Close

.:: سبد خرید شما

اهمیت تجاری موتورهای جستجو برای سئو سایت شما

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 18 شهریور 1397

 افراد و گروه های فعال در کسب و کارهای آنلاین، بالا بردن شمار بینندگان یک سایت را برای موفقیت آن در دنیای وب و تجارت آنلاین ضروری می دانند. این که سایت چه می فروشد و چه خدماتی ارایه می دهد، چندان مهم نیست؛ بلکه اگر سایتی به دنبال فروش کالا یا خدمات و کسب درآمد یا محبوبیت است، باید بیننده داشته باشد. تعداد بینندگان یک سایت، برگ برنده ی آن در کسب موفقیت در دنیای وب می باشد. سایتی که بیننده ندارد، بدون شک مرگی آنلاین را تجربه می کند و چه بسیارند سایت هایی که هر روزه از چرخه ی زندگی در وب خارج می شوند! مردن سایت ها حقیقت دارد. چه بسیار ایده ها و سایت هایی که هر روزه در گورستان هاردها مدفون می شوند؟

مدیران، برنامه ریزان و طراحان خبره وب به خوبی می دانند که فقط طراحی یک وب سایت تضمینی برای آمدن بیننده به آن نیست، بلکه باید بینندگان را به طریقی به سایت جذب کرد. کاربران وب تنها به دنبال رفع نیازهای خود می باشند و مجبور نیستند به هر قیمتی که شده، سایت ما را بیابند. برای بالا بردن شمار بینندگان وب سایت تان چه تدابیری اندیشیده اید؟ چگونه دیگران بدانند که شما سایتی پر محتوا و جذاب دارید؟ خود شما چگونه سایتهای دیگر را می یابید؟ ما در بیشتر موارد به کمک موتورهای جست و جو به آن چه که می خواهیم، دست می یابیم. اگر ما این کار را انجام می دهیم، قطعا دیگران نیز چنین می کنند: جست و جوی چند عبارت در یکی از موتورهای جست وجو و مراجعه به یکی از وب سایت ها. آمار چه می گوید:

اغلب کاربران، موتورهای جست و جو را ابزار اصلی خود برای یافتن وب سایت ها عنوان می کنند. اغلب کاربران، هر روز جست وجو می کنند و بیشتر این جست و جوها به دنبال کالا یا خدمات است. درصد بالایی از ترافیک هدفمند در اینترنت را موتورهای جست وجو باعث می شوند.

اهمیت موتورهای جستجو و ترافیک سایت

ترافیک هدفمند

ترافیک هدفمند(Target Traffic) یعنی کسی که به دنبال موضوعی خاص می گردد به سایتی مراجعه کند که درباره آن موضوع، محتوایی دارد.

پر ترافیک ترین سایت های وب

در حال حاضر گوگل و یاهو در میان پر ترافیک ترین سایت های وب قرار دارند. کار اصلی گوگل جست و جو است و یاهو نیز بر جست و جو تمرکز ویژه ای دارد. ترافیک بالای این دو سایت به خوبی اهمیت موتورهای جست و جو را نشان می دهد. در واقع به سادگی می توان نتیجه گرفت بسیاری از مخاطبان احتمالی سایت ها هر روزه به یکی از این دو سایت سر می زنند.

همچنین بخوانید:   ریدایرکت ها چه می کنند و نحوه استفاده درست از آنها چگونه است؟

چه بپذیرید و چه نپذیرید؛ موتورهای جست و جو ابزار مناسبی هستند که خریداران به کمک آنها کالا یا خدمات مورد نیاز خود را می یابند. از سوی دیگر بررسی رفتار کاربران نشان میدهد که اغلب ده رتبه اول نتایج جست وجو مورد توجه کاربران قرار می گیرد و آنها به سایت های لیست شده در این رتبه ها مراجعه می کنند. بسیاری از کاربران دریافته اند که در بیشتر موارد، ده رتبه ی اول نتایج جست و جو می تواند خواسته ی آنها را برآورده سازد و هنوز هم علاقه دارند که تنها این سایت ها را مرور کنند. همه بررسیها اذعان دارد که رتبه های بیشتر از ۳۰، ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستو جذب می کنند. به گواه آمار:

  • سه سایت لیست شده در صدر نتایج مقصد بیشتر کاربران است.
  •  در حدود ۹۰ درصد کاربران حتما به یکی از سایت های رتبه یک تا ده مراجعه می کنند.
  • به عبارت دیگر در حدود ده درصد آنها به سایت های قرار گرفته بعد از رتبه ده مراجعه می کنند.

