Close

.:: سبد خرید شما

اتوریتی سایت چیست و DA و PA اختصار چه عباراتی هستند؟

⏱️ مدت زمان مطالعه: 13 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 16 اسفند 1401

اگر با سئو و تولید محتوا سر و کار داشته باشید و در زمینه ی مدیریت  وبسایت فعالیت کرده باشید با واژه ی اعتبار صفحه یا اعتبار دامنه برخورد کرده اید. اعتبار صفحه در زبان انگلیسی Page Authority گفته می شود که به اختصار به آن PA می گویند. همچنین اعتبار دامنه به انگلیسی Domain Authority گفته می شود که مختصر شده ی آن DA شهرت یافته است.

اعتبار یک صفحه یا یک دامنه ارتباط مستقیمی با رتبه بندی سایت شما در گوگل و نتایج آن دارد. به عبارتی نمره ی اعتبار صفحه یا دامنه ی شما تعیین کننده ی جایگاه شما در موتور جستجوی گوگل خواهد بود که با توجه به تغییراتی که در روند بهبود ای نمره ی اعتبار ایجاد می کنید می تواند این پیش بینی را بهتر یا بدتر کند.

ابتدا ببینیم تعریف کلی PA و DA چیست؟ و سپس به بررسی کامل این دو واژه ی اختصاری بپردازیم.

تعریف کلی PA

PA همانطور که گفته شد اختصار عبارت Page Authority است که در زبان فارسی به اعتبار صفحه معروف است. اعتبار صفحه به نمره ای گفته می شود که سایت MOZ بین صفر تا صد به تک به تک صفحات وبسایت شما می دهد. در واقع سایت MOZ با یک سیستم امتیاز دهی رتبه ی صفحات وبسایت شما را در موتور جستجوی گوگل پیش بینی می کند.

اعتبار صفحه یک سیستم نمره دهی با فاکتور های زیاد است که جزئیات بیشتری نسبت به اعتبار دامنه دارد. به همین منظور هر وبسمتری که قصد داشته باشد صفحه ای از  سایت خود را بررسی کند با بازدید جزئیات نمره ی اعتبار صفحه ی مورد نظر، می تواند نکات مثبت منفی و میزان کیفیت را بررسی کند.

تعریف کلی DA

DA که اختصار واژه ی Domain Authority است، مجددا از سوی وبسایت MOZ ارائه می شود و جهت بررسی میزان رشد و کیفیت دامنه ی وبسایت شماست. در اعتبار دامنه بیشتری بحثی که وجود دارد بررسی لینک های موجود در وبسایت شماست. در اعتبار دامنه شما می توانید نکات مثبت و منفی که مربوط به میزان کیفیت و رشد دامنه ی شماست را بررسی کنید.

اعتبار دامنه جزئیات کمتری را نسبت به اعتبار صفحه مورد بررسی قرار می دهد اما همان تعداد فاکتور های مورد بررسی نیز کلی هستند و زیر شاخه های مربوط به خود را در بر می گیرند.

پس از اینکه تعریف هر یک ازین دو نمره ی اعتبار را بررسی کردیم حال به بررسی عواملی که در هر سیستم نمره دهی نقش دارند می پردازیم.

در اعتبار دامنه چه عواملی نقش دارند؟

لینک ها از دامنه های گوناگون،mozrank، Moztrust، و….. از عواملی هستند که می تواند در نمره ی اعتبار دامنه ی شما موثر باشد. در ادامه می خواهیم با هر یک ازین عوامل آشنا شویم.

Moztrust چیست؟

این واژه یک فاکتور مهم در نمره ی اعتبار دامنه است. در واقع وبسایت MOZ با بررسی کامل للینک های موجود که مربوط به دامنه ی شماست میزان تعامل و مشارکت شما را با وبسایت های معتبر جهانی می سنجد. این فاکتور با بررسی لینک هایی که در مقالات و محتواهای وبسایت شما وجود دارد تلاش می کند که بفهمد چه تعدادی از لینک ها بررای وبسایت های معتبر است.

و بالعکس این موضوع نیز می تواند نمره ی اعتبار شما را ارتقاء دهد. یعنی وجود لینک وبسایت شما در وبسایت های معتبر!

