Close

.:: سبد خرید شما

برندینگ (برند سازی) و برند چیست و چگونه کسب و کار شما را دگرگون می کند!؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 20 شهریور 1398

برندینگ و برند چیست؟ وقتی می خواهیم یک شرکت را راه اندازی کنیم و یا شروع به فعالیت شغلی نماییم و به مردم خدمات یا محصولاتی را  ارائه دهیم. وقتی با اطرافیان صحبت می کنیم تمامی آن ها تاکید بر این دارند که کارت را برن سازی کن و برای خودت یک برند را خلق کن! اما به راستی برند چیست و چرا سرمایه داران و مدیران شرکت ها تا این حد بر این موضوع تاکید دارند؟ آیا برندینگ یک کار بخصوص است یا یک مجموعه ی عملیاتی؟ در ادامه می خواهیم ببینیم که اصلا برندینگ چه تعریفی دارند و برند چیست؟

اصولا وقتی درباره ی برندینگ صحبت می شوند اولین تصویری که ممکن است در ذهن بسیاری از ما نقش ببندد صرفا نام برند یا محصول و حتی شعار و لوگوی آن هاست. اما باید گفت که تمامی این ها صرفا زیر مجموعه ای از کار هایی است که برای ساخت یک برند باید انجام داده و هیچ یک به خودی خود یک برند نیستند و قادر به خلق یک برند نیز نیستند.

برند

در ادامه می خواهیم ببینیم تعریف درست و اصولی برندینگ چیست و دقیقا برند و برندینگ چه نقشی در کسب و کار دارند؟ آیا واقعا لازم است که تمامی شرکت ها برندینگ داشته باشند؟ میزان دشواری انجام این عملیات چقدر است؟

در ادامه به تک به تک سوالات شما در این زمینه پاسخ خواهیم داد.

گام اول: برند چیست؟

فرض کنید شما قصد دارید از یک فروشگاه آنلاین، کتاب خریداری کنید. در این فروشگاه تیم پشتیبانی حضور داشته و به صورت انلاین و به موقع پاشخگوی ما هستند. دسته بندی زیبا، خدمات خوب و حتی شیوه ی خرید از این فروشگاه آنلاین کتاب بسیار بی نقص است. شما خرید خود را ثبت کرده و آن ها در کوتاه ترین زمان، با یک بسته بندی زیبا کتاب شما را به دست شما رسانده و لگوی فروشگاه، شعار و نام فروشگاه خود را بر روی بسته بندی کتاب شما حک کرده اند. در انتها شما حس خوبی از خرید خود داشته و با خود می پندارید که قطعا اگر باز هم قصد خرید کتاب آنلاین داشته باشید به این فروشگاه مراجعه می کنید. حتی ممکن است به یاد دوستتان بیفتید که قصد خرید کتاب داشت و به او می گویید که از این فروشگاه خرید کند و تجربه ی خرید خود را با او در میان می گذارید.

برند سازی

در اینجای کار باید بگوییم که دقیقا تعریف برند و برندینگ از سوی این فروشگاه برای شما که خریدارش هستید به بهترین شکل تعریف شده است. در واقع این شرکت عملیات برند سازی را اجرا کرده است.

تعریف برند:

تجربه ی خوب و تصویر مثبت شما  از یک فروشگاه، شرکت یا موسسه و… از مجموعه ی خدمات و فعالیت ها و محصولاتی که به شما ارائه داده اند که تمامی جزئیات مانند لوگو، نام برند، بسته بندی محصولات، تیم پشتیبانی، وقت شناسی و…. را در بر می گیرد. این یک تعریف ساده از برند است.

در واقع برند یک شخص یا یک کار به تنهایی نیست بلکه مجموعه از کار ها و فعالیت ها و محصولات و جزئیات یک شرکت است که در قالب خدمات و محصولات و برخود شرکت با مشتریان و کاربرانش در ذهن مخاطب ثبت می شود.

برای ساخت یک برند باید یک تیم اتاق فکر در شرکت تشکیل شده و در پی بهبود تمامی جزئیات مربوط به مخاطبانشان باشند. یک شرکت در حال رشد ، به صورت مداوم به فکر بهبود شرایط و ایجاد امکانات بیشتر و بهتر برای کاربران و مخاطبان و مشتریان است.

گام دوم: برندینگ چیست؟

برندینگ در واقع فرایند عرفی برند است. شما در برندینگ برند را بنا نهاده و شروع به معرفی برند خود می کنید. این کار باید در قالب بازاریابی و تبلیغات صحیح صورت بگیرد. شما برای انجام عملیات برندینگ ابتدا باید زیرسازی خوبی در خصوص برند خود کرده باشید.

در واقع  هسته ی مرکزی برند سازی و برندینگ، کسب شهرت و معرفی صحیح و کارآمد برند شماست. باید این عملیات به طرزی صحیح و  در مسیر درستصورت بگیرد تا اعتبار شما افزایش یافته و ارزش خدمات و محصولات شما نیز حفظ شود. اثری ترین رکن معرفی برند و برندینگ تبلیغات است. این تبلیغات می تواند به صورت بیلبورد در سطح شهر دیده شود و یا یک پیام بازرگانی یا یک آگهی رپورتاژ و حتی تبلیغات در شبکه های اجتماعی.

