Close

.:: سبد خرید شما

بازاریابی گوشه ای چیست؟ وچه مزایا و معایبی دارد؟

🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 02 دی 1402

یکی از بهترین و مهمترین روش ها برای به دست آوردن مشتری و نگه داری آنها، بازاریابی است. بازاریابی به کسب و کارها کمک می کند تا برند خود را به مشتری بشناسانند، همچنین با معرفی کسب و کار خود، مشتری هدف را بیابند و با آنها به تعامل بپردازند.

بعضی از کسب و کارها جنبه عمومی دارند ولی برخی دیگر جنبه تخصصی تر دارند. همین امر سبب می شود که مستریان این کسب و کارها هم کمتر باشند. در اینگونه کسب و کارهای تخصصی، مشتری با کیفیت مهمتر از کمیت مشتری است.

در رابطه با این دست از کسب و کارها، نوعی بازاریابی تخصصی تر هم نیاز اسا که با نام “نیچ مارکتینگ” یا “بازاریابی گوشه ای” شناخته می شود.

نیچ مارکتینگ یک بخش کوچک از بازار است. بازاریابان معمولا تلاش می کنند تا یک بخش از بازار را به زیر مجموعه های کوچکتر تقسیم نموده و گروهی از بازار را شناسایی نمایند که نیازهای آنها به خوبی تامین نمی شود. بدین ترتیب آنها نیچ مارکتینگ را پیاده سازی می نمایند.

برای موفقیت در این نوع بازاریابی لازم است که بازاریابان تمرکز خود را بر روی گروه کوچکی از افراد هدف قرار دهند. این افراد کسانی هستند که با پرداخت هزینه های زیاد برای راه حل های مورد نیازشان مشکلی ندارند و این همان چیزی است که به آن بازاریابی گوشه های می گوییم.

در ادامه به طور تخصصی تر در رابطه با نیچ مارکتینگ و مزایا و معیاب آن صحبت خواهیم نمود. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نیچ مارگتینگ (niche marketing) چیست؟

نیچ مارکتینگ روشی است برای دسترسی به بخش کوچکی از بازار است که توسط رقبای بزرگتر، یا بسیار ریز و تخصصی بوده و از قلم افتاده یا با توجه به سرمایه گذاری های کلان آنها، انگیزه ای برای ورود وجود نداشته است. برای کسب و کارهای کوچکی که تازه قصد ورود به بازار را دارند، نیچ مارکتینگ می تواند جذاب ترین و سود آورترین بخش بازار باشد. هدف از نیچ مارکتینگ این است که پس از بخش بندی بازار توسط استراتژی تمرکز به بخش های متوسط، بخش بسیارکوچک تری از بازار را که قابلیت فعالیت سودبخش دارد انتخاب شده و استارت ورود به کسب و کار زده شود.

اگر بر اساس آنچه در بازاریابی مشهور است بازار را به اقیانوس های قرمز و اقیانوس های آبی تقسیم کنیم، نیچ مارکتینگ بخشی آرام و دنجی از اقیانوس آبی است که می توانید به راحتی کسب و کار خود را با

  • خلاقیت بیشتر
  • سرمایه گذاری کمتر
  • تحقیقات بیشتر

گسترش دهید تا جایی که آماده ورود به رقابت های بالاتر شوید. توضیح اینکه اقیانوس قرمز بازاری است که رقابت شدید و خونینی برای کسب سهم بازار جریان دارد و در اقیانوس آبی تعداد رقبا و برخورد آنها برای کسب سهم کم تر است.

