برچسب استاندارد(Canonicalization) در سئو برای بهینه سازی سایت
برچسب استاندارد(معروف به rel canonical) راهی برای موتورهای جستجو است که یک نشانی اینترنتی اصلی را از صفحه کپی متمایز کند، برچسب استاندارد برای هر سایتی بصورت خاص است. استفاده از برچسب استاندارد از مشکلات ناشی از محتوای مشابه یا تکراری که بر روی نشانیهای اینترنتی چندگانه ظاهر میشود جلوگیری میکند.
به طور عملی، برچسب استاندارد به موتورهای جستجو میگوید که نسخه اصلی اینترنتی میخواهد در نتایج جستجو ظاهر شود.
چرا برچسب استاندار مهم است ؟
محتوای کپی شده یک موضوع پیچیده ای است، وقتی موتورهای جستجو بسیاری از URL هایی با محتوای یکسان را دارند، میتواند باعث ایجاد تعدادی از مشکلات سئو باشد. مانند:
- اگر موتورهای جستجو دارای محتوای کپی بیش از حد باشند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد خود را از دست بدهید.
- تکثیر در مقیاس بزرگ میتواند توانایی رتبهبندی شما را کمرنگ کند.
- حتی اگر محتوای شما دارای رتبه باشد، موتورهای جستجو ممکن است نشانی اینترنتی اشتباهی را به عنوان اصلی انتخاب کنند.
ما به عنوان انسان تمایل به فکر کردن به یک صفحه به عنوان یک مفهوم، مانند صفحه خانگی تان داریم. برای موتورهای جستجو، هر نشانی اینترنتی منحصر به فرد یک صفحه جداگانه است. برای مثال، موتورهای جستجو ممکن است بتوانند به روشهای زیر به صفحه خانگی شما برسند:
http://www.example.com
https://www.example.com
http://example.com
http://example.com/index.php
…http://example.com/index.php?r
برای یک انسان، همه این URL ها یک صفحه را نشان میدهند، اما برای یک موتور جستجو هر یک از این URLها یک صفحهای منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود ما میتوانیم ببینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی وجود دارد، درحقیقت این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن مواجه شوید.
سیستمهای مدیریت محتوای مدرن(CMS) و وبسایتهای مبتنی بر کد، مشکل را حتی بیشتر تشدید میکنند.
بسیاری از سایتها به طور خودکار برچسب میزنند، اجازه مسیرهای چندگانه(URL) را به همان محتوا میدهند، و پارامترهای نشانی اینترنتی را برای جستجو، نوع و…..اضافه میکنند.
شما ممکن است هزاران URL در سایت خود داشته باشید و حتی آن را درک هم نکنید. مسائل محتوای تکرار میتواند بسیار پیچیده باشد.
چند نکته مهم هنگام استفاده از برچسب استاندارد
برچسبهای استاندارد میتواند خود ارجاعی باشد
اشکالی ندارد که یک برچسب استاندارد به نشانی اینترنتی فعلی اشاره کند.
به عبارت دیگر، اگر نشانیهای اینترنتی X,Y,Z تکرار شوند و X نسخه استاندارد باشد بسیار خوب است که برچسب X را روی نشانی اینترنتی X ذکر کنیم.
وجود برچسب استاندارد در صفحه آغاز شما
با توجه به اینکه استفاده از مطالب کپی بسیار رایج شده و ممکن است مردم به روشهای زیادی به صفحه خانگی شما متصل شوند ( که شما نمیتوانید آن را کنترل کنید )، معمولا ایده خوبی است که یک برچسب استاندارد روی صفحه و الگوی اصلی خود بگذارید تا از مشکلات پیشبینینشده جلوگیری شود.
بررسی دقیق برچسب استاندارد
گاهی اوقات یک کد بد باعث از دست دادن کامل برچسب استاندارد میشود. دقت کنید که نشانیهای اینترنتی خود را در وب سایتهای تجارت الکترونیک و CMS چک کنید.
از سیگنالهای ترکیبی اجتناب کنید
موتورهای جستجو ممکن است از یک برچسب استاندارد اجتناب کرده و یا آن را غلط تفسیر کنند، اگر سیگنالهای ترکیبی را ارسال میکنید به طور کلی ایده ی خوبی نیست اگر میتوانید از آن ها اجتناب کنید و سیگنالهای واضح بفرستید.
تکرارهای دامنه بین دو دامنه
اگر دو سایت را کنترل میکنید، میتوانید از برچسب استاندارد در سرتاسر حوزه استفاده کنید.
فرض کنیم که شما یک شرکت انتشاراتی دارید که اغلب یک مقاله را در حدود شش سایت منتشر میکند، استفاده از برچسب استاندارد قدرت رتبهبندی شما را تنها بر روی یک سایت متمرکز خواهد کرد.
به خاطر داشته باشید که برچسب استاندارد(canonicalization) از مکانهای غیر مجاز از درجهبندی جلوگیری میکند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که این کار مطابق با موضوع کسبوکار شما است.
منبع: moz.com
2 دیدگاه