Close

.:: سبد خرید شما

آموزش لینک سازی داخلی در وردپرس

⏱️ مدت زمان مطالعه: 12 دقیقه
🖋 نویسنده: رضا رستم زاد 📅 24 آذر 1400

کسانی که با دنیای سئو سرکار دارند حتماً با لینک و لینک سازی آشنا هستند. یکی از مهمترین مباحث سئو که تاثیر بسیار مفید و چشم گیری در رشد سئو و بهینه سازی وب سایت ما دارد، لینک سازی اصولی است. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و آموزش یکی از مهمترین سرفصلهای لینک سازی بپردازیم.

پیش نیازهای مبحث لینک سازی داخلی در وردپرس چیست؟

۱- آشنایی کامل با وردپرس

۲- شناخت انکرتکست

۳- آشنایی با تعریف سئو و بهینه سازی

مقدمه:

لینک سازی یاlink building  یکی از روش های محبوب افزایش رتبه ی سایت است که در همه ی دنیا به آن توجه ویژه ای می شود. لینک سازی اگر به شکل اصولی باشد، نتایج مثبت و سریعی را رقم می زند.

قبل از اینکه لینک سازی و انواع آن را بررسی کنیم بهتر است با مفهوم لینک با یک مثال ساده آشنا شویم.

تصور کنید که به یک شهر جدید سفر کرده‌اید و قصد دارید تا به یک مقصد مشخص برسید. برای رسیدن به این مقصد مشخص، لازم است تا ابتدا، آدرس آن را بدانید و مسیری که شما را به آنجا می رساند را طی کنید. رسیدن به این مقصد مشخص می تواند با چندین روش صورت بگیرد که بهترین و سریع ترین روش که می توانید آن را طی کنید، استفاده از نقشه و پرس و جو از افراد است.

در مثال بالا شهر جدید وب سایت شماست و خود شما هم نقش ربات گوگل را ایفا می کنید. لینک ها هم همان مسیر مشخص هستند که ربات گوگل را به صفحات مختلف سایت شما راهنمایی می کنند.

چرا آیکون لینک ها به شکل زنجیر است؟

اگر دقت کرده باشید آیکون مربوط به لینک ها معمولاً به شکل زنجیر هستند و زنجیر هم نشانه اتصال و ارتباط است. با این اوصاف  می‌توانیم لینک هارا مانند یک پل بین صفحات وب سایت و محتواها تصور کنیم.

لینک سازی باعث می شود تا الگوریتم های گوگل و کاربرانی که از سایت شما دیدن می کنند، بتوانند به آسانی در میان صفحات سایت شما در گردش باشند و این گردش هم هدفمند انجام شود. لینک های خارجی که منابع، رپورتاژ ها و… را در بر می گیرد هم بر نمره ی اعتبار سایت شما تاثیر گذار است و سبب می شود تا میانگین امتیازات شما از گوگل رشد کند‌.

دسته بندی لینک بیلدینگ:

لینک سازی برای وب سایت ها به دو دسته کلی تقسیم می شود:

۱- لینک سازی خارجی

۲- لینک سازی داخلی

در ادامه به طور مختصر هر یک از این دو نوع لینک سازی را برای شما شرح می دهیم:

لینک سازی خارجی

لینک سازی خارجی عموماً به لینک هایی گفته می شود که از سایت های دیگر به وب سایت ما و یا از وب سایت ما به سایت های دیگر ایجاد می شود. فیوز لینک سازی تمرکز بر روی ایجاد دینگ های هدفمندی است که از سایر سایت ها برای وب سایت ما ایجاد می شود و بالعکس.

لینک سازی داخلی

شیوه دوم لینک سازی برای وب سایت ها همان چیزی است که موضوع بحث امروز ماست. لینک بیلدینگ داخلی به تبادلات لینکهای صفحات وب سایت ما گفته می‌شود. زمانی که از یک صفحه از وب سایت ما به صفحه دیگر لینک داده می شود در واقع ما به نوعی لینک سازی داخلی انجام داده ایم. لینک سازی داخلی در وردپرس اصول خاص خودش را دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

انکرتکست در دنیای لینک بیلدینگ به چه معناست؟

انکرتکست مهم ترین پیش نیاز ما برای لینک سازی داخلی در سایت وردپرسی است. انکرتکست به کلماتی در محتوای متنی ما گفته می شود که قرار است به آن لینکی را اضافه کنیم و آن را به صفحه ای دیگر پیوند بزنیم. معمولا بهترین انکرتکست ها کلمات کلیدی و پر سرچ مرتبط است و گاهی هم انکرتکست ها به شکل تیتر، عنوان یا آدرس یک وبسایت و… هستند.

