Close

.:: سبد خرید شما

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با کمک افراد تأثیرگذار چیست؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 13 تیر 1400

بسیاری از ما از اپلیکیشن اینستاگرام یا یوتیوب استفاده می کنیم و گاهی اوقات تبلیغاتی را توسط افراد مشهوری که آنها را دنبال می‌کنیم، مشاهده می نماییم. حتی ممکن است با معرفی و تبلیغات صورت گرفته توسط این افراد، خریدی را انجام داده باشیم و یا از خدماتی بهره برده باشیم.

مقدمه

روش های متفاوتی برای بازاریابی و رشد و پیشرفت کسب و کار شما وجود دارد که هر یک از آن ها، اگر به شکل صحیحی صورت گیرند می توانند تاثیر چشمگیری در افزایش مشتریان و گسترش برند شما داشته باشند.

امروز قصد داریم تا یکی از جدیدترین شیوه های بازاریابی را برای شما معرفی نماییم که با استفاده از آن می توانید یک تجربه ی جدید و مثبت در مارکتینگ داشته باشید. با ما در ادامه ی این مطلب همراه باشید.

اینفلوئنسر یا یک فرد تاثیرگذار به چه کسی گفته می شود؟

اینفلوئنسر ها به افراد حقیقی یا حقوقی در جامعه گفته می شوند که می توانند بر تصمیم یا رفتار افراد جامعه، که مخاطبان آن ها هستند، تاثیر بگذارند و به نوعی آن ها را از کاری باز دارند و یا به انجام کاری تشویق کنند.

اینفلوئنسرها در تمام زمینه ها می توانند فعالیت کنند.

نکته ی قابل توجه دیگر این است که لزوما هر اینفلوئنسری، بلاگر یا ولاگر نیست. یک بازیگر، یک سیاستمدار، یک ورزشکار و … هم می تواند به واسطه ی اعتماد و مخاطبان زیادی که او را دنبال می کنند، یک اینفلوئنسر باشد.

تا اینجای ماجرا با مفهوم اینفلوئنسر آشنا شدیم، حال می خواهیم وارد بحث بازاریابی به کمک افراد تاثیرگذار یا همان اینفلوئنسر مارکتینگ شویم.

اینفلوئنسر مارکتینگ، یک تجربه ی تازه!

در این شیوه از بازاریابی، برند شما به کمک واسطه هایی به نام اینفلوئنسرها معرفی می شود و در واقع این افراد با کمک اعتمادی که در میان مخاطبانشان دارند، برند شما را به شکل مستقیم یا غیر مستقیم تبلیغ می کنند.

معمولا هرچه تعداد مخاطبان یک فرد تاثیرگذار، بیشتر باشد، تبلیغ و همکاری شما نتیجه ی بهتری را برای کسب و کارتان رقم خواهد زد.

این روش از مارکتینگ برای هر بیزینسی می تواند نتیجه ی مطلوبی داشته باشد، اما باید با اصول و قواعد این شیوه از همکاری برای بازاریابی آشنا باشید و بتوانید اینفلوئنسر درست را انتخاب نمایید و تبلیغات خود را به روشی خلاقانه ارائه دهید. معمولا در بازاریابی با کمک افراد تاثیرگذار، به اینفلوئنسر امتیازاتی داده می شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • پورسانتی در ازای هر خرید، به فرد تاثیرگذاری که تبلیغ توسط او انجام شده است، داده می شود.
  • فرد تاثیرگذار می تواند برای مدتی مشخص، طبق قرارداد به شکل رایگان یا همراه با یک تخفیف اختصاصی، از خدمات یا محصولات شرکتی که با آنها همکاری می کند، استفاده نماید. (برای مثال در ازای معرفی یک هتل توسط اینفلوئنسر، هزینه اقامت برای مدت مشخصی در هتل برای او رایگان خواهد بود.)
  • اینفلوئنسر بابت هر بنر یا ویدیوی تبلیغاتی، مبلغ مشخصی را دریافت می‌کند.