همچنین بخوانید:   چگونه پا در دنیای استارت آپ ها بگذاریم؟ - بخش اول (ایده ی استارت آپ)

این روز ها شبکه های اجتماعی از تاثیر گذارترین ابزار ها در زندگی مردم است که شما می توانید به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

برندینگ

در برندینگ مشتری شما را شناخته و به باور تفاوت شما با سایر رقبای شما می رسد شما معرفی شده و در نگاه او شناخته می شوید. کسب رضایت مشتریان و متفاوت عمل کردن در مسیر صحیح تماما در شاخه های برندینگ هستند. در واقع برندینگ زمانی رخ می دهد که شما شیوه ی متفاوتی برای ارائه محصولات و خدمات خود در نظر بگیرید.

گام سوم: برند سازی را از کجا شروع کنیم؟

پس از بنا نهادن بستر مناسب برای برند خود، لازم است تا برندینگ شرکت خود را شروع کنید. برای برن سازی فعالیت خود ابتدا باید پیش نیاز ها را بدانید. در ادامه ببینیم که باید در پایه ی برنامه ریزی خود در خصو برندینگ چه مسائلی را لحاظ کنیم.

  1. ابتدا ببینیم فعالیت ما در چه سطحی از کیفیت قرار دارد و خدمات وابسته ما چه هستند؟(خدمات وابسته مثلا تضمین محصولات، ارائه ی خدمات پس از فروش و….)
  2. بررسی نیاز های مشتریان و پرسش و نظرسنجی
  3. برنامه ریزی تبلیغاتی و انتخاب شیوه ی مناسب تبلیغات
  4. انتخاب شعار مناسب جهت معرفی بهتر شرکت و برند
  5. انتخاب لوگوی متناسب با عملکرد شرکت و زمینه ی فعالیت شما
  6. حضور در سمینار ها، نمایشگاه ها و…. جهت معرفی بهتر برند خود
  7. تخمین هزینه ها جهت سرمایه در برندینگ
  8. گردآوری یک تیم حرفه ای و کارآمد و کمک از همکاران خود
  9. برای کارکنان و شیوه ی کار خود استاندارد تعریف کنید و سعی کنید برخورد تعاملی داشته باشید

مواردی که در بالا گفته شد صرفا بخشی از فعالیت های مربوط به آغاز برندینگ است. نکات بسیاری در این خصوص باید مورد بررسی قرار بگیرد. پس از برنامه ریزی لازم است تا اولویت بندی عملیاتی صورت بگیرد تا بدانید که کار را باید از کدام نقطه شروع کنید.

ساخت برند اینترنتی

پس از اولویت بندی کیفیت کارهایی که انجام می دهید و سطح عملکرد خود را بررسی کنید و دقت کنید که از شیوه های صحیح استفاده کنید. خلق ایده های جدید که قبلا توسط هیچکدام از رقبای شما صورت نگرفته بهترین حالتی است که می توانید برای رقابت برندینگ خود در پیش بگیرید.

گام چهارم: پیام برند خود را به گوش مخاطبان خود برسانید!

بله درست است باید پیام رسانی برای مخاطبان شما که مشتریان و کاربران شما هستند شفاف سازی شود. هر چه میزان این پیام رسانی قوی تر و همه جانبه تر و تاثیر گذار تر صورت بگیرد، برند سازی شما موفق تر صورت گرفته و برند شما محبوب تر می شود. اولین نکته که باید به آن دقت شود انتخاب پیام شماست. پیام شما باید عمومی و متناسب با سلیقه ی عمده ی مشتریانتان انتخاب شود. در پس انتخاب پیام باید هدف و عملکرد برند شما نیز مشخص شود. پس از انتخاب پیام مناسبتان مهم ترین نکته انتخاب شیوه ی رساندن پیام شما به مخاطبان است. در زیر چندین راه برای اینکار به شما پیشنهاد می کنیم.

  • نوع محصول و خدمات شما
  • قیمت محصولات و خدمات شما
  • نوع رفتار کارکنان شما با مشتریان و کاربران
  • محیط دفتر، شرکت، وبسایت و….
  • بسته بندی محصولات
  • خدمات پس از فروش و پیش از فروش
  • شیوه ی دریافت وجه و پست
  • حامی مالی و اسپانسر شدن برند شما
  • تبلیغات
  • همکاری بدون سود
  • توجه به مناسبت ها و ارائه تخفیفات
  • برگزاری نظرسنجی های عمومی در میان مشتریان و کاربران
  • و ……

در این بخش در خصوص انتخاب پیام برندینگ صحبت کردیم که از هسته های اساسی برندینگ است زیرا طرفداران و مشتریان ثابت شما را می سازد و همچنین هدف شما را نمایان تر می کند.

گام آخر: دستاورد های یک برندینگ و برند سازی صحیح

ّبرندسازی صحیح

زمانی که یک برند سازی و برندینگ به شکل صحیح انجام شود شما دستاورد های مهم و زیادی را به صورت یکجا کسب می کنید که ارزش تمامی مشکلات بر سر راهتان را دارد. در ادامه به شرح چندین دستاورد اساسی که در پی برندینگ صحیح آن ها کسب می کنید می پردازیم.

