Close

.:: سبد خرید شما

فهرست چیست و چه تفاوتی با موتورهای جستجو دیگر برای سئو سایت شما دارد

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 24 شهریور 1397

خدمات جست وجو در وب کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را با روش های گوناگونی در وب می یابند و ابزار متنوعی را در این راه به کار می گیرند. اما وقتی سخن از خدمات جست و جو در وب می شود با توجه به نوع جمع آوری و نمایش اطلاعات با دو گروه اصلی روبه رو هستیم :

  • موتور جست و جو((Search Engine
  • فهرست (Directory)

تفاوت اصلی دو گروه اشاره شده در این است که اطلاعات پایگاه دادهی موجود در گروه اول را نرم افزار جمع آوری می کند، حال آن که این کار برای گروه دوم توسط عوامل انسانی انجام میشود. امروزه نقش فهرست ها بسیار کم رنگ شده است و موتور جست و جو تقریبا آن را از بازی خارج کرده است اما با این حال به دلایلی هنوز تمایل دارم این تقسیم بندی سنتی را حفظ نمایم. شاید روزی دیگر نام فهرست هم حذف شود.

فهرست و موتورهای جسنتجو

وظایف موتورهای جستجو

موتور جستوجو در موتور جستجو، کار جمع آوری اطلاعات بر عهده نرم افزار است. این نرم افزار اسپایدر(Spider) یا روبوت(Robot) نام دارد. پایگاه داده این نوع از موتورهای جست و جو بزرگ تر از سایر انواع است و معمولا اطلاعات به روز تری را ارایه می دهند. عملیات به روزرسانی و گسترش اطلاعات پایگاه داده موتور جست و جو از یک روز تا چند هفته به طول می انجامد. در حقیقت اسپایدرها،   هیچ گاه دست از کار نمی کشند و به طور مداوم به جمع آوری اطلاعات و فضولی کردن در سایت ها مشغول اند. ممکن است اطلاعات جمع آوری شده از صفحات جدید باشد و یا اطلاعات به روز شده از صفحاتی باشد که قبلا هم به آنها مراجعه کرده است.

همه موتورهای جست وجو با درجه های متفاوتی از موفقیت، کار یکسانی انجام میدهند: فراهم آوردن یک ابزار ساده جست و جو برای کمک به کاربران در رسیدن به اطلاعات مورد نیاز برای دست یابی به این هدف، موتورهای جست و جو از اطلاعات موجود در پایگاه دادهی خود استفاده می کند که این اطلاعات نیز به روش های گوناگونی تهیه میشود.

برخی از موتورهای جستجو

زمانی که سخن از تکنیک های بهینه سازی سایت به میان می اید در واقع تکنیک هایی مطرح می شوند که برای کار با موتورهای جست و جو مؤثرند. برخی از موتورهای جست وجو عبارتند از:

Google ,yahoo، BING, ASK, Gigablast, Blekko, Duckduckgo

فهرست و موتورهای جسنتجو برای سئو سایت

فهرست

فهرست ها اطلاعات را در گروه های مختلفی دسته بندی می کنند. تفاوت اصلی فهرست با موتور جست وجو در این است که در فهرست، عوامل انسانی کار بررسی و تایید سایت ها را برعهده دارند. به عبارت دیگر فهرست اسپایدری ندارد که به جمع آوری اطلاعات سایت ها مشغول باشد. دارندگان سایت ها خود به فهرست مراجعه می کنند، گروه مناسب برای سایت خود را در آن بر می گزینند و سایت خود را به آن گروه معرفی می کنند.

همچنین بخوانید:   بررسی دلایل کاهش بازدیدکنندگان سایت شما در موتورهای جستجو

پس از آن که اطلاعات سایت ها به گروه ها ارسال شد، ویراستاران فهرست آن اطلاعات را بررسی می کنند و در صورتی که گروه در خواست شده، با زمینه فعالیت سایت معرفی شده یکی باشد و هم چنین سایر قوانین فهرست نیز رعایت شده باشد، سایت را برای نمایش در آن گروه می پذیرند. فهرست از وجود یک سایت آگاه نمی گردد، مگر زمانی که آن سایت به فهرست معرفی شود.

یکی از ایرادهای وارده به فهرست ها این است که سایت های مرده زیادی در خود دارند. به عبارت دیگر یک سایت بعد از آن که در یکی از گروههای آن قرار گرفته، دیگر به فعالیت خود ادامه نداده است اما با این حال هنوز هم فهرست آن را به عنوان یک سایت فعال به کاربران معرفی می کند. البته فهرست های حرفه ای با استخدام ویراستاران خبره، تلاش بسیاری برای رفع این نقص و موارد مشابه می نمایند. امکان دارد فهرست ها برای بررسی این مورد از اسپایدرها هم کمک بگیرند. در این مورد خاص، کار اسپایدر این است که بررسی کند که آیا سایت هایی که قبلا در گروه ها قرار گرفته اند، هنوز فعال هستند یا خیر؟ در مواردی هم امکان دارد که اسپایدرها تغییر زمینه فعالیت سایت ها و یا فعال بودن پیوندهای درون صفحات آنها را بررسی کنند.

