Close

.:: سبد خرید شما

الگوریتم ونیز و تاثیر آن بر سئو و جستجوی محلی‎

⏱️ مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 01 دی 1400

گوگل به عنوان یک موتور جستجوی موفق برای بهبود عملکرد خود و کسب رضایت مشتریان اقدام به ارائه الگوریتم های بسیار موفق و فعالی نموده است، به گونه ای که هر یک از این الگوریتم ها وظیفه ای را برعهده دارند و با انجام وظایف خود، کمک بسیار موثری در موفقیت گوگل و رضایت کاربران داشته اند.

یکی از اولین الگوریتم هایی که گوگل ارائه کرد، الگوریتم ونیز Venice بود. این الگوریتم در ابتدای پیدایش خود، تنها گزینه ای به نام Google Places بود که در قسمتی از سمت راست نتایج بود، اما الگوریتم ونیز یا همان جستجوی محلی بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت و همین امر سبب شد که گوگل توجه بیشتری را متوجه این الگوریتم سازد و این الگوریتم هم دچار تغییر و تحولات بسیاری شده است.

کاربران هنگامی که خدمات یا محصولاتی را سرچ می کندد، تمایل دارند که نزدیکترین آنها به محل زندگی خود را بیابند و این دقیقاً وظیفه ای بود که الگوریتم ونیز بر عهده داشت. گوگل هم که استفاده بیشمار کاربران از این خدمات محلی را دید، دست به کار شد و الگوریتم ونیز را در فوریه 2012 با چهره ای جدید رونمایی کرد. الگوریتم ونیز یک موقعیت بسیار عالی برای کسب و کارهای کوچک پدید آورد تا بتوانند به معرفی خود در گوگل بپردازند و با  ثبت اطلاعات کامل در Google Places، خود را به متقاضیان بشناسانند و کاربران را به سمت خود جذب نمایند و مانند کسب و کارهای بزرگ دیده شوند.

آپدیت الگوریتم ونیز و سئو محلی

گوگل الگوریتم ونیز را بر اساس موقعیت جغرافیایی تنظیم می کند به طوری که زمانی که فرد به اینترنت متصل می شود با استفاده از آی پی و نرم افزار GPS مکان فرد شناسایی و این اطلاعات در پایگاه داده داخلی ذخیره می شود و نزدیکترین موقعیت های مکانی را با توجه به سرچ نشان می دهد.

معمولا گوگل این به روز رسانی ها را در الگوریتم های جستجو بر روی نسخه های انگلیسی موتور جستجو انجام می دهد . بعد از انجام پروژه آزمایشی و تایید موفقیت این تنظیمات برای زبان های دیگر نیز به روز رسانی می شود.

ونیز همچنین درها را برای کسب و کارهای کوچک و برندها باز کرد. به این ترتیب این الگوریتم فرصت را برای رتبه بندی بهتر با استفاده از کلمات کوتاه تر در اختیار کسب و کارهای مختلف قرار می دهد.

همچنین بخوانید:   الگوریتم کافئین گوگل را بیشتر بشناسید!

به طور معمول، برند های بزرگ با بودجه بیشتر و استفاده از کلمات کلیدی با ارزش توانستند پیشرفت بسیار زیادی در رتبه بندی داشته باشند.

برای اینکه شما بهتر متوجه شوید یک مثال دیگر می آوریم اگر شما پمپ بنزین را سرچ می کنید درصورتی که موقعیت مکانی بر روی شهر مشهد باشد تا زمانی که بر روی شهر تهران نتایج متفاوتی بدست می آورید. گوگل با توجه به موقعیت مکانی بهترین پمپ بنزین ها را به شما پیشنهاد می کند.

استفاده از این الگوریتم نه تنها در سرچ گوگل بلکه در سرچ های سایت های دیگر از جمله یوتیوب نیز اعمال شد و نتایج بسیار باور نکردنی به متقاضیان داد.