  • افزایش مشتریان و نرخ خرید محصولات و خدمات
  • افزایش محبوبیت و شناخته شدن و معرفی برند شما
  • ایجاد تصویری مثبت و خوب از شما در ذهن کسانی که از شما خرید کرده اند یا قصد خرید از شما را دارند
  • افزایش اعتبار
  • ایجاد یک شخصیت و پدید آوردن یک روایت از شرکت شما
  • برقراری ارتباط موثر تر با مشتریان و دیگر همکاران
  • افزایش سرعت پیشرفت و روند محبوبیت شما
  • افزایش سهم بازار شما
همچنین بخوانید:   راه حل های جذب کاربر برای وب سایت شما

در اینجا در خصوص دستاورد های تعرف برندینگ با شما صحبت کردیم. حال میخواهیم تعریف های دیگری از برندینگ را از صاحب نظریان در این زمینه بررسی کنیم. با ما در ادماه ی این مطلب همراه شوید.

10 تعریف گوناگون درباره برندینگ

طراحی برند

همانطور که گفتیم برندینگ در دید هر فرد و جامعه ای تعریفی مختلف دارد اما یک تعریف اصولی از آن چهره پردازی از کلیه فعالیت های یک شرکت است و ارائه ی یک تصویر خوب و مثبت و ثبت یک تجربه ی شیرین برای مخاطب که دوباره آن را تشویق به تکرار خرید و  معرفی برند به دیگران کند. در ادامه به ده تعریف گوناگون در خصوص برندینگ از دید دیگر جوامع و افراد خواهیم پرداخت.

1- جِی بِر

در خصوص برند و برندینگ جی بر می گوید:

برندینگ هنر یکسو کردن چیزی است که میخواهید درباره ی شما فکر کنند و آنچه مردم واقعا درباره ی شما فکر می کنند. (تحقق اهداف شما با نگاه مردم).

2- شِریل بِرجیس

در خصوص برند و برندینگ می گوید:

دلیل انتخاب یک محصول یا خدمات شرکت، همان برند است.

3- مارگی کلمیبان

برندینگ به چکیده ای  از مسئولیت و ماموریت ها، هدف ها و روحیات افراد یک شرکت یا موسسه گفته می شود که با لحاظ کردن باور های شرکت و اصول بصری و زیبایی همراه شود.

4- گینی دیتریک

برندینگ از دید من هویت و شخصیت یک محصول و کالا یا خدمات است. مردم از اسم و لوگو و پیام واضحی که یک برند به آن ها می رساند، محصولی که قصد خرید آن را دارند را می شناسند. یک برند خوب باید پیام شفافی را به گوش مخاطبان برساند. قابل اعتماد باشد و ارتباط عاطفی برقرار کند. یک برند خوب سبب ایجاد حس وفاداری در مصرف کننده می شود.

5- اَشلی فریدلاین

برند، جمع برداشت های یک فرد از شرکت یا سازمان است و برندینگ نحوه ی شکل گیری آن برداشت.

6- جفری هارمون

توجه یک گنج کمیاب است. برندینگ یک تجربه است که مدیران و بازاریابان با استفاده از آن، توجه به وجود می آورند.

7- فیلیپ کاتلر

برند در واقع یک اسم، اصطلاح، نشانه، نماد یا یک طرح یا ترکیبی از تمام آن هاست که مقصد آن کمک به شناخت محصولات و خدماتی است که یک فروشنده یا یک شرکت است که مسبب تفاوت آن ها با رقیبانشان شده است.

8-دیوید آگلو

برند مجموعه از ویژگی های نامحسوس و مخفی یک کالا است مانند شیوه ی بسته بندی آن، قیمت، تاریخ، اعتبار و نوع تبلیغ آن

9- اَل رایز

برند یک ایده و طرح شگفت انگیز در ذهن یک کاربر یا مشتری است که مالک آن شما هستید

10- سرگیو زیمان

یک برند در واقح یک حفاظ برای تجربه ی کامل یک کاربر و مشتری و مخاطب شرکت ها و موسسات است.

برند ساختن

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص جزئیات و تعریف های اساسی مربوط به برند سازی و برند شرکت ها صحبت کردیم. در واقع هر کسی که برای شغل خود خدماتی متفوات و محصولاتی بی رقیب پدید آورد و سعی در معرفی خود با شیوه های صحیح داشته باشد در حال انجام عملیات برندینگ است. شما با برندینگ قادر هستید در کار خود سرعت پیشرفت خود را افزایش دهید و نگاه مشتریان را بهبود بخشید.

شما نیز در خصو برندینگ تجربه ای دارید؟ اگر در خصوص برند و برندینگ تجربه و یا نظری را دارید می توانید با درج دیدگاه آن را با ما در میان بگذارید. همچنین می توانید سوالات خود را از طریق کادر از من بپرس با ما در میان بگذارید. با ما در سایر مطالب همراه شوید.

14 دیدگاه