مثالهایی از نیچ مارکتینگ

در هر صنعتی ممکن است به مثالهایی از نیچ مارکتنیگ برخورد کنید یا با انجام تحقیقات متوجه آنها بشوید. در تمام مثالهای ذیل، در کنار بازار انبوهی که برای کالاهای کمتر تخصصی وجود دارد، تولید کننده گوشه ای برای خود پیدا کرده است؛ مثلا:

  • تولید کننده محصولات لبنیاتی که اقدام به تولید ماست با درصد بالای پروتئین و چربی و قند صفر می کند تا پاسخگوی ورزشکاران بدنساز باشد.
  • تولید کیک های تولد و شیرینی جات با استفاده از قندهای مصنوعی برای مصرف افراد دیابتی.
  • تولید صندلی و کاناپه های ویژه بازی ( گیمینگ) برای افرادی که ساعات زیادی بازی کامپیوتری می کنند.
  • تولید محتوای صوتی برای نابینایان علاقمند به علوم فضایی و ستاره شناسی ( با توضیح جزئیاتی که برای افراد بینا کاملا قابل لمس است)
همچنین بخوانید:   چگونه وب سایت کاربرپسند داشته باشیم ؟

نیچ مارکتینگ چه کمکی به کسب و کارهای کوچک می ‌کند؟

استفاده از استراتژی نیچ مارکتینگ می تواند برای هر کسب و کاری مفید باشد؛ حتی بزرگان بازار نیز برای ورود به بخشهایی که تاکنون در آن تجربه ای نداشته اند یا برایشان به لحاظ نوع مشتریان جدید باشد و ممکن است ورود یکباره به آن بخشها به اعتبار برندشان ضربه بزند نیز از نیچ مارکتینگ بهره می گیرند. مثلا تولید کننده یک برند صاحب اعتبار پوشاک را در نظر بگیرید، که می خواهد برای تکمیل بخشهای مختلف فروشگاه هایش در سطح کشور تعدادی لوازم جانبی مثلا اقلام چرم تولید کند. برای این برند، لوازم چرمی کوچک بخش جدیدی از بازار است که در تولید آن سابقه و تجربه ای ندارد. اگر تصمیم بگیرد آن را با نشان معتبر کت و شلوارها به بازار ارائه دهد، محافظه کارانه ترین و معقول ترین کار نیچ مارکتینگ است. بنابراین در بازار تخصصی انواع محصولات چرم، در ابتدا تنها به تولید کیف های جیبی با قیمت متوسط برای آقایان اکتفا می کند.

اما برای کسب و کارهای کوچک، نیچ مارکتینگ یا بازاریابی جاویژه، همواره کارگشاست. سرمایه محدود، تجربه کم که همگی باعث کوچک شدن کسب و کار می شوند، با بازاریابی جاویژه به نحو مطلوبی مدیریت می شوند. در این گوشه دنج از بازار، رقابت کم است و پتانسیل زیاد، بنابراین :

  • فرصت مطلوبی برای شناخت بازار و مشتریان است.
  • بودجه بسیار محدودی نیاز دارد.
  • رقابت کم رنگ باعث می شود بنیان کسب و کار به درستی طرح ریزی شود.
  • نیازمند سطح کمتری از تجربه است.

مزایای نیچ مارکتینگ  Niche Marketing

نیچ مارکتینگ یکی از راه‌حل‌هایی است که می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت یک کسب و کار ایفا کند. در ادامه به چند نمونه از مزایای نیچ مارکتینگ را اشاره خواهیم کرد تا به راحتی متوجه اهمیت این استراتژی بازاریابی شوید.

  • تمرکز در بازاریابی

شما باید قبل از شروع کسب و کارتان، یک بازار مناسب برای آن انتخاب کنید. احتمالاً قبل از راه اندازی کسب و کار خود به این فکر کرده‌اید که قصد دارید چه نوع محصول یا خدماتی ارائه دهید، اما علاوه بر این موضوع لازم است که کاملاً متوجه شوید مخاطب هدف شما چه کسانی هستند و برای آن‌ها چه پیشنهاداتی دارید.

با استفاده از نیچ مارکتینگ با مخاطب کمتری روبه‌رو خواهید بود؛ چرا که شما خدمات و محصولات خود را برای رفع نیازهای خاص مخاطب ارائه کرده‌اید. بنابراین می‌توانید تمام تمرکز و توان‌تان را روی بهبود کیفیت تعامل خود با مشتری و پرورش روابط خود با مخاطب هدفتان بگذارید.