امتیازات و شرایط قرارداد و همکاری در اینفلوئنسر مارکتینگ وابسته به خود فرد تاثیرگذار، و کسب و کاری است که قصد شرکت در این نوع همکاری و بهره بردن از آن را دارد.

اما این نکته را فراموش نکنید که: ایده های نو و جدید را تا زمانی که رونق دارند استفاده کنید چون بعد از مدتی مغز این مدل تبلیغات را فیلتر میکند و آن بازدهی را نخواهد داشت.

چگونه اینفلوئنسر مناسب همکاری با کسب و کارمان را انتخاب کنیم؟

انتخاب اینفلوئنسر مناسب بیزینس شما، می تواند در رقم زدن نتیجه ی دلخواه، تاثیر چشمگیری داشته باشد.

با شناسایی اینفلوئنسر مناسب می توانید مخاطبانی که مشتاق تر به کسب و کار شما هستند را جذب نمایید. برای انتخاب اینفلوئنسر مناسب می توانید از راهنمای زیر استفاده نمایید.

۱- گروه سنی مخاطبان اینفلوئنسر منتخب خود را با گروه سنی مشتریان کسب و کارتان تطبیق دهید و نزدیک ترین اینفلوئنسر را انتخاب نمایید.

۲- سبک تبلیغات افراد تاثیرگذاری که انتخاب می کنید را بررسی نمایید. آیا مناسب کسب و کار شما می باشد؟

۳- به جای همکاری با یک فرد تاثیرگذاز، با چند اینفلوئنسر در حوزه های فعالیتی نزدیک به برندتان همکاری کنید.

همچنین بخوانید:   محتوای سایت برای بهینه سازی و کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو

۴- از واقعی بودن مخاطبان و تاثیرگذاری مثبت اینفلوئنسر مورد نظر، بر روی آن ها اطمینان حاصل کنید.

۵- فرد تاثیرگذاری را انتخاب کنید که علاوه بر شهرت در میان مخاطبانش، اطمینان و اعتماد آن ها را نیز جلب کرده باشد.

۶- خلاق بودن فرد تاثیرگذار را بسنجدید. هر چه اینفلوئنسر در اینفلوئنس مارکتینک، خلاقیت بیشتری داشته باشد، میزان نتیجه بخش بودن همکاری و تبلیغات نیز افزایش پیدا می کند.

هزینه ی اینفلوئنسر مارکتینگ چقدر است؟

هزینه ی این شیوه از بازاریابی بر اساس گستردگی کسب و کار شما و انتخاب اینفلوئنسری که قصد همکاری با او را دارید، می تواند یک بازه ی بسیار متفاوت باشد.

هزینه ی تبلیغات و مارکتینگ از این روش از چند صدهزار تومان آغاز می شود و می تواند تا چند صد میلیون تومان نیز  باشد.

اگر قصد ندارید تا هزینه ی زیادی را صرف این نوع بازاریابی کنید و هنوز کسب و کار کوچکی دارید، می توانید با بلاگرها و افراد تاثیرگذاری که تعداد مخاطبین متوسطی را دارند، همکاری کنید.

شبکه ی اجتماعی بزرگ خود را دقیق انتخاب کنید

انتخاب شبکه ی اجتماعی که قصد تبلیغات و بازاریابی در آن را دارید، یک تصمیم مهم است که با در نظر گرفتن نکات طلایی مرتبط با آن می توانید، نتیجه ی بهتری را با این شیوه از بازاریابی تجربه کنید.

اولین و مهم ترین نکته که در انتخاب شبکه ی اجتماعی هدف باید آن را در نظر داشته باشید، مشتریان شما هستند.

شما می خواهید یک تبلیغ جهانی را تجربه کنید یا یک تبلیغ موفق که مخاطبان هدف شما، درون کشور باشند؟

برای مثال یوتیوب، طیف بیشتری از مخاطبان جهانی را برای شما پوشش می دهد و اینستاگرام اکثر مخاطبانش در داخل کشور هستند.

اگر شما می خواهید که افزایش مشتری به شکل درون مرزی داشته باشید، انتخاب شبکه ی اجتماعی اینستاگرام برای شما یک انتخاب موفق تر خواهد بود.

