Close

.:: سبد خرید شما

بردکرامب وردپرس چیست و چه اهمیتی در سئو محتوا دارد؟‎

⏱️ مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 09 دی 1400

شرایطی را تصور کنید که وارد سایتی شده اید و از صفحه اصلی به بخش ها و زیر شاخه های مختلف سر زده اید، در این صورت آیا می دانید که چه مسیری را پیموده اید؟ اگر مانند افرادی که در جنگل در حال طی کردن مسیری هستید، در مسیر خود خورده نان می ریختید، مسیر بازگشت را به راحتی پیدا می کردید. سایت هم مانند جنگلی است که شما در آن گشت و گذار می کنید و برد کرامب (Breadcrumbs) همان خورده نان های شما است.

برد کرامب ها زر منوی هدر، دنباله ای از عناصر و دسته های مختلف که به ترتیب وارد آنها شده اید را به شما نمایش می دهند و شما را به راحتی متوجه می سازد که از چه مسیری وارد این مقصد فعلی شده اید. بنابراین بردکرامب ها نقش بسیار موثری در هدایت کاربر دارند و صفحات و بخش های مختلفی که کاربر وارد آنها شده است را به ترتیب به او نمایش می دهد و مانع سردرگمی او می شوند و کاربر می تواند از هر مرحله ای که خواست به عقب و یا هر جای مسیر طی شده برگردد. اما آیا برد کرامب ها از نظر سئو و گوگل هم مفید هستند؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بردکرامب ها در بهبود سئو سایت تاثیر بسزایی دارند و این قدرت را دارند تا رتبه بندی سایت را هم تغییر دهند.

حال که اهمیت بردکرامب برای کاربر، سئو سایت و رتبه بندی گوگل را دانستیم به بررسی تخصصی بردکرامب خواهیم پرداخت تا هر چه بیشتر با ویژگی ها و تاثیر آن آشنا شویم.

انواع بردکرامب

اگر نگاه دقیقی به بردکرامب ها بیندازیم متوجه انواع آن می شویم. در ادامه به معرفی سه نوع بردکرامب معروف و پر استفاده در سایت ها می پردازیم که حتما آنها را مشاهده کرده اید:

بردکرامب های مبتنی بر سلسله مراتب

این نوع بردکرامب را بیشتر دیده اید و معمولا در بالای صفحه قرار دارند. بردکرامب های سلسله مراتبی، به شما اطلاع می دهند که در کجای سایت هستید و چند گام تا صفحه اصلی سایت فاصله دارید. مثلا برای پست های یک سایت، بردکرامب ها به این شکل بایست باشد: صفحه اصلی > وبلاگ > نام پست.

بردکرامب های مبتنی بر ویژگی ها

این گونه بردکرامب ها معمولا بعد از انتخاب یک و یا چند ویژگی حاصل می شوند. به عنوان مثال در یک سایت فروشگاهی وقتی چند ویژگی از یک محصول را انتخاب می کنید، این بردکرامب ها ظاهر می گردند. مانند: صفحه اصلی > دسته بندی محصول > جنسیت > سایز > رنگ.

همچنین بخوانید:   سایت ریسپانسیو(Responsive) و تاثیر آن در بهینه سازی سایت

بردکرامب های مبتنی بر تاریخچه

این گونه بردکرامب ها بر اساس اینکه چه صفحاتی را پشت سر گذاشته اید ایجاد می شوند. در حال کلی این نوع بردکرامب به این شکل است: صفحه اصلی > صفحه قبل > صفحه قبل > صفحه قبل > صفحه حال. همچنین به صورت ترکیبی با دیگر انواع بردکرامب ها نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تاثیر بردکرامب بر سئو سایت

یک مطالعه موردی نشان می دهد که پس از اضافه کردن بردکرامب به وب سایت ها به طرز چشمگیری زمان ماندن کاربران در سایت و تعداد بازدیدکنندگان آن ها افزایش یافته است!

مسلماً، این سایت ها تغییرات دیگری را نیز اضافه کردند و از شر چند مشکل دیگر خلاص شدند، اما قطعا نمی توان از تاثیر بردکرامب بر سئو نیز غافل شد

همانطور که در بالا به صورت خیلی جزئی اشاره شد به دلیل دخیل بودن تجربه کاربری در سئو جدید گوگل تاثیر گذاری بردکرامب بر سئو از هیچکس پوشیده نیست و می تواند از طرق مختلف موجود تغییر رتبه بندی وب سایت شما شود. اما این اتفاق چگونه رخ می دهد؟

1. مهمترین تاثیر: بهبود تجربه کاربری شود

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین مسائلی که گوگل در سئو و بطور کلی در رتبه بندی وب سایت ها به آن دقت می نماید، رضایت کاربر از ورود به یک وب سایت است.