شبکه های اجتماعی

اگر دامنه ی وبسایت شما، دارای صفحات اجتماعی از جمله اینتساگرام، فیسبوک یا….. باشد نمره ی اعتبار شما ارتقاء خواهد یافت. این موضوع نیز از فاکتور های تاثیر گذار در رتبه ی اعتبار دامنه ی شماست.

لینک از دامنه های گوناگون

تنوع لینک های ورودی و خروجی دامنه ی شما نیز برای سنجش اعتبار دامنه ی شما حائز اهمیت است. در واقع وجود لینک از دامنه های مختلف نشان دهنده ی اعتبار بیشتر شما و تعامل شما با سایر رقبا و وبسایت هاست. این موضوع می تواند برای شما یک فاکتور تاثیر گذار جهت رشد باشد.

آشنایی با mozrank

mozrank شیوه ای از رتبه بندی وبسایت هاست که عددی بین 0 تا 10 است. هر چه وبسایت شما دارای لینک های ورودی با کیفیت تری باشد، قطعا رتبه ی اعتبار دامنه ی وبسایت شما نیز بالاتر خواهد بود.

در این بخش با مهم ترین فاکتور های مربوط به اعتبار دامنه آشنا شدیم. در قسمت بعدی به عوامل تاثیر گذار اعتبار صفحه خواهیم پرداخت.

محتوای با کیفیت

بله! محتوای با کیفیت که بهینه سازی کاربردی برای آن صورت گرفته باشد نیز می تواند امتیاز اعتبار شما را افزایش دهد. رعایت قوانین سئو و گوگل برای تولید یک محتوای با کیفیت می تواند اعتبار دامنه ی شما را رشد دهد.

همچنین بخوانید:   روش های افزایش رنک الکسا

این موضوع به صورت غیر مستقیم است اما با توجه به عواملی که از سوی سئو کاران وو وبسایت MOZ معرفی شده است تولید محتوای با کیفیت و اشتراک گذاری آنن نشانه ی توجه شما به کاربران و رشد دامنه ی خودتان است.

در اعتبار صفحه چه عواملی نقش دارند؟

همانند اعتبار دامنه اعتبار صفحه بر اساس فاکتور های اساسی محاسبه می شود اما به نسبت عواملی که در اعتبار دامنه بررسی می شود تعداد فاکتور های مورد بررسی در اعتبار صفحه بسیار زیادتر است. برای همین تمامی فاکتور ها که حدودا 40 عدد هستند را نمی توان تک به تک مورد قرار داد. اما در ادامه مهم ترین و تاثیر گذار ترین آن ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • محتوای متنی و تصویری و ویدئویی با کیفیت
  • لینک های ورودی و خروجی در هر صفحه ای که مورد بررسی است
  • لینک سازی داخلی در صفحات
  • تگ تصاویر و محتوای تصویری کاربردی و بهینه
  • میزان بهینه سازی کاربری در صفحات
  • جایگاه صفحات شما در موتور های جستجو (مخصوصا گوگل)
  • به روز رسانی مطالب و صفحات
  • سئو و بهینه سازی محتوای متنی و تصویری
  • و……

چگونه اعتبار صفحه و اعتبار دامنه ی وبسایت خود را دریافت کنیم؟

با توجه به این که این دو پارامتر از سوی وبسایت MOZ ارائه می شود باید با مراجعه به این وبسایت نمرات اعتبار صفحه و دامنه ی خود را دریافت کنید. با ما همراه باشید با شیوه ی دریافت این دو نمره ی اعتبار را برایتان شرح دهیم.

در مرحله ی اول واژه ی Authority Checker را در گوگل سرچ نمایید (به معنای چک کردن اعتبار). با جستجوی این عبارت تعداد بسیار زیادی لینک را مشاهده می کنید که هر یک می توانند نمره ی اعتبار صفحه و دامنه ی شما را ارائه دهند اما ما از اصلی ترین و مرجع این کار که خود وبسایت MOZ است استفاده میکنیم.

به لینک moz.com/researchtools/ose وارد می شویم. با درج اطلاعات و ثبت آن در این صفحه برایتان تمامی اطلاعات مربوط به نمره ی اعتبار صفحات و دامنه ی شما رائه می شود.