با توجه به این موضوع، چندین شبکه ی اجتماعی بزرگ را لیست کنید و نکات مثبت و منفی آن را بررسی نمایید. پس از به دست آمدن نتایج و مقایسه ی صحیح، شبکه ی اجتماعی مد نظرتان را برگزینید.

زمان مناسب برای  اینفلوئنسر مارکتینگ کسب و کار شما چه زمانی است؟

برای بسیاری از مشاغل و کسب و کارها، شرایط برای ایفلوئنسر مارکتینگ در تمامی زمان ها مهیاست. اما گاهی برخی از کسب و کارها باید از قبل گام‌هایی را برداشته باشند و یا فصل و زمان مناسب این روش از مارکتینگ را برای خود تعیین نمایند.

برای مثال بهترین زمان اقدام به تبلیغات، در زمینه پوشاک، در مارکتینگ افراد تاثیرگذار، ایام عید (به خصوص عید نوروز) و اواخر ماه ها است. علت این موضوع آن است که بسیاری از مردم، برای ایام عید به خرید می روند و لباس های جدید تهیه می کنند. همچنین در اواخر ماه، بسیاری از افراد حقوق خود را دریافت می کنند و به همین دلیل، شرایط برای تعیین بودجه ی خرید لباس فراهم است. پس در این مواقع امکان دستیابی به بازدهی بالا از طریق تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ، برای شما بیشتر است.

پیش از همکاری با افراد تاثیرگذار و استفاده از شیوه تبلیغاتی اینفلوئنسر مارکتینگ، باید کسب و کار شما در دنیای مجازی حضور پویایی داشته باشد. همچنین خود نیز برای افزایش مخاطبانتان در شبکه‌های اجتماعی باید تلاش کنید.

اگر برای کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی بزرگ حساب کاربری راه اندازی نکرده‌اید، همین امروز برای فعال‌سازی آن اقدام کنید.

همچنین اگر خودتان قادر نیستید تا صفحات شبکه های اجتماعی یا حساب‌های کاربری کسب و کارتان را مدیریت کنید، از یک ادمین کاردرست و حرفه‌ای کمک بگیرید.

آیا اینفلوئنسر مارکتینگ شیوه ای جدید است؟

در دنیای بازاریابی شاید این شیوه جدیداً فراگیر شده باشد، اما در زندگی روزمره ما، بسیاری از مردم از این روش در قانع کردن افراد استفاده کرده اند. برای مثال وقتی یک فرد، از نفوذ دیگر افراد استفاده می کند تا مسئله ای را مطرح کند و موافقت سایرین را دریافت کند، در واقع یک اینفلوئنسر مارکتینگ را به انجام رسانده است.

یا زمانی که یک معلم از مدیر مدرسه برای انتقال جدیت یک مسئله به دانش آموزان کمک می گیرد، در واقع این شیوه از بازاریابی را انجام داده است.

همچنین بخوانید:   بهینه سازی و سئو سایت با محتوای مناسب برای موتورهای جستجو

پس بازاریابی به کمک افراد تاثیر گذار از گذشته وجود داشته است و حال با فراگیری دنیای مجازی و شبکه های اجتماعی، عنوان آن تغییر کرده و کاربرد آن نیز متفاوت شده است. اکنون عنوان یکی از بزرگترین و موثرترین روش های بازاریابی جهانی، متعلق به اینفلوئنسر مارکتینگ است.

چرا بازاریابی با کمک افراد تأثیرگذار ارزشمند  است؟

آنچه که به بازاریابی تاثیرگذار ارزش می دهد و سبب می شود تا ریسک این روش از مارکتینگ کاهش یابد، چند عامل مهم است که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

۱- اعتماد مخاطبان که از سوی فرد تاثیرگذار جلب شده است اولین چیزی است که می‌توان از آن به عنوان یک ویژگی ارزشمند یاد کرد.

این اعتماد که میان اینفلوئنسر و مخاطبانش وجود دارد، باعث می شود که تعداد زیادی از دنبال کنندگان با تکیه بر اعتماد و علاقه ای که به فرد تاثیر گذار دارند، به او اعتماد کنند و آنچه که توسط این فرد معرفی می شود، تهیه کرده و یا استفاده کنند.