هیچکس با وارد شدن به بخش های مختلف و عدم اطلاع از موقعیت کنونی خود، احساس شادمانی و رضایت نخواهد کرد. در نتیجه بردکرامب ها می توانند با نمایش مسیر های مختلف به کاربر آن را از موقعیت کنونی خود آگاه ساخته و موجب ایجاد تجربه کاربری مطلوب گردند.

2. کاهش نرخ پرش و خروج از سایت

بسیاری از افرادی که وارد وب سایت شما می شوند، طبیعتا از طریق جستجوی گوگل با سایت شما آشنا شده اند و کمتر کسی از طریق صفحه اصلی و درج آدرس مستقیما به وب سایت شما وارد می شود. از این رو در صورتی که وب سایت شما از بردکرامب برخوردار باشد، این امکان را به کاربر می دهد که وارد قسمت های دیگر وب سایت شده و از صفحات دیگر نیز دیدن نماید.

همین موضوع می تواند در کنار بهبود تجربه کاربری که گزینه اول این لیست است، به کاهش نرخ پرش یا بانس ریت سایت شما نیز کمک کند، در مقاله ای جداگانه در وبلاگ راستچین در مورد تاثیرات کاهش بانس ریت بر سئو سایت بحث کرده ایم

3. نمایش بهتر نتایج جستجوی گوگل

از آنجایی که درج بردکرامب می تواند سلسله مراتب صفحات وب سایت شما را نشان دهد، در نتیجه به گوگل و سایر موتور های جستجو نیز کمک می کند که راحت تر وب سایت شما را بررسی نمایند. از همین رو تاثیر بردکرامب بر سئو اثبات خواهد شد.

همچنین بخوانید:   سرعت صفحه و تاثیر آن بر تجربه کاربری و سئو برای بهینه سازی سایت

از طرفی زمانی که بردکرامب صفحات شما در اسنیپت یا همان کادر جستجو در صفحه سرچ گوگل نمایش داده شوند، کاربر به راحتی متوجه خواهد شد که صفحه نمایش داده شده در کدام دسته و زیر شاخه سایت شما قرار دارد. از همین رو نمایش این راهنمای صفحه در اسنیپت یکی دیگر از عواملی است که موجب می شود کاربران با مشاهده آن ها، وب سایت شما را انتخاب کرده و با کلیک بر روی آن وارد صفحه وب سایت شما شوند.

4.  بهبود ساختار لینک سازی داخلی

بهره گیری از بردکرامب اصولی مخصوصا در وردپرس موجب می شود تا بتوانید از طریق آن ها به صفحات بیشتری از وب سایت به صورت اصولی با رعایت سلسله مراتب لینک دهی کنید. به این ترتیب ارزش لینک دهی در تمامی صفحات به طور یکنواخت پخش شده و کاربر نیز می تواند به سادگی به سایر صفحات وب سایت دسترسی داشته باشد.

از این رو تمامی دسته بندی ها به واسطه بردکرامب مانند شکل زیر به صفحه اصلی، زیرمجموعه ها به دسته بندی های بیشتر و صفحات محصول به زیرمجموعه های مربوطه لینک داده شوند.

برای تاثیر بردکرامب بر سئو لازم است تا از این ابزار به صورت صحیح و در جای مناسب استفاده شود چرا که عدم بکارگیری صحیح آن نه تنها به سئو کمکی نمی کند بلکه می تواند موجب آسیب رساندن به آن نیز شود.

کلام پایانی

توجه داشته باشید که بهینه سازی بیش از حد صفحات نه تنها موجب افزایش رتبه بندی و بهبود سئو نمی شود، بلکه موتورهای جستجو به سایت شما حساس شده و نتیجه بالعکسی دریافت خواهد شد. مانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی های اصلی سایت در بردکرامب ها تاثیر مخرب بر سایت خواهد داشت. برای اینکه تاثیر بردکرامب بر سئو مثبت باشد باید بهینه باشد بعلاوه توجه داشته باشید که Breadcrumb ها بیشتر برای رعایت سلسله مراتب هاست و توصیه می شود این پیمایش مسیر تنها شامل 2 مرحله از دسته بندی باشند.

لازم به ذکر است که این ابزار باید مکمل سایر ویژگی های وب سایت شما باشد تا بتواند تاثیر مثبتی بر سئو سایت داشته باشد. بسیاری از افراد تنها بر روی بهینه سازی این عنصر کار کرده و با بهینه سازی بیش از حد آن موجب تخریب و آسیب به سئو و یا رتبه بندی وب سایت خواهند شد که این موضوع از اساس غلط است!

8 دیدگاه