Close

.:: سبد خرید شما

سند باکس یا جعبه ی شنی گوگل چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 26 فروردین 1399

سند باکس یا جعبه ی شنی گوگل یک دوره ی زمانی است که سایت های تازه وارد باید آن را بگذرانند تا از برخی فیلتر های گوگل عبور کنند. امروز می خواهیم در خصوص سند باکس گوگل به صورت مفصل صحبت کنیم، و ببینیم در هنگام  ورود به آن باید چه واکنشی نشان دهیم تا شاهد پاسخگویی مثبت از سوی این جعبه ی شنی باشیم. با ما همراه شوید.

گوگل در بسیاری از موارد ثابت کرده که با معرفی الگوریتم های مختلف و گره گشایی از مشکلات کاربران، قصد جلب رضایت آن ها را دارد و این موضوع را علناً نیز بیان می کند. اصلی ترین هدف گوگل نمایش بهترین نتایج برای کاربرانش است. این موضوع به شرطی محقق می شود که سایت های اسپم و نتایج ضعیف، در صدر نتایج جستجو ها قرار نگیرند و گوگل با تلاش فراوان از این موضوع تا حد بسیار بالایی جلوگیری می کند.

یکی از مهم ترین گام هایی که گوگل در جهت شناسایی وبسایت های کاربردی و تفکیک آن ها از وبسایت های اسپم بر می دارد، به کارگیری الگوریتم سندباکس یا جعبه شنی است.

یکی از قابلیت ها و آزمایش هایی که گوگل برای وبسایت های نوپای خود تبیین کرده دوره ی سند باکس یا جعبه ی شنی است. یکی از اصلی ترین اهدافی که گوگل از ایجاد این دوره ها برای وبسایت های خردسال خود داشته، این بوده تا بتواند آن ها را از همان کودکی شناخته و زمینه ی فعالیت آن ها را محک بزند.

گوگل سندباکس

در واقع گوگل قصد دارد تا با تحت نظر گرفتن وبسایت های نوپا در جعبه ی شنی خود، از تولد وبسایت های اسپم و غیر قانونی جلوگیری کند. در ادامه می خواهیم به صورت گام به گام با جعبه ی شنی گوگل آشنا شویم.

چرا سند باکس یا جعبه ی شنی؟

در زبان انگلیسی، سند باکس به جعبه های چوبی پر از شن های بازی گفته می شود که کودکان در آن ها تحت امنیت و محافظت به بازی می پردازند. این جعبه های چوبی به علت اینکه دیواره دارند و شکل ظاهری آن ها شبیه یه جعبه ی بزرگ است، به سند باکس معروف شده اند.

علت نامگذاری این دوره ی آزمایشی گوگل، با عنوان سند باکس ارتباط مستقیمی با کاکرد اصلی این اسباب بازی دارد. در واقع گوگل وبسایت های نوپای خود را همانند بچه های خردسال درون یک دوره ی آزمایشی که مشابه جعبه ی شنی یا سند باکس است قرار می دهد، تا آن ها را سرگرم فعالیت خود کند و خودش نیز ناظر آن ها باشد.

شرایط  و ویژگی های قرار گیری در سندباکس گوگل چیست؟

با مطالعه ی شرایط و ویژگی های پایین می توانید ببینید که آیا از سوی گوگل جریمه شده اید یا در دوره ی جعبه ی شنی گوگل قار دارید و فعلا گوگل قصد دارد تا شما را با شن ها تنها بگذارد تا شن بازی کنید!

قرار گیری در سندباکس گوگل

🧩 اولین شرطی که در خصوص قرارگیری در سندباکس یا جعبه ی شنی گوگل وجود دارد این است که شما یک دامنه ی جدید ایجاد کرده باشید. در واقع سند باکس و دوره ی آن تنها برای دامنه های جدید رخ می دهد و امکان ندارد وبسایتی که یک بار در این دوره ی جعبه ی شنی بوده و آن را سپری کرده است مجددا وارد آن شود.

پس برای اینکه بدانیم دچار سندباکس شده ایم یا خیر ابتدا باید ببینیم دامنه ی جدیدی را ایجاد کرده ایم یا و خیر.

