پیج رنک معیار منسوخ شده گوگل چه بود و چگونه کار میکرد؟
همانطور که مستحضرید معیار گوگل پیج رنک سال هاست منسوخ شده و گوگل دیگر چنین آنالیزی را ارائه نمی کند اما بد نیست نگاهی به تاریخچه این معیار رتبه بندی بیاندازیم.
پیج رنک(رتبه بندی صفحات=PageRank) چیزی است که گوگل از آن برای تعیین اهمیت صفحات وب استفاده میکند.
این یکی از عوامل متعددی است که برای تعیین صفحات در نتایج جستجو به کار می رود.
تاریخچه پیج رنک
پیج رنک توسط بنیانگذاران گوگل(لاری پیج و سرگئی برین) در استنفورد توسعه یافت. در حقیقت نام پیج رنک احتمالا با نام بنیانگذار گوگل (لاری پیج) مرتبط است. در آن زمان که لاری پیج و سرگئی برین با یکدیگر ملاقات کردند موتورهای جستجوی اولیه به طور معمول به صفحاتی که دارای بیشترین تراکم کلید واژه بودند متصل بودند، به این معنی که افراد میتوانستند با تکرار همان جمله برای جذب نتایج جستجوی بالاتر برای صفحه ی خود استفاده کنند. حتی گاهی اوقات طراحان وب، متن مخفی را در صفحات خود قرار میدادند تا عبارات را تکرار کنند.
پیج رنک برای اندازهگیری اهمیت وب تلاش میکند. پیج رنک به پیوندها به عنوان آرا فکر میکند که در آن صفحهای که به یک صفحه دیگر لینک میشود را محاسبه کند. این ایده از سوی دانشگاه میآید، به این صورت که در آن شمارش استنادها انجام می شود تا اهمیت محققان و تحقیقات را پیدا کند. هر چه بیشتر مقاله ای بطور خاص توسط مقالات دیگر مطرح شود این مقاله مهم تلقی میشود.
به این معنا است که افراد تمایل به ارتباط با محتوای مرتبط دارند و صفحات با لینکهای بیشتر معمولا منابع بهتری نسبت به صفحاتی که هیچکس با آنها ارتباط ندارند را دارا هستند. پیج رنک یکی از فاکتورهای متعددی است که مشخص میکند صفحه وب شما در ردهبندی نتایج جستجو قرار دارد. اگر همه عوامل دیگر برابر باشند پیج رنک میتواند تاثیر قابلتوجهی بر رتبهبندی گوگل شما داشته باشد.
قطعا نقصهایی هم در پیج رنک وجود دارد. حالا که مردم در کسب اطلاعات بیشتر شده اند، دادهها میتوانند دستکاری شوند.
گوگل بمبها(Google Bombs) یک نمونه کلاسیک از دستکاری پیج رنک هستند و گوگل در فرمول ردهبندی خود اقدامات احتیاطی انجام دادهاست. اضافه کردن پیوند روشی دیگر است که مردم برای دستکاری پیج رنک تلاش میکنند.
اضافه کردن پیوند، عملی بدون فکر کردن برای پیوند دادن ارتباط صفحات به هم مرتبط است و اغلب خودکار است. اگر شما به یک صفحه وب برخورد کردهاید که چیزی جز مجموعهای از لینکهای تصادفی به وبسایتهای دیگر نیست این همان پیوند های دستکاری شده است. گوگل محاسبات خود را برای فیلتر کردن وسایل ارتباطی احتمالی سازگار کردهاست. این یکی از دلایلی است که چرا ارسال وبسایت تان بدون مجوز ممکن است ایده بدی باشد.
اگر وبسایت خود را در یک انبوه لینک پیدا میکنید، وحشت نکنید. در اغلب موارد، این امر هیچ تاثیری بر رتبهبندی سایت شما ندارد. به هر حال شما نمیتوانید کسی که با شما ارتباط دارد را کنترل کنید.
پیج رنک در مقیاس یک تا ده اندازهگیری میشود و به صفحات یک وبسایت تخصیص داده میشود و به کل وبسایت ارائه داده نمیشود. تعداد بسیار کمی از صفحات رتبه عالی در پیج رنک دارند، به خصوص اینکه تعداد صفحات اینترنتی در حال افزایش مییابد.
چگونه میتوانم پیج رنک را افزایش دهم ؟
اگر میخواهید پیج رنک را افزایش دهید، باید بک لینک یا سایر افرادی که با وبسایت شما ارتباط دارند را حفظ کنید و تعاملی خوب داشته باشید. بهترین راه برای افزایش پیج رنک، داشتن محتوای کیفی است که افراد دیگر میخواهند آن را به هم پیوند دهند.
چرا پیج رنک منسوخ شد؟
1- اطلاعات پیج رنک از ابزار وبمستر تولز حذف شد.
2- زمان زیادی بیش از یک سال پیج رنک گوگل بروز رسانی نشد.
3- پیج رنک از تولبار گوگل کروم حذف شد.
4- مت کات در این مورد صحبت کرده بود که بروز رسانی مجدد پیج رنک شگفت زده تان می کند.
5- جلوگیری فروشندگان بک لینک های غیر مجاز(خرید و فروش لینک های بدون استفاده که از مدت ها قبل با پیج رنک های بالا باقی مانده بودند)
دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد و مت کات چندین بار نیز به این موضوع به طور غیر مستقیم اشاره کرده بود. همین نشانه ها دلیلی است که حذف شدن ناگهانی رنک گوگل را تا حدودی مشخص می کند و می توان دریافت که گوگل به دنبال اصلاح سیستم قبلی خود نیست و سعی در ایجاد متدهای جدید رتبه بندی دارد.
منبع: www.lifewire.com
2 دیدگاه