سوء استفاده از الگوریتم Venice

از آن جایی که الگوریتم های گوگل مهم ترین ملاک این موتور جستجوگر عظیم در نمایش نتایج است، همواره وقتی یک الگوریتم معرفی می شود، بسیاری از صفحات وب دست به دامن ترفندهای سئو کلاه سیاه شده و اسپم هایی را برای استفاده از الگوریتم ابداع می کنند. زمانی که برای اولین بار الگوریتم ونیز Venice به صورت رسمی معرفی شد، بسیاری از سایت ها برای اینکه در نتایج جستجو بیشتر دیده شوند، در قسمتی از صفحات خود، نام تمامی شهرها و مناطق جغرافیایی را وارد کردند. گوگل در ماه های اول متوجه این ترفند نبود و نام این صفحات را در نتایج SERP تمامی شهرها نمایش می داد. اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی گوگل با به روز رسانی های متعدد و تنگ تر نمودن عرصه برای اعتبار سنجی توانست مچ این وبگاه ها را نیز بگیرد. یکی از مهم ترین کارهایی که برای بسته شدن دست این اسپم ها توسط گوگل انجام گرفت، ارائه سرویس Google My Business بود که با آن گوگل به همه کسب و کارها این امکان را داد که خود را در گوگل مپ ثبت کرده و در نتایج جستجو دیده شوند.

یک پای الگوریتم محلی ونیز لنگ بود…

با اینکه معرفی الگوریتم Venice یک شروع طوفانی را برای اجرای سئوی محلی در پی داشت اما برای گسترش و توسعه آن به تنهایی راه به جای نبرد. از این رو گوگل به منظور ارتقا و کامل اجرای شدن لوکال سئو، الگوریتم های دیگری را نیز برای کمک به ونیز ابداع کرد.

همچنین بخوانید:   آپدیت گورخر گوگل برای فروشگاه های اینترنتی

الگوریتم کبوتر (Pigeon) نجات دهنده الگوریتم ونیز

الگوریتم کبوتر مدتی بعد از الگوریتم ونیز و به‌روزرسانی‌های آن ارائه شد. این الگوریتم به صورت متمرکز روی سئوی محلی کار می‌کند و زمانی که کاربران در جستجوهای خود بر مکان تاکید داشته باشند، به کمک آن‌ها می‌آید و نتایجی که بر مکان مبتنی باشند را برایشان به نمایش در می‌آورد.

این الگوریتم به رشد سئوی محلی و ایجاد لوکال‌پک کمک بسیاری کرده و تا حد زیادی هم موفق بوده است.

الگوریتم موش کور (Possum)

الگوریتم موش کور، بخش دیگری از این کار را برعهده گرفته است. موش کور در واقع کارش بها دادن به کسب‌وکارها ی کوچک و محلی است و آن‌ها را پس از شناسایی به صفحه نتایج منتقل می‌کند تا کاربران بتوانند کسب‌وکارهای اطراف خود را به راحتی پیدا کنند.

این دو الگوریتم به خوبی توانستند باعث رشد سئوی محلی شوند و با به‌روزرسانی‌هایی که گوگل برایشان ارائه کرد، روز به روز تکمیل‌تر شدند تا به جایگاه کنونی برسند؛ البته هنوز هم برای بهتر و دقیق‌تر شدن تلاش می‌کنند.

کلام پایانی

الگوریتم ونیز Venice یکی از الگوریتم های گوگل است که به ارتقا سئوی محلی کمک شایانی کرد. این الگوریتم برای گوگل دو نتیجه سودمند به همراه داشت:
1- باعث شد بسیاری از کسب و کارهای کوچک و مراکز ارائه خدمات و محصولات محلی فرصتی پیدا کنند تا در کنار کسب و کارهای بزرگ و معروف عرض اندامی داشته باشند و از این رو از گوگل به خاطر این خدمت ویژه اش بسیار سپاسگزارند.
2- به کاربران کمک کرد تا وقتی به جستجوی مراکز ارائه خدمات و محصولات می پردازند، به راحتی نزدیک ترین آن ها را پیدا کرده و نیاز خود را برطرف سازند و این امر هم موجب رضایت کاربران از خدمات گوگل شد.

9 دیدگاه