🧩 باید سایت شما ایندکس شده باشد. یعنی زمانی که شما دامنه ی وبسایت خود را در گوگل درج کنید و آن را جستجو کنید شاهد نتایجی باشید که از سایت شما ایندکس شده هستند. در صورت عدم وجود دامنه ی شما در گوگل یعنی وبسایت شما از سوی گوگل مورد تایید قرار نگرفته است. این موضوع می تواند با کمی صبر و تولید محتوای مید محقق شود. البته لازم به ذکر است که تنها این شرط هم برای تشخیص سند باکس کافی نیست و باید حداقل یک تا دو شرط دیگر هم با این موضوع همراه شوند.

🧩 جایگاه مناسبی در کلمات کلیدی ندارید. این نیز یکی از نشانه هایی است که حاکی از قرار گیری شما در دوره ی سندباکس یا جعبه ی شنی گوگل دارد. یعنی زمانی که شما دامنه ی وبسایت خود را همراه با کلمه ی کلیدی جستجو می کنید ایندکس صورت می گیرد اما جایگاه وبسایت شما در آن کلمه ی کلیدی اصلا در وضعیت ایده آلی نیست و این یعنی گوگل فعلا قصد ندارد شما را از شن ها جدا کند.

همچنین بخوانید:   بهینه سازی و سئو سایت با محتوای مناسب برای موتورهای جستجو

🧩 نباید شما پس از یک دوره ی طولانی مدت از ایجاد دامنه ی خود این موضوع را به سندباکس نسبت دهید. ابتدا جریمه های خود را که از سوی گوگل برای شما در نظر گرفته شده در ابزار های گوگل خود بررسی کنید. در ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول خود می توانید جریمه ها و هشدار های گوگل وبسایت خود را مشاهده کنید.

🧩 نباید برای تمامی کلمات کلیدی جایگاه شما ضعیف باشد و شما باید در حال رشد باشید. در واقع سندباکس هرگز مانع دریافت ترافیک شما نمی شود. اما جریمه های گوگل ممکن است وبسایت شما را دچار رکود کنند و این موضوع برای تمامی محتواهای وبسایت شما رخ دهد.

خب این چند شرط و ویژگی برای شناخت موقعیت شما گفته شد تا بررسی نمایید که آیا شامل شرایط سندباکس هستید یا خیر؟ در ادامه بررسی می کنیم که عملکرد سند باکس چگونه است؟

سند باکس و شناخت عملکرد آن

الگوریتم سند باکس سایت های نو پا را مورد نظارت و بررسی دقیق قرار می دهند تا ایرادات آن ها را پیدا کنند و ببیند آیا ساختار داخلی، محتوا و بک لینک وبسایت مورد تایید فیلتر های گوگل هستند یا خیر؟ در واقع در این دوره که دامنه ی تازه تاسیس در سندباکس قرار دارد، باید تلاش کرد تا شرایط مورد نیاز برای دریافت نمره ی قبولی از سوی سندباکس گوگل را عملی شود تا دوره ی حضور آن در این سند باکس ها کاهش یابد.

نحوه عملکرد الگوریتم سند باکس

این موضوع بدیهی است که وبسایت های دارای تجربه و سن بیشتر از سوی گوگل اعتبار بیشتری را دارا هستند و امکان رسیدن آن ها به جایگاه های خوب در جستجو ها هموار تر است تا یک وبسایت با دامنه ای که عمر کوتاه دارد. یکی از فاکتور های محدود کننده ی دامنه هایی که عمر کوتاه دارند، دوره ی آزمایشی سندباکس است.

سند باکس وبسایت های نوپا را تا حدودی محدود می کند تا ببیند آیا عملکرد آن ها کیفیت مطلوبی دارد تا بتواند نظر کاربران و گوگل را جلب نماید یا خیر، این محدودیت ها مانع از دریافت ترافیک وبسایت شما نمی شوند و شما در برخی کلمات کلیدی و محتواهای با کیفیت خود شاده دریافت رتافیک نیز هستید. اما این ترافیک و پیشرفت نسبت به حالت خارج از سند باکس کند تر است. علت آن هم مستقر بودن در سند باکس است.

گوگل در این دوره ی چند ماهه فاکتور های سئو و ساختار داخلی وبسایت شما را به طور دقیق بازبینی کرده و ثبت می کند تا رشد شما را به مرور افزایش داده و سرانجام با دادن نمره ی قبولی، شما را تایید کند و از لیست جعبه ی شنی خارج کند.

