بهینهسازی فروشگاه اپل(Apple App Store Optimization)
در دنیای برنامههای کاربردی تلفن همراه، دو مکان مهم وجود دارد که شما میتوانید محصولات خود را به آنها بفروشید، فروشگاه گوگل پلی برای برنامههای Android و فروشگاه اپل برای iOS هر دو بازار واقعا رقابتی هستند، بنابراین اگر میخواهید برای هر کدام از آنها موفق باشید، باید زمان، تلاش و پول خود را نه تنها در توسعه یک برنامه(app)خوب بلکه در زمینه بهینهسازی و ارتقا خود سرمایهگذاری کنید.
اگر با بهینهسازی با برنامه ای اس ای(ASO) برای فروشگاه گوگل پلی یا سئو به طور کلی آشنا هستید، این یک داستان کاملا جدید برای شما نخواهد بود. بهینهسازی فروشگاه اپل به گونهای شبیه به ای . اس . ای برای فروشگاه گوگل پلی است، اما به دلیل تفاوت در الگوریتم های رتبهبندی، تفاوتهای عمدهای در رویکردهای بهینهسازی وجود دارد. اینها فاکتورهای اصلی هستند که رتبهبندی خوب شما را در فروشگاه اپل میسازند. اساسا سه گروه از عواملی وجود دارند که شما باید در نظر بگیرید:
کلمات کلیدی، visuals(جلوه های تصویری)، عوامل خارج از سایت(Off-site Factors)
کلمات کلیدی
در حالی که فروشگاه گوگل پلی کلمات کلیدی برای بسیاری از متخصصین دارای اهمیت بالایی نیستند(گرچه بسیاری دیگر با این رویکرد مخالف هستند)، با فروشگاه اپل استوری(Apple App Store) تقریبا همه موافق کلمات کلیدی هستند، علاوه بر تعداد بارگیری ها مهمترین عامل رتبه بندی هستند.
این مساله به این دلیل است که الگوریتم رتبه بندی که توسط فروشگاه اپل استفاده میشود به همان اندازه که مورد استفاده گوگل پلی استفاده میشود، پیچیده نیست، فروشگاه اپل استوری بیشتر شبیه موتورهای جستجو در دهههای قبل است، زمانی که هیچ الگوریتم پیچیدهای برای رتبهبندیها استفاده نمیشد. متاسفانه این در را به سو استفاده باز میکند. نیازی به گفتن نیست که اگر از سادگی الگوریتم استفاده کنید و صفحات خود را با کلمات کلیدی پر کنید ، این کار به شما کمک نخواهد کرد.
از آنجا که زمینه متن نامحدود برای کلمات کلیدی ندارید باید کلمات کلیدی مورد نظر را انتخاب کنید. به طور طبیعی کلمات کلیدی در عنوان و توضیحات مهم هستند، بنابراین توجه ویژهای به این زمینهها میکنند. این کار واقعا به شما کمک میکند اگر برخی تستهای A / B را با اینها انجام دهید تا ترکیبات برنده را پیدا کنید. اغلب کلمات کلیدی شما به طور طبیعی بیان میشوند، اما گاهی شما باید خلاقتر باشید. برای مثال، اگر یک app با تعداد رقابت زیادی را میفروشید، شاید لازم باشد در مورد کلمات کلیدی کوچک نیز فکر کنید. شما باید با کلمات کلیدی اصلی شروع کنید، اما اگر این امر شما را به هیچ جا میرساند کمی در مورد کلمات کلیدی کمتر رقابتی فکر کنید.
شما میتوانید از ابزارهایی برای ارائه ایدهها استفاده کنید. ابزارهای اینچنینی زیادی وجود دارند. یکی از ویژگیهای خوب این ابزار کلید واژه است. اگر شما در بازارهای محلی میفروشید، فراموش نکنید که کلید واژهها را نیز شناسایی کنید. کلمات کلیدی محلی میتوانند تفاوت بزرگی را برای محبوبیت شما ایجاد کنند!
