Close

.:: سبد خرید شما

تولید محتوای خوشه ای چگونه است؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 15 دی 1401

“محتوا پادشاه است.” این عبارتی است که همه ما شنیده ایم و با توجه به نتایج شگرفی که از نقش محتوا در سئو و نتایج گوگل دیده ایم، به آن اعتقاد راسخ داریم.

مسئله تولید محتوا یکی از اصول مهمی است که همه سایتها و وب مستران برای دستیابی به نتایج بهتر، لازم است به آن توجه داشته باشند. دنیای امروز یک دنیای رقابتی است و یکی از اصلی ترین مسائلی که می تواند شما را از رقبا متمایز نموده و به پیش براند، تولید محتوای خوب و مفید است.

اما هر محتوایی مفید نیست. اگر به تولید محتوایی با تعداد صفحات زیاد بپردازید، در رابطهبا موضوعات پراکنده محتوا تولید کنید و انها را بدون هیچ نظم و قاعده ای منتشر کنید، بدانید که کاری از پیش نخواهید برد. شما باید محتواهایی ارزشمند و ساختار یافته تولید نمایید.

برای این منظور شما باید ابتدا موضوع اصلی که می خواهید در رابطه با آن محتوا تولید کنید را شناسایی نمایید و سپس بر اساس آن، در رابطه با موضوعات مربوطه محتوا تولید کنید.

مثلا فرض کنید که شما می خواهید در رابطه با اینکه “سئو چیست؟” محتوا تولید کنید.برای این موضوع شما باید پیلار کانتنت یا محتوای ستونی تعریف کنید.

محتواها و موضوع هایی که در این ستون قرار می گیرند با عنوان محتوای خوشه ای یا Content Cluster شناخته می شوند.

در رابطه با موضوع سئو چیست؟ محتوای خوشه ای ما می توانند موضوعاتی مانند موارد زیر باشند:

“سئو داخلی سایت چیست؟” ، “سئو خارجی چیست؟” ، “محتوای سئو” ، “شبکه اجتماعی سئو” ، “سئو تصاویر” و …

حال که اصطلاح محتوای خوشه ای را بیان موضوعات و مطالب مهم و مفیدی را بیان نماییم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

محتوای خوشه ای (Content Cluster) چیست؟

همان طور که می‌دانید، تولید و به روزرسانی محتوای سایت، یکی از بخش‌های اصلی و جدایی ناپذیر پروژه‌های سئو می‌باشد که تکنیک‌ها و روش‌های آن به سرعت در حال تغییر و تحول می‌باشد. در واقع، با روی کار آمدن الگوریتم‌های جدید گوگل و موتورهای جستجو، هر چند وقت یکبار فاکتورهای جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها تعریف می‌شود که برخی از این فاکتورها و قوانین، حساسیت‌های بیشتری بر روی محتوای سایت‌ها اعمال می‌کنند و شاخص‌های ارزشی آن‌ها را تغییر می‌دهند. به طور مثال در سال‌های گذشته با روی کار آمدن الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم مرغ مگس خوار، تکرار و چگالی کلمات کلیدی در متون صفحات به یکی از مهم‌ترین ملاک‌های سئو محتوا تبدیل شده بود و همین موضوع باعث شد تا برخی سئوکارها از این موضوع سوء استفاده کرده و محتواهایی طولانی و بی‌ارزش صرفا بر اساس تکرار کلمه کلیدی در متن تولید کنند و به سادگی با این ترفند در صدر نتایج گوگل قرار بگیرند.

با این کار بسیاری از ما بعضا به مقالات و صفحاتی برمیخوردیم که در میان جملات آن‌ها کلیدواژه‌هایی نا به جا قرار گرفته بود که جمله را ناقص و بی‌معنی می‌کرد. به دنبال این ترفند، برخی از سئوکاران کلاه سیاه به طراحی و ساخت ربات‌هایی روی آوردند که با تولید متن‌های ماشینی بی‌معنی، تعداد دفعات زیادی کلمات کلیدی را در آن تکرار می‌کرد و به طور کلی دنیای تولید محتوا برای گرفتن رتبه در گوگل در حال حرکت به سمت رفتارهای اسپمی و بی‌ارزش بود. پس از مدتی، گوگل با شناسایی گزارشاتی مبنی بر بروز مشکلاتی از این قبیل، شاخصی تحت عنوان Keyword Stuffing را تعریف کرد تا سایت‌های متخلف را شناسایی کرده و آن‌ها را جریمه کند.

در ادامه نیز گوگل با بکارگیری گسترده هوش مصنوعی در الگوریتم‌هایی مانند الگوریتم رنک برین و الگوریتم تطبیق عصبی به پردازش ارتباط معنایی محتوای صفحات با عبارات جستجو شده توسط کاربر فارغ از تکرار کلمات کلیدی نمود. اکنون این موضوع باعث شده است تا روز به روز شاهد نتایج ارزشمند‌تر و مرتبط‌تری در نتایج گوگل باشیم و این موتور جستجو رضایت بالاتری از کاربران خود را جلب کند.