مهم ترین چیزی که سند باکس به آن توجه دارد شناسایی وبسایت های بی ارزش، اسپم و غیر قانونی است تا هر چه سریع تر آن ها را از دور خارج کند و مانع فعالیت آن ها شود.

این دوره های سندباکس از 1 ماه تا 4 ماه به صورت معمول به طول می انجامد و پس از آن اگر وبسایت شما دارای عملکرد مناسبی باشد از سندباکس و پایگاه نظارت گوگل خارج می شوید.

چه وبسایت هایی اسپم شناخته می شوند و چه ویژگی هایی دارند؟

وبسایت های اسپم عموما به وبسایت هایی گفته می شود که مزرعه ای از کلمات کلیدی و خالی از هر گونه محتوای مفید هستند. هدف این وبسایت ها تنها تبلیغ و کسب رتبه است و هیچگونه فعالیت مفید دیگری را انجام نمی دهند. اصولا گوگل رحمی به اینگونه وبسایت های کم ارزش که هیچ محتوایی جهت ارائه به کاربران ایجاد نکرده اند نمی کند و سریعا آن ها را مسدود می کند.

وب سایت های اسپم و الگوریتم سند باکس گوگل

ویژگی های اصلی وبسایت های اسپم به صورت خلاصه به شرح زیر است:

📛 وبسایت هایی که حقوق کاربران را از نظر گوگل رعایت نکرده و محتوایی بی کیفیت ارائه می دهند.

📛 وبسایت هایی که صرفا به منظور تبلیغات و بدون هیچگونه تاثیر گذاری ایجاد می شوند.

📛 وبسایت هایی که صرفا کلمات کلیدی تولید می کنند و هیچگونه محتوایی را شامل نمی شود.

اگر وبسایتی دارای اینگونه فعالیت ها باشد از نظر گوگل یک وبسایت اسپم شناخته شده و فعالیتش از سوی گوگل مسدود می شود. خروج از ایندکس گوگل، اولین نشانه ی جریمه ی سنگین گوگل برای اینگونه وبسایت ها و مسدود کردن آن هاست.

سندباکس و  فعالیت آن از سوی گوگل تایید شده است؟

از سوی گوگل به صورت رسمی تاییدی جهت وجود این قابلیت تایید نشده اما، نکته ی مهمی که قابل تفکر است تایید آن از سوی کارشناسان گوگل به صورت منفرد است. در واقع گوگل به علت اینکه قصد دارد عملکرد بسیاری از الگوریتم ها و قابلیت های ننظارت کننده ی خود را جهت امنی مخفی کند معمولا فقط آن ها را نام برده و معرفی مختصری از آن ها ارائه می دهد نه بیشتر. پس در انتها نتیجه می گیریم که این قابلیت با وجود عدم تاییدیه رسمی عملکردش اما به صورت کاملا شفافی مورد تایید قرار گرفته است.

همچنین بخوانید:   پردازش تصاویر سئو برای بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو

چگونه از گوگل سند باکس خارج شویم؟

برای خروج از سندباکس گوگل بهترین راه تولید محتوای مفید و صبر کردن است. اما در ادامه راه هایی جهت کوتاه تر کردن مدت زمان ماندن در پایگاه این الگوریتم را به شما معرفی خواهیم کرد.

چگونه از سندباکس خارج شویم

انتخاب کلمات کلیدی که رقابت در آن ها کمتر است و رساندن آن ها به جایگاه و رتبه ی خوب در جستجو

✔️ تولید محتوای کاربردی با کمترین نقص در سئو

✔️ برطرف کردن اشکالات ساختاری سایت

✔️ عدم فعالیت های اسپمینگ

✔️ تبلیغات موثر در شبکه های اجتماعی

✔️ ایجاد لینک های خارجی و داخلی مناسب

✔️ بهینه سازی و استفاده از ابزار های گوگل

✔️ نام لینک صفحات را تغییر دهید

✔️ نقشه ی سایت را برای راهنمایی بهتر گوگل راه اندازی کنید

این نکات از اساسی ترین موضوعاتی هستند که می توایند با توجه به آن ها زمان حضورتان در الگوریتم سند باکس گوگل را کوتاه کنید.

راهکار هایی برای عدم حضور در گوگل سند باکس

برای این کار تنها یک راهکار اساسی وجود دارد و آن هم استفاده از دامنه هایی است که یا دوره ی سند باکس را گذرانده اند یا قدیمی تر از سال 2004 و حضور سندباکس بوده اند. دامنه های قدیمی را باید از صاحبان قبلی شان خریداری کرده و مالکیت آن ها را به نام خود انتقال دهید.

