Close

.:: سبد خرید شما

از ابزار فانوس دریایی گوگل چه می دانید؟ بررسی کامل فانوس دریایی گوگل

⏱️ مدت زمان مطالعه: 15 دقیقه
🖋 نویسنده: نسرین عسگری 📅 10 آبان 1399

همه ی ما طرفدار خدمات و محصولاتی هستیم که علاوه بر کیفیت کالای اصلی از ارائه خدمات جانبی خوبی هم بهره مند باشد. هیچکس دوست ندارد که کالایی خریداری کند که بی نام و نشان باشد و البته هیچگونه خدمات جانبی، به همراه آن ارائه نشود. برای مثال زمانی که یک گوشی همراه میخریم، از برند مورد نظر انتظار می رود که شارژر، باتری و دفترچه راهنما و هندزفری به همراه آن تلفن همراه به خریدار ارائه ارائه دهد.

لوازم جانبی موبایل همان خدمات جانبی یک برند تولید کننده ی موبایل به شمار می رود. این موضوع در تمامی مشاغل و فروشگاه ها و هر گونه فعالیت دیگری انتظار می رود. حال این موضوع مهم را در قالب یک وبسایت بیان می کنیم.

وبسایت شما شاگرد زرنگ است یا رفوزه؟

اگر شما مدیر یک وبسایت باشید، حتما می دانید که تولید محتوا برای یک وبسایت به تنهایی جهت پیشرفت و کسب رتبه ی خوب، برای یک وبسایت کافی نیست و باید علاوه بر آن نکات جزئی و کلی زیادی را رعایت کنید. اما چگونه باید آگاه شویم که وبسایت ما تا چه میزان استاندارد ها را رعایت کرده است؟

برای پاسخ به این سوال مثالی دیگر را عنوان می کنیم. در دوران تحصیل برای آگاهی از میزان سطح علمی و رتبه بندی دانش آموزان برای آن ها کارنامه های میان ترم و پایان ترم صادر می شود. این کارنامه سبب می شود تا دانش آموز بفهمد کجای کار است. حال دسته ای با استفاده از همین کارنامه دست به مطالعه ی بیشتر و ارتقای نمرات خود می زدند.

برای وبسایت ها هم می شود کارنامه صادر کرد. حال این امتیاز و نمره را از چه ابزاری باید دریافت کنیم؟ گوگل لایت هاوس یا همان فانوس دریایی گوگل پاسخ سوال ماست.

این ابزار با بررسی تمامی پیکره و زیر و بم یک وبسایت، به همه جوانب اصلی آن امتیاز می دهد و این امتیاز از صفر تا صد در نظر گرفته می شود. ما با توجه به این کارنامه می توانیم متوجه شویم که کدام بخش از خدمات وبسایت ما از نظر گوگل دارای نقص است.

فانوس دریایی گوگل کدام مباحث مربوط به وبسایت ما را زیر ذره بین می برد؟

فانوس دریایی گوگل هم مانند یک کارنامه که پیش تر از تشابه بین آن ها را گفتیم، دسته بندی موضوعی خاصی برای ثبت نمره و امتیاز دارد. حال این دسته ها شامل چه عنوانی است؟ گوگل تمرکز خود را در یک وبسایت برای بررسی روی 5 مورد تقسیم کرده است و هر یک از این 5 مورد را همانند یک درس در کارنامه بررسی می کند و نمره و امتیاز آن را صادر می کند.

این 5 مورد عبارت اند از:

1- سئو

2- طراحی کاربر محور و سهولت در دسترسی

3- بهترین تمرینات

4- پلتفرم های وب و وب در قابل اپلیکیشن

5- اجرایی سازی

موارد بیان شده نقاط تمرکز و تیتر های مواردی هستند که توسط فانوس دریایی گوگل بررسی می شوند. در ادامه علاوه بر اینکه هر یک از عناوین فوق را به صورت کامل شرح می دهیم، به بیان نکات و شرایطی که با آن ها می توانید سطح نمرات هر بخش را ارتقا دهید را نیز بیان خواهیم کرد.

چگونه استفاده کنیم؟

استفاده از ابزار های واسطه

نصب افزونه ی فانوس دریایی گوگل

مرورگر کروم و استفاده از دکمه F12

اتصال به ماژول و خط فرمان های برنامه نویسی

موارد بالا به شما امکان می دهند که بتوانید هر چند وقت یک بار یا حتی به صورت مداوم به اطلاعات و داده های وبسایت خود و امتیازات آن از طریق فانوس دریایی دسترسی داشته باشید.

