضوع یک چالش محسوب می شود.

برای مثال تصور کنید یک وبسایت حدود 10 سال فعالیت مداوم داشته و در بسیاری از کلمات کلیدی کاربردی و کوتاه رتبه ی های بسیار خوب را کسب کرده است. و مسلما بیرون کردن چنین رقیبی از میدان کلمات کلیدی کوتاه، کاری بس دشوار است.

حال با فهمیدن چالش های بر سر راه کلمات کلیدی کوتاه پر جستجو تکلیف ما با دو گزینه ی باقی مانده است. یعنی رقابت و مرتبط بودن کلمات کلیدی به محتوا!

Long Tail Keywords

خب ما می توانیم تمرکزمان را بر روی این دو گزینه بگذاریم. بیایید کمی در زمان سفر کنیم و به عقب بازگردیم. زمانی که وبسایت های چندانی از منابع فارسی نبود و رقیبان نیز تعداد کمتری داشتند. در آن زمان برای اینکه رتبه ی خوبی کسب کنیم لازم نبود شاخ غول را بشکنیم! فقط کافی بود تا کلمات کلیدی را به صورت فله ای در مطالب خود به کار ببریم. حتی تعداد کلمات کلیدی و میزان ارتباط آن با محتواها مهم نبود و فقط کافی بود در محتوا نامی از آن برده شده باشد.

اما امروزه با توجه با وجود الگوریتم های رنگارنگ گوگل که هر کدام به طریقی محدودیت هایی برای وبمستر ها ایجاد کرده اند تا استاندارد های گوگل برای جلب رضایت کاربران رعایت شود، قطعا چالش های زیادی پیش رو است و باید مسیری جدید را در پیش بگیریم.

همچنین بخوانید:   کدهای وضعیت HTTP و کاربرد آنها در دنیای وب

یکی از شیوه های سئو که امروزه عزیز دل بسیاری از وبمستر هاست و ارزش آن را دریافتند، کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords هاست.با استفاده از کلمات کلیدی دم دراز می توانید رشد کرده و کم کم خود را برای مسابقه با رقیبان سرسخت خود در میادین بزرگ آماده کنید.

در اینگونه کلمات کلیدی به علت اینکه تنها بحث بر سر یک کلمه نیست و امکان و احتمال استفاده از کلمات کلیدی طولانی عینا مشابه کمتر است، دستیابی به رتبه های خوب در آن کاری آسان تر محسوب می شود و میدان رقابت خلوت تری دارد.

در کنار آن در کلمات کلیدی طولانی می توانیم میزان ارتباط محتوای خود را با کلمه ی کلیدی افزایش دهیم. این موضوع می تواند محتوای ما را تخصصی تر کند و این موضوع از چشم گوگل پنهان نیست.

نرخ تبدیل و Long Tail Keywords

جالب است بدانید که نرخ تبدیل Long Tail Keywords بسیار بیشتر از کلمات کلیدی Head Keywords است. در واقع با اینکه این کلمات بیش از سه کلمه هستند و تشکیل یک عبارت را می دهند و توسط کاربران کمتر مورد جستجو قرار می گیرند اما می توانند نقش پر رنگی در بهبود سئوی کلی وبسایت ما داشته باشند.

فواید استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail

در ادامه به دلایل استفاده از کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords می پردازیم تا ببینیم این کلمات چه فوایدی دارند که می توانند ما را قانع به استفاده کنند.

  • بالا بودن نرخ تبدیل و افزایش ترافیک ورودی
  • تاثیر در افزایش فروش محصول یا سرویس
  • رقابت کمتر برای جذب بازدید کننده
  • عملکرد تخصصی
  • تسریع رشد وبسایت های نوپا
  • جذب کاربرانی که قصد خرید دارند و افزایش پتانسیل جذب مشتری
  • معرفی دقیق تر محصولات و سرویس ها
  • بهبود سئوی کلی وبسایت
  • افزایش و بهبود رتبه ی وبسایت
  • بهبود نرخ پرش
  • و…..

تمامی این موضوعات می توانند دلایل خوبی برای استفاده از کلمات کلیدی طولانی باشند. این دسته از کلمات کلیدی به علت اینکه می توانند توضیحات بیشتری در خصوص خود دهند درباره معرفی محصولات فروشگاهی و سرویس های فروش یک شرکت می توانند تاثیر بسیار چشمگیری در فروش کالاها و سرویس ها داشته باشند. برای مثال وقتی درباره ی لوازم خانگی صحبت می کنیم.