یکی از مواردی که اخیرا در رتبه‌بندی سایت‌ها بر اساس محتوا بسیار اهمیت پیدا کرده و موثر است، ساختار محتوایی سایت‌ها می‌باشد که باعث می‌شود خزنده‌های گوگل بهتر به ارتباط معنایی صفحات سایت شما پی ببرند. یکی از این ساختارها، محتوای خوشه ای یا Content Cluster می‌باشد که در این مقاله قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

همچنین بخوانید:   محتوای سایت برای بهینه سازی و کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو

نکات مهم درباره تولید محتوای خوشه ای

قبل از طراحی ساختار محتوای ستونی و خوشه ای ، باید مضامین آنها را با دقت انتخاب کنید. برخی از سوالات باید سنجیده شوند که آیا واقعاً ارزش وقت و هزینه را دارد یا خیر. در این راستا ، از پرداختن به موضوعاتی که برای بازدیدکنندگان وب سایت شما جذاب و مفید نیست ، خودداری کنید.

 انتخاب موضوعات محتوای ستون به گونه ای که اطلاعات و منابع کافی برای تولید محتوای خوشه آن وجود داشته باشد و حل آنها بی معنی نیست. اگر چند ستون یا خوشه ایجاد کرده اید ، می توانید آنها را مطابق مدلی که توصیف کرده ایم انجام داده و پیوندهای داخلی آنها را بهبود بخشیده و پیوندها را در آنها قرار دهید. به طور کلی ، تعداد کلمات کانتنت کلاستر، از پیلار کانتنت کمتر باشد. به عنوان مثال ، اگر محتوای پیلار شما بین 1500 تا 2000 کلمه باشد ، محتوای خوشه ای ممکن است حدود 700 یا 800 کلمه باشد.

از موضوعات خوشه بندی محتوا در استراتژی بازاریابی محتوا خود استفاده کنید
برای درست ساختن مدل محتوای خوشه ای ، باید 4 مرحله اصلی را طی کنید.

مرحله 1: موضوعی را که می خواهید برای آن رتبه بندی کنید انتخاب کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که رتبه مورد نظر خود را تعیین کنید.
موضوع باید به اندازه کافی مشخص باشد تا بتوانید همه جنبه های مختلف محتوای ستون را پوشش دهید.
در عین حال ، باید آنقدر گسترده باشد که بتوانید چند مقاله در مورد آن بنویسید.
به عنوان مثال ، “بازاریابی داخلی” موضوع خوبی است ، اما نوشتن در مورد آن بسیار گسترده تر از پوشش آن در یک مقاله است. از سوی دیگر ، «اینفلوئنسر مارکتینگ» به اندازه ای گسترده است که می تواند چندین مقاله مختلف در مورد آن بنویسد ، مانند «تنظیم بودجه اینفلوئنسر مارکتینگ» و ……
در عین حال ، می توانید یک مقاله جامع در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ بنویسید و تمام تفاوت های این حوزه را پوشش دهید.

مرحله 2: محتویات خوشه را تعریف کنید

پس از تعیین موضوع ، باید بر محتوای خوشه تمرکز کنید. 5-10 میانگین خوبی از تعداد آنها خواهد بود.
AnswerThePublic یک ابزار عالی برای استفاده در این مرحله است.
بر اساس موارد نمایش داده شده در عبارت جستجوی Google ، رایج ترین سوالات مربوط به موضوعی که انتخاب کرده اید را لیست کنید.

مرحله 3: محتوای موجود را مشاهده کنید

یک بررسی محتوا انجام دهید تا ببینید آیا می توانید محتوای موجودی موجود را به روز کنید و به محتوای ستون خود پیوند دهید.
به این ترتیب ، می توانید محتوای فعلی خود را به حداکثر برسانید و به جای ایجاد محتوا ، بر روی پر کردن شکاف هایی که ممکن است پیدا کنید تمرکز کنید.

مرحله 4: مطالب خود را به یکدیگر پیوند دهید

پس از تکمیل خوشه های محتوا ، باید مطمئن شوید که آنها را نه تنها به محتوای ستون ، بلکه به یکدیگر پیوند داده اید.
هنگام پیوند خوشه های محتوا ، مطمئن شوید که پیوند دو طرفه است.
این بدان معناست که محتوای ستون شما باید به هر یک از محتوای خوشه ای شما پیوند داشته باشد.
مدل محتوای خوشه ای روشی جدید برای جلب توجه شما به موضوعات گسترده تر به جای کلمات کلیدی هدف دار بلند مدت است.
با انجام این کار ، می توانید محتوای خود را طوری سازماندهی کنید که مخاطبان هدف شما بتوانند به سرعت به پاسخ های مورد نظر خود برسند.
در عین حال ، می تواند رتبه بندی محتوای شما را در نتایج موتورهای جستجو بهبود بخشد ، در نتیجه ترافیک وب سایت شما و مشتریان بالقوه را افزایش داده و در نهایت مشتریان شما را افزایش دهد.

