Close

.:: سبد خرید شما

مولفه لینک و محبوبیت دو مولفه بسیارمهم در بهینه سازی سایت

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 14 شهریور 1397

اجرای یک استراتژی مؤثر و بلندمدت بازاریابی با موتورهای جست و جو بدون توجه به خود سایت اصولا غیرممکن است. پی ریزی یک بنای مستحکم و قابل اتکا در خود سایت ضروری می نماید. سئو پروسهی طراحی، نوشتن متون، کدنویسی و برنامه نویسی کل وب سایت با هدف بالا بردن شانس دستیابی به رتبه های بالا در نتایج جست و جو است. در واقع بهینه سازی وسیله ای برای کمک به مخاطبان بالقوه است که وب سایت را به سادگی بیابند.

در پیاده سازی استراتژی بلندمدت، سه مؤلفه اصلی زیر در هر صفحه سایت و کل سایت مورد توجه جدی قرار دارد:

مؤلفه متن مؤلفه لینک مؤلفه محبوبیت

در مورد مولفه متن در مقاله قبل از این نوشته توضیحات لازم را ارائه دادیم که میتوانید از آن استفاده کنید. اما این مقاله در مورد مولفه لینک و مولفه محبوبیت می باشد.

مولفه لینک برای بهینه سازی سایت

مؤلفه لینک

پروسه قرار دادن کلمات کلیدی در مکان های مهم صفحات سایت، بی ارزش و هدر دادن زمان خواهد بود اگر موتور جستوجو نتواند راهی برای خواندن آنها بیابد. نحوه ارتباط صفحات سایت با هم و نحوه ارتباط سایت با سایت های دیگر باید مورد توجه قرار گیرد زیرا پیوندها راه ورود موتورهای جستو به سایت ها و صفحات هستند. بنابراین به هنگام طراحی صفحات سایت باید توجه نمایید که موتورهای جست وجو بتوانند به سادگی لینک های درون صفحات را دنبال کنند و متون آن را بخوانند.

مؤلفه لینک را می توان همان ساختار سایت دانست. ساختار ساده و قابل دسترس در کسب رتبه های مناسب مؤثر است و همین طور کاربران نیز راحت تر با آن کار می کنند.

مولفه محبوبیت برای بهینه سازی سایت

مؤلفه محبوبیت

محبوبیت دارای دو زیر مؤلفه محبوبیت پیوندی و محبوبیت در تعداد کلیک ها می باشد. دستیابی به محبوبیت مناسب بدین معنا نیست که تا می توانید از سایتهای دیگر لینک بگیرید. تعداد لینک هایی که به سایت شما شده است، نوع و کیفیت سایت هایی که به شما لینک داده اند، سایت هایی که شما به آنها لینک داده اید و لینکهای داخلی سایت همگی در محبوبیت آن مؤثرند.

برای بالا بردن کیفیت لینک های ورودی، سایت خود را حتما در فهرست های مهم ثبت کنید. در فیس بوک و گوگل پلاس و توئیتر و بقیه شبکه های اجتماعی فعال باشید. دریافت لینک از سایت های محبوب، فوق العاده مهم است. ایست! به چه سایتی محبوب گفته می شود؟

سایت محبوبی که در رتبه بندی سایت مؤثر است دارای شرایط زیر است:

محتوایی مرتبط با محتوای سایت شما دارد. خود آن سایت لینک های ورودی زیادی از سایت های محبوب دیگر دارد. این گونه لینک ها هم در رتبه سایت مؤثرند و هم این که بیننده واقعی روانه سایت تان می کنند. فرض کنید که ۸۰ درصد ترافیک سایت تان از طریق موتورهای جست وجو فراهم می شود. حال اگر اتفاقی بیفتد و بر اثر تغییر سیستم رتبه بندی، رتبه های سایت شما همانند یک صخره سقوط کند و تمام ترافیک ناشی از رتبه ها را از دست دهید، چه میشود؟ هنوز هم بینندگان به سایت شما مراجعه می کنند زیرا شما در سایت های محبوب لینکهایی دارید که بیننده به سایت تان سرازیر می کنند.

همچنین بخوانید:   برچسب استاندارد(Canonicalization) در سئو برای بهینه سازی سایت

اصولا اگر بخش عمده ای از ترافیک سایت تان تنها از طریق موتورهای جست وجو و به خصوص گوگل فراهم می شود، زنگ خطر به صدا در آمده است. گوگل دوست وفاداری نیست و دلبستگی عاشقانه به آن خانه سوز است. راههای دیگر جذب بیننده به سایت را فراموش نکنید، به روزی فکر کنید که گوگل به شما اخم کند.