در حدود یک سوم آنها، سایتی که در ابتدای نتایج جست وجو قرار دارد را سرآمدتر از بقیه سایت ها می دانند.

اهمیت موتورهای جستجو و سئو سایت

اهمیت موتورهای جستجو برای جذب بیننده به سایت

دقت در این آمار، اهمیت کسب رتبه های بالا در موتورهای جست و جو را روشن تر می سازد. این روش جذب بیننده به سایت، اهمیت به سزایی دارد؛ زیرا بینندگانی که موتورهای جست و جو روانه سایت ها می کنند، مراجعه کنندگان تصادفی نیستند. وقتی آنها کلماتی را جست و جو می کنند، نشان دهنده ی آن است که به دنبال اطلاعات، کالا یا خدماتی هستند. به این ترتیب آنها همان مخاطبان مورد نظر می باشند و به احتمال زیاد در سایت فعالیتی را انجام میدهند که دل خواه مدیران است. فعالیت هایی نظیر پر کردن فرم تماس، درخواست اطلاعات بیشتر، اشتراک در خبرنامه خرید کالا، دریافت خدمات، شرکت در نظرسنجی و..

آمار ارایه شده از رفتار کاربران وب پیام بسیار واضحی دارد: سایت هایی که در رتبه های بالا قرار نمی گیرند، بخش مهمی از مخاطبین خود را از دست میدهند. البته موتور جست وجو تنها روش کاربران برای یافتن وب سایتها نیست. ممکن است آنها آدرس یک سایت را در منابع دیگری نظیر رادیو و تلویزیون، روزنامه، کتاب، مجله و… بیابند. آنها ممکن است بر روی لینکهای درون ایمیل یا یک بنر کلیک کنند. توصیه ی سایت به دیگران هم روش مرسوم دیگری است. وب گردی یا همان مراجعه به لینک های موجود در صفحاتی مانند ” پیوندها”، “سایت های دیگر”، “سایر منابع “، شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و… هم گزینه ای دیگر است.

همچنین بخوانید:   مفهوم کد های وضعیت HTTP و تاثیر آن بر سئو سایت شما

بینندگان گروه هدف

یک سایت ممکن است هزاران بیننده داشته باشد، اما شمار بینندگان گروه هدف، برای آن حائز اهمیت است. آنها هستند که موفقیت سایت را رقم می زنند. در اغلب موارد این مراجعه کنندگان چیزی بیشتر از اطلاعات رایگان ارایه شده، می خواهند. شما اگر سایتی برای فروش لباس دارید، مراجعهی شخصی که نرم افزار طراحی لباس می خواهد چه فایده ای برای شما دارد؟ گروه هدف شما کسانی هستند که به دنبال لباس می گردند!

با توجه به استفاده میلیونی کاربران از موتورهای جست و جو، حضور هر چه بهتر در موتورهای جست و جو، راه حل منطقی و مقرون به صرفه ای در هر برنامه بازاریابی آنلاین می باشد. هر موتور جست و جویی معتبر نیست. هزاران موتور جست و جو وجود دارد، اما تنها عده ی معدودی از آنها دارای اعتبار و محبوبیتی مناسب هستند. کسب رتبه بالا در موتور جست وجویی که کاربران کمی دارد، فایدهی چندانی ندارد. مدیران سایت ها به دنبال کسب رتبه های بالا در موتورهای جست وجوی مهم و معتبر هستند. بررسی ها نشان می دهد که عمده کاربران وب اطلاعات مورد نیاز خود را به کمک موتورهای جست و جوی معتبر می یابند. سهم موتورهای جست و جو در بازار جست و جو در ماه می ۲۰۱۲ به صورت زیر بوده است:

فاصله ی محبوبیت گوگل با سایر گزینه ها بسیار زیاد است و این موتور جست و جو در دنیای وب، پادشاهی می کند. موارد اشاره شده گزینه های عام و کلی می باشند. برخی دیگر از موتورهای جست و جو نیز وجود دارند که محبوبیت محلی یا موضوعی دارند که باید آنها را نیز در پروسه بازاریابی با موتورهای جست و جو ، مدنظر قرار داد. به عنوان مثال بایدو (Baidu)، موتور جست وجویی حتی معتبرتر از گوگل در میان کاربران چینی زبان است.

منبع: backlink.ir 

2 دیدگاه