در ادامه می خواهیم ببینیم که هر بازه از نمرات اعتبار صفحه و دامنه نشانه از چیست؟

تحلیل بازه ی نمرات اعتبار صفحه و دامنه

در ادامه بازه های نمرات را برای وبسایت ها بررسی می کنیم و میبینیم که اگر وبسایتمان در هر یک از بازه های نمرات اعتبار باشد، چگونه عملکردی دارد؟

بازه ی 0 تا 25

این بازه ی نمرات برای وبسایت های نوپا یا کم فعالیت است که هنوز برنامه ریزی بهنیه سازی خوبی را انجام نداده اند. برای بهبود شرایط اعتبار خود می توانید عملیات سئو و بهینه سازی مناسبی را شروع کنید تا وضعیت اعتبار شما ارتقا یابد.

بازه ی 25 تا 35

این بازه معمولا مربوط به وبسایت های ساده است که عملیات سئو و بهینه سازی آن ها همچنان حرفه ای و کاربردی نیست اما نسبت به این موضوع بی توجه هم نیستند. اگر در این بازه قرار دارید برای افزایش نمره ی اعتبار دامنه و صفحه ی خود باید تلاش کنید تا سئو و بهینه سازی وبسایت خود را ارتقاء دهید.

بازه ی 40 تا 50

این بازه برای وبسایت های دارای فعالیت خوب و کاربردی است. این نمره ی اعتبار نشان می دهد که مدیر این وبسایت برنامه ریزی درستی در جهت رشد سئو و بهینه سازی کلی وبسایت خود داشته است و همچنان برای بهبود این نمره ی اعتبار باید تلاش کند. اگر در این بازه قرار دارید شما در حاشیه ی آرامش و رو به پیشرفت هستید.

بازه ی 50 تا 80

این بازه یکی از امن ترین بازه های نمره ی اعتبار بخصوص در ایران است. معمولا این بازه از نمرات اعتبار وبسایت هایی موفق با یک تیم حرفه ای در خصوص سئو و بهنیه سازی هستند. اگر شما در این بازه قرار دارید، به شما تبریک می گوییم!

بازه ی بالای 80 تا 100

این نمره ی اعتبار یک نمره ی خارق العاده است که وبسایت هایی همانند گوگل، یاهو، ویکی پدیا و دانشکده های معروف جهان از جمله کمبریج، هاروارد و… در این بازه ی اعتبار قرار دارند و دستیابی به این بازه از نمرات اعتبار، کاری سخت و دشوار است.

در بخش بعدی بررسی می کنیم که چه عواملی می توانند سبب افزایش و بهبود رتبه و نمره ی اعتبار ما شوند؟آیا می توانیم در کمترین زمان اعتبار دامنه و اعتبار صفحه ی وبسایت خود را افزایش دهیم؟

چگونه نمره ی PA  (اعتبار صفحه) خود را افزایش دهیم؟

همانظور که گفته شد نمره ی اعتبار صفحه جزئیات و فاکتور های بیشتری دارد. به همین منظور باید عوامل بیشتری را در نظر بگیریم تا بتوانیم نمره ی اعتبار صفحه ی خود را تغییر داده و بهتر کنیم.

همچنین بخوانید:   نمایش ایموجی ها در جستجوی گوگل 🔍 و اثرات آن در بهبود سئو وب سایت شما 👍

در ادامه ما به بررسی چندین عامل مهم خواهیم پرداخت تا ببینیم به چه شیوه هایی می توانیم نمره ی اعتبار صفحه ی خود را افزایش دهیم؟

1- محتوای خوب تولید کنید

تولید محتوای با کیفیت که با عنوان و آدرس URL صفحه ی شما همخوانی داشته باشد یک عامل تاثیر گذار در تعیین نمره ی اعتبار شماست. محتوای خوب دارای فاکتور ها و عواملی است که شما می توانید در مطلب ” 200 فاکتور مهم سئو سایت که هر وب مستری باید بداند! با نکات و چگونگی ایجاد یک محتوای کامل و کاربردی و خوب آشنا شوید.

محتوایی که بهینه شده است و قوانین در آن رعایت شده می تواند باعث بهبود نمره ی اعتبار شما و ارتقای کلی وبسایت شما شود.