DevTools و نصب افزونه در کروم ساده ترین شیوه های دسترسی به گزارشات لایت هاوس شما هستند. با استفاده از آن ها به آسانی میتوانید از فانوس دریایی خود استفاده کنید. ابزار های واسطه که در اولین گزینه بیان کردیم بیشتر تاثیر بر این دارند که بتوانند گزارشات را بررسی نمایند و اطلاعات فانوس دریایی گوگل شما را پردازش کنند.

گزینه ی استفاده از ماژول ها بیشترتوسط شرکت ها و همچنین مدیران مجموعه ای مورد استفاده است تا به صورت دائم حق نظارت و استفاده از گزارشات را داشته باشند.

چگونه با لایت هاوس کار کنیم؟

برای شروع به صفحه یا وبسایتی که در آن قصد بررسی دارید را باز کنید و افزونه ی خود را از طریق کروم اجرا نمایید. در بخش Devtools یا آپشن قادر هستید مواردی که قصد دریافت گزارش از آن را دارید انتخاب کنید.

سوالی که ممکن است برایتان پیش بیاید این است که گزارشات شامل چه مواردی است. ما پیش تر هم گفتیم که اقسام نمره ها و بررسی های فانوس دریایی گوگل به 5 دسته بندی تقسیم می شوند.

با توجه به دو روش اول که از طریق کروم فعال بود گزینه های Generate Report در افزونه یا Run Audit در کروم برای شما نمایان خواهند شد. با انتخاب آن ها پس از گذشت مدت اندکی شاهد لیست گزارشاتتان خواهید بود.

در این بخش از کار مشاهده خواهید کرد که در بخش بالا قسمتی با آیکون سه نقطه دیده می شود که با کلیک بر روی آن قادر هستید تا فرمت گزارش و بررسی فانوس دریایی گوگل خود را انتخاب کنید. این فایل در فرمت هایی همچون پی دی اف، اچ تی ام ال و…. قابل مشاهده هستند.

پس از دریافت لیست می بینید که در بخش بالایی فرم شما اعداد و درجه بندی هایی بین 0 تا 100 دیده می شود. این نمرات و درجه ها به رنگ های مختلفی وجود دارند. رنگ سبز بیانگر شرایط خیلی خوب و زرد متوسط و نیاز به بهبود و قرمز نشان دهنده ی وضعیت بد و ضعیف است.

دروس کارنامه ی فانوس دریایی گوگل شامل چه هستند؟

در ادامه با بحث گزینه هایی که توسط گوگل بررسی می شوند ما را دنبال کنید. ما به شما خواهیم گفت که فانوس دریایی گوگل چه مباحثی را جهت بررسی در لیست خود دارد.

سئو

سئو برای یک سایت حرف اول را می زند هر چه سئوی یک سایت قوی تر و بهینه تر باشد ان سایت از نظر گوگل اعتبار بیشتری دارد. سئو شامل فاکتور های متداولی است که در مقاله 200 فاکتور اساسی سئو آن را به صورت کاملا اجمالی ببرسی کرده ایم.

همچنین بخوانید:   گوگل آنالیتیکس ابزار کاربردی بررسی آمار بازدید وبسایت شما

نکات ریز و درشت و آگاهی بر ان ها سبب می شود تا بتوانید در بخش سئوی سایت خود نمره ی بالاتری را کسب کنید. از موارد قابل توجه سئو لینک ها است. هر چه لینک سازی اصولی تر و کاربردی تری برای وبسایت خود انجام دهید شاهد ارتقای رتبه و دریافت نمره ی بیشتر از سوی فانوس گوگل و موتور جستجوی گوگل خواهید بود.

سئو برای یک سایت شامل موارد کد نویسی و محتوایی و….. یک سایت است. حتی طراحی و کاربری یک سایت و نقشه ی آن هم شامل مواردی است که در سئو تاثیر دارد.

بخش گزارش سئو در چک لیست فانوس دریایی شامل تمامی اصول اولیه سئو است که توسط یک تیم اجرایی و کارشناس سئو در یک سایت یا توسط وبمستر باید رعایت شود. ممکن است در این لیست برخی تیتر ها و متون گزارشی را ببینید که باید به آن ها توجه کنید و بهبود دهید.