همچنین بخوانید:   ایده برای تولید محتوا و کسب درآمد در روبیکا

برای یافتن محتوای با کیفیت تحقیق کنید

اینترنت امروزی ممکن است مخزن مهمی برای یافتن محتوا باشد ، اگرچه 90 درصد مردم فقط روی مواردی که در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو ظاهر می شوند کلیک می کنند.
این امر باعث ایجاد انگیزه در مارک ها و شرکت ها می شود تا وب سایت های خود را در صفحه اول Google یا سایر نتایج موتورهای جستجو نشان دهند و سئو را به یک ابزار مهم بازاریابی آنلاین تبدیل کند.

به همین دلیل ، برخی از افراد از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند که منجر به محتوای بی کیفیت می شود.
همه اینها باعث می شود موتورهای جستجو به طور مرتب الگوریتم های خود را به روز کنند.
گوگل را به عنوان مثال در نظر بگیرید. در به روز رسانی سال 2012 ، گوگل الگوریتم پنگوئن را برای مقابله با سئو کلاه سیاه معرفی کرد.
سال بعد ، گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را برای تفسیر نتایج آن بر اساس نوع گفتار انسان معرفی کرد. معرفی الگوریتم نک برین (Rank Brain) در سال 2015 این وضعیت را تشدید کرد.
برندها اکنون باید نه تنها نوع محتوای منتشر شده را در نظر بگیرند ، بلکه نحوه بهینه سازی آن را نیز برای تعامل با این تغییرات و آماده شدن برای به روزرسانی های آینده در نظر بگیرند.

موضوعات خوشه ای محتوا و سئو

تا همین اواخر ، بازاریابان محتوای استاندارد و شرکت های برتر سئو از محتواهایی استفاده می کردند که کلمات کلیدی بلند (long-tail keywords) را هدف قرار می داد.
اما مشکل این رویکرد این است که هر بار که محتوای جدیدی منتشر می کنید ، با محتوای رقیب و محتوایی که قبلاً منتشر کرده اید رقابت می کند.
از سوی دیگر ، مدل سازی محتوای خوشه ای توجه شما را به موضوعات خاصی که می خواهید مارک شما به عنوان یک متخصص شناخته شود ، جلب می کند.زیرا شما برای کلمات کلیدی مختلف مربوط به موضوع انتخاب شده محتوا ایجاد می کنید.
سپس به یکدیگر پیوند می دهید و با این کار نه تنها می توانید خطر رقابت با سایر محتواها را برای رتبه بندی SERP از بین ببرید ، بلکه می توانید با ارائه بک لینک های باکیفیت محتوای خود را سئو نیز ارتقا دهید.

موضوعات خوشه بندی محتوا و بازاریابی محتوا

برای بهبود محتوای وب سایت و رتبه بندی SERP ، استفاده از موضوعات خوشه بندی محتوا می تواند به شما در دستیابی به اهداف بازاریابی محتوا به دو روش مختلف کمک کند:

برند خود را با قدرت بسازید

92٪ از مردم گفته اند که محتوای منتشر شده توسط مارک ها را ترجیح می دهند و برای آنها ارزش قائل هستند و این مارک ها به نیرویی در صنعت تبدیل شده اند.
اگر محصولی که توصیه می کنید مال شما باشد ،به احتمال زیاد به شما و پیشنهادات شما اعتماد خواهند کرد.تجربه کاربری وب سایت خود را ارتقا دهید اکثر وبلاگ های سایت از نظر محتوا بسیار گیج کننده هستند. این امر باعث می شود بازدیدکنندگان شما نتوانند اطلاعات دیگری را در وب سایت شما پیدا کنند.همچنین می تواند باعث ایجاد و انتشار چندین نسخه از مقاله شود.

کلام آخر

 استراتژی محتوا خوشه ای یک راه عالی برای سازماندهی محتوای شما و کمک به Google و کاربران در یافتن محتوای وب سایت شما است.به یاد داشته باشید ، شما باید محتوای قوی پیدا کنید ، محتوای خوشه ای را به روش صحیح بنویسید و از پیوندهای داخلی برای پیوند دادن همه صفحات به یکدیگر استفاده کنید.برای جمع آوری موضوعات ممکن است مدتی طول بکشد تا به رتبه بندی گوگل برسید ، اما مانند همه استراتژی های محتوا ، زمان و تلاش زیادی برای به دست آوردن بهترین نتایج لازم است.

برچسب ها

3 دیدگاه

  • سلام و درود بر شما. من محمد جانبلاغی خرید بک لینک را در گوگل جستجو می کردم که با سایت خوب شما آشنا شدم.می خواستم بدونم آیا هنوز خرید بک لینک در سئو تاثیر دارد؟ چون در چند سایت نوشته بودند که خرید بک لینک زیاد موثر نیست و گوگل می خواهد اثر بک لینک ها را کم رنگ تر کند. ممنون میشم در این مورد نظرتون را بفرمایید.