وردپرس، محبوب دلها

همان طور که برای راه اندازی یک کارخانه یا شرکت نیاز به یک اتاق مدیریت مناسب داریم تا بتوانیم یک نظارت جانانه بر روی تمامی ابعاد مدیریتی داشته باشیم، برای راه اندازی یک وب سایت هم به چنین اتاق مدیریتی نیاز داریم.

اتاق مدیریت وب سایت ها، سیستم های مدیریت محتوای آنها هستند. هنگامی که بخواهیم یک وبسایت را بنا کنیم می‌توانیم نوع سیستم مدیریت محتوای خود را انتخاب کنیم و با استفاده از آن بر کلیه ی بخشهای سایت خود نظارت داشته باشیم.

یکی از محبوب ترین سیستم های مدیریت محتوا، وردپرس است که به شکل رایگان در اختیار افراد قرار گرفته است و امکانات بسیاری را فراهم کرده است تا این نظارت را آسان‌ و سریع کند.

همچنین بخوانید:   چگونه بک لینک رایگان بگیریم؟

لینک بیلدینگ داخلی در وردپرس کار سختی نیست. اما لازم است تا با اصول آن به خوبی آشنا باشیم. پیش از آنکه با اصول لینک سازی داخلی در وردپرس آشنا شویم، ابتدا لازم است تا بررسی کنیم که سازی داخلی چه نفعی به ما می رساند؟ آیا اصلا می ارزد که ما زمانمان را صرف ایجاد لینکهای داخلی کنیم؟

لینک سازی داخلی ارزش سرمایه گذاری دارد؟

شاید با خواندن تیتر بالا تصور کنید که منظور ما از سرمایه‌گذاری برای لینک سازی داخلی، صرف هزینه است.اما گفتنی است که همیشه سرمایه گذاری ها با پول انجام نمی‌شود.

انجام اعمال مختلف برای ایجاد یک نتیجه و صرف زمان برای آن هم می تواند، به نوعی سرمایه گذاری محسوب شود. حال در ادامه می خواهیم ببینیم که  لینک سازی داخلی برای وب سایت مان چه نتایجی در کوتاه مدت و بلند مدت برای ما رقم خواهد زد.

ربات های گوگل را با شیپور صدا می زنید

در حالت عادی، زمانی که هیچ پیوند و جاده ای بین صفحات و محتواهای شما وجود نداشته باشد، گوگل هم صدای شما را به شکل واضحی نمی شوند و الگوریتم های خود را برای بررسی سایت شما روانه نمی کند.

اما زمانی که از لینک سازی داخلی استفاده کنید، همانند این است که از یک شیپور برای فراخواندن گوگل استفاده کرده اید.در یک کلام، با لینک سازی داخلی، شانس توجه گوگل به شما ده ها برابر بیشتر از شرایط فعلیتان می شود.

با لینک سازی داخلی، پولسازی کنید!

تیتر عجیبی به نظر می رسد اما حقیقت دارد! شما با استفاده از لینک سازی های داخلی می توانید از صفحات محتوا یا صفحات جانبی وبسایتتان، کاربران را به سمت صفخاتی که برای شما سود مالی به همراه دارند هدایت کنید.

مثلا کاربر به سایت شما برای مطالعه ی مقاله ی تفاوت رنگ های گرم و سرد کرمپودر مراجعه کرده است. با این اوصاف احتمالا کاربر قصد خرید این محصول آرایشی را هم داشته باشد.

برای حفظ این شانس که کاربرتان را تبدیل به مشتری کنید، از لینک سازی داخلی استفاده می کنید و لینک فروشگاه (مستقیما لینک خرید کرمپودر ها) را در اختیار او قرار می دهید.

دریافت اعتبار با ارفاغ بیشتر

یکی از اتفاقات مثبتی که در راستای رشد سئوی سایت شما رخ می دهد، افزایش اعتبار یک صفحه یا محتوا از نگاه گوگل است.