جلوه های تصویری
تصاویر اغلب توسط توسعه دهندگان نادیده گرفته میشوند، اما دارای پتانسیل فروش بالایی هستند. به عنوان یک قاعده هرچه جایگاه شما رقابتیتر باشد تصاویر بسیار مهم تر هستند. کلیه تصاویر شامل مواردی مانند لوگو، عکس، تریلر و غیره هستند که از لحاظ فنی بخشی از الگوریتم ردهبندی نیستند، اما نقش آنها بسیار مهم است، آنها توجه کاربران را به خود جلب میکنند و آنها به ایجاد نام تجاری کمک میکنند. نماد شما اولین بار(و اغلب آخرین) کاربران دیداری است. به همین دلیل است که شما باید تلاش زیادی در آن بکنید. به خصوص مهم است که از همان نمادها در همه جا در برنامه خود و در صفحات خود استفاده کنید. این ثبات به شما کمک میکند زمان زیادی برای شناسایی برند داشته باشید .
این برای دو صفحه اول نیز صدق میکند. آنها را تا جایی که ممکن است خوب و آموزنده کنید. ممکن است فکر کنید که اگر عکسهای شما تمام قابلیتهای شما را نشان میدهند این کار منجر به دانلود کمتر خواهد شد، زیرا کاربران میتوانند درست تشخیص دهند که برنامه شما برای آنها مناسب نیست، اما منطق دقیقا برعکس است. شما کاربران را با عکسهای مبهم گول نمیزنید که تعداد کاربران برای استفاده از برنامه را افزایش دهید زیرا حتی اگر شما به نحوی موفق به فریب دادن آنها شوید، تقریبا مطمئن هستید که آنها یک امتیاز منفی را به شما میدهند. یک درجهبندی منفی واقعا دردناک است!
عوامل خارج از سایت
در نهایت عوامل خارج از سایت یک گروه دیگر از عواملی هستند که باید در نظر گرفته شوند. اینها میتوانند مشکل باشند چون آنها به طریقی خارج از کنترل شما هستند. این فاکتورها عبارتند از: تعداد بارگیری، رتبه بندی و بررسی ها. به منظور افزایش تعداد دانلود میتوانید توصیفات خوبی را بنویسید که کاربران را وادار به رفتن به مرحله بعد کرده و برنامه را برای خودشان دانلود کنند. با این حال با رقابت شدید در فروشگاه اپل بسیاری از توصیفات خوب به نظر می رسند، بنابراین انتظار معجزه را نداشته باشید چون توصیفات شما عالی هستند.
گزینه دوم شما ارتقا داده میشود. شما میتوانید از PPC، تبلیغات فیس بوک یا ترافیک از دیگر شبکههای اجتماعی یاسایتهای محبوب استفاده کنید تا کاربران را به برنامه خود بیاورند و امیدوارید که آن را دانلود کنند. با این حال، همانطور که احتمالا حدس میزنید گرفتن تعداد زیادی از دانلود از طریق تبلیغات پرداختشده همه چیز ارزان نیست. دومین عامل خارج از سایت برای رتبهبندی خوب در فروشگاه اپل، درجهبندی و نظرات کاربر است، آنچه شما نیاز دارید بازبینی مطلوب است اما اینها باید معتبر باشند زیرا در غیر این صورت ممکن است آسیب بیشتری به شما وارد کند. با این حال، کاربران را برای بررسی ها نادیده نگیرید، با این حال یک کاربر مزاحم میتواند به شما چنین بررسی بد و رتبه پایین بدهد که میتواند به معنای واقعی کلمه شما را بکشد.
اگر تلاش برای بهینه کردن صفحات ذخیره با برنامه را طوری انجام دهید که در بالا توضیح داده شد، این موضوع به طور جدی شانس شما را برای رتبه خوبی در آن افزایش میدهد. البته، حتی اگر صفحات شما عالی باشند(البته از نظر شما) این لزوما به این معنا نیست که شما موفق خواهید بود، اما قطعا این کار را به احتمال زیاد انجام میدهد. به همین دلیل است که شما یک برنامه جدید را راهاندازی میکنید، همیشه باید وقت خود را برای تنظیم دقیق کلمات کلیدی آن تصاویری جذاب و تبلیغ، رتبه بندیها و بررسیها(به شیوه ای غافلگیرانه) صرف کنید. اگر برنامه شما خوب باشد، کاملا ممکن است شما نتایج خوب را ببینید.
منبع: webconfs.com
2 دیدگاه