Close

.:: سبد خرید شما

آموزش تیتر نویسی جذاب برای تولید محتوا

⏱️ مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 03 مرداد 1401

در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که تیتر نویسی چیست؟ تیتر هدایتگر خواننده به سوی خبر است و می تواند خواننده را به خواندن خبر ترغیب کند. تیتر جمله یا عبارتی است که به خبر هویت می بخشد. مخاطب از روی تیتر مطالب خود را انتخاب می کند.

اهمیت تیتر نویسی در تولید محتوا

این روز ها که بحث بازاریابی محتوایی داغ است و اهمیت آن برای کسب و کار ها به خوبی روشن شده، کارشناسان تولید محتوا باید بیش از پیش آماده ی  نبرد بر سر بهترین های دنیای کلمات باشند تا گوی رقابت را از همتایان خود بریابند و دل مخاطب را به دست آوردند.

تیتر باید اغوا گر باشد، اگر نباشد تمام زحماتتان به هدر می رود، چرا که هیچکس مجاب نمی شود روی آن مطلب کلیک کند چه برسد به خواندنش!

تحقیقات نشان می دهد حدود ۸۰ درصد مخاطبان فقط تیتر محتوا را می خوانند و فقط ۲۰ درصد آن ها کل محتوا را مطالعه می کنند.
بی تردید همان ۲۰ درصد هم از طریق تیتر، برای مطالعه متن محتوا ترغیب شده اند.
تیتر یا عنوان محتوا، اولین راه ارتباطی محتوا با مخاطب است و از این رو شاید بتوان تیتر را مهم ترین بخش یک محتوا دانست.
نویسندگان محتوا باید اصول و تکنیک های تیتر نویسی را یاد گرفته و در پروژه های خود به صورت حرفه ای به کار بگیرند تا اثر بخشی محتوای آن ها افزایش یابد.

چرا یک تیتر خوب، ناجی جان محتوای ما است؟

همه ما می دانیم که هدف یک محتوا از خلقت، جذب مخاطب است!
تلاش های عالی، کشف بهترین منابع، استفاده از بهترین استراتژی ها، بهترین جلوه های بصری، خلاقیت در نگارش، رعایت اصول بهینه سازی سئو و در کل هر گامی که برای جذاب شدن محتوای خود بر می دارید، شاید منجر به خلق بهترین و با کیفیت ترین محتوا ها شود، اما بهترین محتواها نیز چنانچه توانایی جذب مخاطب را نداشته باشند، هرگز خریداری نخواهند داشت!
داشتن تیتر مناسب، اصلی ترین دلیل جذب مخاطب محتوای شماست. چرا که تحقیقات نشان داده است که مخاطبان شما پس از جستجو در اینترنت، نتایج به دست آمده را تنها با چشم خود اسکن می کنند و آن ها را نمی خوانند. تیتر نویسی در ایسنتاگرام هم دارای اهمیت بسیاری می باشد، زیرا مخاطب اینستاگرامی اجازه اشتباه را به شما نم یدهد و در صورتی که مطلب شما جذاب نشود، به سرعت به سراغ پیج های دیگر خواهد رفت.
محتوای شما کمتر از ۶ ثانیه زمان خواهد داشت تا نظر مخاطب را به خود جلب کند! در طول این زمان کم، باید بتوانید محتوای قابل اسکن تولید کنید.
یکی از چیز هایی که می تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند، یک تیتر جذاب است.

همچنین بخوانید:   گوگل ترندز رازی بزرگ که توسط وب مسترها و سئوکاران موفق پنهان شده بود!

چگونه تیتری جذاب بنویسیم؟

اولین برخورد مخاطب با نوشته شما، از دریچه تیتر اتفاق می افتد. بنابراین باید سعی کنید تیتری کنجکاوانه بنویسید تا مخاطب را مجاب به خواندن آن بکند.

