Close

.:: سبد خرید شما

میکرودیتا چیست و چه نقشی در سئو و رنکینگ وب سایت شما دارد؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 30 آبان 1397

سلام به تمامی کاربران و همراهان خوب سایت وبلاگ بک لینک امروز قصد داریم تا به همراه هم به بررسی میکرودیتا ها بپردازیم و نقش آن ها را در سئو و رنکینگ وبسایت بررسی کنیم. همچنین تفاوت آن ها را با متادیتاها در دریابیم و بدانیم از چه تگ هایی تشکیل شده اند ؟ همچنین تک به تک تگ ها را ببرسی کنیم. در ادامه به پاسخ تک به تک این سوالات خواهیم پرداخت.

میکرودیتا به چگونه داده هایی گفته می شود؟

اگر شما با سئو سر و کار داشته باشید مطمئنا می دانید که پس از ایجاد یک محتوای متنی، پادکست، گالری و…. نیاز است تا پست و مطلب شما به طور کلی بهینه سازی شود. این کار سبب کسب اطلاعات بیشتری از جانب موتور های جستجو از مطالب وبسایت شما می شود. میکرودیتاها سر و کار مستقیمی با html و همچنین سئوی وبسایت وزبان اسکیما دارند.

میکرودیتا از دو کلمه میکرو و دیتا ساخته شده که معنی میکرو یعنی ریز و کوچک و دیتا به معنای داده است. پس به تعبیر کلی میکرودیتا به اطلاعاتی گفته می شود که ریز و تکه تکه شده هستند و به موتور های جستجو داده می شوند تا در اثر دریافت این اطلاعات و داده های ریز و مختلف کل مطلب ما را از نظر کیفی و موضوعی بشناسند و مورد بررسی قرار دهند. پس میکرودیتا نوعی راه ارتباطی بین یک وبسایت و موتور های جستجو تلقی می شود. (میکرودیتا اطلاعات را در قالب یک مجموعه کد سه قسمتی است.)

تفاوت میکرو دیتا و متادیتا

تفاوت میکرودیتا و متادیتا چیست؟

اگر بخواهیم در یک تعریف خیلی ساده متادیتا ها و میکرودیتاها را بررسی کنیم. باید گفت متادیتا بیشتر به نفع کاربران است و کار را برای کاربران آسان تر می کند تا آنچه که به دنبالش هستند را در کمترین زمان پیدا کنند و از بهترین منابع موجود در بستر اینترنت در خصوص موضوع مدنظرشان بهره ببرند. (مانند آدرس وبسایت، توضیحات صفحه و…)

اما میکرودیتا بیشتر مربوط به سئو مطالب است. در واقع به نوعی به نفع صاحبان وبسایت است. زیرا در سئو و رنکینگ مطالب آن ها تاثیر گذار است و نوعی ویرایش فنی به شمار می رود چون با برنامه نویسی و ساختار درونی مطالبشان سرو کار دارد.

میکرودیتا ها در واقع زبان ما را به زبان قابل فهم برای موتور های جستجو تبدیل می کنند تا به موتور های جستجو بفهمانند که برای مثال مطلب ما از جانب کاربران چه امتیازی دریافت کرده و یا در باره چه موضوعی در مطلب انتخابی ما پرداخته شده است.

تاثیر میکرودیتا بر سئو چگونه است؟

معمولا بسیاری بر این باورند با رعایت اصول Heading، برچسب، کلمات کلیدی و کلیدواژه کانونی و…. مطلبشان از نظر گوگل و سایر موتور های جستجو مورد تایید قرار خواهد گرفت و تنها تلاش آن ها در این راستا است. اما لازم به ذکر است جهت بهبود سئو و مورد پسند واقع شدن مطلب شما از سوی موتور های جستجو، استفاده از میکرودیتا ها نتیجه مطلوب تری خواهد داشت.