2- محتوای تصویری را بهینه کنید

محتوای چند رسانه ای شما نیز با بهینه شدن می تواند سبب بهبود شرایط رتبه و نمره ی اعتبار شما شود.برای محتوای چند رسانه ای، عدم کپی و استفاده از تصاویر و ویدیو های مرتبط می تواند سبب رشد نمره ی اعتبار و رتبه ی شما شود.

3- بک لینک های مفید

بله، دارا بودن بک لینک های مفید و کاربردی برای وبسایتتان تاثیر انکار ناپذیر بر روی رتبه و نمره ی اعتبار دارد. داشتن بک لینک های هدفدار که به شما در جهت پیشرفت و بهبود یاری برساند می تواند سبب رشد وبسایت شما نیز بشود. برای انتخاب و ایجاد بک لینک های مناسب می توانید مطلب “” را مطالعه کنید.

نکته:

حذف بک لینک های منفی که تلاش در تخریب اعتبار شما دارند نیز یکی از فاکتور ها و عوامل قابل توجه به شمار می رود.

4- به روزرسانی را فراموش نکنید

به روز رسانی مداوم صفحات شما بخصوص صفحاتی که برای نمره ی اعتبار آن ها ارزش بیشتری قائل هستید یکی از عوامل و فاکتور های اساسی است. شما با به روز رسانی و افزایش فعالیت در صفحات مهم خود می توانید شاهد پیشرفت نمره ی اعتبار و همچنین نمره ی کلی دامنه ی خود باشید.

نکته: تنها به PA و DA سایت خود توجه نکنید. این رنک توسط سایت موز و با الگوریتم های خود این سایت تعیین و مشخص می شود و سر و کار شما به طور مستقیم و اساسی با گوگل و الگوریتم های آن است که با شیوه ای اختصاصی برای شما کیفیت را تعیین می کنند و سایت شما را بازبینی می کنند. در واقع گوگل تمامی عوامل موثر بر وبسایت شما را به صورت کامل و اجمالی بررسی می کند. بنابراین علاوه بر پیج اتوریتی و دومین اتوریتی خود، اولویت را بر روی رتبه کلی و اصلی سایت خود و فعالیتتان در راستای کاربر محوری و گوگل محوری قرار دهید.

انتخاب سایت بک لینک مناسب با PA و DA شیوه ای مناسب است؟

معمولا برای تهیه بک لینک یکی ازی معیار های قابل توجه خریداران و مشتریان و کاربران، PA و DA سایت های بک لینک است. این موضوع در نگاه اول شاید چندان غلط نباشد ولی در بطن ماجرا موضوع متفاوت است. علاوه بر دقت بر این دو پارامتر شما نیاز به سایت هایی دارید که با تهیه بک لینک آن ها برایتان نیجه مطلوب حاصل شود و این موضوع با تکیه بر این دو پارامتر به تنهایی به وجود نمی آید.

PA و DA منقضی نمی شوند و روند رشد صعودی دارند. شما با افزایش کیفیت در واقع از موز یک نمره می گیرید خب با این تفاسیر شما ممکن است از یک سایت بک لینک تهیه کرده و لینک های شما در سایت های قرار بگیرد که با وجود اینکه PA و DA بالایی دارند اما در واقع دامنه های از کار افتاده و منقضی شده هستند!

این موضوع نتیجه مطلوبی را برای شما رقم نخواهد زد پس هنگام انتخاب سایت خرید بک لینک خود و هرگونه مرجع با فعالیت های مشابه حتما علاوه بر توجه به این دو فاکتور، مسائل اساسی همچون رتبه اصلی و زنده و فعال بودن همواره ی وبسایت ها نیز توجه فرمایید.

سخن پایانی

در این مطلب به جزئیات و کلیات مربوط به پیج اتوریتی و دامین اتوریتی (اعتبار صفحه و دامنه) پرداختیم و همچنین مواردی که برای شما رشد این دو پارامتر را به همراه دارند را بررسی کردیم. اگر در این خصوص تجربه ای دارید می توانید با ما از طریق درج نظر به اشتراک بگذارید و همچنین سوالات خود را نیز علاوه بر روش درج نظر از طریق فرم از من بپرس برای ما ارسال کنید. با تشکر از همراهی شما. در مطالب بعدی نیز ما را دنبال کنید.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است