گزارش “صفحه عنوان ندارد”

یکی از مواردی که توسط بخش سئوی فانوس دریایی گوگل بررسی می شود،عنوان محتواهاست. انتخاب یک عنوان کاربردی و مناسب برای محتوا از نظر سئو یک فاکتور مهم محسوب می شودو و به محتوا هویت می بخشد.

توضیحات متا

توضیحات متا شامل چکیده از آنچه در محتوای شما موجود می شود و مخاطب را اگاه می کند که در محتوای شما چه چیزی را مشاهده خواهد کرد. توضیحات متا در جستجوهای گوگل همان بخش متن آبی رنگ است که زیر آدرس وبسایت مشاهده می شود.

انتخاب انکرتکست

انتخاب متن لینک کناسب برای هدایت لینک شما به محتوای تولید شده بسیار مهم است زیرا موتور جستجوی گوگل را از آنچه که قرار است به کاربر نشان دهد آگاه می کند و نوعی هدایت گری که دارای شناسنامه است محسوب می شود.

لینک rel=canonical را مشخص کنید

لینک اصلی یا همان rel=canonical موقعی استفاده می شود که یک محتوا واحد دارای چندین لینک باشد که در این صورت با استفاده از لینک rel=canonical مشخص می شود که کدام یک از این لینک ها اصلی هستند. زمانی که این لینک دچار نقص و عدم شناسایی توسط موتورهای جستجو من جمله گوگل باشند، از سوی گزارشات گوگل به عنوان یک هشدار و گوشزد نشان داده خواهند شد و معمولا با عناوینی همچون:

  • بیش از یک لینک canonical پیدا شود.
  • آدرس مشخص شده معتبر نباشد.
  • لینک مشخص شده مربوط به زبان یا منطقه دیگری باشد
  • به دامنه (domain) دیگری اشاره کند.

شاهد خواهیم بود که به ما اعلام می شود تا لینک rel=canonical خود را مشخص کنیم.

طراحی کاربر محور و سهولت دسترسی سایت

نکته ی مهم برای یک سایت این است که کاربران بدون سردرگمی و درگیری با سایت بتوانند به آنچه می خواهند برسند و محتوا و محصولات و… سایت را بررسی و مشاهده کنند. اگر کار با یک وبسایت سخت باشد، کاربر را دچار گیجی می کند و در نتیجه دسترسی به بخش های مختلف یک سایت را دچار چالش و مشکل می کند. این کار از نظر گوگل مورد قبول نیست و به همین دلیل هر چه طراحی سایت شما دارای پیچیدگی بیشتری برای دسترسی به بخش های مختلف باشد، نمره ی شما نیز در این موقعیت پایین تر است.

مهم ترین رکن، ایجاد یک محیط کاربر پسند و دسترسی آسان، استفاده از قالبی اصولی و ساده و عدم ایجاد پیچیدگی و دسته بندی های متعدد است.

پس از طراحی و  و استفاده از یک قالب راهنما و داشتن نقشه ی کاربردی برای ایجاد یک محیط که کاربران در آن به آسانی بتوانند در وبسایت جا به جا شوند و به دنبال محتوای مورد نظر خود بگردند اهمیت دارد. یکی از مسائلی که اکثرا کاربران از آن ناراضی هستند استفاده از ابزار سرچ در وبسایت هاست که گاهی با سرچ در فیلد جستجوی سایت وارد جستجوی گوگل در آن وبسایت می شوند. استفاده از یک فیلد جداگانه جهت سرج که محتوا را در خود سایت دسته بندی کند نیز میزان دسترسی کاربران به محیط را افزایش می دهد.

تمامی آنچه از دسترسی آسان گفتیم شایان توجه است اما چیزی که بیش از آن نکات، هم برای گوگل و هم برای کاربران مسئله ای ضروری به شمار می رود، امکانات دسترسی به وبسایت برای افرادی است که دارای معلولیت یا نقص های فیزیکی هستند.

برای مثال اگر فردی دچار لرزش دست و عدم کنترل حرکات دست باشد، بهترین شیوه برای اینکه به برخی بخش های مهم یک وبسات، همانند بخش ثبت نام و درج کالا مراجعه کند استفاده از صفحه کلید یا ابزار های کمکی دیگر است که کار را به نسبت کار با موس آسان تر می کنند. حتی استفاده از سیستم های تایپ هوشمند صوتی نیز می تواند گزینه ی خوب و مناسبی برای راحت شدن دسترسی و سهولت این افراد به وبسایت ها باشد.