گوگل برای اینکه امتیاز اعتبار هر صفحه یا محتوای را بسنجد، با الگوریتم های خود به کاوش آن صفحه می پردازد. لینک سازی موثر داخلی، در رسیدن الگوریتم ها به صفحه یا محتوای شما کمک می کنند. از آنجایی هم که گوگل متوجه این موضوع می شود، درحق نمرات اعتبار شما ارفاق خواهد کرد. در واقع زمانی که الگوریتم ها با کمک بک لینک ها به صفحه یا محتوایی از سایت شما برسند، رشد سئوی شما تسریع می شود.

یکی از نکات طلایی لینک سازی داخلی برای افزایش اعتبار، ایجاد لینک بین صفحه اصلی (صفحه ی اول سایت شما) با سایر صفحات و محتوا هاست. علت اهمیت این موضوع هم این است که صفحه اول هر وبسایت از دید گوگل مهمترین صفحه وب سایت محسوب می شود و بیشترین حجم لینک بیلدینگ در این صفحه اتفاق می افتد.

مربع طلایی لینک سازی داخلی را بشناسید!

لینک سازی داخلی، چندین اصول اساسی دارد که در ادامه آنها را به صورت جامع بررسی می‌کنیم. از آنجایی که این چهار اصول برای من بسیار ارزشمند و با اهمیت است، آن را با عنوان مربع طلایی معرفی میکنم.

توجه ویژه به همیشه سبز و ترند ها

یکی از مهمترین اصولی که باید در لینک سازی داخلی به آن توجه کنید این است که، بتوانید محتواها صفحات وب سایت خود را به درستی ارزشیابی کنید. مهمترین نکته که باید در امتیاز بندی محتوا و صفحات به آن دقت کنید صدرنشینی محتوا های همیشه سبز و ترند است.

اگر با مفهوم محتوای همیشه سبز آشنا نیستید لطفاً همین الان مطلب “همه چیز درباره ی تولید محتوای همیشه سبز” مطالعه کنید تا از جدیدترین اطلاعات دنیای سئو فاصله نداشته باشید.

در خصوص شناسایی محتوای ترند و به روز هم می توانید از ابزارها و وب سایت های مختلفی که در این حوزه به شکل تخصصی فعالیت می کنند کمک بگیرید که بازهم در این خصوص یک محتوای جامع و کامل را برای شما عزیزان تدارک دیده ایم که با خواندن آن می توانید با ابزارها و وب سایت هایی که برای شناسایی موضوعات ترند روز استفاده می شوند را به شکل جامع بشناسید و از آن ها استفاده نمایید.

زیاده روی نتیجه عکس می‌دهد!

همانطور که در پایگاه های قبل گفتیم لینک سازی داخلی نتایج مثبت و موثر چشمگیری دارد اما با زیاده روی کردن باعث می شود که نه تنها نتیجه مثبتی که مدنظر ماست حاصل نشود، بلکه جایگاه پلی وب سایت ما نیز در گوگل به خطر بیفتد و ربات ها الگوریتم های گوگل رفتار ما را مشکوک تلقی کنند. نتیجه ایجاد بدبینی برای الگوریتم های گوگل هم چیزی جز جریمه شدن از سوی گوگل را به همراه ندارد.

همچنین بخوانید:   بررسی چگونگی ساخت بک لینک اتوماتیک و کارآمدی آن

استراتژی دریافت اعتبار ناحیه ای

از این روش برای دریافت اعتبار یکسان از گوگل برای چند محتوا یا دسته بندی استفاده می شود. معمولاً این استراتژی بیشتر برای سایت هایی که در حوزه فروش محصولات و یا ارائه خدمات فعالیت می‌کنند کاربرد دارد.

تصور کنید که یک فروشگاه آنلاین کیف و کفش دارید. حال در این فروشگاه 10 دسته بندی اصلی را برای انواع کفش و کیف ایجاد

کرده‌اید. تمامی دسته بندی های ایجاد شده هم برای فروشگاه شما اهمیت دارد و می خواهید که گوگل هم این ده دسته‌بندی را به یک میزان اعتبار ببخشد.