این کار کمی هزینه ی بیشتری نسبت به خریداری دامنه ی جدید دارد و همچنین عمر دامنه و اعتبار آن در گوگل ملاحظه می شود.

چگونه بفهمیم که از سند باکس خارج شده ایم؟

خروج از سندباکس گوگل

زمانی که از سند باکس خارج می شوید سایت شما سرعت رشدی چشمگیر را تجربه می کند. این موضوع معمولا در دوره ی زمانی کوتاهی اتفاق می افتاد و رقابت شما میان کلمات کلیدی اصلی نیز آغاز می شود. در واقع سند باکس همانند که سرعت گیر است که  سرعت پیشرفت شما را کند و کندتر می کند اما زمانی که از بین می رود سرعت پیشرفت شما به شکل عادی خود باز می گردد.

هنگامی که از سند باکس خارج شوید با کنترل نمودار های وبسایت خود در ابزار های سرج کنسول و گوگل آنالیتیکس شاهد رشد ترافیک و بازدید سایت خود هستید و همچنین کلمات کلیدی اساسی تر نیز در محتوای شما به چشم آمده و محتوا و صفحات شما شاهد رشد رتبه خواهند بود.

گوگل سند باکس و  Adwords و گوگل Adsens

استفاده از این ابزار ها تا زمانی که شما در حالت سندباکس هستید فقط می توانند بر روی مخاطبان شما تاثیر بگذارند. استفاده از تبلیغات پولی گوگل و تبلیغات در شبکه های اجتماعی سبب می شوند تا ترافیک وبسایت شما دچار رشد شده و بر روی نمره قبولی شما از سوی جعبه ی شنی گوگل تاثیر گذار باشد. اما به طور کلی استفاده ازین ابزار ها سبب خروج قطعی شما از سند باکس و جلوگیری از حضور شما در این دوره ی آزمایشی نخواهد شد.

سخن پایانی

در این مطلب قابلیت و الگوریتم جالب گوگل سند باکس را بررسی کردیم و شرایط مربوط به آن را شرح دادیم. گوگل سند باکس یک تجربه و موقعیت جهت تایید و رشد وبسایت شماست. این الگوریتم در واقع با ایجاد چالشی در یک دوره ی زمانی قصد راستی آزمایشی و شناخت زیر و بم وبسایت های خردسال را دارد. با استفاده از شرایط گفته شده تلاش کنید تا دوره ی حضور خود را کوتاه تر کرده و سربلند از جعبه ی شنی خارج شوید.

شما نیز می توانید نظرات و تجربیات خود را خصوص الگوریتم سند باکس یا جعبه ی شنی گوگل با ما در میان بگذارید. برای ارتباط با ما می توانید از طریق درج دیدگاه نظرات خود را برای ما ارسال کنید و همچنین سوالات خود را می توانید از طریق بخش از من بپرس برای ما ارسال کنید. با ما همراه باشید.

11 دیدگاه

  • من چندین ماهه وبسایتمو راه اندازی کردم و هنوز در دوره سندباکسم بنظرم. راه حل قطعی وجود داره که بشه از سندباکس گوگل زودتر خارج شد؟
    • با توجه به این سندباکس عملکردی بازه ای داره و برای هر وبسایتی، وابسته به میزان کیفیت و موضوع و دیگر معیارها بازه زمانی سندباکس از طرف گوگل تعیین میشه، تنها راه حل تولید محتوای مفید و اختصاصی، و رعایت نکات و قوانین سئو و داشتن بک لینک های معتبر و کاربردیه. برای خروج آنی و در زمان مشخص، راه حلی قاطع وجود نداره و تنها روند سندباکس با راه حل های بیان شده، سریع تر میشه.
    • بله قطعا تاثیر گذاره، چون فاکتور نظم در تولید محتوا برای کاربران رعایت میشه و گوگل هم امضای تایید خودش رو برای این موضوع لحاظ میکنه و در روند خروج از سندباکس سرعت بیشتری ایحاد میشه.
  • از مطالب مفیدی که ارائه میدین سپاسگزارم. وب سایت شما یکی از معتبرترین وب سایت ها در زمینه سئو هستش