همچنین بخوانید:   دستور العمل های ربات های متا(Robots Meta Directives) و استفاده آن در سئو

تاثیر میکرودیتا بر سئو

در واقع موتور های جستجو به دنبال راحت ترین شیوه هستند تا آنچه به دنبالش هستند را دریابند. حال آن ها به دنبال چه چیزی می گردند؟ اطلاعات جامع و کامل و کوتاه از مطالب، تا آنها را مورد بررسی قرار دهند. با این تفاسیر آن ها با کمال میل پذیرای اطلاعات و داده ها در قالب میکرودیتا خواهند بود.

میکرودیتاها این قابلیت را دارند تا آنچه باید در مطلب برجسته شده و توسط موتور های جستجو دیده شود را به آسانی به آن ها نشان دهند و اطلاعات را در دسترسشان بگذارند.

برای مثال در یک مطلب مانند موضوعات مربوط به یک فیلم، ممکن است از نظر گوگل مهم ترین موضوع امتیاز و ستاره هایی باشد که توسط کاربران دریافت شده است،اما در دسته دیگری از مطالب ژانر یا نام نویسنده مهم ترین اولویت به شمار رود.

به صورت کلی تاثیر میکرودیتاها بسیار بیشتر و جامع تر از تاثیر متادیتاها است. زیرا دقیقا در قالب کد html که زبانی قابل فهم برای موتورهای جستجو است اطلاعات را در موتور های جستجو تزریق می کند.

بررسی فنی میکرودیتاها

مسلم است که برای موتور های جستجو همانند انسان ها این قابلیت وجود ندارد که مطالب یک وبسایت را همانند یک انسان بخوانند پس ما به کمک میکرودیتاها اطلاعات را در قالب تگ هایی با نام های itemscope، itemtype ،itemprop ، itemid ،itemref در دسترس متور های جستجو قرار میدهیم.

هر یک از این 5 تگ در بر گیرنده اطلاعاتی خواهند بود تا آن اطلاعات را دسته بندی و نشانه گذاری کرده (با استفاده از زبان های نشانه گذاری) و دست موتور های جستجو بدهند.

در ادامه به بررسی تک به تک هر یک از این 5 تگ خواهیم پرداخت.

itemref و itemid

اطلاعات فردی و خصوصی کد را در بر می گیرد تفاوت این دو این است که itemid در بر گیرنده id اصلی کد (تگ) است و آدرس دقیقی از صفحه کد و جزییاتش در اختیار قرار می دهد اما itemref اساس نامه ای اضافه را در ادامه itemid فراهم میکند و بیشتر نقش توضیحی دارد.

itemtype

موضوع تگ را تعریف می کند و اطلاعات عنوان تگ و کد ما را در بر میگیرد.(قالب موضوع را مطرح می کند.)

itemscope

میکرودیتا چیست

زمینه و حوزه فعالیتی کد ما را مشخص می کند.برای مثال موضوع مطلب می تواند در خصوص فیلم، عکس، بیوگرافی و…… باشد.

itemprop

میکرودیتا چیست

توضیحات اضافه و مکمل برای کد و تگ در حال ساخت را فراهم می کند. برای مثال ژانر یک فیلم، و یا توضیحاتی در خصوصیک بیوگرافی و….. را تعریف می کند.

میکرودیتا چیست

نمونه ای از یک کد بدون استفاده از میکرودیتا:

<section>
<h1>جدایی نادر از سیمین</h1>
<span>کارگردان: اصغر فرهادی</span>
<span>ژانر درام</span>
<a href=”https://www.imdb.com/title/tt1832382/”>درباره فیلم</a>
</section>

نمونه ای از یک کد در قالب میکرودیتا:

<section itemscope itemtype=”http://schema.org/Movie”>
<h1 itemprop=”name”>جدایی نادر از سیمین</h1>
<span>کارگردان: <span itemprop=”author”>اصغر فرهادی</span></span>
<span>ژانر <span itemprop=”genre”>درام</span></span>
<a href=”https://www.imdb.com/title/tt1832382/”><span itemprop=”detail”>درباره فیلم</span></a>
</section>

چرا میکرودیتا؟

چرا میکرودیتا

میکرودیتا به علت نشانه گذاری عمقی و دقیق تر محتوای وبسایت شما به شما کمک می کند که ترافیک و بازدید سایت خود را افزایش دهید و سئوی محتوای خود را افزایش دهید و در نتیجه در رتبه بندی و رنکینگ ارتقا بیابید که این موضوع در میان دارندگان وبسایت به ویژه دارندگان کسب و کار و کسانی که با بازاریابی B2B سر و کار دارند بسیار حائز اهمیت است.