تیتر نویسی سوالی با کلمات معروف wh

معمولا اولین ایده برای اصول تیتر نویسیآموزش تیتر نویسی در ورد، تولید محتوا، تیتر نویسی چیست، تیتر نویسی در اینستاگرام، اصول تیتر نویسی و تولید محتوا درباره یک موضوع، پرداختن به <<چیستی>> و <<چگونگی>> موضوع است.
مثلا برای تیتر نویسی و تولید محتوا درباره کلیدواژه <<عسل طبیعی>> ساده ترین تیتر ها اینگونه ساخته می شوند:

عسل طبیعی چیست؟ ( what is )

چگونه عسل طبیعی را از عسل تقلبی تشخیص دهیم؟ ( How to )

عسل طبیعی در کدام شهر ها تولید می شوند؟ ( where is )

چه قدر عسل مصرف کنیم ( How much )

زنبور عسل در چه فصل هایی عسل تولید می کند؟ ( When )

عسل طبیعی را از چه فروشگاه هایی تهیه کنیم؟ ( Who)

چرا باید عسل طبیعی مصرف کنیم؟( Why)

عسل کدام گل مفید تر است؟ ( Which )

اشکالات تیتر نویسی با کلمات Wh

۱- شدت بالای رقابت: این نوع تیتر نویسی، به فکر هر کسی می رسد! پس تولید محتوا با چنین تیتر هایی کار سختی نیست و همه همین کار را می کنند! پس همان لحظه ای در حال نوشتن چنین تیترهایی هستید، صد ها سایت و رقیب دیگر شبیه همین تیتر ها را نوشته اند و برای آن محتوا تولید کرده اند.
شما تازه می خواهید با این همه رقیب شروع به رقابت کنید!

۲- محدودیت مخاطب: این تیتر ها خوب و جذاب هستند اما نه به اندازه کافی!  درست است که بسیاری از مردم همین سوالات را جستجو می کنند و ما باید محتواهایی در پاسخ به این سوالات داشته باشیم، اما این <<بسیاری از مردم>> که گفتیم <<همه مخاطبان شما>> نیستند! بسیاری از مخاطبان شما، سوالات متنوع دیگری دارند که با اسن پاسخ های عمومی به جواب خود نمی رسند.

۳- محدودیت سوژه: در این روش تیتر نویسی، تنها سوژه شما خود موضوع اصلی است! درحالی که سوژه های متعدد دیگری می توانند برای تولید محتوا درباره موضوع مورد نظر شما، جذاب باشند.

۴- محدودیت تعداد محتوا: اگر به این روش برای تولید محتوا اکتفا کنید، تعداد محتواهای سایت شما بسیار محدود خواهد بود. چون تعداد اینگونه سوالات بسیار محدود است.
طبیعی است که هرچه تعداد محتوای کمتری در سایت خود داشته باشید، بازدید کمتری از گوگل جذب خواهید کرد.

همچنین بخوانید:   اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی با کمک افراد تأثیرگذار چیست؟

چگونه در تیتر نویسی خلاقیت داشته باشیم؟

استفاده از تکنیک نقشه ذهنی برای تیتر نویسی درختی:

نقشه ذهنی یا mind map، نمودار درختی است که برای تولید، سازماندهی و ساختار دهی ایده ها و افکار مربوط به یک کلید واژه یا ایده مورد استفاده قرار می گیرد. این نقشه راهکاری برای شکوفایی خلاقیت است که توسط تونی بوزان ابداع شد.
استفاده صحیح از این روش، می تواند یک راهکار راهبردی عالی برای نوشتن یک تیتر ایده آل باشد، فقط کافی است که این روش را به درستی فرا بگیرید.

شیوه کار به این صورت است که در گام نخست، کلیدی ترین کلمه موضوع خود را بر صفحه ای می نویسیم و از آن شاخه هایی به بیرون مشتق می کنیم که در هرکدام از آن ها واژه هایی نوشته می شود. این شاخه ها ( واژه ها) می تواند شامل ویژگی های کلی موضوع، مخاطبان و یا هر چیز وابسته به آن موضوع باشد.
در گام دوم،  یکی از شاخه های اصلی مان را که نزدیک ترین ارتباط را با موضوع کار ما دارد انتخاب کرده و برای آن زیر شاخه هایی ترسیم می کنیم که واژه هایی مرتبط با آن واژه از شاخه اصلی است. این گام ها را برای هر یک از زیر شاخه های انتخابی ادامه می دهیم و در هر مرحله جزئیات بیشتری از موضوع وارد دایره واژگان می شود.

در نهایت تیتر انتخابی ما، از ترکیب مفهومی واژه هایی که در شاخه های متوالی انتخاب شده اند، تولید خواهد شد.

9 دیدگاه