برای این کار باید دسته بندی های شما به شکل منظم و در یکدیگر قرار بگیرند. معمولاً دسته بندی های اصلی هر وب سایت در صفحه اصلی و در چشمگیرترین مناطق صفحه اصلی قرار میگیرد. معمولاً برای دسته بندی ها بسیاری از وب سایت ها از ایجاد منو استفاده میکنند.

پس در یک جمع بندی کلی باید گفت که اگر می‌خواهید چند محتوا یا چند صفحه از وب سایت شما دارای یک اعتبار یکسان باشند باید آنها را در کنار هم و در یک منطقه مشخص از صفحات مهم یا صفحه اصلی وب سایت تان قرار دهید. با این کار به گوگل خبر دهید که می‌خواهید به تمامی این صفحات اعتبار تقریباً یکسانی ببخشد.

برچسب گذاری مناسب

برچسب گذاری هم نوعی لینک سازی داخلی محسوب می شود. شما با انتخاب برچسب های مناسب می توانید مطالبی که باهم ارتباط موضوعی دارند را گرد آوری کنید و محتوای سایت خود را نظم ببخشید. همانطور هم که باخبر هستید گوگل عاشق نظم و مسیر های ساده است تا زودتر به خواسته هایش برسد.

برچسب گذاری هم اصول مختص به خودش را دارد که بررسی تمام نکات مربوط به آن در این مطلب گنجانده نمی شود.

آموزش لینک سازی داخلی در سایت وردپرسی (تصویری)

کاربردی ترین روش لینک سازی داخلی برای وب سایت های وردپرسی ایجاد لینک در محتوای متنی است در ادامه به شکل مختصر و با یک آموزش تصویری ساده به شما نشان می دهیم که چگونه می توانید در محتوای متنی خود لینک داخلی ایجاد کنید.

اولین چیزی که باید به آن توجه کنید انتخاب یک انکر تکست کاربردی است. همانطور که در تعریف انکر تکست ها بیان کردیم معمولاً از کلمات کلیدی عنوان ها آدرس وب سایت و غیره به عنوان انکر تکست استفاده می شود.

برای شروع مادر بخش نوشته تازه در داشبورد وردپرس خود یک پاراگراف نوشته ای و در این پاراگراف کلمه ی ساخت بک لینک رایگان را به عنوان کلمه کلیدی و انکرتکست انتخاب کردیم.

پس از اینکه در متن خود انکر تکست مان را انتخاب کردیم، روی گزینه پیوند زدن در نوار ابزار کلیک می کنیم.

حال لینکی که می‌خواهیم به این کلمه ی کلیدی بدهیم را در کادر این ابزار جای گذاری می کنیم و روی گزینه ی ایجاد لینک کلیک می کنیم.

دقت کنید که لینک های انتخابی شما باید ارتباط تنگاتنگی با کلمه کلیدی شما داشته باشد تا اثربخشی لینک سازی داخلی شما افزایش پیدا کند.

گوگل در اکثر مواقع، ارتباط میان انکرتکست و لینکی که انتخاب کرده اید را بررسی می کند و این موضوع را ارزشمند می داند. به همین ترتیب شما می توانید در محتوای متنی خود، بنابر حجم محتوا و سایر فاکتورهای اساسی به تعداد دلخواه لینک داخلی ایجاد کنید.

جمع بندی:

همانطور که در ابتدای این محتوا اشاره کردیم، بهینه سازی و سئو هر وبسایت وردپرسی، به رعایت فاکتورهای سئو وابسته است. لینک سازی هم در لیست این فاکتورها یکی از مهمترین اعمال به شمار می رود و رعایت اصول آن هم سبب می شود تا زودترروند نمودار سئوی سایت شما صعودی شود.

امیدواریم که با مطالعه ی این مطلب اهمیت لینک سازی داخلی و نکات مربوط به آن آشنا شده باشید از هم اکنون به بعد، بیشتر به لینک بیلدینگ داخلی اهمیت دهید. اگر هر تجربه یا نکته ی مهم دیگری را در خصوص لینک سازی داخلی میدانید، با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. اگر هم سوالی در خصوص لینک بیلدینگ دارید می توانید با درج آن در بخش نظرات، به سرعت پاسخ آنرا از کارشناسان ما دریافت کنید. امیدواریم که از مطالعه این مطلب لذت برده باشید و برای شما کاربردی بوده باشد

برچسب ها

28 دیدگاه