Long Tail Keywords

تصور کیند می خواهید یک تلویزیون با نام یک برند خاص و یک مدل خاص را تهیه کنید. آیا به صورت کلی فقط نام برند یا فقط کلمه ی تلویزیون را سرچ می کنید؟ قطعا برای کسی که قصد خرید یک محصول خاص را دارد سرچ کردن یک کلمه در گوگل کار جالبی نیست. یک مشتری که به دنبال خرید محصول یا دریافت خدماتی است که مد نظر دارد، به شکل مستقیم می رود سر اصل مطلب و همان چیزی که می خواهد را جستجو می کند.

پس به جای ورود به میدان های رقابت گسترده ی کلمات کلیدی کلی و عمومی می توانید با عملکرد جزئی، محصولات خود را با دقت بیشتر و باری کسانی که می توانند به احتمال بیشتری مشتری باشند معرفی کنید.

این موضوع تنها برای وبسایت های فروشگاهی نیست. تمامی وبسایت های موجود در هر زمینه ای امکان دارد محتوایی تخصصی ایجاد کنند.  اگر تنها کلمات کلیدی و عبارات کلیدی کوتاه را انتخاب کنند، ممکن است بازدید کنندگانی که واقعا به دنبال مطالب حرفه ای تخصصی هستند و عبارات تخصصی که در دسته ی کلمات کلیدی طولانی یا Long Tail Keywords را سرچ می کنند از دست بدهید!

پس عبارات کلیدی طولانی نقش کمرنگی در بهبود شرایط کلیه ی وبسایت ها ندارند و می توانند یک برگ برنده باشند.

نرخ پرش و Long Tail Keywords

شاید برایتان سوال باشد که چگونه می تواند Long Tail Keywords در بهبود نرخ پرش تاثیر گذار باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: هنگامی که شما یک محتوای تخصصی تهیه می کنید که در خصوص زمینه ای خاص است. امکان دارد که آن مطلب برای کلیه ی کاربران جالب نباشد و با مطالعه ی نخستین پاراگراف ها، صفحه را ببندند. پس استفاده از کلمات کوتاه که موجب هدایت کلیه ی کاربران می شود ممکن است تعداد کمی از کاربرانی که واقعا به دنبال آن مطلب هستند را به محتوای تخصصی شما هدایت کند. اما Long Tail Keywords به علت اینکه محتوا را تخصصی می کنند، می توانند کاربران تخصصی را به محتوای شما راهنمایی کند. این موضوع سبب کاهش نرخ پرش شما می شود.

در درون پوسته ی Long Tail چه چیزی نهفته است؟

این مفهوم یک تئوری معرفی شده مربوط به سال 2003 است. این تئوری اولین بار در زمینه سرمایه گذاری و صنعت به کار رفت و باور بر این مبنا بود که تا در بازه ای از زمان که رقبای کمتری در بازار هستند می توانیم از فروش چندین محصول محبوب سود کلان کسب کنیم اما زمانی که بازار پر رقابت است باید این سود یان محصولات گوناگون تقسیم شود.

همچنین بخوانید:   بعد از ایجاد سایت جدید برای سئو سایت چه کارهایی را انجام دهیم؟

در واقع به زبان ساده تر زمانی که ما یک شرکت داریم که هیچ رقیبی برای شرکت ما وجود ندارد ممکن است حتی با فروش یک محصول بی رقیب بازار کار فروش ما بسیار خوب و پر بازده باشد. اما زمانی که رقیبان در میدان قدم می گذارند سود فروش ما دچار رکود می شود و ما مجبور به تولید محصولات جدیدی هستیم که بتوانیم از طریق آن ها هم فروش خودمان را بهبود بخشیم.

این تعریف در میدان رقابت صنعت و سرمایه گذاری است. اما خب تعریف صحیحی از آن می تواند در دنیای کسب و کارهای اینترنتی و وبسایت های گوگل نیز صدق کند.

شما وبساتی خود را همان شرکتی فرض کنید که در میدانی پر رقابت قرار گرفته و محصولات شما هم محتواهای شما هستد. پس نیاز است تا برای جذب بازدید کنندگان چاره ای بیندیشید. در اینجا Long Tail  معنی پیدا می کند! زیرا مجددا با استفاده از Long Tail Keywords شما وارد یک بازار خلوت و کم رقابت می شوید که سود بیشتری را به شما می رساند.