  • صرف هزینه کمتر برای تبلیغات
همچنین بخوانید:   راه حل های جذب کاربر برای وب سایت شما

نیچ مارکتینگ می‌تواند به طور بالقوه در کمتر شدن هزینه‌های تبلیغات کمک کند. در اصل با محدود کردن مخاطب خود می‌توانید به صورت هدفمند آن‌ها را به سوی خرید ترغیب کنید و به جای اینکه امکانات‌تان را روی جمعیت زیادی از مخاطب بگذارید، تمام تبلیغات خود را صرف مخاطبان منحصربه‌فرد خود می‌کنید.

  • افزایش سود و درآمد

در اغلب موارد که مشتریان بدشان نمی‌آید یا متوجه نمی‌شوند که کمی بیشتر برای دریافت خدمات‌تان پرداخت کنند؛ چرا که تنها برند شماست که نیاز خاص مخاطب را برطرف می‌کند.

مثلاً اگر مخاطب برای خرید ابزارآلات جستجو کند، با طیف گسترده‌ای از کانال‌های فروش مواجه می‌شود. پس شما برای اینکه در میان این دنیای بزرگ خود را نشان دهید، باید یک وجه تمایز داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید مخاطب هدفتان را فقط افراد چپ دست در نظر بگیرید. بنابراین چپ دستان برای خرید لوازم و ابزارآلات مورد نیاز خود تنها می‌توانند به شما مراجعه کنند.

  • کاهش رقابت

یکی از مزایای نیچ مارکتینگ داشتن رقبای کمتر است. وقتی محصول یا خدمات کاملاً مشخصی ارائه دهید، کسب و کارهای کمتری با همان پیشنهادات شما وجود خواهند داشت. هرچه محصول یا خدمات شما خاص‌تر باشد، رقبای کمتری در برابر شما قد علم می‌کنند.

معایب نیچ مارکتینگ

نیچ مارکتینگ همانقدر که مزایای زیادی دارد، می‌تواند معایبی نیز با خود به همراه آورد. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا شما را از معایب نیچ مارکینگ آگاه سازیم.

  • فرصت رشد کمتر

همانطور که گفتیم، بازاریابی گوشه‌ای می‌تواند باعث کاهش رقبای شما شود. با این حال، رشد و پیشرفت بدون وجود هیچ‌گونه رقیبی می‌تواند دشوار باشد.

مخاطبان راضی بزرگترین سرمایه هر کسب و کاری هستند. در واقع با حفظ رضایت مخاطب‌تان می‌توانید وفاداری آن‌ها را به برند خود تضمین کنید. مخاطبی که از کار شما راضی باشند، می‌تواند خودبه‌خود به عنوان یک سفیر تبلیغاتی عمل کند و اطرافیانش را نیز به سمت شما سوق دهند. پس لازم است حتی اگر رقیبی هم ندارید، نوآوری‌تان را بالا ببرید و خود را با چالش‌های جدید روبه‌رو کنید تا دچار رکود نشوید.

مثلاً اگر ابزارآلات و وسایل مخصوص چپ دست‌ها را ارائه می‌دهید، تیشرت، ماگ و تابلوهای دیواری‌ای تولید کنید که روی آن‌ها شعارهایی مخصوص چپ‌ دست‌ها چاپ شده است. با این کار می‌توانید وفاداری و رضایت مخاطبان خود را افزایش دهید.

  • کوتاه بودن سد محافظتی

شاید در ابتدا تنها شما باشید که یک خدمت یا محصول خاص را عرضه می‌کنید، اما زبانی که سر زبان‌ها بیوفتید، کم کم رقبای شما از گوشه و کنار سردر می‌آورند. بنابراین در نظر داشته باشید که با استفاده از نیچ مارکتینگ سد محافظتی شما در برابر رقبا کوتاه است و کوچکترین سهل‌انگاری می‌تواند شما را از دور رقابت خارج کند.

پس با ایجاد روابط قوی با مخاطب، حفظ وفاداری مشتری با برند و داشتن خلاقیت، بقا و ماندگاری خود را در بازار تضمین کنید. از طرفی، باید با تغییر سلیقه مخاطب آشنا باشید تا بتوانید در هر موقعیتی رضایت آن‌ها را جلب کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است