Close

.:: سبد خرید شما

گوگل اسکولار راهکاری برای پیدا کردن جدیدترین منابع و مقالات

⏱️ مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 24 شهریور 1401

گوگل اسکولار یا گوگل اسکالر ممتازترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی می‌باشد. غالباً دانشجویان و پژوهشگران فراوانی یافت می شوند که برای پیدا کردن پژوهش‌ها و مقالات علمی مرتبط با رشته تحصیلی و یا زمینه پژوهشی خود به مشکل برمی‌خورند. آنها تلاش می‌کنند تا بهترین و با ارزش‌ترین منابع را بیابند و مورد استفاده قرار دهند. گوگل اسکولار (scholar.google.com) یکی از آسان‌ترین روش‌های جستجو و دسترسی به مقالات و پژوهش‌های علمی است. گوگل اسکولار متداول‌ترین موتور جستجوی ویژه بسیاری از اسناد علمی مثل مقالات، ژورنال‌ها، همایش‌ها، دانلود کتاب، رساله‌ها، پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری، چکیده‌ها، متون قضایی و حقوقی و منابع علمی متفاوت دیگر است. در این مقاله، با گوگل اسکولار بیشتر آشنا خواهیم شد و به بررسی نحوه استفاده از آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از گوگل اسکولار

گوگل اسکالر مزایا و ویژگی‌های زیادی را برای کاربرانش به همراه دارد که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را با هم ارزیابی می‌‌نمایم:

امکان استفاده از آرشیوی بزرگ از اسناد علمی:

این وب‌سایتِ کاربردی با دارا بودن بیش از 200 میلیون سند علمی و پژوهشی در قالب‌های مختلف، یکی از بزرگ‌ترین منابع برای جستجوی هدفمند با یک عنوان و کلمه‌ی کلیدی در بین مقالات و سندهای علمی منتشر شده می‌باشد‌.

امکان فعالیت به‌عنوان ناشر:

شما می‌توانید ‌عنوان یک ناشر، مقالات خود، همکاران، زمینه‌های پژوهشی، تعداد ارجاعات به هر کدام از مقالات خود، تعداد انتشار مقالات خود در وب‌سایت‌ها و همایش‌های مختلف و بسیاری دیگر از اطلاعات را، در این وب‌سایت قرار دهید و نیز توسط الگوریتم‌های خود گوگل اسکولار هم، اکانت شما شناسایی شده و پروفایل شما به این جمع میلیونی ملحق می‌گردد.

جستجو در بین تمامی منابع:

از مهم‌ترین مزیت‌های گوگل اسکولار، جستجو در میان همه‌ی منابع علمی موجود در وب می‌باشد؛ این موتور جستجو با قدرت و الگوریتم‌های خاصی که داراست، عنوان و کلمات کلیدی که سرچ کرده‌اید را در تمامی منابع موجود و تمام زمینه ها جستجو می‌‌نماید و نتایج را در اختیار شما قرار خواهد داد.

امکان استفاده از ترتیب‌بندی‌ها و فیلترهای مختلف برای یافتن مقالات:

با استفاده از ابزارها و فیلترهایی که در گوگل اسکولار برای کاربران فراهم گشته است، شما می‌توانید مقالات را بر اساس فیلترهای مختلفی مرتب و ذخیره کنید.

همچنین بخوانید:   عنکبوت گوگل چگونه وب سایت شما را رصد و بررسی می کند!؟

مشاهده ورژن‌های مختلف یک مقاله

بررسی اعتبار مقالات از طریق تعداد ارجاعات به آن‌ها:

غیر ازهمایش‌ها و سمینارهایی که یک مقاله در آن مطرح می‌گردد، ارزش هر مقاله بر اساس شمار دفعاتی که به‌عنوان رفرنس استفاده شده، (تعداد ارجاعات به مقاله) محاسبه می‌شود. موتور جستجوی گوگل اسکولار این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید تعداد ارجاعات یکی مقاله را مشاهده نمایید. همچنین گوگل اسکولار می تواند مقالات را براساس تعداد ارجاعات برای شما لیست نماید. بنابراین شما با کمک این ویژگی به راحتی می توانید مقالات معتبر را شناسایی نموده و مورد استفاده قرار دهید.

آیا گوگل اسکولار بهترین موتور جستجوی رایگان منابع علمی است؟

در هنگامی که منابع جامع اطلاعاتی استنادی اساسی یعنی وب آو ساینس و اسکوپوس و یا دیگر دیتابیس‌های تخصصی، به براهین گوناگون، من جمله اینکه این بانک اطلاعاتی در دسترس دانشجویان، اساتید و پژوهشگران است می پردازند. گوگل اسکالر به‌ نشانه یک موتور جستجوی رایگان و دارای جامعیت بسیارعالی، نقطه شروع مطلوب برای جستجوی منابع علمی و پژوهشی می‌باشد.