۲- به علت اینکه تبلیغ توسط یک واسطه انجام می شود و گاها ممکن است غیر مستقیم باشد، تاثیر بیشتری نسبت به تبلیغات مستقیم خواهد داشت. بر اساس تجربیات به دست آمده از شیوه های مختلف بازاریابی، تبلیغاتی که در لفافه و به صورت غیر مستقیم انجام می شود، اثربخشی قابل توجهی دارد، و گاهی می تواند با تبلیغات گسترده و پرهزینه رقابت کند

۳- به دلیل اینکه جامعه مخاطب در این روش از بازاریابی و مارکتینگ یک جامعه ی از پیش مشخص است و یک اعتماد پایه بین لارائه دهنده تبلیغات ما و مخاطب آن وجود دارد، ارزشمندی اینفلوئنسر مارکتینگ را بالا میبرد. به عبارت دیگر ما یک گام در تبلیغات جلو هستیم و جهشی از روی پله ی جلب اعتماد مشتری را تجربه می کنیم.

لازم به ذکر است که به علت اینکه افراد تاثیر گذار دنبال کنندگان پایه ثابتی از تعداد کل مخاطبان خود دارند، از نظر بازدید و توجه به تبلیغات، می‌توان روی تعداد معینی از دنبال کنندگان اینفلوئنسر حساب کرد و برای تبدیل آنها به یک مشتری واقعی، برنامه ریزی کرد.

پیش از بازاریابی بدانید و آگاه باشید!

اگر قصد دارید تا یک همکاری در بازاریابی تاثیرگذار را تجربه کنید، حتماً پیش از شروع این پروژه، دقت کنید که باید سرویس دهی با کیفیت خوبی، برای میزبانی از مشتریان تازه ارائه شود. همچنین آماده پاسخگویی و ارائه ی مشاوره و راهنمایی به افراد تازه باشید تا لطمه‌ای به اعتماد دنبال کنندگان اینفلوئنسر وارد نشود. با انجام این اقدامات می توانید، مشتریان تازه‌ای که جذب کرده اید را تبدیل به مشتریان دائمی کنید.

در واقع پیش از اقدام به هرگونه تبلیغات و جذب تعداد بالایی از مشتریان به شکل یکجا، باید یک برنامه ریزی صحیح و تیم حرفه ای برای ارائه خدمات داشته باشید.

نکته دیگری که باید پیش از بازاریابی به آن توجه نمایید، ارائه خدمات و یا محصولات با کیفیت یکسان به تمامی مشتریان است. همچنین زمان ارائه خدمات و ارسال محصولات باید طوری باشد که مشتریان شما را برای مدت زمان طولانی منتظر نگذارد و تیک منظم بودن را برای کسب و کار شما از جانب مشتریان سبز کند. تمامی اینها می تواند در دسته اصول مشتری مداری قرار بگیرد که شما میتوانید در مقالاتی جامع در خصوص آن ها مطالعه نمایید.

کلام پایانی

در این مطلب  از سایت بک لینک تلاش کردیم تا نگاهی جامع به بازاریابی با کمک افراد تاثیرگذار داشته باشیم و زوایای مختلف اینفلوئنسر مارکتینگ را بررسی کنیم. اصول این روش از بازاریابی بسیار گسترده است و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات علمی و نگاه بازاریابان جهانی نسبت به این نوع مارکتینگ را مطالعه نمایید. امیدواریم که در این مطلب با اینفلوئنسر مارکتینگ و تعاریف آن آشنا شده باشید و اطلاعاتی پایه در خصوص آن دریافت کرده باشید.

آیا شما به شکل مستقل صاحب یک کسب و کار هستید؟ به عنوان مدیر و صاحب یک برند از این شیوه از بازاریابی استفاده خواهید کرد؟ اگر از پیش تجربه ی این روش از بازاریابی را دارید لطفاً تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. از همراهی شما در این مطلب سپاسگزاریم.

28 دیدگاه