Close

.:: سبد خرید شما

دراپ شیپینگ چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 23 مرداد 1401

با گسترش کسب‌ و کارهای اینترنتی به سبب صرفه اقتصادی و بازدهی بالا برای صاحبان کسب‌وکار، ضرورت بازاریابی با توجه‌ به اینکه انبوهی از کالاها و محصولات متنوع پیشروی خریداران است نشان داده شده است. در دنیای بازاریابی اصطلاحات متعددی وجود دارد که هرکدام جنبه‌ای از این محیط گسترده را نمایش می‌دهد.

دراپ شیپینگ هم گونه‌ای از خرده‌فروشی است که در آن، محصولاتی از تولید کننده یا فروشنده عمده خریداری می‌ شود و از همان مبدأ مستقیم برای مصرف‌ کننده ارسال می‌شود. این شیوه به‌رغم پیچیدگی‌های به خصوصی که دارد، دغدغه‌های بسیاری را از صاحبان کسب‌وکار، افراد جویای کار و نیز مصرف‌کنندگان برطرف می‌کند. در ادامه به‌صورت دقیق‌تری مفهوم دراپ شیپینگ و کاربردهای آن را شرح داده‌ایم:

مفهوم دراپ شیپینگ و چگونگی انجام آن

مفهوم دقیق دراپ شیپینگ خرید و فروش شبکه‌ای است؛ با خریداری محصول از مبدأ آن آغاز می‌شود و با بازدید مشتریان، ثبت سفارش  و پرداخت قیمت آن محصول ادامه می‌یابد. به معنی دیگر در واقع شما قرار است به‌عنوان واسطه بین خریدار و تأمین‌کننده اصلی فعالیت کنید، به این صورت که وقتی مشتری یک کالا یا محصول را از شما خریداری می‌کند، این تأمین‌کننده شخص ثالث است که سفارش موردنظر را برای او ارسال خواهد کرد.

به عبارتی اگر تصور کنیم تولیدکننده یا عمده‌فروش جنس به خصوصی را با قیمت 200 هزار تومان به فروش گذاشته است؛ در دراپ شیپینگ با خرید آن کالا به همان قیمت و احتساب سود و هزینه ارسال آن، کالا را به قیمت 230 هزار تومان به فروش می‌رساند تا در این میان 10 هزار تومان صرف هزینه ارسال و 20 هزار تومان هم به‌عنوان سود باقی بماند.

دراپ شیپر کیست؟

به تولید کننده و یا تامین کننده ای که موجودی یک تاجر که خرده فروشی می کند را مدیریت می کند و سفارشات را بریا مشتریان ارسال می کند، دراپ شیپر می گویند. تاجر عمدتاً مسئول به دست آوردن مشتریان از طریق هدایت ترافیک به فروشگاه و پردازش سفارشات است، به این معنی که شما در واقع یک واسطه خواهید بود. با وجود این، با علامت گذاری اقلامی که می فروشید، سهم بزرگی از سود را به دست خواهید آورد. این یک مدل کسب و کار ساده است و می تواند بسیار مفید باشد.

همچنین بخوانید:   بین گوگل و شبکه های اجتماعی کدام را برای سئو انتخاب می کنید؟

مزایای دراپ شیپینگ

این شیوه از تجارت مزایایی به همراه دارد که شما می‌توانید با آگاهی از آنها با دید عمیق‌تری در حوزه دراپ شیپینگ وارد شوید، در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم:

سرمایه اندک راه‌اندازی

برای شروع کسب کارهای مختلف، سرمایه‌گذاری از ارکان تجارت محسوب می‌شود. اما در دراپ شیپینگ هزینه اولیه اصلی که همان هزینه تولید و ساخت محصول است توسط تولیدکننده پرداخت می‌شود.

ریسک اندک کاری

شما در دراپ شیپینگ با کالاهایی روبه‌رو هستید که بازاریابی شده‌اند و پیش از تولید و ساخت آنها متقاضیان و مشتریان به‌خصوص خود را دارند. به‌این‌ترتیب شما تنها کالاهایی را برای عرضه دارید که بازار مصرف آنها از پیش آماده است و همین امر سبب کاهش ریسک فروش محصول می‌شود؛ این مزیتی بزرگ برای کسب‌وکارهای نوپا به‌حساب می‌آید.

صرفه‌جویی در زمان

در راه‌اندازی این کسب‌وکار شما علاوه بر اینکه در هزینه‌ها صرف جویی می‌کنید، از هدررفت زمان هم جلوگیری می‌کنید. شما نیازی به پیداکردن انبار برای اجناس خود ندارید یا حتی لازم نیست هیچ زمانی را برای بسته‌بندی و ارسال محصول صرف کنید و تمام سختی‌ها به دوش تأمین‌کننده اصلی است. شما فقط باید زمان خود را برای بازاریابی و جست‌وجوی مشتریان واقعی صرف کنید.