کسب موقعیت بهتر در موتورهای جستجو

قرار گرفتن یک سایت در فهرست های معتبر، می تواند نقش مؤثری در کسب موقعیت بهتر در موتورهای جستجو داشته باشد. زیرا فهرست های معتبر معمولا به دفعات بیشتری توسط اسپایدرها مرور می شوند و شانس مراجعه اسپایدر به سایت های لیست شده در آن را افزایش می دهد. از سوی دیگر پیوندی که از فهرستی مهم به سایتی داده می شود، ارزشمند است و می تواند در کسب رتبه های بالاتر آن سایت نقش داشته باشد.

ترافیک در فهرست ها

ترافیکی که از فهرست های فعال ناشی می شود در مقایسه با موتورهای جست و جو بسیار  کم است، اما نوعا کیفیت مناسبی دارد، به ویژه زمانی که خود معتبر و تخصصی باشد. هنوز هم ارزش فهرستهای تخصصی که روی کسب و کار یا موضوعی خاص تمرکز دارند، بالاست. مانند فهرستی که سایت های فعال در صنعت گردشگری را لیست، ارزیابی و ارزشگذاری می کند.

فواید دیگر فهرست ها

فایده دیگر کمک به جستجوی بهتر در زمانی است که موضوع جست وجو چندان روشن نیست. در این حالت کاربر می تواند با بررسی گروه های آن به درک واضح تری از موضوع جست وجو دست یابد و دامنه کلمات جست و جو را گسترش دهد. زیرا در این نوع جست وجو کاربر از گروهی عام شروع می کند و مرحله به مرحله به آن چه که می خواهد، نزدیک می شود. امروزه فهرست ها دیگر آن ابهت گذشته را ندارند و حتی ایدهی آنها نیز کم طرفدار، قدیمی و حتی مرده است.

همچنین بخوانید:   الکسا، سیستم رتبه بندی سایت ها و ارتباط آن با بک لینک

امروزه جست و جو با کلمات در موتورهای جست و جویی نظیر گوگل و یاهو و بینگ محبوبیت بیشتری دارد تا جست و جوی گام به گام در فهرستها. با مطرح شدن مفاهیمی نظیر تگینگ، شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری اطلاعات، نقش فهرست ها کم رنگ و کمرنگ تر شده است. امروزه کار به آنجا رسیده است که با ارسال سؤالی کوتاه به سایتی مانند توییتر، فیسبوک و کلوپ، می توان لشگری از کاربران را به نفع خود بسیج کرد تا راه حلی برای سؤال مطرح شده بیابند.

در دنیای جدید وب، هر چقدر بیشتر دیگران را کمک کنید به همان میزان نیز بیشتر کمک می شوید. فهرست هایی که اما امروزه مورد توجه قرار دارند، فهرست های تخصصی اند که بر موضوعی خاص تمرکز دارند و در کنار آن خدمات دیگری را نیز ارایه میدهند. عضویت در این سایت ها معمولا رایگان نیست و به همین دلیل فعالیت آنها توجیه اقتصادی دارد. در حال حاضر مهم ترین فهرست های عمومی dmoz.com و dir.yahoo.com می باشند.

فهرست در ایران

مفهومی است که در ایران هیچگاه به طور کامل تجربه نشد و می توان گفت ایدهی آن عقیم ماند. عموم سایت های مدعی فهرست بودن، در حد همان لینکدونی یا لینکستان باقی ماندند و یا رفته رفته فعالیت خود را تغییر دادند. این جالب است که ما ایرانیان از همان ابتدا میدانستیم که مفهوم “فهرست” نمی گیرد تا امروزه مانند یاهو نمانیم که با فهرست خود چه کنیم.

ابرجستوجوگر ابرجستوجوگرها Meta Search Engine از نتایج سایر موتورهای جست و جو استفاده می کنند. کار آنها به این صورت است که ابتدا عبارت مورد جست وجوی کاربر را همزمان به موتورهای جست و جوی مختلفی ارسال می کنند، پس از دریافت نتایج جست و جوی آنها، به بررسی نتایج حاصل می پردازند و در نهایت ترکیبی از رتبه های بالای آنها را طبق الگوریتم خود به عنوان نتایج جست وجو به کاربر نشان میدهند. ابر جست وجوگر، اسپایدر و پایگاه داده ندارد. برخی از آنها عبارتند از:

Marma.com, IXQuick.com, Dogpile.com

منبع: بک لینک

2 دیدگاه