استفاده از گویندگان صوتی در وبسایت ها و دیگر امکانات مربوط به کاربردی و بهینه ساخت وبسایت برای معمولین می تواند نکته ای کاربردی باشد.

بهترین تمرینات

بهترین تمرینات شامل نکات و جزئیاتی است که با رعایت آن ها وبسایت شما از نظر چند فاکتور سئو بهبود یافته و بهینه می کند. برای مثال کد های اسکیما در فانوس دریایی گوگل دارای اهمیت هستند و داده هایی که در قالب کد به موتور جستجو برای تعیین نوع محتوا نیز موجود می باشند هم جزو فاکتور های تمرینات برتر هستند که سبب می شوند تا وبسایت برای کاربر و موتور جستجو کاربردی تر باشد.

ابعاد استاندارد

ابعاد صفحات باید به شکل استاندارد و بدون کش آمدگی باشند. گوگل این روز ها دیگر همانند پیش نسبت به ابعاد و کیفیت محتوای تصویری بی اهمیت نیست و از نظر محتوای تصویری هم فاکتور هایی برای بررسی دارد.

پروتکل های قدیمی را دور بریزید.

سرور ها برای افزایش سرعت خود پروتکل های قدیمی را به روز رسانی کرده اند. از این رو فانوس دریایی گوگل پروتکل های جدید و قدیمی را نیز مورد بررسی قرار می دهد و این موضوع را جزو فاکتور های خود می پندارد. استفاده از پروتکل های آپدیت شده به سود سایت ها هستند.

همچنین بخوانید:   آموزش ثبت نام در سرچ کنسول گوگل

کاربران را محدود نکنید!

اینکه میزان اسکرول کردن کاربران و توجه آن ها به محتوا از سوی وبمستر چک شود موضوع عجیبی نیست اما گاهی برخی از این روش ها که کلیک و اسکرول کاربران را چک میکند سبب محدودیت سرعت دسترسی کاربر و کلیک و دسترسی به محتوا برای کاربر می شود. گوگل توصیه می کند که به جای استفاده از شیوه هایی که دسترسی کاربر را کند می کند و نوعی محدودیت ایجاد می نماید از passive استفاده شود.

باگ ها و رخنه ها

با به روز رسانی برخی موارد مثل شناسایی لینک های مخرب و یا شناسایی باگ های موجود در وبسایتتان (بیشتر در مباحث ساختاری) و همچنین اصلاح این موارد از هشدارهای فانوس دریایی در امان خواهید بود. لینک های منسوخ شده خود را حذف کنید.

اعلان و زمان ارسال آن

اعلان هایی که باید برای کاربر ارسال شود در زمانی که صفحه به صورت کامل بارگذاری شده است باید نمایش داده شود تا برای کاربر ایجاد مزاحمت نکند و همچنین کاربر فرصت آنالیز شرایط و درخواست را داشته باشد.

اسکیما

اسکیما و کد های آن نیز جزو مواردی هستند که در فاکتور های بررسی شونده توسط تمرین های برتر مورد بررسی قرار می گیرند. این کد ها نقش شدیدا پررنگی در سئو ندارند اما توسط گوگل بررسی می شوند و رتبه های برتر گوگل اصولا از اسکیما استفاده کرده اند. از این رو شاید به طور دقیق گوگل از اهمیت اسکیما صحبت نکرده باشد اما نمی توانیم اهمیت آن را برای گوگل نادیده بگیریم.

PWA سایت شما هم نمره می گیرد!

PWA در واقع همان سایت شما در فرمت یک اپلیکیشن قابل نصب است که هم سرعت مطلوبی دارد و هم می توان آن را بهینه سازی کرده و در پلتفروم های مختلف از آن استفاده کرد.

دو نکته در خصوص سرعت سایت های اپلیکیشنی از سوی فانوس دریایی بسیار مهم است.

اولا سرعت مطلوبی در هنگام بارگذاری وجود داشته باشد که صفحه به طور کامل و بدون نقص (همانند صفحه ی اصلی وبسایت)باز شود.