ذکر این نکته ضروری است که اگرچه گوگل اسکولار به منابع بسیار زیادی دسترسی دارد اما با این‌ همه نمی‌توان آن را به‌نشانه‌ی برترین موتور سرچ مقالات و پژوهش‌های علمی به شمار آورد. با این‌ وجود به دلیل رایگان بودن آن، بسیاری از محققان می‌توانند با داشتن اطلاعات کافی نسبت به  شیوه‌کار و بررسی دقیق در گوگل اسکولار، بسیاری از نیازهای پژوهشی و علمی خود را برطرف نمایند. به عبارتی گوگل پژوهشگر به شما کمک می‌کند که در میان دنیایی از تحقیقات دانشگاهی و سازمانی جستجو نموده و به اطلاعات مرتبط با فیلد کاری، پژوهش‌های تحصیلی خود دست پیدا کنند.

چگونه تمام مقالات گوگل اسکولار را دانلود کنیم؟

بخشی از مقالات و پژوهش‌های اسکولار به صورت رایگان و با کلیک بر روی گزینه PDF (مقابل هر مقاله) دانلود و قابل استفاده است. اما برای دانلود سایر مقالات نیازمند دست‌یابی به پایگاه ناشر می‌باشد.

دانلود رایگان مقالات گوگل اسکولار

برای این موضوع، ابتدا باید بر روی تیتر مقاله کلیک کنید. سپس به سایت ناشر مقاله متصل خواهید شد. لینک مقاله را در سایت ناشر کپی نمایید و در تب “لینک مقاله و doi” در صفحه اصلی سایت، پیست کنید. سایت به صورت خودکار مقاله مورد نظر شما را دانلود کرده و لینک دانلود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

همچنین بخوانید:   بازاریابی موتورهای جستجو و کسب وضعیت بهتر نسبت به رقبا

تعداد مدارک تحت پوشش گوگل اسکولار

تا به امروز، شرکت گوگل گزارش رسمی  بر پایه آمار شایسته  و دقیق منابع علمی پژوهشی قابل‌دسترس در گوگل اسکولار را عرضه نکرده است با این حال بر اساس آخرین گزارش‌های غیررسمی موجود، این موتور جستجو گوگل در سال 2014 میلادی بیش از 160 میلیون مدرک علمی پژوهشی را در اختیار پژوهشگران و اساتید و دانشجویان قرار داده است. ارزشمند‌ترین و پربازدیدترین منابعی که در این موتور جستجو وجود دارد شامل مقالات و کتاب‌های علمی می‌شود؛ اما در برخی موارد پایان‌نامه‌ها و گزارشات علمی نیز قابل دسترسی هستند. منابع قابل جستجو شونده از وبلاگ‌های ناشران آکادمیک، دانشگاه‌ها، جوامع و انجمن‌های علمی پژوهشی، آرشیوها، مخازن سازمانی آنلاین، و سایر سایت‌ها و دیتابیس‌های علمی پژوهشی می‌باشند. مدارک علمی موجود در عرصه‌های مختلف دانشگاهی از فیزیک و پزشکی و حقوق تا علوم کامپیوتر و اقتصاد در زمره جستجوی این ابزار رایگان قرار می‌گیرند.

ویژگی‌ها و امکانات گوگل اسکولار

  • جستجو در میان تمام منابع علمی
  • جستجو مقالات بر اساس سال انتشار آن‌ها
  • مشاهده رفرنس‌های مقالات و جستجو بر اساس ویژگی‌های آن‌ها
  • مشاهده تعداد استنادات
  • پیدا کردن ورژن مختلف مقاله در اینترنت
  • یافتن فول تکست مدارک علمی در فضای وب سایت
  • ارائه واگذاری قالب‌بندی شده مقالات در قالب مختلف
  • نمایش اطلاعات پژوهشگران و نویسندگان برتر جهان
  • یافتن آثار مرتبط، نقل‌قول‌ها و ارجاعات، نویسندگان و انتشارات برتر
  • آگاهی یافتن از جدیدترین پیشرفت‌های علمی بشر در همه عرصه‌ها
  • جستجوی ساده و پیشرفته مقالات پژوهشی
  • ذخیره منابع بازیابی شده
  • آگاهی‌رسانی
  • اعتبارسنجی مقالات و نویسندگان
  • بررسی خلاصه‌ای از وضعیت پژوهشی نویسندگان
  • ایجاد پروفایل شخصی برای نویسندگان
  • مشاهده‌ی مقالات خود اعم از فارسی و انگلیسی
  • ردیابی استنادات به مقالات خود
  • محاسبه H-Index بر اساس تعداد مقالات و استنادات و رسم نمودار مربوطه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است