Close

.:: سبد خرید شما

چگونه با انتخاب کلمه کلیدی مناسب به جنگ سایت های رقیب برویم؟

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 22 شهریور 1397

هر سایتی به جز سایت شما، رقیب است. امپراطوری شما باید قدرت لازم را کسب کند تا بتوانید به جنگ همه بروید. بنابراین بهتر است پرچم سفید خود را به بخش عمده رقبا نشان داده، توان خود را بر چند جبهه مشخص متمرکز کنید. تخیلی فکر نکنید؛ سئو جنگی تمام عیار است. سئو جنگ گلادیاتورهاست؛ سرشار از خشونت نرم و کشتار پاک!

تنها یک گلادیاتور زنده می ماند و تنها یک سایت اول می شود.

نیمه شب است، شما در شیراز به سایت خود می رسید و رقیب شما در آمریکای شمالی خواب است. شما در میدان وب یکه تازی می کنید و رقیب شما خواب رنگی می بیند. چند ساعت بعد چشمان شما سنگین می شود و گاه بیداری رقیب می رسد! اگر غفلت کنید روزی از خواب برمی خیزید و تمام فتوحات شب گذشته را از دست رفته می یابید. ای داد! ای هوارا گلادیاتور رقیب بالاتر از شما و در جایگاه نخست ایستاده است!

خوشبختانه میزان خواب یا بی خوابی، برنده را مشخص نمی کند بلکه این جا هوشمندی کارساز است. برای شکست دادن رقیبت باید هم خود را بشناسید و هم او را. همانقدر که به تحلیل سایت خود می پردازید باید سایت رقیب را نیز تحلیل کنید. هم چنین باید کلمات را متناسب با اندازه کسب و کار و بودجه سایت خود برگزینید. سایتی که از هاستینگ اشتراکی استفاده می کند، آماده پذیرش ترافیک میلیونی با کلمه travel نیست. سایتی که تنها ده صفحه دارد نیز آمادگی پذیرفتن این ترافیک را ندارد؛ حتی اگر سرور اختصاصی داشته باشد. شما بگویید چرا؟

انتخاب کلمه کلیدی و موتورهای جستجو

علاقه مندان به قواعد یادداشت کنند

پروسه سئو را با تمرکز بر عبارت های با محبوبیت متوسط شروع کنید. این عبارت ها معمولا دو و سه کلمه ای اند مانند: iran tourism , iran travel agency. این قانون تقریبا برای همه سایتهای تازه کار و یا سایت های دارای مخاطب خاص درست است. برای سایت های دیگر هم این قانون درست است اما معمولا بهتر است آنها پروسه را در فازهای با فاصله زمانی کوتاه تر برنامه ریزی کنند.

به عنوان مثال اگر یک سایت تازه کار که بودجه مالی محدودی دارد، نیاز به ۹ ماه زمان برای کار بر روی عبارت هایی با محبوبیت متوسط دارد تا به جایگاه مناسبی دست یابد، سایتی که یک سال از فعالیت آن می گذرد، بیننده دارد و از سایت های دیگر نیز به آن لینک شده است، می تواند سه ماه اول را با عبارت های متوسط و ادامه کار را با عبارت های محبوب تر ادامه دهد. نکته کلیدی در این پروسه، ارزیابی نتایج حاصل از کار در هر گام است.

همچنین بخوانید:   برچسپ گذاری یا تگینگ و کاربرد آن در سئو سایت شما

انتخاب کلمه کلیدی مناسب

گاهی اصولا از همان ابتدا باید در دهان شیر پرید. به عنوان مثال اگر دولت ایران تصمیم به بالا بردن رتبه سایت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در گوگل بگیرد، چاره ای ندارد جز آن که از همان ابتدا بر کلمه iran تمرکز کند. اما همین سایت هنوز نمی تواند به travel و یا tourism به عنوان عبارت های تک کلمه ای فکر کند. بگردید، و آدرس سایت سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی را بیابید و بگویید چرا؟ عبارت های دارای اولویت متوسط در این مثال می تواند به صورت زیر باشد:

Iran tourism, travel Iran, Iran travel, visit Iran, tourism Iran

اگر شما صاحب یک آژانس مسافرتی باشید، کدام عبارت را انتخاب می کنید؟ اگر فروشنده لباس باشید، چطور؟ پاسخ سؤال اول روشن است اما فروشنده لباس هیچ کدام را انتخاب نمی کند؟

این طرز تفکر و اولویت دادن به عبارت ها بسیار حیاتی است. شما باید بدانید و بتوانید موضوع فعالیت سایت خود را در حالت عام با چند تک کلمه بیان کنید. به عبارت دیگر حد نهایی آن را باید به خوبی بدانید. یک کتاب فروش میداند که ایده آل ترین عبارت برای وی، کتاب است حتی اگر تنها کتاب کودک بفروشد. برای تعمیرگاه ماشین این تک کلمه، ماشین است. برای پیدا کردن این کلمه، دو مسیر پیش رو دارید:

  • تعیین روش استفاده از کالا یا سرویس
  • مشخص کردن اجزا سازنده کالا یا سرویس

انتخاب کلمات کلیدی در بهینه سازی سایت

انتخاب کلمات کلیدی و بررسی آن

یک کارخانه تولید آب معدنی با بررسی اجزا سازنده کالای خود، به کلمات آب، بطری و پلاستیک می رسد ولی با بررسی روش استفاده از محصول خود به نوشیدنی، نوشیدن، تشنگی، خنک و خوشمزه می رسد. حالا باید بررسی کند که کدام تک کلمه از میان این لیست کاربرد بیشتری دارد. حتما شما هم مانند من معتقدند که آب، کلمه برگزیده وی خواهد بود. به نظر می رسد همه ما حدس خوبی زده ایم اما باید از آن مطمئن شویم. با زبان علم بازاریابی می توان در مورد فوق را به این صورت مطرح کرد که بهتر است پاسخ این دو سؤال را بیابید:

کسب و کار شما دقیقا چه نیازی را برآورده می سازد؟ و برای برآوردن آن نیاز چه چیزی ارایه می کند؟

همچنین بخوانید:   چگونه سئو را یاد بگیریم؟

پاسخ این دو سؤال برای یافتن آن تک کلمه به خوبی در شناسایی موضوع فعالیت به شما کمک می کند. اگر پاسخ آن را نمیدانید باید بیشتر تحقیق کنید. شما باید حدس های خوبی از آن ارایه کنید. در ادامه کار به کمک آمار، این حدس های اولیه به شناسایی کلمات مناسب منجر می شود. ابزاری وجود دارد که به ما در تخمین میزان محبوبیت کلمات کمک می کند.

منبع: بک لینک

2 دیدگاه