دوما صفحه قابلیت ارتباط داده ی سریع داشته باشد. برای این موضوع 10 ثانیه فرصت وجود دارد که به پیشنهاد گوگل استفاده از جاوااسکریپت یک پیشنهاد طلایی محسوب می شود.

آفلاین و در دسترس بودن

هنگامی که دسترسی به اینترنت نیست این موضوع اهمیت داده که بخشی از داده های اساسی یک اپلیکیشن برای کاربری که از پیش آن ها را بارگذری کرده است از مسائلی ارزشمند است. این موضوع قابلیت های برنامه را بالا می برد. در واقع در هنگامی که اینترنت نیست برنامه برای ما یک فایل کش را آماده کرده است تا به بخشی از اطلاعات بدون نیاز به اینترنت دسترسی داشته باشیم.

در صورت عدم دسترسی به اینترنت باید اپلیکیشن کد صحیحی از ارور مربوط به این وضعیت را به کاربر نشان دهد که این ارور با نمایش کد 200 به کاربر اعلام می شود که برای دسترسی باید به اینترنت متصل باشد. بهترین شیوه ی نمایش کد 200 نشان دادن ترجمه ی خطای 200 در قالب یه اخطار به عدم دسترسی به اینترنت برای کاربران شماست.

ریدایرکت ها را جدی بگیرید.

داشتن ریدایرکت بیش از دوتا برای فانوس دریایی گوگل نوعی فاکتور مخرب تلقی می شود و در این جهت اگر شما بیش از دو ریدایرکت داشته باشید شاهد نمایش هشدار و کم کردن نمره از طرف فانوس دریایی هستید.

HTTPS ها را جدی بگیرید

معمولا سرویس هایی که ارائه دهنده خدمات میزبانی هستند از HTTPS ها هم پشتیبانی می کنند. Let’s Encrypt از ارزان ترین و کاربردی ترین ها محسوب می شود. HTTPS ها برای ارائه دادن خدمات بهتر در زمینه ی PWA نقش دارد و فانوس دریایی گوگل این موضوع را یک فاکتور ارزیابی تقلی می کند.

قابلیت نصب

یک وب اپ باید پیش از هر چیز قابلیت نصب داشته باشد و کاربر با مراجعه به وبسایت از این موضوع اطلاع یابد که می تواند وب اپ را دریافت نموده و نصب کند. نصب آسان و سازگار با دستگاه های مختلف، یک کلید کاربردی برای کاربران و بازدیدکنندکان وبسایت شما محسوب می شود.

ورود به اپلیکیشن

هنگامی که اپلیکیشنی را باز می کنیم، ممکن است چند ثانیه تا لود شدن اپ منتظر بمانیم. این چند ثانیه یا چند میلی ثانیه نیز می تواند اهمیت داشته باشد. اهمیت کار برای این چند میلی ثانیه،استفاده از یک صفحه ی لود جذاب برای اپلیکیشن است که به جای نشان دادن یک صفحه ی سفید یا سیاه تا هنگام لود شدن، میزان انتظار کاربر را نمایش داده یا آیکون و لوگوی شما را آشکار سازد.

سرویس های کارگر

سرویس های کارگر یا ورکر از سرویس هایی هستند که میان سرویس میزبانی وب و مرورگر شما ارتباط ایجاد می کنند و سبب می شوند تا کاربر به وبسایت شما از طریق مرورگر متصل شود. حال باید سرویس ورکر شما به گونه ای بهینه باشد که این ارتباط را میان دستگاه شما و وب اپ ایجاد نماید.

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص فانوس دریایی گوگل و نکات و جزئیات آن شرح دادیم. فانوس دریایی از ابزار های کاربردی گوگل به شمار می رود و وبمستر ها را با نقص های موجود در وبسایتشان رو به رو می کند و شرایطی ایجاد می کند تا بتوانیم از ایرادات وبسایت خود آگاه شویم و آن ها را در صورت لزوم برطرف نماییم.

حال شما از تجربیات خو و کار با فانوس دریایی برای ما بگویید. آیا فانوس دریایی توانسته آن طور که ادعا کرده برای شما عمل کند؟ آیا نقص هایی گزارش شده از سوی فانوس دریایی را برطرف کرده ونتایج آن را مشاهده کرده اید؟

شما دوستان عزیز پرسش های خودتان را از طریق درج دیدگاه و نظرات با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما سپاس گذاریم.

6 دیدگاه