در مطلب “اعتبار سایت چگونه در کسب و کار شما تاثیر می گذارد؟” به طور مفصل از اهمیت سئو و اعتبار وب سایت که وابسته به ترافیک یک وبسایت است به صورت مفصل صحبت شده که در صورت علاقمندی توصیه می کنم مطالعه کنید.

با بهره گیری از میکرودیتاها و مکمل شدن آن ها با زبان اسکیما که به طور مفصل توضیح داده شده، می توانید مطالبی در خصوص:نویسنده، تصویر، تاریخ انتشار مطلب، عنوان و فرمت سایت را به صورت ویژه کد گذاری کنید. این ویژگی ها سبب می شود تا میکرودیتاها در میان وب مستر ها دارای محبوبیت بخصوصی باشد.

همچنین بخوانید:   تگ Rel=Canonical و جلوگیری از انتشار محتوای تکراری در سایت

نکته: میکرود دیتا و زبان نشانه گذاری اسکیما این روز ها توسط بسیاری از موتور های جستجوی معروف و جهانی قابل خواندن و دارای اهمیت بسیاری هستند از این توصیه می شود جهت قرار گیری در نتایج گوگل به عنوان برترین ها و همچنین بهره برداری از امتیاز های ویژه ی موتور های جستجویف از میکرودیتا و زبان اسکیما استفاده کنید. گستردگی زبان اسکیما بسیار زیاد است از این رو توصیه می شود تا مطلب (زبان نشانه گذاری schema (اسکیما) و کاربرد آن در بهبود سئو وب سایت شما) را مطالعه فرمایید تا شناخت کلی از این زبان نشانه گذاری مهم را به دست آورید. در آینده مطلبی جامع تر و کامل تر راجع به زبان نشانه گذاری اسکیما در وب سایت بک لینک قرار خواهیم داد.

متخصص سئو

کار با اسکیما و میکرودیتا نیاز به تخصص خاصی دارد؟

باید پاسخ داد با وجود گستردگی اطلاعات و آموزش ها در دنیای مجازی این موضوع عملا کار سختی نیستجهت دسترسی به اطلاعات در خصوص تگ هی بیشتر اسکیما و پشتیبانی از سایر داده ها به غیر از داده های پیش فرض این زبان به وبسایت Schema.org مراجعه کنید و کافیست تا کد های آماده میکرودیتا را وارد کرده و بخش هی نیاز به تغییر و ورود اطلاعات را کامل کنید و به همین سادگی شما قادر هستید تا با میکرودیتا ها در دنیای موتور های جستجو مراحل پیشرفت خود را طی کنید.

حال شما از نتایج کار خود با اسکیما و میکرودیتا برایمان بگویید. میکرودیتاها در وبسایت های ایرانی چگونه عمل می کنند؟ آیا کار با میکرودیتا در میان منابع فارسی رایج است؟نظرات و سوالات و تجربیات خود را با ما از طریق ارسال دیدگاه ها به اشتراک بگذارید همچنین می توانید سوالات و مسائل خود را در این زمینه در بخش از من بپرس مطرح کنید. در مطالب بعدی به سایر زمینه های در خصوص سئو و معرفی اصطلاحات مهم و کاربردی و تکنیک های آن خواهیم پرداخت.

“با ما همراه باشید”

5 دیدگاه

  • میکرودیتا در واقع همون اسکیماست یا با هم فرق میکنه؟ اینو متوجه نشدم میشه توضیح بدید لطفاً