Close

.:: سبد خرید شما

ارزیابی و مقایسه متون در رتبه بندی صفحات برای موتورهای جستجو

🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 03 مهر 1397

موتور جست و جو برای این که بتواند صفحات را رتبه بندی نماید، باید به نوعی آنها را با هم مقایسه کند. برای مقایسه صفحات و رتبه بندی آنها موتور جست و جو از الگوریتم خاصی استفاده می کند. الگوریتم نیز مجموعهای از دستورالعملهاست که موتور جست و جو به کمک آن، دو عامل “اهمیت” یک صفحه و ارتباط” محتویات آن با عبارت جست وجو شده را تعیین می کند.

به هنگام رتبه بندی صفحات، الگوریتم بر پارامترهای مختلفی از صفحات اعمال می شود. هم چنین موتور جست و جو برای این که بتواند پارامترهای صفحات مختلف را با هم مقایسه کند باید به نوعی برای آنها یک مقیاس بیابد. مفاهیمی وجود دارند که موتور جست و جو به کمک آنها می تواند برای همه پارامترها، مقیاسی عددی در نظر بگیرد.

رتبه بندی صفحات ددر سئو سایت

Keyword Frequency KF

تعداد دفعاتی که یک کلمه در کل متن تکرار شده است را نشان می دهد.

Keyword Density KD

به تعداد دفعاتی که یک کلمه نسبت به کل کلمات متن تکرار شده است، گفته می شود.

Keyword Proximity KProx

به مکان کلمات نسبت به یکدیگر (دوری یا نزدیکی آنها از هم اشاره می کند.

Keyword Prominence KProm

به مکان یک کلمه نسبت به کل کلمات دیگر متن، اشاره می کند(ارزش مکانی). کلمات ابتدای متن دارای عامل KProm بیشتری می باشند تا کلمات انتهای متن. این عامل را می توان این گونه هم تعریف کرد که یک کلمه چقدر به بالای صفحه نزدیک است. موارد یاد شده که از این به بعد “چگالی” نامیده میشوند، در جمله “من ایران و طبیعت ایران را دوست دارم.”، بررسی شده است:

رتبه بندی با محاسبه چگالی در سئو سایت

کلمه “ایران” دو بار تکرار شده است، پس چگالی آن 2/8(دو روی هشت) خواهد بود. کلمه “ایران” در مکان های دوم و پنجم تکرار شده است لذا

Kprom=1/2* {(7+4)/8}

كلمات “من” و “ایران” به هم نزدیک و کلمات “من” و “دارم”، از هم دور میباشند (Kprox). مفاهیم اشاره شده به هنگام ارزیابی هر صفحه بر روی تمام پارامترهای آن مانند عنوان، آدرس، نام، کلمات متن آن، کلمات استفاده شده در متن پیوندهای آن، سرتیترهای متن صفحه، نام تصاویر استفاده شده در آن، متاهای آن و… اعمال می شود. بعد از این که این کار برای تمام صفحات انجام شود، آن گاه همه صفحات دارای مقیاس هایی عددی خواهند بود که در این صورت مقایسه آنها انجام پذیر است.

همچنین بخوانید:   سئو کلمات کلیدی چیست؟

بهبود رتبه بندی سایت برای موتورهای جستجو

برای بهبودی رتبه های سایت خود به تجربه و آمار استناد می کنیم. نمیدانیم هر یک از موتورهای جست وجو چه پارامترهایی از صفحه را مد نظر دارد و الگوریتم آنها هم به طور مداوم در حال تغییر است. به عبارت دیگر اگر شما در چند ماه گذشته توانسته اید با تمرکز بر برخی از پارامترها رتبه سایت خود را بالا ببرید، هیچ تضمینی وجود ندارد که آن راه کارها در زمان کنونی هم مؤثر باشند. این مورد به خوبی اهمیت تجربه و همراهی مداوم با موتورهای جست و جو را روشن می نماید.

موتورهای جست و جو کلمات بالای صفحه را بسیار مهم تر از بقیه کلمات آن در نظر می گیرند. برای اطمینان از دستیابی به این امتیاز می توانید کلمات کلیدی سایت خود را در متن بالای صفحه به کمک برچسب های سر تیتر H1 و H2 به کار ببرید. قرار دادن کلمات کلیدی در عنوان صفحه هم به این مورد کمک می کند.

<TITLE> Iranian Pistachio Exporter</TITLE>

<H1> Iranian Pistachio Exporter</H1>

پاراگراف اول هر صفحه باید به خوبی محتوای کل صفحه را شرح دهد و به گونه ای تنظیم شود که از کلمات کلیدی در آن استفاده شود. بهتر است کلمات کلیدی در کل متن صفحه به خوبی توزیع شوند و تنها به ابتدای متن توجه نشود. زمانی که کاربر به صفحه ای مراجعه می کند باید مطمئن باشد که عبارت جست وجو شده اش در صفحه وجود دارد. لذا اگر متن صفحه ای طولانی است، می توانید آن را به چند بخش تقسیم نموده و سرتیتر همه بخشها را در بالای صفحه طوری قرار دهید که کاربر با کلیک کردن هریک از آنها به بخش مربوط به آن در صفحه برده شود. راه دیگر بالا بردن چگالی کلمه در صفحه، نوشتن نتیجه گیری برای آن در انتهای صفحه و به کار بردن کلمات کلیدی در آن است.

رتبه بندی صفحات سایت

تنها دست یابی به رتبه های بالا کافی نیست

تنها دست یابی به رتبه های بالا کافی نیست. برای عملکرد بهتر شما باید جست وجوگران را متقاعد کنید که لینک شما را در نتایج جست و جو کلیک کنند، بعد از مراجعه به سایت از شما خرید کنند یا در خبرنامه شما عضو شوند و… بعد از مراجعه کاربران به سایت دوست دارید آنها چه کاری را انجام دهند؟ فرمی را پر کنند؟ به شما زنگ بزنند؟ کالایی را سفارش دهند؟

همچنین بخوانید:   روش های صحیح پست مطلب

یک صفحه بهینه سازی شده تنها برای راضی کردن موتورهای جست و جو بهینه سازی نمی شود بلکه باید کاربران صفحه را هم راضی کند و آنها را به انجام دادن کاری در سایت ترغیب نماید.

منبع: بک لینک

2 دیدگاه

  • به نظر من رضایت کاربر تو جایگاه سایت تو نتایج گوگل تاثیر داره. اگر خدمت یا کالای خوب ارائه بدی و مشتری و راضی کنی جایگاهت میاد بالا.