محبوبیت در کلیک ها

مقوله دیگر، محبوبیت در کلیک ها است. برخی از موتورهای جست وجو و فهرستها تعداد دفعاتی که سایت شما در نتایج جست و جوی آنها کلیک می شود را در نظر می گیرند. هر صفحه ای از سایت شما که در نتایج جست وجو قرار می گیرد و کاربران با کلیک کردن روی عنوان آن وارد سایت شما می شوند، باعث بالا رفتن محبوبیت سایت خواهد شد. این مورد قبلا بسیار مورد توجه بود اما اکنون به طور نامحسوس به صورت همیشگی و یا موردی مد نظر قرار می گیرد. در زمان نوشتن این بخش از کتاب یاهو به صورت همیشگی و گوگل به صورت موردی شمارش کلیک ها را انجام میداده اند.

سئو و بهینه سازی سایت

بهینه سازی و پارامترهای آن

بهینه سازی سایت دو گزینه را مورد توجه قرار می دهد: بهینه سازی پارامترهای درون سایت و بهینه سازی پارامترهای بیرون سایت. پارامترهای درون سایت نام دامنه، عنوان صفحات، متن صفحات و کلیه موارد دیگری را که درون خود سایت است، شامل می شود. پارامترهای بیرونی، کلیه موارد دیگری است که خارج از سایت به کمک آن می ایند نظیر بهینه سازی متن لینک هایی که به سایت می شود. در این بخش از کتاب بهینه سازی پارامترهای درونی مورد توجه قرار گرفت.

موتور جست وجو متن را می خواند و لینک را دنبال می کند. پس کاری کنید که همه متن های سایت شما را به سادگی بخواند و هر چه بیشتر به کمک لینک ها از سایتهای مرتبط دیگر به سایت شما مراجعه کند. اگر سایت شما به کمک توازن در سه مؤلفه محبوبیت، متن و لینک به رتبه های مناسب دست یابد، تغییرات در رتبه های آن شدید نخواهد بود، بلکه دامنه تغییرات آن، کم و مشخص می ماند یعنی رتبه سایت به یک باره از ۹ به ۸۷ نمی رود. به عبارت دیگر رتبه های آن مانند صخره سقوط نمی کند.

همچنین بخوانید:   روش های صحیح پست مطلب

رتبه بندی و پارامترها

الگوریتم و پارامترهای مورد توجه یک موتور جست و جو سری است. موتورهای جست و جو از انتشار هرگونه مطلبی درباره سیستم رتبه بندی و پارامترهای مورد توجه خود، خودداری می کنند. البته به موازات موتورهای جست و جو افراد زیادی هم در تلاشند تا با مهندسی معکوس رفتار موتور جست و جو را شناسایی کنند. موتورهای جست و جو از دیدگاههای مختلفی مورد بررسی قرار می گیرند. یکی از روش ها تکیه بر گزارش های آماری است. به عنوان مثال کارشناسان با جست و جوی عبارات بسیاری در یک موتور جست و جوی خاص و بررسی سایت های رده های اول تا دهم، عنوان می کنند که ۷۰ درصد سایت هایی که در ۱۰ رتبه اول قرار می گیرند.

در نام دامنه خود عبارت جست وجو شده را دارند. با این وجود، این گونه گزارشات آماری، هیچ گاه توضیح نمیدهند که پارامترهای بررسی شده با چه ضرایبی وارد الگوریتم موتورهای جستوجو می شوند. اگر بتوان با موتور جست و جو همراه بود و وضعیت سایت های مختلف را برای مدتی پیگیری کرد، رفتار موتور جست و جو ملموس تر خواهد بود. اگر اکنون جست و جویی انجام شود، نتایج جست وجو ذخیره گردد و با نتایج همان جست وجو در یک ماه بعد مقایسه شود، روشن می شود که جابجایی های بسیاری در رتبه ی سایت ها صورت گرفته است.

جمع بندی:

حدس های صائبی درباره پارامترهای مورد توجهی موتورهای جست و جو هر موتور جست وجوی مهمی از سه مؤلفه اشاره شده در الگوریتم رتبه بندی خود بهره می گیرد. حالت ایده آل این گونه خواهد بود که هر سه مؤلفه را تا بالاترین جایگاه ممکن بهینه سازی نماییم. اما بهتر است واقع گرا باشیم. در عمل تعداد کمی از سایتها می توانند به این حالت دست یابند. به طور کلی سایت ها می توانند در یکی از حالات زیر دارای رتبه های مناسبی باشند:

سایت های دارای بالاترین حد بهینه سازی در هر سه مؤلفه متن، لینک و محبوبیت سایت های دارای مؤلفه های متن و محبوبیت بالا اما مؤلفه لینک متوسط سایت های دارای مؤلفه متن و لینک متوسط اما محبوبیت بالا. اگر سایت شما محبوب باشد اما عبارت جست وجو شده در آن موجود نباشد، نمی تواند در رتبه های مناسب نتایج جست وجو قرار گیرد.

منبع: backlink.ir

4 دیدگاه