انتخاب نامحدود کالا

در دراپ شیپینگ همان‌طور که گفته شد به سرمایه‌گذاری برای تولید کالا نیازی نیست و می‌توانید روی محصولاتی که تصور می‌کنید مورد استقبال مشتریان است تمرکز کنید و محصولات زیادی را برای عرضه آماده کنید.

مرکز خرید مجازی

از اساسی‌ترین تفاوت‌های کسب‌وکارهای هوشمندی از جمله دراپ شیپینگ با مشاغل سنتی این است که شما می‌توانید به‌راحتی فروشگاه خود را در شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های اینترنتی راه‌اندازی کنید.

مدیریت آسان موجودی

کمبود موجودی محصولات در مشاغل مختلف کسب‌وکارها را با چالش‌های جدی روبه‌رو می‌کند؛ اما دراپ شیپینگ نوعی از کسب‌وکار است که در عمل  نیازی به برنامه‌ریزی برای مدیریت موجودی ندارد.

موقعیت جغرافیایی منعطف

از مزیت‌های دیگر این شیوه از کسب‌وکار این است که موقعیت جغرافیایی شما چندان موضوعیت ندارد و در هر مکانی که سکونت دارید می‌توان آن را مدیریت کرد. در این تجارت فرق نمی‌کند که شما در منزل هستید یا در سفر، روی مبل دراز کشیده‌اید یا در کنار رودخانه تنیس بازی می‌کنید؛ تمام کار شما با یک گوشی یا سیستم کامپیوتر هدایت می‌شود.

همچنین بخوانید:   سابسکرایب یوتیوب چیست و چه راهکارهایی برای افزایش آن وجود دارد؟

معایب دراپ شیپینگ

هر تجارتی در کنار مزایای بالقوه طبیعی است که دارای نقاط ضعفی هم باشد. در دراپ شیپینگ هم عواملی وجود دارند که می‌توانند کسب‌وکار شما را با چالش‌های گوناگونی روبه‌رو سازند.

مشکلات متداول در تأمین موجودی

ازآنجا که کالاهای مدنظر شما از چند تأمین‌کننده مختلف به دست می‌آید و ممکن است که اجناس شما به‌آسانی در اختیارتان قرار نگیرد.

عدم نظارت بر تجربه مشتریان از محصول

سفارش مشتریان شما به‌صورت مستقیم توسط تأمین‌کننده به دستشان می‌رسد و چنانچه مشکلی ایجاد شود از قبیل اینکه محصول دیر، بی‌کیفیت، با بسته‌بندی غیر ایمن و… به دست مشتریان برسد همین امر به طور حتم باعث نارضایتی آنها می‌شود.

پیچیدگی مراحل دراپ شیپینگ

چون مصرف‌کنندگان ممکن است هم‌زمان از چند تأمین‌کننده مختلف سفارش ثبت کنند در نتیجه به طور معمول باید کالاهای خود را با هزینه‌های پستی و حمل گوناگون دریافت کنند.

 بنابراین شما باید هزینه ارسال محصول و کالا را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که مشتریان و مصرف‌کنندگان احساس نکنند که باید بهایی بیش از میزان معمول پرداخت نمایند زیرا این امر سبب بی‌اعتمادی آنها به شما می‌شود و اعتبار کسب‌وکار شما را به خطر می‌اندازد.

حاشیه سود کم

واضح است که شما در این تجارت نقش واسطه دارید و از آنجا که تولید کننده قیمت موردنظر خود را در فروش محصول لحاظ می‌کند؛ حاشیه سود شما هم کاهش می‌یابد به‌خصوص در شرایطی که هزینه ارسال هم به عهده شما باشد. برای حل این مشکل شما باید تنوع محصولات را باهدف افزایش فروش بالا ببرید تا سوددهی را بالا ببرید.

 

سخن پایانی

حالا که شما با مطالعه این مطلب از مفهوم دراپ شیپینگ، مزایا و معایب آن مطلع شدید می‌توانید با دیدی بهتر و آگاهانه مسیر آینده کسب‌ و کار خود را ترسیم کنید.

برچسب ها

3 دیدگاه

  • مقاله مفید و کاربردی بود. الان جوان ها باید خودشون به فکر راه اندازی کار برای خودشون باشن. دیگه دوره کارمندی تموم شدست
  • ممنونم که در قالب یک مقاله کامل مزایا و معایب دراپ شیپینگ رو توضیح دادین و فواید و مزایای این کار خیلی بیشتر از معایبش هست