Long Tail Keywords

کلمات کلیدی طولانی شاید تعداد کاربران اندک تری را به وبسایت شما هدایت کند اما نرخ تبیل آن بیشتر است و این موضوع برای بسیاری از سئوکاران مشخص بوده و به آن اعتقاد دارند. همچنین شما آن کلمه ی کلیدی را برای 1 ماه یا 1 سال نمی نویسید بلکه برای مدت نا محدودی، تا زمانی که وبسایت شما پا بر جا باشد آن کلمه ی کلیدی نیز با شما خواهد بود و برایتان از آن میدان کم رقابت کاربر هدایت می کند.

کلمات کلیدی Long Tail تمرین قبل از مسابقه هستند. شما پس از مدتی استفاده از Long Tail ها جایگاه خود را در میان کلمات کلیدی عمومی نیز پیدا خواهید کرد.

Long Tail Keywords کلید راهگشای بهبود رتبه و فروش

در مطالب بالا در خصوص شرایط ایده آلی که می توانند کلمات کلیدی طولانی ایجاد کنند صحبت کردیم. و حال می دانیم که این کلمات کلیدی طولانی که مشهور به Long Tail Keywords چگونه می توانند رونق دهنده ی وبسایت ما باشند.

اما آیا استفاده از آن ها در یک کسب و کار شرکتی و بزرگ که به دنبال افزایش سوددهی خود است ریسک محسوب نمی شود؟ آیا استفاده از آن ها سبب ریزش رتبه و کم شدن اعتبار کلی سایت نخواهد شد؟

در پاسخ به این سوال جواب من منفی است. دلیل هم آن است معمولا کسب و کار های شرکتی در ایران نیاز به عملکرد تخصصی دارند تا وارد شدن به میدان رقابت چند هزارتایی که پر از وبسایت هایی با موضوعات مختلف است.

اگر به چیزی حدود 10 سال قبل برمیگشتیم می توانستیم بگوییم با کمی صرف وقت و یک سئو کار و پرداخت هزینه ای نه چندان سنگین، می توانید یک رتبه ی خوب در کلمات کلیدی کوتاه و هد ها به دست بیاورید اما اکنون که به شکل روز افزون وبسایت ها در زمینه های گوناگون در حال رشد و پدیداری هستند و سیستم رشد درختی آن ها به سیستم قارچی (پر سرعت) تغییر کرده است. کمی انتظار نامعقولی محسوب می شود که بخواهیم در مدت زمان ایده آل نتیجه ی دلخواه خود را کسب کنیم.

Long Tail Keywords

برای بهبود رتبه در زمان کمتر و پیشرفت بازار فروش محصولات خود بهترین راه استفاده از کلمات کلیدی تخصصی در قالب Long Tail در کنار کلمات کلیدی Head Keywords تا بتوانید محصولات را به شکل دقیق تر به مشتریان خود معرفی کنید و رتبه و نتیجه دلخواه خود را در گوگل به دست آورید.

شما با ورود به بازار های رقابت کوچک کم کم با رشد و پیشرفت خود، آماده ی ورود به بازار های رقابت بزرگ خواهید شد. استفاده از کلمات کلیدی طولانی یک استراتژی کاربردی برای وبسایت های فروشگاهی نوپا و وبسایت های محتوایی است تا به مرور زمان و با افزایش رشد خود، جایگاه خود را کم کم در بازار های رقابت بزرگ باز کنند.

سخن پایانی

Long Tail Keywords، دسته ای از کلمات کلیدی کاربردی در زمینه ی سئو هستند. این دسته از کلمات کلیدی را دست کم نگیرید. استفاده از کلمات کلیدی Long Tail  تاثیرات چشمگیر و ملموسی را در پیشرفت و رشد وبسایت شما خواهد داشت. در این بخش خصوص کاربرد و تاثیرات استفاده از این کلمات کلیدی به صورت مفصل صحبت کردیم.

اگر شما نیز قبلا از کلمات کلیدی Long Tail Keywords استفاده کرده اید. با درج نظر و دیدگاه خود با ما تجربیاتتان را به اشتراک بگذارید. جهت پرسش سوالات خود می توانید به بخش ” ازمن بپرس” مراجعه کرده و پرسش های خود را برای ما ارسال نمایید. با ما در مطالب دیگر همراه باشید.

10 دیدگاه